آموزش

۱۵ پرسش و پاسخ مهم درباره خرید اینترنت ADSL

از اینترنت ای دی اس ال نامحدود تا سریع ترین و ارزان ترین اینترنت پرسرعت و ترفندهای افزایش سرعت adsl

هنوز اینترنت ADSL نمرده است و بیش از ۹ میلیون کاربر در ایران عضو این سرویس هستند. اگرچه ای دی اس ال سرعتی بیشتر از ۱۶ مگابیت آن هم در یک شرایط ایده‌آل نمی‌دهد و سرعت آپلود آن زیر ۲ مگابیت است؛ ولی بسیاری از کاربران در سال‌های گذشته، برای استفاده از اینترنت، گزینه‌ای جز خرید اینترنت ADSL نداشتند و اکنون نیز بهترین سرویس اینترنت پرسرعت برایشان محسوب می‌شود.

همه کاربران اینترنت نیازی به سرعت‌های ۵ و ۶۰ مگابیت اینترنت ندارند و گاها فقط دنبال یک اتصال اینترنت برای ورود به یک وب‌سایت یا چک کردن ایمیل‌ها و نهایتا کمی وب‌گردی و حضور در شبکه‌های اجتماعی هستند.

هنوز ADSL ارزان ترین اینترنت ایران است؛ هم ثبت‌نام و خرید بسته اولیه، هم مودم ADSL و هم سرویس‌های تمدید آن.

و هنوز بسیاری از کاربران ایرانی نمی‌دانند که سرویس‌های اینترنت پرسرعت بهتر و سریع‌تری مانند اینترنت VDSL و اینترنت فیبر نوری یا اینترنت TD LTE برای خانه‌ها عرضه می‌شود.

به همین دلیل، امروز در سومین مطلب از سری مقالات پرسش و پاسخ، می‌خواهیم سراغ پر تکرارترین سوالات درباره اینترنت ADSL برویم. پیش‌تر دو مقاله پرسش و پاسخ زیر را منتشر کردیم که با استقبال خوبی از سوی شما عزیزان روبرو شدند:

۱۰ پرسش و پاسخ درباره آنلاک مودم

۱۱ پرسش و پاسخ مهم درباره خرید اینترنت همراه

با ما همراه باشید تا کمی درباره خرید اینترنت ADSL صحبت کنیم و اگر سوال‌تان را در فهرست زیر نیافتید؛ می‌توانید در کامنت‌های همین مقاله مطرح کرده تا دوباره پاسخ دهیم:

نصب و راه اندازی اینترنت ADSL

در این مطلب می‌خوانید:

اینترنت ADSL نامحدود چیست؟ آیا شرکتی در ایران اینترنت ADSL نامحدود می‌دهد؟

اینترنت نامحدود به اینترنتی گفته می‌شود که ماهیانه، سه ماهه، شش ماهه و یک ساله فروخته شده و حجم مصرف آن نامحدود است.

در ایران، هیچ شرکت اینترنتی، ADSL نامحدود نمی‌دهد و تبلیغاتی که بعضا در برخی سایت‌ها یا کانال‌های تلگرام و اینستاگرام درباره اینترنت نامحدود می‌شود؛ صرفا جنبه بازاریابی دارد.

برخی شرکت‌های اینترنتی، بسته‌های ADSL با حجم بالا مثلا ۵۰۰۰ گیگابیت یا ۱۰ هزار گیگابیت یک ساله می‌دهند که برخی اوقات از آن‌ها به عنوان اینترنت ADSL نامحدود یاد می‌شود.

بهترین اینترنت ADSL چیست؟ کدام شرکت بهترین سرویس ای دی اس ال را می‌دهد؟

نمی‌توان روی یک شرکت یا سرویس اینترنت ADSL انگشت گذاشت و گفت بهترین اینترنت ای دی اس ال است. همه‌چیز در اینترنت ADSL به مرکز مخابراتی منطقه شما، کیفیت خطوط مسی یا فیبرنوری منطقه شما، شلوغی سرویس در منطقه شما، شرکت ارائه‌دهنده اینترنت و نویز خط تلفن ثابت خانه بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بسته اینترنت ADSL مخابرات در سال ۱۴۰۱

ممکن است در یک شهر، در یک منطقه اینترنت مخابرات بسیار پرسرعت باشد ولی در منطقه دیگر اینترنت مخابرات افتضاح ارزیابی شود.

می‌توان از شرکت‌هایی مانند شاتل یا آسیاتک به عنوان شرکت‌هایی با پشتیبانی خوبی برای اینترنت ADSL نام برد ولی کیفیت سرعت اینترنت ADSL بستگی به منطقه شما و خطوط کابل‌کشی و نویز خط و پارامترهای دیگر دارد.

آیا هر کاربری می‌تواند برای خانه اینترنت ADSL خریداری کند؟

اینترنت ADSL نیاز به خط تلفن ثابت دارد. پس، اگر در خانه شما خط تلفن ثابت نیست یا شرکت مخابرات نمی‌توان خط تلفن بدهد؛ خرید اینترنت ای دی اس ال میسر نیست.

ضمن اینکه در برخی نقاط، فقط یک یا دو شرکت، سرویس اینترنت می‌دهند و شما باید بررسی کنید آیا پورت خالی دارند یا خیر!

در برخی شهرها و محله‌ها نیز هیچ شرکتی، حتی مخابرات هم سرویس اینترنت ADSL نمی‌دهد و مثلا می‌گوید باید اینترنت VDSL یا فیبر نوری بگیرید. در حاشیه شهرها و روستاها هم اینترنت ADSL به سختی در دسترس است و باید از انواع دیگر اینترنت مانند اینترنت همراه و اینترنت TD LTE استفاده کنید.

اینترنت ADSL

چگونه سرعت اینترنت ADSL را افزایش دهیم؟

همه از سرعت ای دی اس ال گله دارند؛ چون یک فناوری قدیمی اینترنت است و در بهترین حالت، بیشتر از ۱۶ مگابیت بر ثانیه نیست. همین سرعت هم در بسیاری اوقات دست نیافتنی بوده و مثلا سرعت شما ۱۰ الی ۱۲ مگابیت است.

بیشتر بخوانید: آیا با تعویض مودم مشکل نویز خط تلفن حل می‌شود؟

برای افزایش سرعت اینترنت ADSL کار آن چنان خاصی نمی‌توان کرد. فقط چند توصیه زیر را می‌توانیم به کاربران ADSL داشته باشیم:

۱- سعی کنید سرویس ۱۶ مگابیت خریداری کنید که حداقل سرعت برای شما باز باشد.

۲- مودم خود را ارتقا داده و از وای فای دو بانده استفاده کنید که نرخ تبادل اطلاعات سریع‌تری نسبت به مودم‌های قدیمی دارد.

۳- با پیگیری و تماس و تعامل با شرکت اینترنتی، مشکلات نویز خط و کاهش کیفیت خط تلفن و اینترنت را بررسی و کشف و از بین ببرید.

۴- اگر کابل‌کشی خط تلفن ثابت خانه قدیمی است؛ آن را نو کنید.

۵- مدیریت اتصال به اینترنت خود را جدی بگیرید. اگر یک دستگاه به اینترنت وصل شود؛ شاید ADSL جوابگو باشد ولی وقتی چند گوشی و لپ‌تاپ و کامپیوتر و تلویزیون به یک اینترنت ADSL وصل می‌شوند؛ قطعا هیچ سرعتی دریافت نمی‌شود.

بزرگ‌ترین عیب و مشکل اینترنت ADSL چیست؟

قطعا سرعت دانلود بزرگ‌ترین عیب ADSL است ولی بدتر از آن سرعت آپلود است که بیشتر از ۲ الی ۳ مگابیت نمی‌شود و این روزها برای بسیاری از کسب‌وکارها، سرعت آپلود خیلی مهم‌تر از سرعت دانلود است.

ترفندهای اسپلیتر مودم

چگونه نویز خط اینترنت ای دی اس ال را کاهش دهیم؟

چند ترفند برای کاهش نویز خط تلفن ثابت وجود دارد:

۱- حتما از اسپلیتر روی خط تلفن استفاده کنید. حتما مقاله «۱۰ ترفند نصب و استفاده از اسپلیتر مودم ADSL برای کاهش نویز» را بخوانید.

۲- کابل کوتاهی از پریز خط تلفن تا مودم اینترنت بکشید و کابل تلفن شما باید نو و بدون پارگی باشد.

۳- در صورت امکان، اگر خطوط تلفن ثابت خانه قدیمی هستند؛ با یک هزینه معقول، کابل خط تلفن جدید و تمیز و بدون آسیب‌دیدگی و خراش و خمیدگی استفاده کنید و کابل‌کشی خط تلفن خانه را عوض کنید.

۴- با شرکت ارائه‌دهنده اینترنت خود تماس بگیرید و درخواست کنید کیفیت خط را بررسی کرده و در صورت نیاز، تنظیمات خط را طوری قرار دهند که نویز کمتر شود.

۵- پارامترهایی مانند SNR و Max rate را بررسی کرده و به شرکت اینترنتی گزارش کنید.

اگر مودم ADSL قدیمی خانه را عوض کنم و مودم جدیدی بخرم؛ سرعت اینترنت بیشتر می‌شود؟

همیشه ارتقای مودم و روتر می‌تواند به افزایش سرعت اینترنت کمک کند. ما همیشه توصیه می‌کنیم مودم قدیمی که مثلا ۵ الی ۶ سال کار کرده را کنار بگذارید و یک مودم جدید با وای فای دو بانده بخرید.

اما این ارتقای مودم به معنای این نیست که سرعت اینترنت شما چند برابر می‌شود. به طور کلی، سرعت اینترنت ADSL محدود است و شما اگر سریع‌ترین مودم ایران را هم بخرید؛ سرعت شما بیشتر از ۱۵ الی ۱۶ مگابیت نخواهد شد.

ارتقای مودم می‌توانید تا حدود کیفیت اینترنت را بهبود دهد و سرعت وای فای خانگی شما را بیشتر کند. توجه کنید که سرعت وای فای با سرعت اینترنت متفاوت است. در مطلب «همه‌چیز درباره تفاوت سرعت اینترنت و وای‌فای» این تفاوت را کامل تشریح کردیم.

اگر یک مودم VDSL بخرم ولی سرویس ADSL بگیرم؛ سرعت اینترنت بهتری می‌گیرم؟

با مودم VDSL سرعت اینترنت شما افزایش پیدا نمی‌کند. اگر اینترنت VDSL داشته باشید ولی مودم ADSL استفاده کنید؛ سرعت از ۱۶ مگابیت به ۲۴ مگابیت می‌رود ولی برعکس آن، بی‌تاثیر است.

اینترنت vdsl

ارزان ترین شرکت ارائه دهنده اینترنت ADSL کدام است؟

معمولا شرکت‌های پیشگامان و مخابرات، سرویس‌های اینترنت ADSL ارزانی ارائه می‌کنند که علت آن هم عدم استقبال کاربران است. شرکت‌هایی مانند شاتل، آسیاتک، های‌وب و … اینترنت به مراتب با کیفیت‌تری ارائه کرده که عمدتا هم گران‌تر است.

اینترنت پرسرعت ADSL 2 از نظر قیمت و سرعت چه فرقی با اینترنت ADSL دارد؟

تمام سرویس‌های اینترنت ای دی اس ال ایران از استاندارد ADSL2 و +ADSL2 پشتیبانی کرده و ما عملا اینترنت ADSL نسل اول نداریم. بنابراین، از هر شرکتی اینترنت بگیرید؛ به شما اینترنت ADSL2 خواهد داد که مشخصات آن سرعت اینترنت ۱۶ مگابیت و آپلود ۲ مگابیت است.

چگونه اینترنت پر سرعت ADSL مخابرات را خریداری کنیم؟

شما می‌توانید از طریق سایت مخابرات به آدرس www.tci.ir، اپلیکیشن مخابرات من، کد دستوری ۲۰۲۰، مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت یا اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی که اینترنت مخابرات می‌فروشند؛ اقدام به ثبت‌نام و خرید اینترنت adsl مخابرات کنید.

در مقاله «آموزش ۶ روش خرید اینترنت مخابرات، بسته، ترافیک و مشاهده باقیمانده اینترنت» به طور کامل انواع روش‌های خرید اینترنت و بسته مخابرات توضیح داده شده است.

برای ثبت نام اینترنت ADSL مخابرات باید به چه سامانه‌ای مراجعه کنیم؟

یکی از روش‌های ثبت‌نام ADSL مخابرات، مراجعه به وب‌سایت tci.ir و طی کردن مراحل ثبت‌نام و دریافت اینترنت است.

وقتی سرعت اینترنت ای دی اس ال خیلی پایین است؛ مشکل از شرکت اینترنتی است یا مودم و خط تلفن خانه؟

به عوامل مختلفی بستگی دارد و می‌تواند از هر دو طرف یا یکی از آن‌ها باشد.

گاهی اوقات شرکت اینترنتی، کاربران بیش از اندازه‌ای ثبت‌نام کرده و در نتیجه شلوغی خط و کاهش پهنای‌باند باعث افت سرعت اینترنت شده است.

برخی مواقع، فرسودگی خطوط کابل مسی مخابرات که تا خانه شما آمده‌اند یا فرسودگی و آسیب‌دیدگی و خرابی کابل خط تلفن ثابت در دم منزل و همچنین داخل خانه باعث نویز زیاد روی خط و اینترنت می‌شوند.

بیشتر بخوانید: ۵ پیشنهاد برای کاربرانی که از دست اینترنت مخابرات به ستوه آمدند

خرابی و نیم سوز بودن مودم یا تنظیمات نادرست و همین‌طور ضعیف بودن وای فای، می‌توانند عوامل دیگر باشند.

امکان دارد همه این عوامل با هم اتفاق بیفتند یا اینکه فقط یک عامل باعث کندی اینترنت شود. باید تک تک، همه عوامل بررسی و رفع شوند.

آیا این روزها روی اینترنت ADSL سرمایه‌گذاری کنیم یا سراغ اینترنت‌های دیگری مانند TD LTE برویم؟

بررسی کنید اینترنت را برای چه کاری نیاز دارید و چقدر سرعت دانلود و آپلود کافی است؟

اگر مصارف خیلی کم و ساده‌ای از اینترنت دارید؛ مانند چک کردن ایمیل یا اینستاگرام یا ورود به یک وب‌سایت، اینترنت ADSL کافی است و ارزان و نیازی نیست سراغ اینترنت‌های دیگری بروید.

پرونده ویژه: ۱۱ نکته بسیار مهمی که باید هر کاربر اینترنت ADSL بداند!

اما اگر اینترنت خانگی برای آموزش مجازی، وبینار، استریم بازی و فیلم و سریال، دانلود، تولید محتوا، فریلنسری، پخش زنده و نظایر این‌ها می‌خواهید؛ خرید ADSL دور ریختن پول است و بهتر اینکه سراغ اینترنت‌هایی مانند VDSL و FTTH و TDLTE و اگر هیچ کدام نشد؛ اینترنت همراه بروید.

برای ترید و استخراج رمزارز، اینترنت ADSL کفایت می‌کند ولی برای بورس و ثبت‌نام خودرو بهتر است اینترنت سریع‌تری داشته باشید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا