وای‌فای

تی‌پی‌لینک یک روتر مش وای‌فای ۶ سه بانده با قیمت ۲۸۰ دلار معرفی کرد

روتر Deco X68 می‌تواند مساحتی بیش از ۵۰۰ مترمربع را با سرعت ۳.۶ گیگابیت پوشش دهد

شرکت تی‌پی‌لینک از آخرین سیستم مش وای‌فای خود به نام Deco X68 رونمایی کرد. Deco X68 روتر مش وای‌فای سه بانده‌ای با پشتیبانی از وای‌فای ۶ یا استاندارد ۸۰۲.۱۱ax است.

روتر Deco X68 قیمت نسبتا مناسبی داشته و نسبت به مدل Deco X60 WiFi 6 برتری‌های قابل توجهی دارد. بزرگ‌ترین ارتقا مربوط به یک فرکانس ۵ گیگاهرتز اختصاصی backhaul برای اتصال واحدهای Deco به یکدیگر با بالاترین سرعت است. روتر Deco X60 دو بانده بود و از این لینک backhaul پشتیبانی نمی‌کرد.

شما می‌توانید با اتصال کابلی روترهای مش وای‌فای Deco X68 باز هم سرعت اتصال نودها به یکدیگر را افزایش دهید.

طبق گفته شرکت تی‌پی‌لینک، با دو روتر مش وای‌فای Deco X68 می‌توان مساحت‌هایی بالاتر از ۵۱۰ مترمربع یا ۵۵۰۰ فوت مربع را زیر پوشش خود قرار دهد. اگر سه روتر مش وای‌فای استفاده کنید و آن‌ها به یکدیگر وصل شوند؛ مساحتی ۷ هزار فوت مربعی زیر پوشش وای‌فای ۶ می‌رود.

مشخصات پایین‌تر ولی قیمت مناسب‌تر

حداکثر سرعت روترهای این سیستم ۳.۶ گیگابیت بر ثانیه است و به هر روتر حداکثر ۱۵۰ دستگاه قابل اتصال هستند. در حقیقت، روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۵۷۴ مگابیت، روی فرکانس ۵ گیگاهرتز اصلی سرعت ۱۸۰۲ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز backhaul سرعت ۱۲۰۱ مگابیت را داریم که مجموعا ۳.۶ گیگابیت می‌شود.

اما باید بدانیم در دنیای واقعی چنین سرعتی به دست نمی‌آید و سرعت روتر بسیار کمتر از ۳۶۰۰ مگابیت بر ثانیه است. روترهای Deco X68 سرعت خیره‌کننده و چندان بالایی در سال ۲۰۲۱ ندارند. روترهای مش وای‌فایی از شرکت‌های ایسوس، نت‌گیر و حتی خود روتر Deco X90 تی‌پی‌لینک سرعت‌های بیشتری دارند اما مزیت بزرگ روتر Deco X68 در قیمت مناسب‌تر آن است.

ویژگی‌های کلیدی سیستم‌های مش وای‌فای تی‌پی‌لینک، پشتیبانی از دستیار صوتی الکسا، مدیریت آسان و نصب سریع، امنیت HomeShield و فناوری مش مبتنی بر هوش مصنوعی است. این فناوری می‌تواند محیط منحصربه‌فرد خانه شما را شناسایی کرده و براساس آن موقعیت نصب روترها را برای بالاترین سرعت و پوشش‌دهی شبکه مشخص کند.

روتر Deco X68 با قیمت ۲۸۰ دلار برای بسته دو تایی وارد بازار می‌شود. تی‌پی‌لینک اعلام کرده فروش آن به‌زودی روی سایت‌هایی مانند آمازون آغاز می‌شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
انگجت

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا