فناوری

جدیدترین روتر وای‌فای ۶ تی‌پی‌لینک سرعتی ۴.۸ گیگابیت دارد

روتر Archer AX73 با قیمت ۲۰۰ دلار از امروز در سایت آمازون رویت شد

تی‌پی‌لینک آخرین روتر خود به نام Archer AX5400 یا Archer AX73 را با استاندارد WiFi 6 عرضه کرد.

این روتر وای‌فای ۶ می‌تواند سرعت ۴.۸ گیگابیت بر ثانیه را روی یک کانال رادیویی ثبت کند و از قیمت نسبتا مناسبی در مقایسه با دیگر روترهای وای‌فای ۶ هم‌رده برخوردار است. البته، سرعت اسمی و نهایی مجموع دو کانال رادیویی این روتر ۵.۴ گیگابیت بر ثانیه است.

همان‌طور که مشخص است؛ روتر Archer AX73 تی‌پی‌لینک در رده AX5400 عرضه شده است که شامل سرعت ۴۸۰۴ گیگابیت بر ثانیه روی فرکانس ۵ گیگاهرتز و سرعت ۵۷۴ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگابیت است. این روتر از فناوری HE160 برای رسیدن به مرز سرعت ۴۸۰۴ گیگابیت استفاده می‌کند و با ۶ آنتن خارجی خود می‌تواند یک خانه با سه اتاق را پوشش دهد.

روتری با قیمت مناسب در مقایسه با رقبا

Beamforming و MU-MIMO 4×4 و ۴T4R و OFDMA وای‌فای ۶ و DFS از دیگر فناوری‌ها و تکنیک‌های به کار گرفته شده در این روتر تی‌پی‌لینک است. روی این روتر می‌توان ۶ استریم جداگانه داشت؛ به این معنی که ۶ دستگاه به طور مجزا در حال دریافت و ارسال اطلاعات با پهنای‌باند بالا باشند.

پردازنده روتر Archer AX73 تی‌پی‌لینک، سه هسته‌ای و با سرعت ۱.۵ گیگاهرتز است. از ۱ درگاه شبکه WAN گیگابیت و ۴ درگاه شبکه اترنت LAN گیگابیتی دارد و از یک درگاه USB 3.0 نیز برخوردار است.

روی این روتر می‌توان از پروتکل رمزنگاری WPA3 استفاده و در هر کانال رادیویی یک شبکه میهمان (Guest Network) تعریف کرد.

همان‌طور که اشاره شد؛ روتر تی‌پی‌لینک با قیمت ۲۰۰ دلار روی آمازون عرضه شده است. این ارزان‌ترین روتر وای‌فای ۶ دنیا نیست و خود تی‌پی‌لینک روترهای وای‌فای ۶ با قیمت ۹۰ دلار هم دارد ولی روتر وای‌فای ۶ در رده AX5400 قیمت‌هایی بالاتر از ۲۰۰ دلار هستند. در برندهای دیگر، روترهای وای‌فای ۶ با رده AX3000 قیمتی در حدود ۲۰۰ دلار دارد.

وای‌فای ۶ آخرین و جدیدترین استاندارد دنیای شبکه بی‌سیم نیست و پس از آن استاندارد WiFi 6E نیز عرضه شده است که از کانال‌های رادیویی ۶ گیگاهرتز نیز پشتیبانی می‌کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا