نقد و بررسی

بررسی مودم ۴G جی یو JMR1040: طراحی جذاب، آنتن‌دهی و کارایی فوق‌العاده، باتری بزرگ، قیمت ارزان

این مودم با قیمت بسیار خوبش، بهتر از غالب مودم‌های فورجی گران‌قیمت بازار است

در دنیای فناوری قاعده «هرچه گران‌تر؛ بهتر» یا «هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست» کار نمی‌کند و بارها شاهد نقض آن‌ها بودیم.

یعنی یک محصول ارزان و از برندی گمنام یا کمتر شناخته شده، کیفیت و کارایی و کارآمدی بهتر از مدل‌های گران‌قیمت متعلق به برندهای معروف و شناخته شده دارد. بهترین مثال، گوشی‌های هوشمند برندهای چینی هستند.

مودم جی یو JMR1040 نیز چنین محصولی است. در نگاه اول، به نظر نمی‌رسد محصول قابل توجهی باشد و قیمت آن حکایت از کیفیت پایین آن دارد اما اگر دست به ریسک بزنید و آن را بخرید؛ احتمالا هرگز حاضر نمی‌شوید مودم ۴G دیگری جایگزین آن کنید.

ما در سایت شبکه‌چی، قبلا دو مدل مودم جی‌یو JMR541 و جی یو M2S را بررسی کردیم و اینک می‌خواهیم سراغ جذاب‌ترین مودم ۴G این برند هندی ویتنامی برویم.

در ابتدا باید بگوییم به طور کلی مودم‌های برند Jio کیفیت خوبی دارند و در ایران با استقبال کاربران روبرو شدند. این مودم‌ها در حالی‌که قیمت‌های بسیار پایین و ارزانی به نسبت دیگر مودم‌های همراه و جیبی داشته ولی امکانات، آنتن‌دهی، سرعت و کیفیت ساخت قابل قبولی دارند و در یک کلام: کار شما را راه می‌اندازند و از خریدشان راضی خواهید بود.

کوچولوی تو دل برو

در همان لحظه نخست، شیفته طراحی مودم جی یو JMR1040 خواهید شد. یک دستگاه دایره‌ای کوچک به وزن ۹۵ گرم و اندازه ۷۴ در ۷۴ در ۲۱ میلی‌متر که به راحتی در دست شما قرار می‌گیرد و راحت‌تر در کیف و کوله شما جا خوش خواهد کرد تا همیشه، هر زمان و هر کجا همراه شما باشد.

پس از مدتی، اصلا فراموش خواهید کرد مودمی همراه شما است و یک بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی دیجیتالی روزمره شما می‌شود. کافی است جایی باشید و به اینترنت سریع روی لپ‌تاپ، گوشی یا وسایل دیگر نیاز داشته باشید؛ سریعا دست در کیف کرده و با فشار دادن کلید پاور، برای خودتان وای‌فای و هات‌اسپات شخصی و امن دارید.

از جعبه‌بندی زیبا و رنگی و کوچک آن که بگذریم؛ درون جعبه علاوه بر مودم، یک کابل شارژ USB، یک آداپتور شارژ و چند دفترچه راهنما دیده می‌شود.  مودم JMR1040 در دو رنگ سفید و مشکی عرضه می‌شود.

چراغ‌های LED، درگاه Mini USB، کلیدهای پاور و WPS همگی در نوار باریک اطراف طراحی دایره‌ای مودم قرار گرفتند تا زیبایی و کارایی دستگاه را دو چندان کنند.

شما به راحتی می‌توانید از یک طرف کابل شارژ USB را به مودم بزنید و از طرف دیگر چراغ‌های LED را مشاهده یا مودم را روشن و خاموش کنید.

کلیدهای پاور و WPS در کنار هم و بسیار کوچک طراحی شدند. با کمی فاصله هم شاهد چراغ‌های سبز و قرمز وضعیت باتری، وضعیت آنتن‌دهی و شبکه موبایل و وای‌فای هستیم.

گول کوچکی این چراغ‌ها را نخورید؛ اطلاعات زیادی به شما نشان می‌دهند و نبود صفحه‌نمایش را جبران می‌کنند. مثلا، وقتی علامت چراغ باتری سبز است؛ یعنی هنوز شارژ دارید و وقتی قرمز شد؛ باید سریعا برای شارژ مودم اقدام کنید.

همین‌طور، تعداد خط‌های چراغ علامت شبکه موبایل، وضعیت آنتن‌دهی شبکه را نشان می‌دهد.

باتری مودم JMR1040 جداشدنی است. یک باتری بزرگ ۳ هزار میلی‌آمپرساعتی که اصلا به اندازه کوچک آن نمی‌خورد و می‌تواند برای شما ۸ ساعت شارژ نگه دارد؛ آن هم در اتصال به شبکه ۴G LTE.

اگر مودم را برگردانید و از محل علامت نشان داده شده، درب مودم را بکشید؛ باتری بزرگ Jio و کلید ریستارت را مشاهده می‌کنید. گفتیم این باتری جداشدنی است تا بتوانید در صورت خراب شدن؛ با باتری جدیدی جایگزین کنید.

وقتی باتری را از مودم جی یو جدا می‌کنید؛ انگار وارد دنیای جدیدی شدید. شیار سیم‌کارت نانو، شیار اسلات کارت حافظه و برچسب اطلاعات مودم از جمله IMEI و SSID یا نام شبکه وای‌فای و رمزعبور و آدرس مک و اطلاعات مهم دیگر!

مشخصات مودم جی یو JMR1040

مودم JMR1040 از رده LTE Cat 4 با حداکثر سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است. در FDD از باندهای ۳ و ۵ یا ۸۵۰، ۱۸۰۰ و ۲۳۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند و در TDD هم فقط از باند ۴۰ پشتیبانی خواهد کرد.

از نظر باندهای رادیویی، کمی محدود است ولی خوش‌بختانه این باندها در ایران توسط همه اپراتورها پشتیبانی می‌شوند و روی آن شبکه‌های موبایل ۴G LTE ارائه شده است.

وای‌فای تک بانده ۸۰۲.۱۱n با حداکثر سرعت ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه روی این مودم همراه داریم که برای هات‌اسپات شخصی کافی است ولی نمی‌تواند برای اتصال چندین دستگاه خانگی پرقدرت و استریم ویدئو و بازی همزمان جوابگو باشد.

همزمان می‌توان ۳۲ دستگاه را به این مودم وصل کرد. ۱ دستگاه با استفاده از درگاه USB و ۳۱ دستگاه از طریق وای‌فای!

پردازنده جی یو JMR1040 برودکام ALT3800 است. اسلات کارت حافظه حداکثر از ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی اطلاعات پشتیبانی می‌کند و آداپتور ۵ ولت و ۱ آمپری دارد.

آنتن‌های LTE و WiFi مودم داخلی هستند ولی آن‌قدر خوب طراحی شدند که بهترین سیگنال‌دهی را دارند. در بخش تست و ارزیابی بیشتر درباره آنتن‌دهی این مودم صحبت می‌کنیم.

این‌ها همه اطلاعاتی است که می‌توان به عنوان مشخصات برای مودم همراه جی یو ذکر کرد. این مشخصات یک کاربر معمولی اینترنت را راضی خواهد کرد ولی کاربران حرفه‌ای یا سخت‌پسند و افرادی که می‌خواهند از اینترنت موبایل به عنوان اینترنت خانگی استفاده کنند؛ به چیزهای بیشتری نیاز دارند.

آنتن‌دهی باورنکردنی

همه افرادی که مودم قرصی جی یو را خریداری کردند در یک جمله تفاهم دارند: آنتن‌دهی خوب!

این مهم‌ترین چیزی است که از یک مودم جیبی انتظار دارید و شاید تنها چیزی که می‌خواهید. باقی ویژگی‌ها و مشخصات کم‌رنگ‌تر از بحث آنتن‌دهی و سرعت و پایداری شبکه موبایل هستند.

وقتی یک مودم طراحی خوبی داشته باشد؛ آنتن‌های قوی در جای مناسبی نصب شده باشند که بیشترین گیرندگی سیگنال را بدهند و پردازنده مودم بتواند بدون تاخیر، سیگنال‌ها را پردازش و اطلاعات را تبادل کند؛ حس خوب و رضایت‌بخشی به کاربر منتقل می‌کند. دقیقا حسی که از کار کردن با مودم JMR1040 خواهید داشت.

برخی کاربران می‌گویند این مودم در جایی که موبایل خوب آنتن نمی‌دهد؛ چهار چراغ آن روشن و سرعت اینترنت خوبی دارد.

تست‌های منتشر شده برای این مودم از سرعت دانلود چند مگابیت شروع می‌شود و تا حدود ۶۰ مگابیت بالا می‌رود. به طور میانگین هم می‌توان به سرعت اینترنت ۲۰ الی ۲۵ مگابیت اشاره کرد. باید در نظر بگیرید این تست‌ها روی یک وای‌فای تک بانده است. اگر این مودم وای‌فای دو بانده داشت؛ سرعت اینترنت بسیار بیشتر بود.

پس از آنتن‌دهی، شارژ باتری طولانی مدت مودم قابل توجه است. باتری ۳ هزار میلی‌آمپرساعتی این مودم کوچک می‌تواند به طور اسمی ۸ ساعت و به طور عملی ۶ الی ۷ ساعت شارژ به شما در اتصال به شبکه‌های فورجی بدهد. این مقدار شارژ باتری برای یک مودم همراه ایده‌آل است.

شما کمتر پیش می‌آید که ۷ ساعت دسترسی به برق نداشته باشید یا کارهای بیرون از خانه شما بیشتر از این مقدار ساعت طول بکشد.

تقریبا می‌توان گفت این مودم یک روز کاری شما را بدون برق جواب‌گو است. تازه می‌توانید باتری را از مودم جدا کرده و مودم را از طریق کابل USB به لپ‌تاپ یا دیگر وسایل دیجیتالی مناسب بزنید و به کار با مودم ادامه بدهید. تقریبا ۲ ساعت هم نیاز دارید تا باتری شارژ شود.

مهم‌ترین قابلیت باتری این مودم، اتصال مستقیم به برق شهری برای طولانی مدت بدون خرابی باتری است. تصور کنید چندین ماه این مودم به برق وصل باشد و شما آن را خاموش نکنید!

نصب و راه‌اندازی مودم نیز ساده است و تنظیمات راحتی سود می‌برد. قابلیت‌هایی مانند فیلترینگ آدرس مک و آی‌پی، پورت فورواردینگ و نظایر این‌ها را در پنل دارید ولی از ابزارهایی مانند شبکه میهمان، کنترل والدین و مدیریت ترافیک شبکه خبری نیست.

با کیفیت، ارزان، شارژ طولانی و کاربردی

اگر مودم جی یو JMR1040 را بخرید؛ ابتدا عاشق طراحی جذاب و دل‌فریب آن می‌شوید. بعد کیفیت آنتن‌دهی و سرعت اینترنت آن شما را غافل‌گیر می‌کند. سپس، شارژ باتری طولانی و پس آن امکان شارژ مودم با لپ‌تاپ و بدون باتری شما را به هیجان خواهد آورد.

قیمت این مودم در بازار ایران از ۱ میلیون تومان تا ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. در این محدوده قیمتی نمی‌توانید هیچ مودمی با کارایی و کیفیت جی یو JMR1040 خریداری کنید.

مودم JMR1040 یک گزینه ایده‌آل برای مصارف روزانه اینترنت همراه است. مودمی که به راحتی می‌توانید با خود حمل کنید و چندین ساعت بدون دردسر و دغدغه‌ای به اینترنت پرسرعت وصل شوید.

شاید اگر این مودم از وای‌فای دو بانده، صفحه‌نمایش یا سرعت اینترنت ۳۰۰ مگابیت پشتیبانی می‌کرد؛ تبدیل به رویایی بسیار شیرین برای کاربران ایرانی می‌شد ولی خوب برای مصارف روزانه و کاربرانی که سخت‌پسند نیستند یا نمی‌خواهند ۲ میلیون تومان پول مودم بدهند؛ باز هم گزینه خرید جذابی است.

خرید مودم جی یو JMR1040

مزایا:

۱- باتری بزرگ ۳ هزار میلی‌آمپرساعتی

۲- کار کردن بدون باتری برای طولانی‌مدت و شارژ با لپ‌تاپ

۳- کیفیت ساخت خوب

۴- طراحی هیجان‌انگیز و کاربردی برای یک مودم قابل حمل

۵- آنتن‌دهی خوب به نسبت قیمت و کوچک بودن

معایب:

۱- عدم پشتیبانی از ارسال و دریافت SMS

۲- شارژ کند باتری

۳- شاید جای صفحه‌نمایش، وای‌فای دو بانده و امکانات نرم‌افزاری بیشتر خالی است


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. من این مودم تازگی خریدم و دو ماهی هست که ازش استفاده میکنم. به نظرم یکی از بهترین ویژگی هاش اینه که بدون باتری کار میکنه. ینی شما سیم شارژر وصل میکنی و باتری رو کلا در بیاری هم کاملا عالی کار میکنه. شارژردهی باتری هم واقعا خوب و مناسب هست به لطف باتری خوبش. پنل مدیریت بسیار ساده روون و کارآمد هست. آنتن دهی مودم واقعا خوبه و در این مورد کیفیت خوبی داره. ویژگی خوب دیگرش حالت پاورسیوینگ هست که اگر اتصال وای فای نداشته باشی و مودم در حالت باتری باشه بعد نیم ساعت (میشه تایم ش تنظیم کرد) به حالت پاور سیو میره که بعدشم خیلی سریع هم از اماده به کار میشه. با پشتیبانی از اس دی کارت میشه فایل های روی اس دی کارت رو از موبایل یا لپ تاپ دریافت یا اپلود کرد و یک جورایی وظیفه انتقال فایل بین دستگاه های مختلف رو ارائه میده. پنل تنظیمات مودم dns خاص هم داره که برايم جدید بود. متشکرم از مدیر سایت خوب شبکه چی که کمک زیادی به من کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا