وای‌فای

Asus RT-AX88U؛ اولین روتر دنیا با استاندارد ۸۰۲.۱۱ax که دوباره معرفی شد

ایسوس اولین شرکتی بود که اولین روتر بی‌سیم مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱ax را معرفی کرد؛ چه زمانی؟ دو سه ماه قبل از نمایشگاه CES 2018 و در جریان نمایشگاه IFA 2017.

ولی این شرکت ترجیح داد دوباره با روتر RT-AX88U در نمایشگاه CES 2018 سروصدا کند و بسیاری از سایت‌های خبری نیز بی‌خبر از همه‌جا با آب و تاب درباره این روتر نوشتند و از رونمایی صحبت کردند.

استاندارد ۸۰۲.۱۱ax نسل بعدی وای‌فای پس از ۸۰۲.۱۱ac است و سرعت به مراتب بیشتری نسبت به این استاندارد به دست می‌دهد. چندین شرکت سازنده تراشه‌های وای‌فای از چیپ‌ست‌های سری AX خود رونمایی کردند و قرار است تا پایان سال شاهد ورود محصولات مبتنی بر ۸۰۲.۱۱ax به بازار باشیم.

در نمایشگاه CES 2018 شرکت دی‌لینک نیز یک روتر مبتنی بر ۸۰۲.۱۱ax با سرعت ۱۱ گیگابیت بر ثانیه رونمایی کرد.

حالا روتر پرسروصدای RT-AX88U ایسوس چه مشخصاتی دارد؟

همان‌طور که گفتیم، روتر RT-AX88U از استانداردهای ۸۰۲.۱۱ac و ۸۰۲.۱۱ax سود می‌برد و البته از استانداردهای قبلی دنیای وای‌فای مانند ۸۰۲.۱۱n نیز پشتیبانی می‌کند.

سرعت این روتر با این استانداردها به مرز ۶ گیگابیت می‌رسد که این وسط سهم فرکانس ۵ گیگاهرتز برابر ۴۸۰۴ مگابیت و سهم فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برابر ۱۱۴۸ مگابیت است. گفتنی است که استاندارد ۸۰۲.۱۱ax هم روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و هم روی فرکانس ۵ گیگاهرتز کار می‌کند ولی استاندارد ۸۰۲.۱۱ac فقط مختص فرکانس ۵ گیگاهرتز است.

این روتر از چهار آنتن خارجی و فناوری MU-MIMO سود می‌برد. به هر باند فرکانسی چهار آنتن تخصیص داده شده است و MIMO 4×4 را شاهد هستیم.

پردازنده این روتر دو هسته‌ای با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز است که از پشتیبانی یک گیگابایت حافظه رم و ۲۵۶ مگابایت حافظه فلش سود می‌برد. 

چون مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱ax است؛ پس طبیعی است که از فناوری OFDMA و 1024-QAM روی باند فرکانسی ۱۶۰ مگاهرتز سود ببرد و مجهز به فناوری Beamforming برای لینک‌های اختصاصی باشد.

فراتر از یک روتر بی‌سیم معمولی

این روتر ۸ درگاه LAN یک گیگابیتی، ۱ درگاه WAN یک گیگابیتی، ۲ درگاه USB 3.1 و کلیدهای WPS ،Reset ،Power ،Wireless و روشن/خاموش LED دارد.

ایسوس مانند دیگر روترهای بی‌سیم؛ روی روتر RT-AX88U نیز مجموعه‌ای متنوع و بزرگی از ابزارها و برنامه‌ها مانند کنترل والدین، شبکه میهمان، کنترل پهنای‌باند، دانلودمنیجر، AiProtection و AiCloud به همراه ویژگی‌هایی مانند WTFast Gamers Private Network یا Dual WAN عرضه کرده است.

ایسوس می‌گوید این روتر با فناوری تازه معرفی شده AiMesh نیز سازگار است و می‌تواند در یک شبکه مش وای‌فای کار کند. هنوز مشخص نیست ایسوس این روتر را چه زمانی و با چه قیمتی وارد بازار می‌کند ولی احتمالا باید در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ منتظرش باشیم.

به طور کلی؛ روتر RT-AX88U ایسوس محدوده پوشش‌دهی و سرعتی بیشتر از روترهای ۸۰۲.۱۱ac برای کاربران خانگی فراهم می‌کند و دستگاه‌هایی مانند اسمارت‌فون، تبلت و لپ‌تاپ با سرعت بیشتری می‌توانند به اینترنت متصل شوند.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا