نقد و بررسی

نگاهی به ایسوس ZenWiFi AX: روتر مش وای‌فای ۶ که شیرین‌تر از قند است

این روزها یکی از روترهای مش وای‌فای پر سروصدا در اینترنت، روتر وای‌فای ۶ ایسوس ZenWiFi AX با کد نام XT8 است. ایسوس این روتر را در نمایشگاه CES 2020 معرفی کرد و اکنون در حال ورود به بازارهای جهانی است.

برخی از سایت‌ها می‌گویند این روتر می‌تواند رقیبی برای نت‌گیر اوربی وای‌فای ۶ (Netgear Orbi WiFi 6) است. قیمت این روتر ایسوس روی سایت آمازون ۴۵۰ دلار است و اگر دلار این روزها را ۱۵ هزار تومان در نظر بگیریم؛ قیمتی ۷ الی ۸ میلیون تومانی خواهد داشت.

اول اینکه نباید از چنین قیمتی تعجب کنید چون هم‌اکنون روتری از ایسوس در ایران قیمتی ۱۴ میلیون تومانی خورده است و دوم اینکه شاید با این قیمت اصلا وارد ایران نشود و از نزدیک مفتخر به دیدن جمالش نشویم.

چند نفر در ایران هستند که می‌توانند ۸ میلیون تومان برای یک بسته روتر مش وای‌فای بدهند؟ حتی شرکت‌های بزرگ تجاری هم این روزها چنین پولی برای یک روتر وای‌فای نمی‌دهند. تازه قیمت روتر ایسوس ZenWiFi AX در مقایسه با روترهای ۷۰۰ دلاری نت‌گیر بسیار به‌صرفه است.

پس چرا می‌خواهیم درباره‌اش صحبت کنیم؟ هدفم آشنایی با ویژگی‌های یک روتر رده بالا و پرچم‌دار در سال ۲۰۲۰ است. اگر دستمان به چنین روترهایی نمی‌رسد؛ حداقل بدانیم فناوری تا کجا پیشرفت کرده است.

ایسوس ZenWiFi AX چیست؟

یک روتر سه بانده مش وای‌فای ۶ در بسته‌بندی دوتایی برای کسب‌وکارهای بزرگ، فضای‌های بزرگ، کاربران حرفه‌ای و کاربران خانگی که به اندازه کافی پول و دلیل برای خرید یک روتر پرچم‌دار دارند.

ZenWiFi AX 6600 از ۶ آنتن داخلی سود می‌برد که سهم هر باند رادیویی ۲ آنتن است. یک پردازنده چهار هسته‌ای با سرعت ۱.۵ گیگاهرتز روی آن سوار شده است و ۵۱۲ مگابایت رم و ۲۵۶ مگابایت حافظه فلش دارد.

روی باندهای رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز با پهنای‌باند ۲۰، ۴۰، ۸۰ و ۱۶۰ مگاهرتز کار می‌کند و به فناوری‌های OFDMA و Beamforming و ۱۰۲۴-QAM مجهز شده است و حداکثر سرعت آن روی هر سه باند رادیویی به ۶.۶ گیگابیت می‌رسد. روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۱.۲ گیگابیت و روی باندهای رادیویی ۵ گیگاهرتز سرعت ۴.۸ گیگابیت به دست می‌دهد.

از رمزنگاری WPA3 سود می‌برد و یک درگاه WAN با سرعت ۲.۵ گیگابیت و ۳ درگاه LAN یک گیگابیت است. یک درگاه USB 3.1 Gen 1 نیز برای اتصال دستگاه‌های خارجی روی آن تعبیه شده است.

این روتر برای فضاهایی حداکثر ۴۶۰ مترمربع طراحی شده است که البته از روتر دوم نیز کمک خواهد گرفت. هر روتر به تنهایی می‌تواند فضایی در حدود ۴ اتاق و مساحتی ۲۵۵ مترمربع را پوشش دهد.

طبیعی است که انتظار داشته باشیم استریم ۸K، استریم بازی، اتصال چندین دستگاه همزمان به وای‌فای با بالاترین سرعت و کیفیت را تجربه کنیم.

نصب آن آسان است؟

راه‌اندازی روتر ایسوس ZenWiFi AX چند دقیقه‌ای طول می‌کشد. ایسوس اپلیکیشن موبایلی برای نصب روترهای مش وای‌فای دارد که در این مدل آن را ارتقا داده است. شما وقتی وارد این نرم‌افزار می‌شوید؛ انگار به همه‌چیز احاطه دارید.

مشاهده وضعیت هر روتر و اتصال آن‌ها به هم، تنظیمات زیاد و راحت برای رسیدن به یک شبکه وای‌فای دلخواه و کنترل والدین در دسترس، تعریف شبکه میهمان و مشاهده واقعی ترافیک شبکه از برخی ویژگی‌های این نرم‌افزار هستند.

هر روتری از ایسوس که از فناوری AiMesh پشتیبانی می‌کند را می‌توانید به روتر زن وای‌فای متصل کنید. می‌توانید قابلیت AIProtection را فعال کنید از شبکه شما در برابر حملات اینترنتی محافظت می‌کند. 

کارایی آن چطور است؟

تقریبا تمام سایت‌هایی که روتر مش وای‌فای ۶ جدید ایسوس را بررسی کردند؛ درباره کارایی و سرعت آن هم‌عقیده است: در یک کلام درخشان!

تست‌ها و تجربه‌های کاربری نشان می‌دهد روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز در همه جای خانه سرعتی ۱۵۰ تا ۲۰۰ مگابیت خواهید داشت ولی روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی بالای ۶۰۰ مگابیت و حداکثر ۶۸۰ مگابیت به دست می‌دهد.

در میان چند روتر مش وای‌فای ۶ سال ۲۰۲۰ روتر ایسوس ZenWiFi AX در همه تست‌ها روی سکوی اول یا دوم قرار می‌گیرد. 

نویسنده سایت فوربس می‌گوید بیش از یک ماه از این روتر استفاده کرده و فقط چند سکته و کاهش سرعت را شاهد بوده است. در تمام نقاط خانه سرعتی پایدار و سیگنال‌دهی خوبی دارد. 

حرف آخر

بی‌شک یکی از بهترین روترهای وای‌فای ۶ امسال است. برخی از سایت‌ها می‌گویند عملکردی بهتر از اوربی‌های نت‌گیر دارد و برای کارهایی مانند استریم صدا و تصویر، لایو ویدیو، کار در شرکت‌های چند کاربره مناسب است.

قیمت آن حدود ۲۰۰ دلار پایین‌تر از روترهای گران‌قیمت بازار است ولی باز هم می‌توانید روی برخی سایت‌ها با قیمتی کمتر از ۴۵۰ دلار پیدا کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا