فناوریگجت

وای‌فای ایکس باکس سری X ناامیدکننده است

قرار است کنسول جدید مایکروسافت به نام Xbox Series X در نوامبر پیش‌رو معرفی شود.

بسیاری از مشخصات ایکس باکس سری ایکس لو رفته و تقریبا می‌دانیم با قوی‌ترین کنسول بازی دنیا روبرو هستیم.

اما شاید هنوز این کنسول نسبت به یک پی‌سی گیمینگ دارای نقاط ضعفی باشد. چون دو خبر بد درباره مشخصات ایکس باکس سری ایکس به گوش می‌رسد.

خبر بد نخست، عدم داشتن درگاه USB-C است. در حالی‌که امروزه دیگر درگاه USB-C به یک ضرورت و نیاز برای هر دستگاهی تبدیل شده است تا بتوان از شارژ سریع استفاده کرد و حتی دستگاه‌های دیگر را هم با این درگاه و شارژر سریع آن شارژ کرد؛ شایعات می‌گویند Xbox Series X پورت USB-C ندارد.

خبر بد دوم که امیدواریم فقط در حد یک شایعه باشد و اصلا عملی نشود؛ ارتباطات وای‌فای این کنسول است. برخی از سایت‌های فاش‌کننده مشخصات کنسول بازی مایکروسافت گزارش دادند ایکس باکس سری ایکس با وای‌فای ۵ عرضه می‌شود.

خواننده‌های عزیز سایت شبکه‌چی دیگر خوب می‌دانند وای‌فای ۵ یا استاندارد ۸۰۲.۱۱ac متعلق به سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ است و ما از سال ۲۰۱۶ از استاندارد ۸۰۲.۱۱ax یا وای‌فای ۶ استفاده می‌کنیم و حتی در سال ۲۰۲۰ به سوی وای‌فای ۶E رفتیم.

چرا وای‌فای ۵ برای یک کنسول بازی خوب نیست؟

یعنی کنسول Xbox Series X با وای‌فای دو نسل پیش عرضه خواهد شد. وای‌فای ۵ در بهترین حالت روی هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز سرعتی ۳.۵ گیگابیت بر ثانیه می‌دهد ولی وای‌فای ۶ به راحتی تا سرعت ۹.۶ گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی خواهد کرد.

خوب می‌دانیم که همه مردم به روترها و مودم‌های وای‌فای ۶ با سرعت‌های چند گیگابیت دسترسی ندارند ولی استفاده از وای‌فای ۶ حتی روی یک مودم و روتر قدیمی می‌تواند با افزایش سرعت روبرو باشد.

متوسط سرعت وای‌فای در ایالات متحده ۴۴ مگابیت است. در شرق اروپا سرعت بین ۳۰ تا ۵۰ مگابیت است و در آسیای شرقی سرعت وای‌فای به ۱۰۰ مگابیت می‌رسد.

با این سرعت‌ها، کاربران شدیدا به دستگاه‌هایی با سرعت‌های بالاتر نیاز دارند و استفاده یک کنسول بازی از آخرین استاندارد وای‌فای بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

از دیگر مشخصاتی که برای ایکس باکس سری ایکس گفته شده؛ استفاده از پردازنده سفارشی Zen 2، پردازنده گرافیکی RDNA 2، رم ۱۶ گیگابایتی و درایو SSD برابر ۱ ترابایت است. 

این کنسول با یک درگاه HDMI، سه درگاه USB-a و وای‌فای ۵ (استاندارد ۸۰۲.۱۱ac) عرضه می‌شود و متاسفانه خبری از درگاه USB-C نیست!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا