فناوریوای‌فای

نگاهی به مودم VDSL دی‌لینک DSL-2888A: چند ویژگی خوب برای یک مودم زیر ۲ میلیون تومان

اگر بخواهیم یک مودم VDSL نسبتا خوب زیر ۲ میلیون تومان در بازار ایران معرفی کنیم؛ دی‌لینک DSL-2888A می‌تواند یکی از انتخاب‌ها باشد که البته بهترین انتخاب نیست.

من به شخصه مودم تی‌پی‌لینک VR400 را بسیار بهتر و قوی‌تر می‌دانم ولی مودم ۲۸۸۸A هم ویژگی‌هایی دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

برای نمونه، از وای‌فای دو بانده AC1600 پشتیبانی می‌کند در مقایسه با مودم‌های VDSL هم رده قیمتی و حتی مودم‌های بالای ۲ میلیون تومان یک ویژگی ممتاز است.

وای‌فای دو بانده AC1600 یعنی روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت حداکثری ۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت حداکثری ۱۲۰۰ مگابیت را به نمایش می‌گذارد. از گفتنی‌های دیگر درباره وای‌فای این مودم می‌توان به MIMO 3×3 اشاره کرد.

این مودم از استانداردهای +ADSL2 و VDSL2 پشتیبانی می‌کند تا حداکثر سرعت اینترنت روی یک اتصال DSL به مرز ۳۰۰ مگابیت برسد.

در امکانات ارتباطی هم برتری‌هایی نسبت به مودم‌های هم‌قیمت خود دارد. ۴ درگاه LAN با سرعت یک گیگابیت و ۱ درگاه WAN باز هم گیگابیتی به همراه دو درگاه USB 2.0 و یک درگاه RJ11 مجموعه کاملی برای کاربران خانگی است.

مودم تی‌پی‌لینک VR400 فقط یک درگاه LAN گیگابیتی دارد و باقی درگاه‌ها از نوع صد مگابیتی هستند. همین‌طور در مقایسه با مودم‌های VDSL دیگر بازار، داشتن ۵ درگاه LAN و WAN گیگابیتی به همراه ۲ درگاه USB یک مزیت است.

به درگاه‌های USB این مودم می‌توان دانگل ۳G/4G وصل کرد و اینترنت موبایل را به اشتراک گذاشت.

ارزش خرید؟

به جز این چند ویژگی خوب، تقریبا ویژگی دیگری نیست که قابل اشاره باشد. سه آنتن خارجی قابل تنظیم در جهت‌های مختلف دارد و مانند هر مودم روتر دیگری، یک سری چراغ LED سبز رنگ در پس‌زمینه سیاه برای اینکه بدانید الان در شبکه و اینترنت مودم شما چه خبر است.

سوال اینجا است که چقدر ارزش خرید دارد؟ آیا در پنل مدیریتی آن ابزارها و امکانات کافی برای مدیریت شبکه و ترافیک و سرعت هست؟

مطمئنم کاربران خانگی معمولی از خرید این مودم راضی خواهند بود. برای آپارتمانی ۱۰۰ متری و چند کاربر به اندازه کافی امکانات و قابلیت‌های مورد نیاز را دارد ولی کاربری که کمی امکانات حرفه‌تر یا سرعت و کیفیت شبکه بهتر بخواهد؛ باید دنبال مودم VDSL قوی‌تری باشد.

در شرایط این روزهای بازار شبکه ایران (اردیبهشت ۹۹) که اصلا جنس نیست یا اگر باشد؛ به قیمت چند برابر فروخته می‌شود؛ قیمت ۱.۷۰۰.۰۰۰ تومانی مودم روتر دی‌لینک DSL-2888A ارزش خرید دارد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام میثاق جان روزخوش خسته نباشی,,,اول یه تشکر کنم بابت مطالب خوبی که داخل سایت قرار میدی مثل همین پست.
    مورد بعدی اینکه :من خودم هم مودم تی پی لینک (TD-W8901G) داشتم و هم در حال حاضر مودم دی لینک (۲۷۵۰U) دارم,,,اون تی پی لینک ۳-۴ سال برام راحت کار کرد ولی بعد از اون اول پایه خازنش آب شد که تعمیرش کردم یه مدت کار کرد ولی بعد از اون دیگه کلا چیپستش اوضاعش خراب شد هی چراغ ADSL و Internet هر دقیقه قطع میشد تا اینکه دیگه دی لینک خریدم الان نزدیک ۴ سال دی لینک دارم عالی داره کاره میکنه اینو گفتم چون بنظرم مودم های دی لینک تاحدی بهتر از تی پی لینک هستن. در مورد مدل مودمی که شما گذاشتی من داخل سایت اصلی دی لینک هم جستجو کردم کلا ۱۱ تا مودم خانگی داره میخواستم بدونم میثاق جان در حال حاضر بهترین مودم VDSL خانگی دی لینک همین هستش (منظورم از خانگی تعداد آنتن ها تا نهایتا ۳ عدد هستش چون آنتن های ۶-۸ عددی هم هستش که از لحاظ سلامتی هم خطر داره و برای خونه بدرد نمیخورن,,,برای فضا های بزرگ هستن)؟! این مودم چون آپشن های خیلی خوبی هم داره واقعا از طرفی من قصد خرید یک مودم قوی VDSL رو دارم و شما خودت بهتر میدونی اون مودم های یوتل مخابرات اصلا جوابگوی کارهای سنگین نیستش,,,بنظرت این مودم دی لینک عالی هستش یا مودم دیگه ای مدنظر داری؟!
    ممنون.

    1. سلام

      ۱- مودم VDSL قوی‌تری از دی‌لینک در بازار ایران ندیدم. شاید در جهان باشد که قطعا هست ولی باید دید در ایران چه مدل‌هایی عرضه شده است!
      ۲- مودم ۲۸۸۸ برای مصارف خانگی و آپارتمانی مناسب است و اگرچه از نزدیک تست کارایی ازش نگرفتم ولی می‌توانم بگویم عملکرد متوسط رو به بالایی داشته باشد
      ۳- بهترین مودم‌ها از نظر قدرت و سرعت و آنتن‌دهی متعلق به ایسوس هستند که معمولا از تراشه‌های برودکام استفاده میکنه
      ۴-اگر بخواهید در حدود ۲ میلیون تومان هزینه کنید؛ من همین مودم دی‌لینک یا تی‌پی‌لینک VR400 و بهتر از هر دو ایسوس AC55U را پیشنهاد می‌کنم. اگر بخواهید بیشتر هزینه کنید من هنوز مودمی بهتر از ایسوس AC68U ندیدم

  2. با سلام. آیا انجام تنظیمات مربوط به iptvبرای یک پورت مودم vr400 تاثیری در افزایش کیفیت تماشای سایت فیلیمو دارد؟اگر تاثیر دارد باید همان تنظیمات مربوط به اینترنت( نوع ارتباط PPOE و vci و Vpi ) رادر تنظیمات iptv اعمال کنیم و یا تنظیم متفاوتی دارد(مثلا ارتباط bridge) ؟ با تشکر

  3. سلام آقا میثاق عزیز. دوست خوبم ممنون از اطلاعات مفیدت. یه سوال داشتم بزرگوار؟ یک مودم میخواستم با سرعت بالا و پینگ پایین چون میخوام راس یه ساعت و ثانیه مشخصی که سایت بورس ایران باز میشود و هزاران سفارش در صدم ثانیه فرستاده میشود جزو نفرات اول باشد. حالا با لپ تاپ بهتر است یا گوشی به نظر شما؟ و کدام اپراتور(همراه اول، رایتل یا ایرانسل و یا….) و چه مودمی بهترین کارایی را دارد. در ضمن خط ثابت ندارم. صمیمانه از پاسخ شما متشکرم. در پناه حق باشید.

    1. سلام دوست عزیز

      ۱- اپراتور بستگی دارد به اینکه کدام‌یک در منطقه شما بهتر آنتن می‌دهد. الان هر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل سرعت بالایی دارند و حتی دوستانم تا ۳۰۰ مگابیت تست گرفتند ولی ببین شما مثلا در خانه یا محل کارت چقدر سرعت داری روی هر کدام و یکی را انتخاب کن
      ۲- اینکه با موبایل وارد سایت بورس بشی یا لپ‌تاپ باز هم به خودتان بستگی دارد و اینکه با کدام‌یک سریع‌تر هستید.
      ۳- سرعت مودم موبایل‌های امروزی حتی اگر میان‌رده باشد از سرعت مودم‌های رومیزی و همراه بیشتر است. یعنی اگر با موبایل می‌خواهید ثبت‌نام کنید اگر موبایل به نسبت به‌روز و قوی دارید که در همین یکی دو سال اخیر عرضه شده یقین بدان سرعت اینترنت بهتری دارید.
      ۴- در دو لینک زیر بهترین مودم‌های همراه و دسکتاپ ۴G ایران را پیشنهاد دادم:

      https://shabakehchi.com/buyer-guide/11375/5-top-mobile-modem-in-iran

      https://shabakehchi.com/buyer-guide/11374/top-5-best-desktop-4g-modem

      با توجه به اینترنت خط ثابت تلفن همراه ندارید؛ باید یکی از این مودم‌ها را بخرید

  4. سلام دوست خوبم
    اول از اینکه لطف کردید و سریع جواب دادید سپاسگزارم. دوست عزیزم یه لطفی میکنی با توجه به تخصص شما در این زمینه و موارد زیر به من در انتخابم کمک کنی؟
    – مهم نیست مودم چند کاربره باشد و من فقط نیاز به یک اینترنت پر سرعت و پینگ پایین برای چند دقیقه در روز دارم مثل کسانی که برای ثبت نام خودرو نیاز به اینترنت پرسرعت و….. دارند که کمتر از کسری از ثانیه اطلاعاتشان را زودتر از بقیه بفرستد
    – کارم روی لب تاپ هست و الان مودم همراه fdm60 ایرنسلم(ضعف اش اینه که آنلاک نیست و بقیه اپراتورها را ساپورت نمیکند) بهتر از گوشیم(ال جی) است ولی برای این کار مناسب نیست.
    – منطقه من همه اپراتورها را پوشش میدهد.
    – اینکه فرمودید گوشی های یکی دوسال اخیر بهتر از مودم میتواند باشد. گر شما جای من بودید و میخواستید برای این نوع کار هزینه کنید و هزینه اش هم برایتان مهم نبود. با شرایط بالا گوشی میگرفتید و از طریق کابل لن به لب تاپ اتصال پیدا میکردید یا مودم نت گیر یا دیگر مودم ها را میگرفتید.
    – با توجه به اینکه نظر شخصی شما بنا به تخصص و اطلاعاتتان برای من در انتخاب مهم است. لطف کنید بفرمایید که شما اگر انتخابتان گوشی بود کدوم برند و مدل را تهیه میکردید. و اگر انتخابتان مودم هست دقیقا بفرمایید کدوم مدل و برند را میگرفتید.
    صمیمانه از پاسختان سپاسگزارم. و برای شما دوست عزیزم بهترینها را آرزو میکنم و همیشه در پناه حق سلامت و پاینده و پر رزق و روزی باشید.

  5. سلام آقای محمدی زاده ممون میشم جواب من را بدید. قصد خرید مودم ASUS DSL-AC55U AC1200 Dual Band WiFi ADSL/VDSL Modem Router دارم می خواستم نظر شمارا دربارش بدونم و اینکه مودم با این قیمت چی پیشنهاد میدین و آیا برای خرید مودم تا تابستان صبر کنم یا اینکه فرقی نمیکنه خرید کنم؟
    (از شرکت شاتل استان اصفهان سرویس میگیرم و بیشتر استفاده من گیمینگ و آموزش الکترونیکیه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا