فناوری

مودم دو آنتنه دارم ولی باز وای‌فای ضعیف است؛ مودم دو آنتنه جدید بخرم مشکل حل می‌شود؟

مشکل از مودم است یا از اینترنت؟ کدام‌یک را باید زودتر ارتقا دهیم؟

  •  سلام. یک مودم دو آنتنه زایکسل دارم ولی به خوبی آنتن نمی‌دهد. مودم داخل اتاق هست و وای فای داخل پذیرایی بسیار کند است. به نظر شما، یک مودم دو آنتنه جدید بخرم؛ مشکل حل می‌شود؟ چه مودمی تا ۲ میلیون تومان پیشنهاد می‌دهید؟
  •  سلام. مدل مودم و سرویس اینترنت شما چیست؟
  • مودم زایکسل ۳۱۲ t10b – اینترنت ADSL مخابرات
  • مد نظرم هست مودم تی پی لینک w9960 را بخرم ولی نمی‌دانم نسبت به مودمی که الان دارم؛ از نظر آنتن‌دهی بهتر است یا خیر؟

این مکالمه را تا اینجا نگه دارید!

به نظر شما، مشکل از مودم است یا از اینترنت؟ کدام‌یک زودتر باید ارتقا پیدا کنند؟ خرید مودم تی پی لینک TD-W9960 مشکل را حل می‌کند؟

اول اینترنت، بعد مودم

اینترنت ADSL

متاسفانه، بسیاری از کاربران خانگی همین اشتباه را می‌کنند. یعنی به محض اینکه حس می‌کنند اینترنت و وای فای ضعیف است و مودم آنتن نمی‌دهد؛ سراغ گزینه ارتقای مودم می‌روند.

ارتقای مودم هم نه، بهتر است بگوییم تعویض مودم. یک مودم قدیمی تک بانده را کنار گذاشته و یک مودم تک بانده دیگر ولی حالا چند سال جدیدتر می‌خرند و شاید در ظاهر و برای چندین روز و ماه، اوضاع اینترنت بهتر شود ولی باز مشکل از یک نقطه‌ای به بعد، سرباز می‌زند و باز دوباره باید هزینه بیشتری برای خرید مودم دیگری متحمل شوند.

ما می‌گوییم مشکل بزرگ‌تر، اینترنت ADSL است.

شما وقتی یک سرویس اینترنت ADSL دارید؛ حالا از هر شرکتی و با هر حجم و سرعتی، در بهترین حالت به شما سرعتی ۸ تا ۱۰ مگ می‌دهد. خیلی کم پیش می‌آید که سرعتی ۱۵ الی ۱۶ مگ بگیرید ولی باز فرض می‌کنیم شما ۱۵ مگ سرعت دارید.

حالا تصور کنید؛ یک مودم قدیمی تک بانده داریم؛ حتی دو آنتنه؛ بعد می‌خواهید از نقطه‌ای دور به مودم و وای‌فای وصل شوید؛ چندین دستگاه دیگر هم به وای‌فای وصل هستند؛ می‌خواهیم اینستاگرام را باز کنید؛ فیلترشکن اجرا کنید؛ استریم کنید؛ بازی کنید و …

به نظر شما، چقدر سهم سرعت یا پهنای‌باند برای شما باقی می‌ماند؟ ۱ الی ۲ مگ.

با تعویض مودم و خرید مودم جدیدتر، حتی اگر دو بانده باشد و چند آنتنه، باز مشکل حل نشده و فقط کمی به اوضاع آنتن‌دهی وای‌فای کمک کردید.

پس، ابتدا باید فکری به حال اینترنت بکنید.

راه‌حل وای‌فای ضعیف

مودم ADSL/VDSL
مودم ADSL/VDSL نمی‌توانند از اینترنت فیبرنوری پشتیبانی کنند

پیشنهادهای ما برای حل مشکل بالا:

۱- اگر می‌توانید اینترنت ADSL را به اینترنت VDSL ارتقا دهید.

۲- اگر سرویس VDSL به شما تعلق نمی‌گیرد؛ دنبال دریافت اینترنت فیبر نوری یا FTTH بروید؛ حالا از شرکت مخابرات یا هر شرکت دیگری.

۳- اگر اینترنت VDSL و FTTH در دسترس نیستند؛ سراغ اینترنت TDLTE و خرید یک مودم ۴G/TDLTE مانند ایرانسل TF-i60 G1 یا TF-i60 B1 یا بهتر از هر دوی آن‌ها، مودم هواوی B622 بروید.

اینترنت TDLTE، سرعتی چندین برابر اینترنت ADSL دارد؛ بسته‌های ارزان‌قیمت ولی با حجم و مدت زمان بالا دارد و برای مصارف خانگی، دانلودها و بازی آنلاین و استفاده همه اعضای خانواده، بهترین گزینه این روزهای ایران است.

۴- اگر اینترنت TDLTE هم در منطقه شما نیست و پوشش‌دهی ندارید؛ سراغ اینترنت موبایل یا همراه بروید. یک مودم همراه ارزان‌قیمت مانند نزتک ۷۷DX بخرید و بعد سیم کارت طرح ۳۶۰ مبین نت یا شاتل موبایل را خریداری و استفاده کنید.

۵- وقتی مشکل اینترنت را حل کردید و یک سرویس با سرعت نسبتا بالا و مناسب نیازتان خریدید؛ اگر هنوز مشکل پابرجا بود و واقعا آنتن‌دهی مودم ضعیف بود؛ می‌توان سراغ ارتقای مودم و راهکارهای دیگری مانند نصب آنتن خارجی، خرید و استفاده از مودم بیرونی و … رفت.

فراموش نکنید تا اینترنت پرسرعت و قوی و پهنای‌باند کافی نباشد؛ حتی اگر قوی‌ترین مودم دنیا را بخرید؛ مشکل وای‌فای ضعیف حل نمی‌شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا