فناوری

اولین لپ‌تاپ گیمینگ با وای‌فای Wi-Fi 6E

فکر کنم دیگر بدانید که Wi-Fi 6E استاندارد نسل جدید شبکه‌های بی‌سیم است.

در نمایشگاه CES امسال روترهای زیادی مبتنی بر این استاندارد معرفی شدند که ما در سایت شبکه‌چی سعی کردیم اخبار آن‌ها را پوشش دهیم.

اما روترها و مودم‌های وای‌فای ۶E یک سوی ماجرا هستند. برای استفاده از مزایای واقعی این نسل وای‌فای باید گوشی و تبلت و لپ‌تاپ وای‌فای ۶E هم داشته باشیم.

روترهای Wi-Fi 6E هنوز وارد بازار نشدند و تا چند ماه دیگر از راه می‌رسند اما نیاز به گوشی‌ها، لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های وای‌فای ۶ ایی داریم.

تا کنون دو شرکت شیائومی و سامسونگ گوشی‌هایی با پشتیبانی از Wi-Fi 6E معرفی کرد. گلکسی اس ۲۱ اولترا و شیائومی می ۱۱ از وای‌فای ۶E برخودار هستند و دیگر گوشی با این نسل جدید وای‌فای سراغ نداریم.

اما در دنیای لپ‌تاپ‌ها، اولین چراغ را شرکت MSI با عرضه لپ‌تاپ گیمینگ GE76 Raider Dragon Edition Tiamat روشن کرد. بله نام این لپ‌تاپ همین‌طور طولانی و بلند است. در این لپ‌تاپ از تراشه وای‌فای AX210 اینتل استفاده شده است و احتمالا روی بسیاری از لپ‌تاپ‌های دیگر سال ۲۰۲۱ شاهدش خواهیم بود. این تراشه باعث ارتقا به وای‌فای Wi-Fi 6E برای کامپیوترهای دسکتاپ، لپ‌تاپ و کارت‌های شبکه می‌شود.

این تراشه از فناوری‌هایی مانند ۱۰۲۴QAM و پهنای‌باند ۱۶۰ هرتزی برخوردار است و حداکثر سرعت آن روی یک باند رادیویی به ۲.۴ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. از سیستم رمزنگاری WPA3 پشتیبانی می‌کند و به گفته اینتل نسبت به وای‌فای ۵ حدودا ۴ برابر عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. اینتل این تراشه را روی کارت شبکه‌های PCI و USB عرضه کرده است.

مشخصات اژدهای MSI

لپ‌تاپ ام‌اس‌آی GE76 کلا یک دستگاه گیمینگ با طراحی ویژه، سیستم نوردهی و مشخصات سخت‌افزاری رده بالا است. هر گیمری خوب می‌داند که داشتن وای‌فای پرسرعت چقدر مهم است و اکنون برخورداری این لپ‌تاپ از یک وای‌فای سه بانده می‌تواند بهترین خبر برای طرفداران این مدل باشد.

لپ‌تاپ GE76 اندازه صفحه‌نمایشی ۱۷.۳ اینچی دارد و در طراحی و پوسته رویی آن از الهه‌های باستان الهام‌گیری شده است. MSI می‌گوید لپ‌تاپ GE76 نماد قدرت برتر است.

این لپ‌تاپ به کارت گرافیک‌های نسل جدید GeForce RTX 3000 انویدیا مجهز است که اکنون پرقدرت‌ترین کارت‌های بازار محسوب می‌شود. تراشه‌های نسل دهم اینتل Core i9 روی مدل Dragon Edition سوار شدند ولی مدل‌های معمولی به تراشه Core i7 نسل دهم مجهز هستند.

این لپ‌تاپ به دو درگاه USB-C، سه درگاه USB-A، جک هدفون، درگاه HDMI 2.0، درگاه Mini DisplayPort 1.4، درگاه اترنت، کارت ریدر SD مجهز است. صفحه‌نمایش آن می‌تواند در فرکانس ۳۰۰ هرتز با رزولوشن ۱۰۸۰p یا ۲۴۰ هرتز در رزولوشن بالاتر کار کند.

باتری ۹۹ وات ساعتی روی این لپ‌تاپ سوار شده که به نظر می‌رسد ظرفیت بزرگی برای کارهای گیمری و گرافیکی داشته باشد. قیمت لپ‌تاپ GE76 Raider Dragon Edition از ۱۴۹۹ دلار شروع شده و تا ۲۱۹۹ دلار بالا می‌رود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا