نقد و بررسی

معرفی مودم ۵G تی پی لینک مدل Deco X50 5G

پشتیبانی از همه باندها حتی TDLTE، وای فای ۶، نصب آنتن خارجی ولی بسیار گران

مودم ۵G تی پی لینک Deco X50 5G وارد ایران شده است. یکی از بهترین مودم روترهای سیم کارتی رومیزی ۴G/5G بازارهای جهانی که اتفاقا از باندهای رادیویی FDD/TDD ایران پشتیبانی می‌کند و بسیار جذاب و هیجان به نظر می‌رسد؛ البته تا وقتی که هنوز قیمت این مودم را نفهمیدید.

تی پی لینک چندین مودم ۵G رومیزی به نام‌های X50 و X80 و X96 و X90 دارد.

مودم Deco X50-5G با طراحی مشابه مدل X90، قابلیت اتصال به شبکه‌های ۴G و ۵G را تا حداکثر سرعت ۳.۵ گیگابیت بر ثانیه دارد و از وای فای ۶ با سرعت AX3000 پشتیبانی می‌کند.

مودم 5G تی پی لینک مدل Deco X50 5G

فعلا درباره قیمت این مودم صحبت نمی‌کنیم ولی خبر خوش اینکه تمام باندهای رادیویی شبکه موبایل ایران را دارد و قابلیت نصب آنتن خارجی با تراشه مودم X62 و درگاه اترنت ۲.۵ گیگابیتی دارد.

همان‌طور که در راهنمای خرید مودم ۵G گفتیم؛ الان محبوب‌ترین فایوجی‌ها بین رده قیمتی ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان هستند و نه بیشتر!

معرفی مودم تی پی لینک X50 5G

وقتی در میان ده‌ها مودم استوک و دست دو برندهای چینی با مشخصات قدیمی و درجه دو اپراتورهای همسایه، یک مودم ۵G اصل و نو و جنتلمن ببینید؛ اگرچه تقریبا مطمئن هستید چند برابر قیمت خورده و مورد پسند و طبع بازار هم نیست؛ باز هم خوشحال می‌شوید.

مودم 5G تی پی لینک مدل Deco X50 5G

مودم X50 5G در میان مودم‌هایی که این روزها بازار ایران را قرق کردند؛ جوجه اردک زشت است و می‌شد حدس زد که فروش و موفقیت بالایی نداشته باشد.

طراحی مینیمال و جذابی دارد؛ با یک بار دیدنش خواهید فهیمد کیفیت ساخت بالایی دارد و احتمالا باید مشخصات نسبتا به‌روزی هم داشته باشد.

مودم 5G تی پی لینک مدل Deco X50 5G

مودم‌های تی‌پی‌لینک خوشبختانه به صورت آنلاک و با فریم‌ویر اصل این شرکت و کاملا آک و نو وارد بازار می‌شوند و دیگر داستان‌های استوک و دست دوم یا لاک شده و سوپرادمین و فریم‌ویر اپراتورهای کشورهای همسایه را ندارند.

مودم TP-Link Deco X50-5G نیز دقیقا چنین مودمی است و شما می‌توانید برای اتصال به ۵G و ۴G در ایران، هر سیم‌کارتی روی آن بگذارید و به اینترنت وصل شوید.

مشخصات مودم ۵G تی پی لینک مدل Deco X50 5G

روی این مودم، پردازنده کوالکام اسنپدراگون X62 نشسته است و یک فن خنک‌کننده نیز در زیر مودم، تعبیه شده تا گرما کاملا از بدنه مودم دور شود.

حداکثر سرعت دانلود مودم Deco X50-5G در شبکه‌های ۵G زیر ۶ گیگاهرتز به ۳.۵ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

مودم 5G تی پی لینک مدل Deco X50 5G

باندهای فرکانسی که روی شبکه‌های موبایل پشتیبانی می‌کند؛ به شرح زیر هستند:

۵G: N1/N3/N5/N7/N8/N20/N28/N38/N40/N41/N77/N78
۴G FDD-LTE: B1/B3/B5/B7/B8/B20/B28
۴G TDD-LTE: B38/B40/B41/B42/B43
۳G: B1/B5/B8

همان‌طور که می‌بینید؛ این مودم برای اتصال به باندهای ۱ و ۳ و ۷ روی ۴G LTe FDD، اتصال به اینترنت TDLTE روی باند ۴۲ فورجی و باندهای ۵G ایران، مشکلی ندارد.

مودم 5G تی پی لینک مدل Deco X50 5G

می‌توانیم بگوییم جزو معدود مودم‌های سیم‌کارتی TP-Link است که از باند ۴۲ یا فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز برای اتصال به اینترنت TDLTE ایرانسل و مبین‌نت پشتیبانی می‌کند.

۳ درگاه شبکه LAN دارد که یک درگاه LAN/WAN از نوع ۲.۵ گیگابیتی است و دو درگاه دیگر، ۱ گیگابیتی هستند.

جالب اینکه در بالای درگاه‌ها، دو کانکتور اتصال آنتن خارجی RP-SMA-F با یک درپوش، پنهان شده‌اند تا اگر در منطقه‌ای، گیرندگی سیگنال، ضعیف بود؛ بتوان با اتصال آنتن‌، مشکل را حل کرد. البته، ۴ آنتن LTE/5G و ۲ آنتن وای فای داخلی هم دارد.

مودم 5G تی پی لینک مدل Deco X50 5G

شیار سیم‌کارت نانو در زیر مودم تعبیه شده است و کلید ریست و برچسب اطلاعات مودم نیز همان‌جا است.

وای فای ۶ رده AX3000 هم برای ارتباطات بی‌سیم مودم ۵G تی پی لینک در نظر گرفته شده است. سهم فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به ۵۷۴ مگابیت و سهم فرکانس ۵ گیگاهرتز ۲۴۰۲ مگابیت است.

مودم 5G تی پی لینک مدل Deco X50 5G

از فناوری‌های MU-MIMO و OFDMA و WPA3 پشتیبانی می‌کند و دارای فناوری مش وای فای نیز برای اتصال به سایر دستگاه‌های تی پی لینک است (چیزی که بعید است در ایران استفاده شود).

امکانات نرم‌افزاری و نصب و راه‌اندازی

تی پی لینک Deco X50-5G را هم می‌توانید از طریق پنل مدیریتی تحت و هم به شکلی ساده‌تر و از طریق اپلیکیشن Deco App پیکربندی کنید و البته مدیریت مودم سیم کارتی TP-Link کاملا با اپ Deco شدنی است.

مودم 5G تی پی لینک مدل Deco X50 5G

تنظیمات و پیکربندی مودم ساده است و کم و بیش مشابه همه مودم‌های سیم‌کارتی دیگر است. سیم کارت را در اسلات مربوطه قرار دهید؛ مودم را روشن کنید؛ رمز وای فای را در برنامه Deco مشخص کنید و منتظر اتصال به اینترنت بمانید.

مودم 5G تی پی لینک مدل Deco X50 5G

همانند دیگر مودم‌ها و روترهای این برند، در مودم X50-5G نیز شاهد برنامه امنیتی و کنترل والدین HomeShield هستیم که می‌تواند انواع آی‌پی‌ها، وب‌سایت‌ها، آدرس‌های مک و … را بلوکه کند.

از طریق همین اپ Deco می‌توانید باندهای مختلف را برای مودم انتخاب کنید و دارای قابلیت‌های QoS و Port Forwarding هم هست.

تست و ارزیابی اولیه

تست‌هایی که از مودم ۵G تی پی لینک مدل Deco X50 5G در اینترنت منتشر شده؛ کاملا رضایت‌بخش است و نشان می‌دهد یک مودم رده بالا است.

سایت blacktubi می‌نویسد روی گوشی آیفون و با سیم کارت ۵G، همیشه سرعتی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ مگ داشتم و البته در برخی روزها سرعت به ۵۵۰ مگابیت هم رسیده است.

تی پی لینک Deco X50-5G

بررسی سایت trustedreviews هم نشان می‌دهد روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت تا ۵۲۳ مگابیت در اتصال به ۵G رسیده است. نویسنده این مقاله می‌گوید به طور میانگین، همیشه سرعتی حدود ۳۳۰ مگابیت داشتیم و البته اگر زیاد از روتر مودم فاصله می‌گرفتم؛ سرعت تا ۱۲۳ مگابیت، افت می‌کرد.

قطعا شبکه‌های ۵G کشورهای دیگر با ایران قابل مقایسه نیست؛ ضمن اینکه باید گفت این مودم فاقد ویژگی‌هایی مانند تجمیع فرکانس دستی یا قفل دکل و … برای افزایش سرعت است.

قیمت مودم تی پی لینک X50 5G

تا اینجای قصه، شیرین و جذاب و دوست‌داشتنی بود ولی وقتی در ایران به بحث قیمت می‌رسیم؛ کاملا طبیعی است که ادامه قصه تلخ شود.

قیمت دلاری مودم TP-Link Deco X50-5G روی سایت آمازون ۳۴۰ یورو است.

مودم 5G تی پی لینک مدل Deco X50 5G

در ایران و با گشت و گذار در چند وب‌سایت که این مودم را موجود کردند؛ قیمت‌ها از ۳۴ میلیون تومان تا ۴۰ میلیون تومان است!!!

قوی‌ترین و گران‌ترین مودم ۵G هواوی، مثلا H158-330 را می‌توان در بازار با قیمت ۲۰ میلیون تومان خریداری کرد.

درست که مودم تی‌پی‌لینک اصل و نو و آکبند است؛ مشخصات بسیار خوبی دارد و کیفیت ساخت آن، اصلا قابل مقایسه با مودم‌های ZLT و نوکیا و … نیست ولی آیا واقعا در ایران کاربری هست که ۳۵ میلیون تومان هزینه کند؟

قیمت مودم X50 حتی از قیمت مودم همراه اول H155-330 و ایرانسل TF-5G G1 نیز بیشتر بلکه چندین برابر گران‌تر است.

به نظر شما این مودم چقدر ارزش خرید دارد؟

قیمت و خرید مودم ۵G تی پی لینک Deco X50-5G

مزایا:

۱- پردازنده X62 کوالکام با سرعت ۳.۵ گیگابیت

۲- وای فای ۶ با سرعت ۳ هزار مگابیت

۳- درگاه اترنت ۲.۵ گیگابیتی

۴- کانکتور آنتن خارجی SMA

۵- مدیریت مودم با گوشی موبایل و اپلیکیشن Deco

۶- سرعت نسبتا خوب

معایب:

۱- قیمت بسیار بالا در مقایسه با رقبا

۲- محدود بودن پنل کاربری

۳- عدم پشتیبانی از VPN

۴- عدم پشتیبانی از قفل باند و قفل دکل و تجمیع فرکانس دستی


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا