فناوریوای‌فای

نت‌گیر اولین روتر Wi-Fi 6E خود را معرفی کرد: سفینه فضایی با سرعت ۱۰.۸ گیگابیت و چندین درگاه ۲.۵ گیگابیتی

نمایشگاه CES 2021 به صورت مجازی از امروز شروع به کار کرده است و باید در این چند روز شاهد معرفی انواع محصولات شبکه باشیم.

قابل انتظار است که بیشتر تمرکز شرکت‌ها به معرفی روترهای نسل جدید وای‌فای ۶E است که تازه چند روز پیش به طور رسمی تصویب شد و تقریبا ترند سال ۲۰۲۱ است. گفته می‌شود استاندارد وای‌فای ۶E بزرگ‌ترین تغییر و به‌روزرسانی سه دهه اخیر شبکه‌های بی‌سیم است.

بارها درباره استاندارد Wi-Fi 6E صحبت کردیم و مزایای آن را برشمردیم. مهم‌ترین مزیت این استاندارد، استفاده از طیف فرکانسی جدید ۶ گیگاهرتز در کنار دو طیف ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز قبلی است که اجازه می‌دهد داده‌ها با سرعت فراتر از انتظار منتقل شوند.

چند روز پیش، ایسوس اولین روتر وای‌فای ۶ ایی را معرفی کرد و اکنون نت‌گیر چراغ اول را در نمایشگاه CES 2021 روشن کرده است. نت‌گیر Nighthawk RAXE500 یک روتر سه بانده و جزو اولین روترهای Wi-Fi 6E دنیا است. این روتر در فصل اول سال ۲۰۲۱ با قیمت ۶۰۰ دلار وارد بازار می‌شود که قیمت بسیار بالایی است ولی خوب می‌دانیم که شروع هر فناوری گران‌قیمت است.

نت‌گیر می‌گوید باندهای فرکانسی این روتر نزدیک به ۲۰۰ درصد بیشتر از فرکانس‌های قبلی در دسترس است و سرعت آن روی همه باندهای فرکانس نزدیک به ۱۰.۸ گیگابیت است. این سرعت به شما اجازه می‌دهد در هر نقطه‌ای از خانه بتوانید به راحتی ویدیوهای نتفلیکس را استریم کنید.

چندین درگاه ۲.۵ گیگابیتی

به گفته نت‌گیر، این روتر برای استفاده در مناطق پرجمعیت و متراکم از نظر شبکه‌های وای‌فای بسیار مناسب است؛ چون روی فرکانس ۶ گیگاهرتز تقریبا هیچ دستگاهی روشن نیست و باندهای رادیویی آن کاملا خلوت هستند. روی فرکانس ۶ گیگاهرتز نزدیک به ۵۹ باند رادیویی آزاد و بدون تداخل وجود دارد. روی این فرکانس‌ها می‌توان چندین لینک با پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز راه‌اندازی کرد که برای تماشای ویدیوهای ۸K کافی هستند.

طراحی روتر Nighthawk RAXE500 مشابه روترهای نسل‌های پیشین این شرکت است؛ همان طراحی مشابه سفینه فضایی با بال‌های خارجی و مشکی رنگ!

نت‌گیر می‌گوید روی این روتر یک پردازنده چهار هسته‌ای با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز نصب شده است و یک درگاه WAN با سرعت ۲.۵ گیگابیتی به همراه چهار درگاه LAN دارد که باز یک درگاه سرعتی ۲.۵ گیگابیتی دارد. یک درگاه LAN دیگر باز از دو سرعت ۱ و ۲.۵ گیگابیت پشتیبانی می‌کند.

همین‌طور، این روتر سه بانده به دو درگاه USB 3.0 و کلیدهای ریست، روشن/خاموش روتر، روشن/خاموش چراغ‌های LED و سوکت آداپتور برق مجهز شده است.

می‌توان گفت روتر نت‌گیر Nighthawk RAXE500 یکی از قدرتمندترین روترهای سال ۲۰۲۱ است و البته یکی از گران‌قیمت‌ترین آن‌ها. روتر ROG Rapture GT-AXE۱۱۰۰۰ ایسوس با قیمت ۵۵۰ دلار عرضه می‌شود و از روتر نت‌گیر ارزان‌تر است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا