فناوری

آیا روترهای پرچم‌دار امروزی باعث افزایش سرعت اینترنت خانگی می‌شوند؟

سوالی است که شاید برای بسیاری از ما و البته یکی از خوانندگان عزیز سایت شبکه‌چی مطرح است.

کامنت این دوستمان را بخوانیم:

«سوالی هست که مدتها ذهن من رو مشغول کرده: داشتن روتر با سرعت بالا و مثلا AC1900 برای شخصی که اینترنت با پهنای باند ۸ مگابایت یا نهایتا ۲۰ مگابایت داره ، چه تاثیری روی گیمینگ و یا استریم ویدئو و کاربرد های دیگه داره؟»

به زبان سده می‌شود؛ وقتی ما اینترنتی با سرعت ۸ یا ۱۶ مگابیت داریم؛ آیا خرید روترهایی با سرعت وای‌فای ۱۹۰۰ مگابیت و حتی بالاتر، روترهایی که این روزها به راحتی چند گیگابیت سرعت وای‌فای دارند؛ چه سودی دارد؟ آیا باعث افزایش سرعت اینترنت می‌شوند؟ روی گیمینگ و استریم ویدیو چه تاثیری دارند؟

سعی می‌کنیم تاثیر روترهای رده بالا و اصطلاحا پرچم‌دار را روی جنبه‌های مختلف تجربه کاربری خودمان بررسی کنیم:

۱- سرعت اینترنت

همه‌چیز به سرعت وای‌فای بستگی دارد. وقتی دارید از یک روتر بی‌سیم N300 قدیمی یا همان روترهای ۸۰۲.۱۱n با سرعت ۳۰۰ مگابیت استفاده می‌کنید؛ نهایت سرعت وای‌فای شما چند مگابیت است. مثلا ۴ الی ۵ مگابایت.

بنابراین؛ حتی اگر سرعت اینترنت شما ۸ یا ۱۰ و ۱۶ مگابیت واقعیت باشد؛ سرعت وای‌فای اجازه نمی‌دهد از تمام پهنای‌باند اینترنت استفاده کنید چون سرعت وای‌فای اتصال دستگاه شما به روتر نهایتا ۵ مگابیت است.

اما وقتی سراغ خرید روتری می‌روید که سرعت وای‌فای اسمی نزدیک به ۲ گیگابیت دارد؛ در عمل سرعت وای‌فای روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به چند ده مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز به چند صد مگابیت می‌رسد. مثلا، روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز ممکن است سرعتی بین ۲۰ تا ۵۰ مگابیت داشته باشید و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی بین ۱۲۰ و ۱۳۰ مگابیت تا بالای ۶۰۰ مگابیت.

طبیعی است که در این حالت سرعت اتصال شما به اینترنت چند برابر شده است و شما می‌توانید از تمام ظرفیت خط اینترنت استفاده کنید. به‌ویژه وقتی که از اینترنت فورجی و تی‌دی‌ال‌تی استفاده می‌کنید که سرعت‌هایی ۴۰ و ۵۰ مگابیت به طور میانگین دارند؛ این افزایش سرعت اینترنت روی روترهای بی‌سیم امروزی نمود پیدا می‌کند.

پس، هرچقدر یک اتصال اینترنت پرسرعت داشته باشید ولی روتر بی‌سیم با وای‌فای سریع تهیه نکنید؛ عملا مثل این است که یک اتصال اینترنت بسیار کند دارید!

۲- گیمینگ و استریم ویدیو

مزیت بزرگ دیگر روترهای پرچم‌دار امروزی علاوه بر افزایش سرعت دسترسی به اینترنت؛ برخورداری از امکانات و قابلیت‌هایی است که باعث می‌شوند تجربه کاربری گیمینگ و استریم ویدیو، عکس، موسیقی و … بسیار بهتر از گذشته شود.

روترهای رده بالا به ده‌ها فناوری و قابلیت مدرن مجهز شدند تا ترافیک گیمینگ و استریم ویدیو را تشخیص داده، به اندازه کافی به آن پهنای‌باند اختصاص دهند، دستگاه‌های در حال گیمینگ و استریم ویدیو را اولویت بالاتری نسبت به دستگاه‌های دیگر دهند؛ تا حد امکان پینگ و لگ را کاهش دهند و ترافیک اینترنت را طوری مدیریت کنند که کاربر بهترین اتصال ممکن را تجربه کنید.

فناوری‌هایی مانند MU-MIMO و Beamforcing، مدولاسیون کیو ای ام ۱۰۲۴ در وای‌فای ۶، MIMO بالاتر با وجود تعداد آنتن‌های اختصاصی خارجی بیشتر، لینک‌های مجزا، پنل‌های گیمینگ در روترها برای مدیریت ترافیک اینترنت گیمینگ و چندین فناوری و ابزار دیگر همگی باعث می‌شوند شما دنیای دیگری از اتصال به اینترنت و بازی و ویدیو را تجربه کنید.

اگر تصور کنیم شما یک اتصال اینترنت ADSL با سرعت ۱۶ مگابیت اسمی دارید (چون درصد بسیاری کمی از مردم واقعا به چنین سرعتی دسترسی دارند و غالب مردم نهایتا سرعتی ۱۰ مگابیت خواهند داشت)؛ تجربه کاربری شما با یک روتر AC1900 یا حتی AC1200 بسیار متفاوت از یک روتر قدیمی N300 خواهد بود.

حالا، اگر سراغ اینترنت فیبرنوری، اینترنت VDSL و سرویس‌های اینترنت TD-LTE یا ۴G پرسرعت و بدون محدودیت سرعت بروید؛ متوجه می‌شوید قدرت روترهای امروزی در کجا است و چرا باید این محصولات را خرید.

بماند که برخی شرکت‌ها برای گیمینگ به طور خاص روترهای گیمینگ عرضه می‌کنند که قابلیت‌هایی دو چندان و اختصاصی برای مصارف بازی دارند.

۳- آنتن‌دهی، قطعی اینترنت و امنیت

روترهای پرچم‌دار در پارامترهای دیگری هم روی تجربه کاربری شما تاثیرگذار هستند. به وضوح پایداری وای‌فای بیشتری دارند و با فناوری‌هایی مانند Seamless باعث می‌شوند همیشه به اینترنت و وای‌فای متصل باشید و قطعی در کار نباشد.

افزون بر این، قدرت آنتن‌دهی و محدوده پوشش‌دهی روترهای امروزی اصلا قابل مقایسه با روترهای قدیمی نیست. روترهای قدیمی N300 در نهایت یک آپارتمان ۱۰۰ متر را زیر پوشش وای‌فای می‌برند و شاید هم در برخی نقاط هنوز وای‌فای با سیگنال خوب در دسترس نباشد.

اما روترهای نسل جدید به راحتی از پس یک آپارتمان ۲۰۰ متری و بالاتر برآمده و حتی با فناوری‌هایی مانند مش وای‌فای می‌توانند ساختمان‌هایی ۶۰۰ متری را زیر پوشش وای‌فای ببرند.

شما روی روترهای پر سرعت سال ۲۰۱۹ از پروتکل امنیتی WPA3 استفاده می‌کنید که امن‌ترین استاندارد وای‌فای است در حالی‌که روترهای قدیمی نهایتا مجهز به WPA2 هستند که باگ‌های بسیار زیادی دارد.

در نتیجه، واقعا تجربه کاربری روترهای امروزی چیز دیگری است که فقط باید خودتان تجربه کرده و از نزدیک لمس کنید. دقیقا مانند اینکه یک گوشی قدیمی متعلق به ده سال پیش را ول کرده و یک اسمارت‌فون رده بالای اندرویدی امروزی خریداری کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام

    اون اوایل گفتید که وقتی WiFi N300 داشته باشیم حداکثر تا ۵ مگابایت می‌تونیم استفاده کنیم.
    من اطلاعات شبکه‌ام زیاد نیست ولی ۳۰۰ رو تقسیم بر ۸ که بکنیم می‌شه ۳۷/۵ یعنی اسمی تا ۳۷/۵ مگابایت می‌شه. درسته یا چیزی این وسط هست که من نمی‌دونم؟

    متشکرم

    1. سلام دوست عزیز
      محاسبات شما درست است ولی مسئله اینجا است که خودتان می‌گویید اگر اینترنت ۳۰۰ مگابیت داشته باشیم
      وقتی اینترنت ۱۶ مگابیت داریم؛ تقسیم بر ۸ کنید
      اگر اینترنت ۵۰ مگابیت داشته باشیم تقسیم بر ۸ کنید
      می‌بینید چیزی باقی نمونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا