وای‌فای

لینک‌سیس از اولین روترهای Wi-Fi 6E با قیمت بسیار بالا رونمایی کرد

لینک‌سیس Velop Atlas Max 6E گران‌ترین سیستم مش وای‌فای دنیا با قیمت ۱۲۰۰ دلار

لینک‌سیس از دو روتر Wi-Fi 6E جدید با پشتیبانی از فرکانس ۶ گیگاهرتز رونمایی کرد.

به این معنی که شما علاوه بر داشتن دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز، فرکانس سوم ۶ گیگاهرتز نیز در دسترس است که سرعتی دو برابر فرکانس ۵ گیگاهرتز به دست می‌دهد.

این روترها، سیستم مش وای‌فای Atlas Max 6E و روتر Hydra Pro 6E هستند. روتر لینک‌سیس Hydra Pro 6E با قیمت ۵۰۰ دلار وارد بازار می‌شود ولی روتر مش وای‌فای Atlas Max 6E در بسته دو تایی ۹۰۰ دلار و بسته سه تایی ۱۲۰۰ دلار است تا گران‌ترین سیستم مش وای‌فای جهان لقب بگیرد.

روتر لینک‌سیس Atlas Max 6E

بیایید از روتر مش وای‌فای بسیار قدرتمند Atlas Max شروع کنیم. جدیدترین روتر سری Velop لینک‌سیس طراحی مشابه روترهای Velop پیشین دارد جز اینکه یک برچسب Wi-Fi 6E در بخش جلویی آن‌ها دیده می‌شود. قیمت یک روتر Atlas Max 6E برابر ۵۰۰ دلار، دو روتر ۹۰۰ دلار و سه روتر ۱۲۰۰ دلار است.

به نظر می‌رسد روتر Atlas Max دستگاه AXE8400 است که پیشوند AXE نشان می‌دهد از Wi-Fi 6E پشتیبانی می‌کند. عدد ۸۴۰۰ هم نشان‌دهنده حداکثر سرعت اسمی این روترها است. سرعت نظری این روتر ۸۴۰۰ مگابیت یا ۸.۴ گیگابیت است. فقط باید به یاد داشته باشید که در لحظه فقط می‌توانید به یک فرکانس رادیویی وصل شوید.

برای باندهای رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز، دستگاه‌های زیادی یافت می‌شود ولی برای فرکانس ۶ گیگاهرتز دستگاه‌های بسیار کمی یافت می‌شود. به زبان دیگر، گوشی‌های موبایل، لپ‌تاپ، تبلت‌ها و کامپیوترهای با پشتیبانی از وای‌فای ۶E هنوز به طور عمومی وارد بازار نشدند. برای مثال، گوشی‌های سامسونگ گلکسی اس ۲۱ و کارت‌های شبکه ۶E برای کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها از این فرکانس پشتیبانی می‌کنند.

این روتر دارای یک ویژگی ردیابی حرکات به نام Linksys Aware دارد که می‌تواند اختلالات فرکانسی در هنگام حرکت کاربر را تشخیص داده و با بازپیکربندی ارتباطات با دیگر نودها، مشکل وای‌فای را رفع کند.

روتر Atlas Max 6E از ۵ درگاه شبکه اترنت یک گیگابیت برخوردار است و البته از یک درگاه USB 3.0 نیز سود می‌برد. دارای یک پردازنده چهار هسته‌ای ۲.۲ گیگاهرتزی با حافظه رم و فلش بالا برای پردازش‌های سنگین است و می‌تواند بهترین وای‌فای با سرعت و سیگنال‌های قوی را راه‌اندازی کند.

به نظر می‌رسد افرادی که دنبال سیستم مش وای‌فای برای خانه بزرگ خود هستند؛ بهتر از مش وای‌فای Atlas Max 6E پیدا نکنند ولی اگر به اندازه کافی پول دارند.

روتر لینک‌سیس Hydra Pro 6E

روتر Hydra Pro 6E اولین روتر استاندارد Wi-Fi 6E لینک‌سیس با فرکانس ۶ گیگاهرتز است. روتر MR7500 با قیمت ۵۰۰ دلار وارد بازار می‌شود تا در رده خودش هم باز یک روتر گران قیمت باشد.

روتر Hydra Pro 6E هم مانند روترهای Atlas Max از MU-MIMO 4×4 سود برده و دارای درگاه شبکه اترنت ۵ گیگابیت است. با این درگاه می‌توانید سریع‌ترین اینترنت ورودی به یک روتر را داشته باشید.

این روتر می‌تواند مساحتی ۲۷۰۰ فوت مربع (حدودا ۲۵۰ متر مربع) را زیر پوشش یک وای‌فای بسیار پایدار و قوی ببرد. حداکثر بیش از ۵۵ دستگاه می‌توانند هم‌زمان به این روتر وصل شوند. سرعت این روتر به ۶.۶ گیگابیت بر ثانیه برای جمع هر سه باند رادیویی می‌رسد. ضمن اینکه یک درگاه ۵ گیگابیت دارد؛ از چهار درگاه شبکه اترنت یک گیگابیت به همراه USB 3.0 برخوردار است.

دارای یک پردازنده چهار هسته‌ای ۱.۸ گیگاهرتزی است و از ۵۱۲ مگابایت رم و ۵۱۲ مگابایت حافظه فلش سود می‌برد.

روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۶۰۰ مگابیت، روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۱۲۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۶ گیگاهرتز سرعت ۴۸۰۰ مگابیت به دست می‌دهد.

از فناوری‌های نسل آینده OFDMA و WPA3 پشتیبانی می‌کند و از چهار آنتن خارجی برخوردار است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا