فناوری

۴ اشتباه بزرگ وزارت ارتباطات در ارائه اینترنت رایگان برای سه دهک پایین جامعه

چرا طرح اینترنت رایگان نمی‌تواند واقعا به دهک‌های پایین جامعه کمک کند؟

وزیر ارتباطات روز چهارشنبه اعلام کرد به سه دهک پایین جامعه اینترنت رایگان تعلق گرفته است و از امروز قابل فعال‌سازی و استفاده است.

به گفته عیسی زارع‌پور، افرادی که اکنون یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند؛ می‌توانند به پنجره واحد خدمات دولت my.gov.ir مراجعه کنند یا از طریق کد دستوری #۱۲۳۴*۴* با گوشی تلفن همراه خود، بسته اینترنت ۴ ماهه رایگان را فعال و استفاده کنند.

این بسته اینترنت رایگان ۴ ماهه بوده ولی به گفته وزیر ارتباطات، هر ۴ ماه یک بار تمدید می‌شود و دائمی است. آن‌طور که گفته شده است؛ این بسته اینترنت از سوی سه اپراتور موبایل کشور مورد حمایت قرار گرفته و سرپرستان خانواده‌ها می‌توانند با شماره موبایلی که در سامانه وارد کردند؛ اینترنت همراه رایگان را دریافت و استفاده کنند.

بیش از ۸ میلیون سرپرست خانواده از این طرح اینترنت رایگان استفاده می‌کنند. معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات تاکید کرده است که اینترنت همراه رایگان فقط برای شماره تلفن سرپرست خانواده فعال می‌شود و برای شماره موبایل سایر اعضای خانواده نیست.

اما طرح اینترنت رایگان که از ماه‌ها پیش، توسط وزیر ارتباطات و دیگر معاونان او برای کمک به اقشار ضعیف جامعه وعده داده شده بود و قرار است دسترسی مردم کم بضاعت به اینترنت و خدمات دولت الکترونیک و آموزش آنلاین را افزایش دهد؛ با نقدها و نظرات متفاوتی روبرو شده است.

بیشتر بخوانید: ۲۰ ترفند ویژه بسته‌های اینترنت ۴G و TD-LTE ایرانسل

برخی از کارشناسان می‌گویند این طرح تا حدود نپخته و ناکامل است و نمی‌تواند واقعا جامعه دهک‌های پایین را مورد هدف قرار دهد یا اینترنت رایگان را به دست آن‌ها برساند.

تقریبا ۴ نقد یا اشتباه بزرگ برای این طرح در میان یادداشت‌ها و اظهارنظرهای کارشناسان دیده می‌شود که در ادامه اشاره می‌کنیم:

۱- نیازمندان واقعی اینترنت رایگان نمی‌گیرند

همان نقدی که به طرح یارانه‌های دولت وارد است؛ به طرح اینترنت رایگان برای سه دهک پایین جامعه نیز وارد شده است. اینکه نیازمندان واقعی یارانه و اینترنت رایگان به درستی شناسایی و رصد نشدند و بسیاری از خانواده‌ها اصلا در این طرح دست‌شان به اینترنت رایگان نمی‌رسد.

وزارت ارتباطات، دریافت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به ازای هر نفر را ملاک ارائه اینترنت رایگان قرار داده است اما باید گفت شاید بسیاری از افرادی که یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می‌گیرند؛ کاربر اینترنت نباشند ولی در عوض افرادی که یارانه ۳۰۰ هزار تومانی می‌گیرند یا اصلا به اشتباه یارانه آن‌ها قطع شده است؛ نیازمند واقعی اینترنت باشند.

برخی کارشناسان می‌گویند تخصیص اینترنت به گروه‌های نیازمند اینترنت مانند دانش‌آموزان، دانش‌جویان و … بهتر از طرح فعلی بود و هدفمندتر اینترنت یارانه‌ای به دست نیازمندان واقعی‌اش می‌رسید.

۲- بسیاری از سرپرستان خانواده‌ها، موبایل قدیمی بدون قابلیت اینترنت دارند

بزرگ‌ترین ایراد به طرح اینترنت رایگان وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم، اختصاص بسته اینترنت ۴ ماهه دائمی به شماره تلفن سرپرست خانواده است. در حالی‌که خوب می‌دانیم بسیاری از پدران و سرپرستان خانواده‌ها به‌ویژه در میان اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه، گوشی‌هایی دستشان است که اصلا قابلیت اتصال به اینترنت ندارند.

بیشتر بخوانید: ۳۵ ترفند مهم خرید و استفاده از بسته‌های اینترنت موبایل همراه اول، ایرانسل و رایتل

چه بسیار پدران زحمت‌کشی را دیدیم که یک گوشی شکسته و درب و داغان با صفحه‌کلید شماره‌گیری قدیمی ۲۰ سال پیش دارند و به زور یک پیامک دریافت کرده و می‌خوانند یا برای کسی پیامکی می‌فرستند.

حالا، تصور کنید برای شماره تلفن موبایل این گوشی‌ها، بسته اینترنت ۴ ماهه رایگان و دائمی فعال شده است. خوب، چگونه باید از این اینترنت استفاده کنند؟ جز این است که باید سیم‌کارت خود را به یکی از اعضای خانواده بدهند و خودشان به سیم‌کارت و شماره تلفن دیگری کوچ کنند؟

۳- پدر و مادر بیشتر اینترنت می‌خواهند یا فرزندان؟

مسئله دیگری که در بحث اینترنت رایگان دائمی به سه دهک پایین جامعه مطرح است؛ نحوه استفاده از این بسته اینترنت ۴ ماهه رایگان است. وزارت ارتباطات اعلام کرده است که این بسته اینترنت فقط برای سرپرستان خانواده‌ها فعال می‌شود.

قاعدتا جز در موارد نادر، شماره تلفنی که در یارانه‌ها برای سرپرست خانواده اعلام شده است؛ شماره تلفن گوشی پدر یا مادر خانواده است ولی همه می‌دانیم که مصرف‌کنندگان اصلی اینترنت در خانواده‌های امروزی، فرزندان هستند.

بیشتر بخوانید: ۱+۱۰ نکته بسیار مهم و کاربردی که باید درباره اینترنت TD-LTE بدانید

تصور کنید برای یک گوشی ۲G یا ۳G پدر خانواده یک بسته اینترنت دائمی فعال شده است که حتی در ماه ۵۰۰ مگابیت هم مصرف دیتا ندارد ولی او چند فرزند دانش‌آموز و دانش‌جو یا فریلنسر و مشغول کار در خانه دارد که ماهیانه به چندین گیگابایت اینترنت نیاز دارند.

بهتر نبود سامانه‌ای معرفی می‌شد تا خود خانواده‌ها، یک شماره تلفن موبایل برای فعال‌سازی اینترنت رایگان معرفی می‌کردند؟ یا قابلیتی وجود داشت که هر خانواده چندین شماره تلفن همراه معرفی و بسته اینترنت برای آن‌ها قابل استفاده می‌شد؟

۴- یارانه مستقیم یا غیر مستقیم اینترنت؟

موضوع دیگری که این روزها در محافل اینترنتی مورد بحث و تبادل نظر است؛ دادن یارانه و سوبسید اینترنت به طور مستقیم یا غیر مستقیم است.

طرح اینترنت رایگان دائمی به سه دهک پایین جامعه مصداق یارانه اینترنت مستقیم است در حالی‌که برخی از صاحب‌نظران و مدیران شرکت‌ها می‌گویند بهتر است دولت زمینه ارائه سرویس‌های اینترنت ارزان را فراهم کند تا همه مردم بتوانند به اینترنت با کیفیت دسترسی داشته باشند.

مشابه طرح‌هایی که دولت در پروژه ملی فیبرنوری به تصویب رسانده و زمینه توسعه زیرساخت کشور را فراهم کرده تا هر کاربری در هر سطحی از جامعه به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کند.

در کشورهای پیشرفته نیز برای افزایش دسترسی اقشار کم جامعه به اینترنت باندپهن، سعی می‌شود با شرکت‌های اینترنتی، قراردادهایی امضا شود و شرکت‌های اینترنتی، مشتریان ضعیف و کم بضاعت را شناسایی و به آن‌ها سرویس اینترنت ارزان‌تر بدهند یا اینکه یک سری سرویس‌های خود را با قیمت‌هایی زیر تعرفه مصوب بازار عرضه کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا