فناوری

اینترنت TD-LTE را همه‌جا استفاده کنید؛ در حال حرکت استفاده نکنید!

یکی از بحث‌هایی که از ابتدا درباره اینترنت بی‌سیم ثابت نسل چهار (TD-LTE) مطرح شده است؛ بحث «موبیلیتی» آن است.

آیا می‌شود اینترنت TDD را همانند اینترنت موبایل و همراه استفاده کرد؟ 

آیا استفاده از TD-LTE در حال حرکت روی کیفیت اینترنت تاثیرگذار است؟

آیا مودم‌های TD-LTE برای مصارف ثابت طراحی و عرضه شده‌اند یا قابلیت استفاده در حال حرکت و همه‌جا را هم دارند؟

و چندین پرسش دیگر درباره قابلیت‌های مقایسه‌ای TD-LTE و ۴G مطرح است.

یک مشکل بزرگ دیگری که در بازار و ذهن کاربران اتفاق افتاد؛ انتظار آن‌ها از اینترنت TD-LTE مانند ۴G بود. انتظاری که به سرخوردگی و یاس تبدیل می‌شد و نمی‌توانستند مودم و کیفیت سرویس اینترنت مطلوبی داشته باشند.

در چندین مطلب منتشر شده روی سایت شبکه‌چی پیرامون اینترنت TD-LTE، این موضوع را مطرح کردم که اینترنت TD-LTE همان‌طور که از نام‌اش پیدا است؛ برای مصارف ثابت و بدون تحرک است. برخلاف ۴G که برای مصارف در حال حرکت و موبیلیتی طراحی شده است.

مودم‌های TD-LTE هم عمدتا از نوع رومیزی و ثابت هستند و کمتر مودم TD-LTE قابل حمل و همراهی در بازار یافت می‌شود.

Portability به جای Mobility

در این میان، شرکت مبین‌نت تعدادی مودم جیبی SLR-۱۲۰S۴۲G را به صورت محدود به مشترکان واگذار کرد.

در یک مقاله که به معرفی مشخصات این مودم پرداختم؛ اشاره کردم شاید ارایه مودم جیبی TD-LTE ایده چندان خوبی نباشد و کاربران را سردرگم کند.

چند بازدیدکننده سایت هم این موضوع را مطرح کردند که بالاخره برای خانه ۴G بهتر است یا TD-LTE و برای استفاده در مکان‌های مختلف کدام‌یک؟

با یکی از بچه‌های مبین‌نت درباره این موضوع و اختلاف‌نظر پیش آمده صحبت کردم و دلایل و اهداف‌شان از عرضه مودم جیبی SLR-۱۲۰S۴۲G را پرسیدم. در جواب گفتند:

«TD-LTE مبین‌نت Mobility ندارد ولی Portability دارد. یعنی می‌توان آن را در نقاط تحت پوشش جابه‌جا کرد ولی بهتر است در حال حرکت استفاده نشود.»

در حقیقت، مبین‌نت می‌خواهد مشترکان اینترنت TDD بتوانند در هر نقطه‌ای که تحت پوشش این سرویس قرار دارد؛ از مودم و سرویس این شرکت استفاده کنند و محدودیتی وجود نداشته باشد. اما این موضوع به معنی «موبیلیتی» یا استفاده در هنگام حرکت نیست.

بهتر است همیشه مودم‌های TD-LTE در مکانی مشخص و ثابت قرار گرفته و بعد از اینترنت استفاده شود. مبین‌نت ترجیح می‌دهد مودم‌ها در همان مکانی که کارشناسان هنگام نصب، تست کردند استفاده شوند تا بیشترین آنتن‌دهی و سرعت را داشته باشند.

مبین‌نت تنها شرکتی نیست که مودم جیبی TD-LTE عرضه کرده است. شاتل موبایل هم مودم‌های جیبی ShM-M01 و زایکسل ۷۷۰۶ را عرضه کرده است تا کاربران انعطاف‌پذیری بیشتری در استفاده از سرویس‌های TDD و ۴G داشته باشند.

یک مثال

اجازه بدهید با یک مثال، موضوع را بیشتر جا بندازیم.

تصور کنید در خانه و محل کارتان می‌خواهید از سرویس اینترنت TD-LTE مبین‌نت استفاده کنید. می‌توانید مودم SLR-۱۲۰S۴۲G یا هر مودم دیگری از این شرکت را با خود جابه‌جا کرده و در هر دو نقطه از اینترنت استفاده کنید.

اگرچه می‌توانید در داخل خودرو و جاهای دیگری که در حال حرکت هستند نیز از این مودم استفاده کنید ولی شاید کیفیت مناسب و قابل انتظاری به دست نیاید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫15 دیدگاه ها

    1. نه بهتر از CA60 نیست
      اگر مطمئن هستید نیازی به اینترنت TD-LTE ندارید؛ مودم CA60 را بخرید بهتر است
      ولی چون این روزها اینترنت TD-LTE طرفداران زیادی یافته و قیمت پایین‌تری دارد؛ حدس می‌زنم احتمالا شما هم بخواهید از TD-LTE استفاده کنید یا اون همسایه شما استفاده می‌کند پس TF-i60 مناسب می‌شود

    1. هر مودمی قابلیت آنلاک شدن دارد
      مگر می‌شود مودمی وارد ایران شود و هنر و نبوغ ایرانی سریعا مهندسی معکوسش نکند؟

  1. با سلام و خسته نباشید؛ من سایت شما رو هر روز دنبال میکنم و مطالب جالبی میذارین از دنیای تکنولوژی مخصوصا اینترنت! فقط یه خواهشی داشتم در مورد یه موضوع اگه امکان داره مطلب بذارین و بحث کنین: جدیداً مخابرات یه سرویس ویژه برای تانوما (سرویس vdsl) گذاشته، توو این طرح نوشته کابل کشی رایگان، مودم رایگان هم میدن و فقط باید ثبت نام کنین و سرویس رو بگیرین!!!
    میخواستم شما اگه امکان داره یه پرس و جویی بکنین و یه مطلب در موردش بذارین تا ببینیم ارزش گرفتن داره یا نه!
    ممنون

    1. درباره سرویس تانوما چندین مطلب در گذشته کار کردیم
      اما باز هم به روی چشم
      واقعیت‌اش اینه باید خودم این سرویس را از مخابرات بگیرم تا تمام چم و خمش دستم بیاد و رازهای سر به مهرش برملا شود

      1. ممنون از شما؛ حالا منظورم از رسیدگی این نیس که شما سرویس رو هر وقت خریدین تست کنین و مطلب بذارین!
        بیشتر منظور من در مورد این طرح ویژه جدیدشون هس! میخوام ببینم ارزش داره یا نه؟
        آخه آدم شک میکنه توو این وضع اقتصادی خراب اونم از اینا اینجوری بذل و بخشش ببینه (کابل کشی رایگان، مودم رایگان)
        برا همین میخوام ببینم این طرح جدیدشون چجوریاس
        البته یه موردی منو به شک میندازه که شاید این یه جور تله باشه توسط مخابرات، وقتی بریم تووش دیگه گیر میوفتیم چند سال و باید با همون کیفیتی که میده سر کنیم! چون فک نکنم حالا حالاها شرکت های دیگه وارد فاز فیبر بشن

  2. سلام من میخوام مودم جیبی مبین نت رو بگیرم. شما چند جا گفتید که در حال حرکت نمیشه استفاده کرد یا استفاده نکنید. من میخوام طرح ۳۶۰ مبین نت رو بگیرم که از آنتن همراه اول استفاده میکنه و در این صورت همه جا آنتن دهی داره. هرجا که همراه اول آنتن داشته باشه این مودم هم قابل استفاده هست. خواستم بدونم اون کسانی که شما باهاشون در ارتباط بودید که گفتند یا نمیشه یا استفاده نکنید در حرکت آیا طرحشون فقط از پوشش دهی مبین نت بوده یا از طرح همراه اول استفاده میکردن؟ چون من احساس میکنم اگه طرح همراه اولش باشه دیگه این محدودیت مکانی و در حال حرکت وجود نداشته باشه. ممنون از پاسخ دهی شما

    1. مودم جیبی مبین‌نت فقط برای TD-LTE است و روی باند ۴۲ یا فرکانس ۳۵۰۰ کار می‌کند. این مودم قابلیت اتصال به آنتن‌های FDD همراه اول را ندارد.
      اگر می‌خواهید در جاده و مناطق کم پوشش از اینترنت استفاده کنید باید مودم B612 هواوی که مبین‌نت می‌دهد را بگیرید که هم TDD و هم FDD ساپورت کند

      1. سلام خدمت شما اقای محمدی زاده من با کارشناس مبین نت تماس گرفتم و همین مسئله پشتیبانی نکردن از طرح ۳۶۰ رو پرسیدم که
        گفتند تو اطلاعات ذکر نشده وگرنه مشکلی نداره و رو مودم جیبی هم طرح ۳۶۰ هست. ۱۴۰۰ شهر رو هم پوشش میده.
        در این صورت اگه کسی جیبی با طرح ۳۶۰ بگیره دیگه نه مجدودیت مکانی داره نه جابه جایی و حتی تو راه و جاده هم میتونه استفاده کنه.
        تازه سرعت تو fdd ها بیشتر از tdd هم هست.یعنی حتی وقتی ار انتن همراه اول استفاده میکنیم یا در حال حرکت هستیم سرعت کم نمیشه که هیچ بیشتر هم میشه 🙂

  3. با سلام و خسته نباشید خدمت شما و تشکر از بابت زحماتی که در سایت خوبتون می کشید. من یک سوالی دارم و آن این است که اگر من از مبین نت سرویس TD-LTEبگیرم با توجه به این که مودم آنها مودم هواوی B۶۱۲ است آیا می توانم در صورت خط ندادن TDD از قابلیت اتصال به آنتن‌های FDD همراه اول استفاده کنم؟

    1. سلام
      به امکان‌پذیر است. مبین‌نت در برخی مناطق و سرویس ها اجازه می‌دهد چنین کاری کنید. بهتر است دقیق‌تر از خودشان بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا