نقد و بررسی

بررسی مودم سیم‌کارتی ایسوس ۴G-AX56: بد جوری دلبری می‌کند این ۴.۵G و وای فای ۶

تصور کنید یک مودم رده بالای ایسوس با همه امکانات دارید ولی برای اینترنت موبایل!

ایسوس را همه به مودم‌های DSL می‌شناسیم ولی این شرکت برای برخی کشورها و مناطق که دسترسی به اینترنت ثابت ندارند؛ مودم‌های سیم کارتی به صورت محدود در چند مدل زده است.

مثلا، مودم‌های ۴G LTE ایسوس ۴G-AC68U یا ۴G-AC86U و همین طور ۴G-N12 B1 و ۴G-AC53U را می‌شناسیم و معرفی کردیم. مودم‌های سیم کارتی ایسوس به ندرت در بازار ایران یافت می‌شوند؛ چون هم گران قیمت بوده و هم ایران بازار هدف این مودم‌ها نیست و در رقابت با برندهای معروفی که مودم سیم کارتی می‌زنند و بازار ایران را تسخیر کردند؛ کم فروش‌اند.

حالا، امروز به طور اتفاقی فهمیدم که مودم سیم کارت بسیار خوب و رده بالای ایسوس ۴G-AX56 وارد بازار ایران شده و به فروش می‌رسد. ۴G-AX56 آخرین مودم سیم کارتی است که ایسوس داده و تقریبا از همه استانداردها و فناوری‌های به‌روز دنیا در مودم‌های سیم کارتی و ۴G LTE پشتیبانی می‌کند.

مودم سیم‌کارتی ایسوس 4G-AX56

تصور کنید شما یک مودم رده بالا از ایسوس دارید؛ با همه امکانات و قابلیت‌هایی که در مودم‌های معروف و خفن ایسوس سراغ داریم ولی این مودم سیم کارتی است نه ADSL یا VDSL. خوب این شادی و شعف ندارد و بد جوری ته دلتان را خالی نمی‌کند که بخریدش و امتحان کنید؟

بیشتر بخوانید: این روزها بهتر است مودم روتر ۴G بخریم یا مودم روتر ADSL؟

ابتدا، قیمت مودم ایسوس ۴G-AX56 را در بازار ایران بگویم تا اگر صرفا براساس بودجه و قیمت خرید می‌کنید؛ از خواندن ادامه این مطلب منصرف شوید. فعلا این مودم را در سایت دیجی‌کالا به قیمت ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پیدا کردم. نمی‌دانم فروشنده‌های دیگری هم در بازار هست یا خیر ولی جست‌وجوهایم نتیجه نداده است و فعلا فقط فروشگاه پرومیکس این مودم بسیار خوب را در ایران عرضه می‌کند.

خوب، حالا که قیمت این مودم را دانستیم و به نظرم چندان بالا هم نیست؛ برویم سراغ بررسی و نگاه از نزدیک:

طراحی و ظاهر مودم ایسوس ۴G-AX56

اگر مودم‌های ۴G-AC68U ایسوس را دیده باشید؛ ظاهر مودم جدید ۴G-AX56 تقریبا مشابه آن است ولی تفاوت‌هایی دارد. این مودم نیز عمودی طراحی شده و آنتن‌های خارجی در برج یا پنل بالایی مودم قرار دارند.

مودم سیم‌کارتی ایسوس 4G-AX56

مودم را می‌توانید روی میز و سطح صاف به صورت عمودی قرار دهید یا اینکه به دیوار نصب کنید و در کنار پنجره بگذارید. وزن مودم ۵۱۳ گرم است و تقریبا جثه بزرگی دارد تا نشان بدهد یک مودم رومیزی ۴G-LTE است و اصلا مودم همراه نیست.

مودم سیم‌کارتی ایسوس 4G-AX56

مانند بسیاری از مودم‌های رومیزی سیم کارتی دنیا، شیار سیم کارت در بخش پایین و پایه مودم است؛ چراغ‌های LED در بخش جلویی چینش شدند و درگاه‌های ارتباطی و کلیدها در بخش پشتی هستند.

مودم سیم‌کارتی ایسوس 4G-AX56

ایسوس بخش جلویی یا پنل رویی مودم که در دید همگان است را با چهار مثلث به طرز زیبایی جداسازی کرده است. در مثاث سمت راست می‌توانید لوگوی ایسوس را به رنگ طلایی مشاهده کنید.

مودم سیم‌کارتی ایسوس 4G-AX56

در مثلث پایینی، چراغ‌های LED به رنگ سفید و قرمز دیده می‌شوند و مثلث بالایی کاملا طرحی پارچه مانند و خط خطی دارد. این مثلث‌ها دارای یک سطح نیستند و برآمدگی‌هایی را با چشم می‌بینیم که به ظاهر و شیکی مودم اضافه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: پرفروش‌ترین مودم‌های رومیزی ۴G LTE بازار ایران

در بخش پشتی مودم ایسوس ۴G-AC68U که نمای بسیار زیبایی دارد و یک حس قدرت خاصی القا می‌کند؛ از چپ به راست شاهد سوکت آداپتور برق مودم، در بالای آن کلید WPS، کلید روشن/خاموش، درگاه WAN گیگابیتی برای اتصال یک مودم ثابت و چهار درگاه شبکه اترنت LAN گیگابیتی هستیم.

مودم سیم‌کارتی ایسوس 4G-AX56

در بخش بالای کلید روشن/خاموش در سمت چپ مودم، یک کلید ریست هم به شکل زیبایی تعبیه شده است. دو طرف بخش پشتی کاملا مشبک و شیارمانند است تا هوای درون جعبه مودم به خوبی تهویه شود و بخش وسط نیز برچسب اطلاعات و مشخصات مودم را مشاهده می‌کنیم.

مودم سیم‌کارتی ایسوس 4G-AX56

ایسوس یک پایه محکم و کاملا پایدار نیز برای این مودم در نظر گرفته است که گفتیم به راحتی روی میز کار، سطوح صاف، لبه پنجره و بخش‌های دیگری به صورت ایستاده قرار بگیرد و آنتن‌دهی بالایی داشته باشد.

مودم سیم‌کارتی ایسوس 4G-AX56

همان‌طور که اشاره شد؛ سه آنتن خارجی این مودم سیم کارتی در رویه بالایی تعبیه شدند و قابلیت چرخش و خمیدگی ۲۷۰ درجه‌ای دارند. شما می‌توانید این انتن‌های را در هر جهتی که مناسب‌تر است؛ بچرخانید و تنظیم کنید. آنتن‌ها نسبتا قطور و بلند هستند تا قدرت گیرندگی بالایی داشته باشند.

مودم سیم‌کارتی ایسوس 4G-AX56

شیار سیم‌کارت در پایین مودم دارای یک درپوش بسیار حرفه‌ای و مهندسی است تا از ورود گرد و غبار به داخل شیار جلوگیری کند. شما باید این درپوش را با فشاری کوچک، کنار زده و بعد سیم‌کارت Nano SIM را وارد کنید و دوباره درپوش شیار سیم‌کارت را در جای خود قرار دهید.

مودم سیم‌کارتی ایسوس 4G-AX56

در کل، طراحی مودم ۴G-AX56 همان کیفیت و مقاومت و قدرت مودم‌های رده بالای ایسوس را دارد و همه بخش‌ها با بهترین مهندسی طراحی، ساخته شده است. شما وقتی مودم را در دست می‌گیرید؛ متوجه این کیفیت بدنه و ساخت شده و حس خواهید کرد که مودمی حرفه‌ای و قوی خریداری کردید.

مشخصات مودم ایسوس ۴G-AX56

جذاب‌ترین بخش بررسی مودم ۴G-AX56، شمخصات فنی آن است.

این مودم در رده LTE Cat 6 با سرعت ۳۰۰ مگابیت برای دانلود و ۵۰ مگابیت برای آپلود است. خوب، تا اینجا یعنی شما روی اینترنت موبایل می‌توانید سرعت خوبی بگیرید و حتی تجمیع فرکانس داشته باشید.

مودم سیم‌کارتی ایسوس 4G-AX56

چه باندهایی روی FDD یا TDD پشتیبانی می‌کند؟ به گفته صفحه رسمی سایت ایسوس، باندهای زیر را در مودم ۴G-AX56 خواهیم داشت:

۴G FDD-LTE: 1 /3 /5 /7 /8 /20 /28
۴G TDD-LTE: 38 /40 /41
۳G UMTS: 1 /3 /5 /8

خبر خوب اینکه باندهای FDD در ایران را پشتیبانی می‌کند و برای اتصال به اینترنت ۴G در ایران هیچ‌گونه مشکلی نخواهید داشت.

خبر بد اینکه خبری از اینترنت TD-LTE روی این مودم نیست و مانند سایر مودم‌های سیم‌کارتی ایسوس از باند ۴۳ یا فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز پشتیبانی نمی‌کند.

مودم سیم‌کارتی ایسوس 4G-AX56

وای فای مودم سیم کارتی ۴G-AX56 از دو مشخصات فنی بالا جذاب‌تر است؛ چون شما وای فای ۶ دارید. این مودم از رده AX1800 است که محبوب‌ترین رده مودم‌ها و روترهای وای فای ۶ برای کاربران خانگی محسوب می‌شود.

مودم سیم‌کارتی ایسوس 4G-AX56

شما روی این مودم دو کانال رادیویی وای فای دارید. کانال رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز با سرعت ۵۷۴ مگابیت و کانال رادیویی ۵ گیگاهرتز با سرعت ۱۲۰۱ مگابیت که به گفته ایسوس تقریبا دو برابر سرعت روی مودم مشابه با وای فای ۵ است.

مودم سیم‌کارتی ایسوس 4G-AX56

همچنین، در وای فای این مودم از فناوری‌های MU-MIMO و Beamforming و Multiple SSID پشتیبانی می‌شود. از آنتن‌های خارجی باید اشاره کنیم که ۲ آنتن برای LTE و یک آنتن برای وای فای و احتمالا باند ۵ گیگاهرتز است و باند ۲.۴ گیگاهرتز آنتن داخلی دارد.

مودم سیم‌کارتی ایسوس 4G-AX56

در بحث WAN از قابلیت‌های Dual WAN و Port forwarding پشتیبانی می‌کند و دارای قابلیت‌های DMZ و DDNS و NAT Passthrough است.

بیشتر بخوانید: مودم ۴G بخریم یا مودم TD-LTE؟

ایسوس به پردازنده این مودم اشاره‌ای نکرده است ولی می‌گوید ۵۱۲ مگابایت رم و ۲۵۶ مگابایت حافظه فلش دارد اما سایت snbforums نوشته است که یک پردازنده دو هسته‌ای با سرعت ۲ گیگاهرتز دارد و در وای فای از MIMO 2×2 پشتیبانی می‌کند در حالی که مدل ۴G-AC86U دارای MIMo 4×4 است. با این تفاسیر باید یک چیپ‌ست SoC رده پایین از شرکت کوالکام یا مدیاتک روی مودم ۴G-AX56 نشسته باشد.

مودم سیم‌کارتی ایسوس 4G-AX56

بخواهم مشخصات فنی مودم ۴G-AX56 را جمع‌بندی کنم؛ شما هر چیزی که از یک مودم سیم کارتی رومیزی رده بالا سراغ دارید را در آن پیدا می‌کنید. شاید فقط عدم پشتیبانی از باندهای TD-LTE توی ذوق شما بزند که کلا ایسوس روی هیچ مودم سیم کارتی خود از این باندها پشتیبانی نمی‌کند.

مودم سیم‌کارتی ایسوس 4G-AX56

دو نکته منفی دیگر درباره این مودم از نظر فنی، عدم پشتیبانی از فناوری مش وای فای AiMesh و Adaptive QoS است.

پنل کاربری و امکانات نرم‌افزاری

مودم ۴G-AX56 را می‌توانید به طور سنتی از طریق پنل کاربری تحت وب تنظیم و مدیریت کنید یا اینکه نرم‌افزار موبایل Router را دانلود و روی گوشی موبایل اندرویدی یا iOS خود نصب و استفاده کنید.

مودم سیم‌کارتی ایسوس 4G-AX56

ظاهر و رابط کاربری پنل مدیریت تحت وب مودم مشابه با سایر مودم‌های ایسوس است و تغییر خیلی مهمی ندارد. باز هم در این پنل می‌توانید به ابزار امنیتی AiProtection (نسخه پایه) دسترسی داشته باشید؛ شبکه میهمان تعریف کنید؛ ابزار کنترل والدین را فعال و تنظیم کنید یا سراغ انواع فایروال‌ها و تنظیمات مسدودسازی و بلوکه کردن آدرس‌ها و URL بروید.

مودم سیم‌کارتی ایسوس 4G-AX56

یک سری تنظیمات QoS پایه و سنتی دارد ولی چیزی نیست که انتظار شما را برآورده کند و مثلا در روترهای گیمینگ ایسوس شاهد هستیم.

مودم سیم‌کارتی ایسوس 4G-AX56

به سادگی می‌توانید قابلیت Dual WAN را روی این مودم فعال و تنظیم و مدیریت کنید. به طور دستی آدرس IP بدهید و IGMP snooping و DHCP Server داشته باشید. تا ۲۴ آدرس IP دستی روی این مودم قابل تنظیم است.

مودم سیم‌کارتی ایسوس 4G-AX56

در بخش VPN که احتمالا کنجکاوی بسیاری از شما را برانگیزد؛ کلاینت پروتکل‌های وی پی ان L2TP و OVPN و PPTP را دارید و برای سرور وی پی ان هم از پروتکل‌های OVPN و  PPTP پشتیبانی می‌کند تا بتوان گفت مودم ۴G-AX56 ایسوس یک مودم VPN است و قابلیت‌های ست کردن و نصب وی پی ان را دارد؛ مزیتی که خرید این مودم را کاملا توجیه می‌کند.

حرف آخر و ارزش خرید مودم ایسوس ۴G-AX56

همه‌چیز به نیاز و نگاه و سطح انتظار شما بستگی دارد. گاهی اوقات یک مودم رومیزی خوب و رده بالا با وای فای قوی و به‌روز می‌خواهید و گاهی اوقات یک مودم با صدها آپشن باز تا هر ساعت بتوانید آن را دستکاری کرده و باند رادیویی تغییر دهید؛ تجمیع فرکانس کنید و دکل قفل کنید و …

مودم سیم کارتی ایسوس ۴G-AX56 برای کاربران دسته اول است و قابلیت‌های مودم‌های رده بالای هواوی را ندارد. بیشتر باید این مودم را به شرکت‌هایی که نیاز به اینترنت موبایل دارند یا کاربران خانگی که اینترنت موبایل قوی برای چند دستگاه می‌خواهند؛ پیشنهاد بدهیم.

همین‌طور، عاشقان برند ایسوس و مودم‌های ثابت DSL این شرکت، می‌توانند خریدار مودم ۴G-AX56 باشند.

مودم سیم‌کارتی ایسوس 4G-AX56

از نظر قیمت، من رای به ارزش خرید داشتن می‌دهم. وقتی یک مودم همراه ساده ۴.۵G در بازار که تازه لاک شده یک اپراتور موبایل است؛ قیمت‌هایی ۶ الی ۷ میلیون تومان دارد؛ خرید یک مودم رومیزی ۴.۵G قدرتمند با به‌روزترین وای فای و پنل کاربری و قابلیت نصب VPN و ده‌ها تنظیم و امکانات دیگر و بدون اینکه نیازی به خرید و نصب آنتن LTE داشته باشید؛ ارزش خرید ندارد؟

البته، ما از نزدیک هنوز این مودم را ندیدیم و تست نکردیم تا بگوییم در مقایسه با مودم‌های رومیزی ۴.۵G دیگر بازار مانند مودم هواوی B612 یا هواوی B622 و ایرانسل TF-i60 G1 چه وضعیتی دارد. امیدواریم که شرکت‌ها همکاری کنند و یک نمونه از این مودم را به ما برای تست و بررسی اختصاصی بدهند.

مزایا:

۱- طراحی بسیار خوب و با کیفیت و جنس بدنه محکم

۲- وای فای ۶ با سرعت ۱.۸ گیگابیت

۳- پشتیبانی از VPN کلاینت و سرور

۴- گیرندگی آنتن خوب با دو آنتن خارجی LTE

۵- پنل کاربری و امکانات نرم‌افزاری نسبتا کامل

معایب:

۱- عدم پشتیبانی از AiMesh

۲- عدم Adaptive QoS

۳- پردازنده نه چندان قوی

۴- نداشتن تنظیمات دستی انتخاب فرکانس رادیویی

خرید مودم ایسوس ۴G-AX56

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
android

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا