راهنمای خرید

۲۰ پرسش و پاسخ مهم درباره خرید اینترنت TD LTE

اگر قصد خرید اینترنت تی دی ال تی ای دارید؛ شاید پاسخ برخی از سوالات خود را در این مطلب پیدا کنید

بی‌شک، این روزها و ماه‌ها، نه اینترنت موبایل و ADSL و نه حتی اینترنت فیبر نوری در کانون توجه کاربران و کسب‌وکارها قرار دارد؛ بلکه این اینترنت TDLTE است که دارد هر روز بر مشتریانش افزوده می‌شود.

اینترنتی که شاید برایش نتوان نمونه‌ای در کشورهای دیگر یافت و فقط مختص ایران است؛ هر روز نگرانی بابت تعطیلی و خاموش شدن آن وجود دارد ولی فعلا به‌صرفه‌ترین و بی‌زحمت‌ترین اینترنت در ایران است.

اگرچه فقط ۲ یا ۳ اپراتور اصلی، روی فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز یا باند ۴۲ اینترنت TDLTE می‌دهند ولی به لطف ده‌ها ریسلر و اپراتور مجازی، اکنون تبلیغات این نوع اینترنت، بسیار فراگیر شده است و در بازاری که توسعه اینترنت ثابتی مانند VDSL و FTTH به کندی انجام می‌شود و اینترنت ADSL دیگر جوابگوی نیاز مردم نیست؛ تمایل به خرید اینترنت تی دی ال تی ای بسیار بالا رفته است.

پس، طبیعی است با موجی از سوالات و ابهامات کاربران برای خرید اینترنت TD LTE روبرو باشیم. از قیمت و هزینه بسته‌ها و سرویس‌های مختلف TDLTE تا روش‌های نصب و راه‌اندازی، بهترین اینترنت TD و بهترین مودم TDLTE، استفاده از TDLTE روی گوشی و لپ‌تاپ و …

ما در سایت شبکه‌چی، پس از انتشار موفق مطالب خرید اینترنت در قالب پرسش و پاسخ که بهترین‌اش، دو مورد «۱۵ پرسش و پاسخ مهم درباره خرید اینترنت ADSL» و «۱۱ پرسش و پاسخ مهم درباره خرید اینترنت همراه» بودند؛ اینک می‌خواهیم رایج‌ترین و پرتکرارترین سوالات درباره اینترنت TDLTE را به طور خلاصه و مفید و کاربردی پاسخ دهیم؛ امید اینکه به درد خریداران اینترنت بیاید:

در این مطلب می‌خوانید:

اینترنت TD LTE چیست؟

عبارت TD-LTE مخفف Time Division – Long Term Evolution و یک فناوری نسل چهارم اینترنت موبایل است. اینترنت LTE می‌تواند به دو شکل ۴G LTE و TD LTE عرضه شود که در کلیت مشابه هم ولی در فناوری و جزئیات با هم فرق دارند.

مثلا، اینترنت TDLTE روی باندهای فرکانسی خاصی که باندهای TDD شناخته می‌شوند؛ عرضه شده و نیاز به سیم‌کارت و مودم خاص خودش است.

به خاطر ماهیت اینترنت تی دی ال تی ای، این نوع اینترنت را بیشتر یک اینترنت ثابت می‌دانند ولی در واقع، یک اینترنت بی‌سیم و رادیویی است.

در ایران، اینترنت TDLTE روی باند ۴۲ شبکه‌های LTE یا فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز و توسط دو اپراتور بزرگ ایرانسل و مبین‌نت و چند اپراتور خصوصی محدود ارائه می‌شود.

ده‌ها ریسلر و اپراتور فضای مجازی، اینترنت TDLTE ایرانسل را دریافت کرده و به مشتریان می‌فروشند. مبین‌نت خودش سرویس‌ها و بسته‌هایش را به فروش می‌رساند و برخی شرکت‌ها مانند زی‌تل نیز سرویس و اینترنت TDLTE خاص خود را ارائه می‌کنند.

مزایای اینترنت TD LTE چیست؟

۱- اینترنت TDLTE بی‌سیم است.

۲- همه‌جا می‌توانید استفاده کنید. پوشش سراسری در کل کشور دارد.

۳- نیاز به خط تلفن ثابت ندارد.

۴- یک روزه وصل می‌شود و می‌توانید از آن استفاده کنید.

۵- قیمت آن ارزان‌تر از اینترنت موبایل و حتی ارزان‌تر از اینترنت VDSL و فیبرنوری است.

۶- بسته‌های بلندمدت و با حجم بالا دارد که برای دانلودهای زیاد و کاربران پرمصرف اینترنت مناسب است.

۷- در مناطقی که هیچ خبری از اینترنت ثابت ADSL نیست؛ می‌توان سریعا به اینترنت TD دسترسی داشت.

۸- سرعت نسبتا مناسبی دارد؛ از اینترنت ADSL سریع‌تر و از اینترنت موبایل، کندتر است ولی می‌تواند سرعتی بین ۱۰ تا ۴۰ مگابیت به شما بدهد.

۹- نصب و راه‌اندازی آن آسان است؛ نیاز به تجهیزات خاصی مانند نصب آنتن در پشت بام ندارد.

۱۰- در درازمدت، هزینه اینترنت TDLTE به صرفه‌تر از اینترنت موبایل است.

مودم اینترنت تی دی

برای استفاده از اینترنت TDLTE به چه چیزهایی نیاز داریم؟

تمام چیزهایی که برای دسترسی به اینترنت TD نیاز دارید:

۱- سیم کارت TDLTE

۲- مودمی که از اینترنت و فرکانس TDLTE پشتیبانی می‌کند

۳- بسته اینترنت TDLTE

توضیح بیشتر اینکه سیم کارت TDLTE با سیم کارت موبایل و سیم کارت ۴G LTE متفاوت است؛ مودم TDLTE می‌تواند از سیم کارت و اینترنت موبایل هم پشتیبانی کند؛ یعنی مودمی داشته باشید که ۴G/TDLTE باشد و از هر دو سیم کارت TDLTE و ۴G LTE روی آن استفاده کنید.

هزینه خرید اینترنت TDLTE چقدر است؟

اگر می‌خواهید از اینترنت تی دی ال تی ای استفاده کنید؛ باید ابتدا یک هزینه اولیه خرید سیم کارت و مودم و بسته اینترنت بپردازید و در دوره‌های بعدی، فقط کافی است بسته اینترنت خود را تمدید کنید یا براساس حجم مصرف خود، بسته‌های دیگری خریداری و استفاده کنید.

معمولا برای شروع، باید ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان برای خرید مودم و سیم کارت TDLTE و بسته اینترنت اولیه، هزینه کنید. بسته به اینکه می‌خواهید چه مودم یا بسته اینترنتی داشته باشید؛ این هزینه می‌تواند تا ۳ میلیون تومان و بیشتر هم افزایش پیدا کند.

برای آگاهی کامل از هزینه‌های خرید اینترنت TD LTE هر شرکت به مطلب زیر مراجعه کنید:

برای خرید اینترنت TDLTE به کجا مراجعه کنیم؟

اپراتورها و شرکت‌های زیادی سرویس TDLTE ارائه می‌کنند. از اپراتورهای بزرگی مانند ایرانسل و مبین‌نت بگیرید تا شرکت‌های آسیاتک، پیشگامان، تک‌نت، وینکس، زی‌تل، مبنا تلکام، ماهان‌نت و …

کافی است وارد سایت این اپراتورها شوید و فرم ثبت‌نام و درخواست دریافت اینترنت TDLTE را پر کنید یا با شماره تلفن آن‌ها تماس بگیرید.

خود شرکت‌ها سریعا برای شما کارهای بعدی را انجام می‌دهند؛ مودم و سیم‌کارت انتخابی را برایتان ارسال می‌کنند؛ یک کارشناس برای نصب و راه‌اندازی و ارزیابی منطقه و وضعیت آنتن‌دهی و پوشش‌دهی شما می‌فرستند و همه این کارها در برخی اپراتورها فقط یک روز طول می‌کشد.

نیازی نیست شما برای خرید اینترنت TDLTE از خانه خارج شوید یا خودتان اقدام به خرید مودم و سیم کارت کنید.

خرید tdlte

اینترنت پرسرعت TDLTE ارزان‌تر است یا اینترنت موبایل؟

بسته‌های اینترنت TDLTE بسیار ارزان‌تر از بسته‌های اینترنت موبایل هستند. اصلا، یکی از دلایل محبوبیت اینترنت تی دی به خاطر همین مسئله دسترسی به بسته‌های بلندمدت و پرحجم با قیمت بسیار پایین است.

برای کاربران پرمصرف، افرادی که حجم دانلود زیادی دارند و کسب‌وکارها که ترافیک اینترنت بالایی دارند؛ خرید اینترنت TD به صرفه‌تر است.

یک مثال بزنیم از ایرانسل بزنیم: بسته ۷ گیگابایت ۳۰ روزه اینترنت موبایل ایرانسل حدود ۲۹ هزار تومان قیمت دارد ولی بسته اینترنت TDLTE یک ماهه و ۱۲ گیگابایت ایرانسل همان حدود قیمتی می‌شود.

در بسته‌های پرحجم و بلندمدت، اینترنت TD بسیار ارزان‌تر است؛ ضمن اینکه تقریبا همان سرعت را می‌دهد و بی‌سیم است.

اینترنت TD بهتر است یا اینترنت ADSL؟

از نظر سرعت، دسترسی، نصب و راه‌اندازی آسان، تعداد اپراتورها و کیفیت، اینترنت TD بهتر از ADSL است.

فقط از نظر قیمت، اینترنت ADSL کمی ارزان‌تر از اینترنت TD است.

هر دو اینترنت، بسته‌های بلندمدت سالیانه و پر حجم مانند ۵۰۰ گیگابایت و ۱۰۰۰ گیگابایت دارند.

اینترنت TD را می‌توانید راحت‌تر و سریع‌تر و در هر کجا که بودید؛ سفارش بدهید و بعد با خود به جای دیگری ببرید.

حداکثر سرعت اینترنت ADSL در ایده‌آل‌ترین حالت به ۱۶ مگابیت می‌رسد ولی سرعت اینترنت TDLTE می‌تواند تا ۴۰ الی ۵۰ مگابیت و حتی بیشتر باشد.

سرعت آپلود اینترنت تی دی بسیار بهتر از ADSL است.

اینترنت TD-LTE بهتر است یا اینترنت VDSL؟

اگر به اینترنت VDSL دسترسی دارید؛ شک نکنید بهتر از اینترنت TDLTE است.

اینترنت VDSL از نظر سرعت، پایداری و عدم قطعی، تاخیر و پینگ بهتر از TD است.

فقط اینترنت TD از نظر قیمت، ارزان‌تر از VDSL است و اینکه دسترسی به آن بسیار بیشتر است. اینترنت VDSL هر کجایی در دسترس نیست ولی اینترنت TDLTE را می‌توان حتی در روستاها نیز استفاده کرد.

برای مقایسه بیشتر اینترنت TDLTE و اینترنت VDSL، پیشنهاد می‌کنیم؛ مطلب زیر را بخوانید:

حداکثر سرعت اینترنت TDLTE چقدر است؟ سرعت واقعی که می‌گیریم؛ چقدر است؟

بسیاری از اپراتورها مانند ایرانسل، می‌گویند حداکثر سرعت اینترنت TD به ۸۰ مگ می‌رسد.

برخی دیگر از اپراتورها مانند مبین‌نت از ۴۰ مگ و ۵۰ مگ صحبت می‌کنند.

به طور عملی، اگر شما در یک نقطه‌ای با پوشش‌دهی خوبی باشید؛ می‌توانید اینترنتی با سرعت دانلود ۳۰ تا ۵۰ مگ داشته باشید.

در بدترین حالت، باید سرعت اینترنت بالای ۱۰ مگ داشته باشید.

کدام شرکت بهترین اینترنت پرسرعت TD-LTE را می‌دهد؟

به طور مطلق نمی‌توان گفت کدام شرکت، بهترین اینترنت TDLTE را ارائه می‌کند. همه‌چیز به منطقه شما و میزان پوشش‌دهی و خلوتی شبکه در نقطه‌ای که هستید؛ بستگی دارد.

اگر تهران و کرج هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم ابتدا سراغ اینترنت زی تل بروید که یک سرویس اینترنت نامحدود ماهیانه با سرعت و خدمات خوب ارائه می‌کند.

اگر در شهرهای دیگر زندگی می‌کنید یا در تهران و کرج، زی تل پوشش‌دهی خوبی در منطقه شما ندارد؛ سراغ شرکتی بروید که بیشترین پوشش‌دهی را در منطقه شما دارد و سیم کارت و مودم و بسته اینترنت را در جشنواره و با قیمت ارزان‌تر به شما می‌دهد.

می‌توانید با شرکت‌ها تماس بگیرید و ازشان بخواهید کارشناش ارزیاب بفرستند و با مودم‌های مختلف، بررسی کنید شما چه سرعتی می‌گیرید و کیفیت آنتن‌دهی چگونه است.

امکان خرید اینترنت TD LTE نامحدود وجود دارد؟

چندین شرکت ادعا می‌کنند اینترنت td lte نامحدود می‌دهند ولی در واقع فقط شرکت زی تل است که یک اینترنت نامحدود ماهیانه می‌دهد و دیگر شرکت‌ها، یک سقف آستانه مصرف منصفانه دارند.

برای اطلاع کامل از وضعیت اینترنت tdlte نامحدود در شرکت‌های مختلف به مقاله زیر مراجعه کنید:

آیا اینترنت TD-LTE برای گیم و استریم مناسب است؟

همیشه توصیه می‌کنیم برای مصارف بازی، استریم، دانلود، تولید محتوا، مالتی مدیا و نظایر این‌ها یا برای داشتن آپلود با سرعت بالا، سراغ اینترنت‌های ثابتی مانند VDSL یا FTTH بروید.

اما اگر به این سرویس‌ها دسترسی ندارید؛ اینترنت TD برای گیم و استریم، بهتر از اینترنت ADSL است. اینترنت موبایل هم گران است و هم تاخیر بالایی دارد.

خرید اینترنت td مبین نت

می‌توانیم سیم کارت TDLTE را بدون مودم خریداری کنیم؟

شرکت‌ها، سیم کارت TDLTE را با مودم می‌فروشند ولی برخی فروشگاه‌ها و نمایندگی‌ها در سطح شهرها یا در کانال‌های تلگرام و سایت‌هایی نظیر دیوار، سیم‌کارت TD بدون مودم نیز عرضه می‌کنند.

اگر مودمی دارید که از اینترنت TDLTE پشتیبانی می‌کند؛ می‌توانید یک سیم‌کارت TD از شرکتی که می‌خواهید؛ خریداری و برای آن بسته بخرید.

آیا امکان استفاده از اینترنت TDLTE در حال حرکت وجود دارد؟

بله؛ می‌توانید از اینترنت TDLTE در حال حرکت و مانند اینترنت موبایل، استفاده کنید ولی انتظار نداشته باشید سرعت و کیفیت و پینگ خوبی بگیرید؛ چون اصولا اینترنت TDLTE از فناوری و تکنیک‌هایی استفاده می‌کند که مستلزم، ثابت بودن مودم است.

اینترنت TDLTE بیشتر برای مصارف خانگی، کسب‌وکاری، درون ساختمان‌ها و مکان‌های ثابت است تا اینترنتی برای در حال حرکت و موبایل.

به همین دلیل، مودم‌های تی دی بیشتر ثابت و رومیزی هستند و مودم جیبی TDLTE انگشت‌شماری داریم.

می‌توانیم سیم‌کارت TD-LTE را روی گوشی انداخته و مستقیم به اینترنت TDLTE وصل شویم؟

خیر؛ اگرچه در مشخصات برخی از گوشی‌ها مانند آیفون‌ها، پشتیبانی از باند و فرکانس TDD دیده می‌شود ولی اصولا سیم‌کارت TD فاقد مکالمه و پیامک است و صرفا برای اتصال به اینترنت TD است.

سیم‌کارت TD فقط روی مودم‌ها جواب می‌دهد و روی گوشی‌ها نمی‌توانید از اینترنت TDLTE استفاده کنید.

خرید اینترنت tdlte ایرانسل

بهتر است اینترنت پر سرعت TDLTE ایرانسل را مستقیم از این شرکت خریداری کنیم یا از شرکت‌های ریسلر؟

در این باره، نظرات متفاوتی میان کاربران رایج است.

برخی کاربران می‌گوید بهتر است از ریسلرها بخریم؛ چون سیم‌کارت و مودم و بسته اینترنت را ارزان‌تر می‌دهند و تخفیف و جشنواره دارند و خدمات پشتیبانی بهتری از ایرانسل می‌دهند.

اما برخی دیگر از کاربران می‌گویند ریسلرها کم فروشی و حجم دزدی می‌کنند و بهتر است مستقیم مودم و سیم کارت و بسته اینترنت را از سایت یا نمایندگی‌های ایرانسل خریداری کرد.

ایرانسل، بسته‌های TDLTE را گران‌تر و محدودتر می‌دهد ولی ریسلرها، در حجم‌ها و باز زمانی منعطف‌تری ارائه می‌کنند.

آیا همراه اول اینترنت TDLTE دارد؟

خیر؛ دکل‌های همراه اول به تجهیزات اینترنت TDLTE مجهز هستند ولی کلا بخش TDLTE این شرکت در دست مبین‌نت است و این شرکت است که سرویس اینترنت TDLTE همراه اول را می‌فروشد.

شما نمی‌توانید مستقیما از همراه اول، مودم یا سیم کارت یا بسته اینترنت TD بخرید و باید از مبین‌نت تهیه کنید.

کدام شرکت سریع‌ترین اینترنت TD LTE را دارد؟

جواب این سوال، همانند جوابی است که به سوال بهترین اینترنت TD دادیم.

همه‌چیز به منطقه شما و میزان پوشش‌دهی شبکه اپراتوری که انتخاب کردید و خلوتی شبکه و عوامل دیگری مانند مودم انتخابی شما دارد.

به طور مطلق، نمی‌توان گفت مثلا اینترنت ایرانسل بهتر از اینترنت مبین‌نت است یا اینترنت آسیاتک بهتر از تک نت است و …

باید اپراتورها و اینترنت‌های مختلف در منطقه خود را تست کنید و بعد به این نتیجه برسید که با کدام مودم و سیم کارت می‌توانید بهترین اینترنت TD را داشته باشید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. درود
    امروز نمایندگی مبین نت اومدن تست کردن
    تو اتاقی که مودم b612 داشتم تمام آنتنش پر بود و سرعت دانلود ۴ مگابایت بود ( مبین نت ۴ – ۴۰ )
    تو همون اتاق مودم MN6200 تست شد که متاسفانه فقط ۲ آنتنش پر شد و سرعت ۳۵۰ کیلوبایت داد ! ( مبین نت ۴ – ۴۰ )
    نتیجه : b612 کجا MN6200 کجا

  2. سلام

    سرعت آپلود کدام سرویس دهنده td lte در ایران بهتر است؟

    بنده آپلودر هستم و تقریبا هیچ دانلودی ندارم، یعنی سرعت دانلود برای بنده اهمیتی ندارد، بلکه فقط به سرعت آپلود نیاز دارم.

    سرعت آپلود ایرانسل و مبین نت فاجعه است.
    بین ۳ تا ۴ مگابیت در نوسان است. یعنی سرعت انتقال داده و فایل چیزی در حدود ۳۰۰ کیلوبایت تا ۵۰۰ کیلوبایت است.
    یعنی افتضاح.

    به نظر شما کدام شرکت بهترین سرعت آپلود td lte را ارائه می کند؟

    ممنون میشم از پاسخ شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا