فناوری

چطور بدون اینترنت و رایگان در اربعین با عزیزانمان صحبت کنیم؟

اینترنت اربعین در مسیر نجف به کربلا رایگان شد

امسال هم وزارت ارتباطات، اپراتورهای ایرانی و عراقی تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کردند تا اینترنت رایگان در مسیر نجف به کربلا در اختیار زائرات اربعین حسینی قرار بدهند. وای فای و اینترنت رایگان مسیر اربعین در سال‌های گذشته به خاطر ازدحام جمعیت و کافی نبودن زیرساخت‌ها و دکل‌های مخابراتی، تعریف چندانی نداشت ولی آیا امسال می‌توانیم یک اتصال حداقلی داشته باشیم؟

با نزدیک شدن به مراسم اربعین حسین امسال و شروع پیاده‌روی و حرکت دسته‌ها و خیل عاشقان اباعبدالله به سوی مرزهای ایران و عراق و بعد مسیرهای پیاده‌روی به سوی کربلای معلا، خبرهای ارائه اینترنت رایگان به زائران اربعین اوج گرفته است.

اینترنت رایگان اربعین در مسیر نجف به کربلا

در یک خبر، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری از آماده‌سازی ۵۰ نقطه وای فای  رایگان توسط اپراتور ITPC عراق در طول مسیر پیاده‌روی اربعین برای زائران ایرانی خبر داده است.

ارایه اینترنت رایگان به زائران اربعین

مجید حقی در این خبر می‌گوید نمایندگان اپراتورهای ایرانی با نماینده اپراتور عراقی CMC جلساتی را برگزار کردند تا تعرفه رومینگ در اربعین ۱۴۰۱ کاهش پیدا کند و هزینه‌های رومینگ برای زوار امام حسین ع کمتر بیفتد.

از دیگر نتایج این جلسات، ماه فرکانس FM رایگان رادیو اربعین در عراق برای زائران ایرانی است. همین‌طور، قرار است بر روی سیم‌کارت‌های عراقی که زائران ایرانی خریداری می‌کنند کد خدماتی به همراه مترجم فارسی برای ستاد گمشدگان عراق راه‌اندازی شود.

اینترنت رایگان ایرانسل در مسیر نجف به کربلا

در خبر دیگری آمده ایرانسل برای ارائه بهترین کیفیت خدمات به زائران اربعین حسینی، مذاکراتی با اپراتورهای عراقی از جمله زین و آسیاسل داشته است و آخرین وضعیت ارتباطی شهرهای نجف، کربلا و مسیر پیاده‌روی بین این دو شهر را بررسی کردند.

شرکت ارتباطات و پست عراق می‌خواهد برای مسیر نجف به کربلا، از ارتباطات فیبرنوری استفاده کند. ایرانسل نیز بیان کرده اگر این پروژه به اربعین ۱۴۰۱ برسد؛ آمادگی دارد تا در موکب‌های مشخص، به زائران وای فای و اینترنت رایگان بدهد. البته، سال‌های گذشته هم اپراتورهایی مانند ایرانسل و همراه اول در نقاط و عمودهای مشخصی، دکل‌های مخابراتی ارائه سرویس‌های ارتباطی داشتند ولی عمدتا به خاطر ازدحام و شلوغی جمعیت، قابل استفاده نمی‌شوند یا کیفیت اینترنت و مکالمات بسیار ضعیف است.

ایرانسل گفته است هم در مرزها و هم در مسیرهای پیاده‌روی اربعین حسینی، تیم‌هایی مستقر خواهد کرد تا مشکلات سیم‌کارت، اینترنت و مکالمه زائران را برطرف کنند. همچنین، ایرانسل گفته است که زیرساخت و کیفیت پوشش ارتباطی خود را در مرزهای ایران و عراق تقویت خواهد کرد.

تماس رایگان با خانواده و عزیزان در ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در خبری دیگری وعده داده است اینترنت مورد نیاز زائران در مسیرهای ترددی داخل کشور و همین‌طور مرزها و مسیرهای پیاده‌روی با سایت‌های سیار و تقویت‌کننده‌ها، تامین و بهبود داده شود. قرار است در مرز پرتردد مهران از بالن هوایی سازمان فضایی استفاده شود تا اینترنت با کیفیت و سرعت بیشتری به مردم برسد.

عموم مردم و زائران اربعین می‌توانند با اتصال به نقاط هات اسپات وای‌فای در مرزها و همین‌طور مسیر پیاده‌روی اربعین از نجف تا کربلا، از اینترنت و وای فای رایگان استفاده کنند و بدون هزینه، با عزیزان خود در ایران ارتباط برقرار کنند و پیامک بزنند.

چند نکته مهم برای استفاده از اینترنت اربعین

تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که با شلوغ شدن مرزها و مسیرهای پیاده‌روی، به‌ویژه در هفته آخر منتهی به روز اربعین، عملا این زیرساخت‌ها از کار افتاده و به سختی می‌توان از اینترنت رایگان یا وای فای در موکب‌های ایرانی یا نقاط مشخص شده از سوی اپراتورهای همراه اول و ایرانسل استفاده کرد.

چطور بدون اینترنت و رایگان در اربعین با عزیزانمان صحبت کنیم؟

بهتر است زائران اربعین تمهیداتی برای استفاده از اینترنت و مکالمه در این مراسم اندیشیده باشند. مثلا، در هنگام ورود به خاک عراق، سیم‌کارت و اینترنت اپراتورهای عراقی را تهیه کنند که ارزان‌تر از تعرفه اینترنت و مکالمه با اپراتورهای ایرانی است یا اینکه سیم‌کارت‌های اپراتورهای ایرانی مختلفی به همراه داشته باشند تا در صورت قطعی یک اپراتور، بتوانند با اپراتور دیگری با خانواده و دوستان خود صحبت کنند.

استفاده از وای فای در ساعات خلوتی روز و شب، ترفند دیگری است که می‌تواند کمک کند با هزینه کمتری یا بدون هزینه با خانواده در ایران تماس بگیرید و از اینترنت استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۴ ترفند موثر برای استفاده از وای‌فای عمومی سریع‌تر

عمده موکب‌های بزرگ ایرانی در مسیر پیاده‌روی از نجف به کربلا، دارای وای فای رایگان هستند اما باید ساعت‌هایی را برای اتصال به آن‌ها استفاده کنید که خلوت‌تر بوده و پهنای‌باند حداقلی به گوشی شما برسد. ضمن اینکه باید مراقب وای فای عمومی باشید و به وای فای های ناامن و مشکوک وصل نشوید که خطر هک و سرقت اطلاعات در کمین شما است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا