فناوری

آیا اینترنت ۵G برای گیمینگ خوب است؟

پینگ و سرعت اینترنت فایوجی در مقایسه با 4G و فیبرنوری چقدر بهتر است

بسیاری از کاربران دوست دارند بدانند آیا اینترنت ۵G برای گیمینگ خوب است یا خیر؟ از نظر پینگ و سرعت چقدر با اینترنت ۴G LTE تفاوت دارد؟ آیا اینترنت ۵G سریع‌تر از اینترنت فیبرنوری است؟

به طور عمومی و تئوری، گفته می‌شود اینترنت ۵G تا ۲۰ برابر سریع‌تر و تاخیری ۱ میلی‌ثانیه دارد ولی آیا عملا شبکه‌های ۵G حال حاضر دنیا به این آمارها رسیدند؟

اگرچه هنوز اینترنت ۵G در ایران به مرحله دسترسی عمومی نرسیده است ولی شاید برخی از کاربران و گیمرها بخواهند روی آن سرمایه‌گذاری کنند و مثلا مودم ۵G بخرند یا سراغ لپ‌تاپ و گوشی موبایل ۵G بروند.

اینترنت 5G گیمینگ

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اینترنت فایوجی برای گیمینگ خوب است؛ به‌ویژه بازی‌های موبایل روی گوشی‌های تلفن همراه و یک رقیب جدی برای اینترنت فیبرنوری است. اینترنت ۵G بسیار سریع‌تر از ۴G است و تاخیر بسیار کمتری هم در عمل به کاربر می‌دهد؛ ضمن اینکه یک سرویس اینترنت موبایل و قابل حمل است و شما می‌توانید در هر زمان و هر کجا به آن وصل شده و شروع به بازی آنلاین کنید.

شبکه‌های ۵G هر روز پیشرفته‌تر و سریع‌تر و بهتر می‌شوند و اگرچه هنوز به ایده‌آل‌های ترسیم شده در این استاندارد؛ یعنی سرعت ۱۰ گیگابیت و تاخیر ۱ میلی‌ثانیه نرسیدند ولی هر سال به این مرزها نزدیک‌تر می‌شوند.

چرا اینترنت ۵G برای گیمینگ خوب است؟

در این مطلب، می‌خواهیم دلایل برتری اینترنت ۵G نسبت به ۴G و FTTH (فیبرنوری) را برای گیمینگ بررسی کنیم.

تاخیر کمتر

در حال حاضر، شبکه‌های ۵G پینگ‌های بسیار پایین‌تری نسبت به شبکه‌های تلفن همراه ۴G می‌دهند ولی سرعت آن‌ها به اینترنت باندپهن فیبرنوری می‌رسد.

به طور ویژه، تاخیر در بازی‌های آنلاین اهمیت زیادی دارد؛ چون معیاری برای مدت زمان ارسال و دریافت درخواست‌ها به سرور است. اگر شما روی یک اینترنت پینگ بالایی داشته باشید؛ مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا اقدامات شما در بازی ثبت شود و شاهد لک و رنجه بودن تصویر بازی هستید.

اینترنت 5G گیمینگ
مقایسه میانگین تاخیر در شبکه‌های ۴G و ۵G و فیبرنوری

گزارش موسسه تحقیقاتی Rootmetrics در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد  شبکه ۵G اپراتور Three در مرکز شهر لندن دارای متوسط پینگ ۱۷ میلی‌ثانیه است که در مقایسه با متوسط پینگ ۵۰ میلی‌ثانیه در شبکه‌های ۴G بسیار بهتر است. متوسط تاخیر این شبکه ۵G پیشرو در نقاط مختلف شهر لندن حداکثر به ۳۰ میلی‌ثانیه می‌رسد. اپراتور EE دارای تاخیر ۴۵ میلی‌ثانیه روی ۵G است.

گزارش سال ۲۰۲۱ موسسه Ookla نیز می‌گوید متوسط تاخیر شبکه‌های ۵G در شهری مانند لندن بین ۲۹ تا ۳۳ میلی‌ثانیه است.

اشاره کردیم که در نهایت شبکه‌های ۵G باید به پینگ کمتر از ۱ میلی‌ثاینه برسند تا برای استفاده در واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، خودران‌ها، پهپادها و سایر کاربردهای حساس مستلزم تاخیر نزدیک به صفر مناسب باشند. در آن صورت است که می‌توان گفت اینترنت ۵G واقعا برای گیمینگ ایده‌آل شده است.

سرعت بیشتر

هر روز سرعت اینترنت ۵G بیشتر می‌شود و اکنون در سال ۲۰۲۲ به چیزی فراتر از انتظار در شبکه‌های تلفن همراه رسیده است. هنوز با سرعت‌های ۱ گیگابیت بر ثانیه در گوشی‌ها فاصله داریم ولی انتظار می‌رود در سال‌های آینده سرعت ۵G از یک گیگابیت بر ثانیه فراتر برود.

براساس داده‌های موسسه Ookla/Speedtest، متوسط سرعت شبکه‌های ۵G در سال ۲۰۲۰ برابر با ۱۸۶.۹۶ مگابیت بوده است که در مقایسه با سرعت ۳۰.۲۶ مگابیت شبکه‌های ۴G بسیار بهتر و چندین برابر بیشتر است. موسسه Rootmetrics نیز گزارش داده در سال ۲۰۲۰ حداقل سرعت یک شبکه ۵G برابر با ۳۵ مگابیت بوده است که برای یک بازی آنلاین کافی است.

اینترنت 5G گیمینگ
مقایسه میانگین سرعت در شبکه‌های ۴G و ۵G و فیبرنوری

موسسه Ookla در سال ۲۰۲۱ گزارش داده متوسط سرعت شبکه‌های ۵G دنیا بین ۱۰۰ تا ۲۳۰ مگابیت است. همین موسسه در سپتامبر ۲۰۲۱ در جدیدترین گزارش خود گفت متوسط سرعت اینترنت ۵G بین ۱۱۷ تا ۱۹۶ مگابیت است.

این سرعت‌ها به طور میانگین و معمولا بسیار کمتر از سرعت واقعی تست شده توسط کاربران هستند. در بسیاری از تست‌هایی که روی اینترنت منتشر شده؛ کاربران ۵G با گوشی‌های ۵G و در فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز به سرعت‌هایی بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ مگابیت دسترسی دارند و در شبکه‌های مبتنی بر امواج میلی‌متری، سرعت اینترنت ۵G بین ۱.۵ تا ۲.۵ گیگابیت است.

تست سرعت 5G همراه اول در نمایشگاه تلکام

در ایران، همراه اول سایت ۵G متحرکی در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۱ مستقر کرده بود که کاربران امکان تست سرعت اینترنت ۵G را داشته باشند. در یک نمونه که توسط خبرنگار سایت آی‌تی‌رسان انجام شده است؛ متوسط سرعت دانلود ۱۰۲۵ مگابیت و سرعت آپلود ۸۱ مگابیت با پینگ ۱۰ میلی‌ثانیه ثبت شده است.

با لپ‌تاپ متصل به مودم ۵G یوتل نیز سرعت دانلود اینترنت ۵G همراه اول ۸۷۹ مگابیت و سرعت آپلود ۲۸ مگابیت ثبت شده است که نشان می‌دهند اینترنت ۵G در مقایسه با اینترنت ۴G و حتی اینترنت VDSL بسیار سریع‌تر و پینگ کمتری دارد.

قابلیت حمل و دسترسی

دو مزیت بزرگ دیگر اینترنت ۵G برای گیمرها و گیمینگ؛ یکی قابل حمل و موبایل بودن این نوع اینترنت است و دیگری راحت در دسترس بودن است.

یعنی شما هر زمان و هر کجا که اراده کنید؛ همانند اینترنت ۴G می‌توانید به اینترنت ۵G وصل شده و روی گوشی شروع به بازی کنید یا نهایتا با یک مودم ۵G و هات‌اسپات، روی لپ‌تاپ یک اینترنت پرسرعت داشته باشید.

اینترنت 5G گیمینگ

نسبت به اینترنت ثابت و فیبرنوری هم راحت‌تر و سریع‌تر در دسترس قرار می‌گیرد و دیگر درگیر کابل‌کشی و خط تلفن ثابت و کابل فیبرنوری و مودم فیبر و از این دردسرها نمی‌شوید. با خرید یک مودم روتر ۵G قابل حمل یا ثابت یا دانگل ۵G می‌توانید لپ‌تاپ و پی‌سی را به اینترنت وصل کنید.

البته، این دو مزیت در گرو توسعه شبکه‌های ۵G در ایران هستند. شاید سال‌ها طول بکشد تا در یک شهر کوچک یا روستا بتوان به اینترنت ۵G دسترسی داشت ولی در نهایت انتظار می‌رود ۵G هم اینترنت ثابت VDSL و FTTH را شکست بدهد و هم بسیار بهتر از اینترنت ۴G برای گیمینگ و استریم بازی و ویدئو باشد.

۵G برای گیمینگ خوب است

گیمرها عاشق اینترنتی هستند که سریع باشد؛ پهنای‌باند بالایی داشته باشد و کمترین تاخیر را بدهد. همه این فاکتورها را اینترنت ۵G دارد به اضافه اینکه می‌تواند همیشه در دسترس باشد و اتصال به آن راحت است.

باید امیدوار باشیم هرچه زودتر ۵G در ایران وارد مرحله دسترسی عمومی شود و البته با قیمت مناسب در اختیار کاربران قرار بگیرد.

مسئله‌ای که شاید الان ذهن‌تان را درگیر کرده باشد؛ خرید یک مودم ۵G است. آیا الان زمان خرید یک مودم روتر ۵G همراه یا ثابت است؟ ما در مقاله «۵ دلیل محکم برای نخریدن مودم ۵G» به تشریح دلایلی پرداختیم که نشان می‌دهد برای خرید مودم فایوجی زود است و نباید عجله کنیم؛ اگرچه مودم روترهای فایوجی برای این روزهای اینترنت ایران مزایای هیجان‌انگیزی دارند.

اگر هم تصمیم گرفتید که حتما یک مودم ۵G بخرید؛ فهرست ۱۰ مودم فایوجی بررسی شده در سایت شبکه‌چی را در لینک زیر مشاهده خواهید کرد:

پرونده ویژه: بررسی ۱۰ مودم ۵G برتر بازار ایران


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
5g.co.ukcnet

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. ما در تبریز خوشحال از وجود ۵ جی ایرانسل بودیم ولی بعد از مدتی بازی کردن متوجه شدیم گوشی داغتر از انتن ۴.۵‌ جی میشود و باعث ناپایداری در گوشی‌ و در نهایت باعث افت فریم میشه و چه چیزی بدتر از افت فریم در یک بازی اکشن آنلاین؟ و مساله بعدی اینه که در ۵ جی وضعیت پینگ هیچ بهبودی نسبت به ۴.۵ جی نداشته در واقع فقط سرعت دانلود بهتر شده. یعنی ۵ جی فعلی فقط برای دانلود کردن خوبه نه چیز دیگر….
    مثلا برا نصب بازی کالاو دیوتی که حدود ۳۰ گیگ در مجموع میشه بخصوص آیتمهای داخل بازی که خیلی کند دانلود میشند در ۵ جی فوری دانلود میشند. خیلی دوست دارم یه مودم ۵ جی مثلا x28هم تست کنم ببینم بهتر از مودم گوشی میتونه باشه یا نه. خلاصه اینکه ۵ جی نوع nsa فقط بهبود در ضمینه سرعت دانلود داره. منتظریم تا سایتها با ۵ جی از نوع na نیز راه اندازی شوند تا نتیجه را ببینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا