فناوریوای‌فای

با ۸۰۲.۱۱ac خداحافظی کنید: وای‌فای ۵ گیگابیت روی استاندارد جدید ۸۰۲.۱۱ax بدست آمد

شرکت کره‌ای SK Telecom اعلام کرد با به‌کارگیری فناوری‌ جدیدی به سرعت ۴.۸ گیگابیت روی استاندارد ۸۰۲.۱۱ax دست یافته است.

این سرعت حدود ۴ برابر سرعت استاندارد ۸۰۲.۱۱ac است. به نظر می‌رسد؛ نسل آینده روترها و اکسس‌پوینت‌ها در سال ۲۰۱۸ مبتنی بر این استاندارد جدید باشند. تا کنون؛ چندین شرکت از جمله ایسوس روترهایی با استاندارد ۸۰۲.۱۱ax معرفی کردند.

همچنین؛ شرکت کوانتنا چند روز پیش، اولین تراشه دنیا براساس استاندارد ۸۰۲.۱۱ax را معرفی کرد.

پیش به سوی ۸۰۲.۱۱ax

شرکت SK Telecom یکی از اپراتورهای مخابراتی و ارتباطی بزرگ در کشور کره جنوبی است. این اپراتور توانسته است برای اولین بار در دنیا؛ فناوری وای‌فای را روی استاندارد ۸۰۲.۱۱ax به مرز سرعت ۵ گیگابیت برساند. این اپراتور می‌خواهد اولین اکسس‌پوینت مبتنی بر این استاندارد را نیز معرفی کند.

در حال حاضر؛ استاندارد ۸۰۲.۱۱ac روی فرکانس ۵ گیگاهرتز کار کرده و در یک لینک ارتباطی می‌تواند سرعتی ۱.۳ گیگابیت داشته باشد ولی استاندارد جدید IEEE 802.11ax روی هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز کار می‌کند و سرعتی ۴.۸ گیگابیتی را روی یک لینک با ۴ آنتن اختصاصی فراهم می‌کند.

دیگر تفاوت فناوری جدید وای‌فای با استاندارد ۸۰۲.۱۱ac در استفاده از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز است. در استانداردهای ۸۰۲.۱۱n و ۸۰۲.۱۱ac شاهد استفاده از پهنای‌باند ۸۰ مگاهرتز بودیم که سرعت کمتری به دست می‌دهد.

شرکت SK Telecom می‌گوید در فناوری جدید از تکنیک‌های OFDMA و MU-MIMO استفاده شده است. به علاوه، فناوری جدیدی به نام DSC (مخفف Dynamic Sensitivity Control) استفاده شده که باعث بهبود کارآمدی شبکه می‌شود.

انتظار می‌رود در سال آینده؛ اسمارت‌فون‌ها به تراشه‌های ۸۰۲.۱۱ax مجهز شوند که به صورت تئوری بتوانند سرعت ۱.۲ گیگابیت را با دو آنتن روی پهنای‌باند ۸۰ مگاهرتز داشته باشند. از سوی دیگر؛ سازندگان روترهای بی‌سیم دارند کم‌کم پشتیبانی از استاندارد ۸۰۲.۱۱ax را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

باید امیدوار باشیم هرچه زودتر تراشه‌ها و محصولات مبتنی بر استاندارد و فناوری جدید وای‌فای روانه بازار شوند تا شاهد یک جهش بزرگ دیگر در شبکه‌های بی‌سیم باشیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا