وای‌فای

دی‌لینک روتر AC1750 قدرتمندی با MU-MIMO و قیمت مناسب معرفی کرد

معمولا روترهای بی‌سیمی که از قابلیت MU-MIMO سود می‌برند؛ قیمت‌ها بالایی دارند و خریدشان برای کاربران خانگی میسر نیست.

حالا شرکت دی‌لینک روتر دو بانده DIR-867 را با قابلیت MU-MIMO ولی قیمت بسیار مناسب و اقتصادی ۹۰ دلار معرفی کرده است تا کاربران خانگی و رده متوسط هم بتوانند یک شبکه بی‌سیم مبتنی بر MU-MIMO داشته باشند؛ البته به شرط اینکه دانگل‌های آن‌ها هم از این قابلیت پشتیبانی کنند.

روتر DIR-867 در رده AC1750 است و از MIMO 3×3 استفاده می‌کند که برای یک روتر ۹۰ دلاری غیرمنتظره است. چهار آنتن خارجی برای این روتر نصب شده است که به گفته شرکت دی لینک، می‌توانند بالاترین پوشش‌دهی وای‌فای در یک روتر بی‌سیم AC را داشته باشند. 

سرعت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به مرز ۴۵۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز حداکثر ۱۳۰۰ مگابیت است. دی‌لینک می‌گوید کاربران می‌توانند برای وب‌گردی، ارسال ایمیل و کارهای اداری خود در اینترنت از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز استفاده کنند ولی برای بازی‌های آنلاین، استریم ویدیو ۴K و انتقال اطلاعات روی شبکه، فرکانس ۵ گیگاهرتز پیشنهاد می‌شود که سریع‌تر و با پهنای‌باند بالاتر است.

MU-MIMO به کاربران خانگی رسید

این روتر از یک درگاه WAN و ۴ درگاه LAN سود می‌برد. این درگاه‌ها از شبکه‌های اترنت یک گیگابیتی پشتیبانی می‌کنند. همین‌طور، کلیدهایی برای پاور، وای‌فای، WPS و ریست دارد. دی‌لینک برای کاهش هزینه، درگاه USB را حذف کرده است. بسیاری از کاربران هم اعتقاد دارند روی یک روتر نیازی به این درگاه ندارند.

برای امنیت وای‌فای از سیستم رمزنگاری WPA و WPA2 سود می‌برد و به فایروال نرم‌افزاری هم مجهز شده است. تعریف شبکه میهمان، کنترل والدین، تعریف سرورهای مجازی، سازگاری با IPv6 و چندین قابلیت دیگر در فهرست امکانات نرم‌افزاری روتر DIR-867 دیده می‌شود.

 این روتر از فناوری AC SmartBeam و Intelligent QoS پشتیبانی می‌کند که می‌توانند ترافیک روی شبکه را برای دستگاه‌های مختلف اولویت‌بندی کنند و به دستگاه‌های با اولویت‌ بالاتر، پهنای‌باند بیشتر اختصاص پیدا کند.

انتظار داریم در سال ۲۰۱۸ تعداد روترهای اقتصادی بیشتری با قابلیت MU-MIMO منتشر شوند و این ویژگی هرچه بیشتر در دسترس کاربران خانگی قرار بگیرد. دی‌لینک شروع‌کننده این حرکت بزرگ در بازار است و به‌زودی شرکت‌های دیگر هم روترهایی با قیمت مناسب روی MU-MIMO عرضه خواهند کرد.

روتر DIR-867 دی‌لینک از هم‌اکنون به صورت آنلاین قابل خرید است. به‌زودی هم در فروشگاه‌های فیزیکی عرضه می‌شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. البته احتمالا نه در ایران
    لاقل به این زودی ها
    تازه اگه برسه هم معلوم نیست چقدر اختلاف قیمت بخوره
    راستی ما تو محصولات دیگمون تو حوزه شبکه که الان تو بازار موجودن
    چقدر اختلاف قیمت داریم با بازار های جهانی؟

    1. بله متاسفانه به خاطر افزایش قیمت دلار و همین‌طور اختلاف زیاد قیمت‌ها در اروپا و امریکا با ایران: هر وقت محصولی به ایران می‌رسد کلی گران‌تر می‌شود.
      ولی خوش‌بختانه این محصول از ابتدا قیمت پایین‌تری خورده و مثلا به جای ۱۵۰ دلار یا ۲۰۰ دلار؛ قیمتی ۹۰ دلاری دارد که باز هم در ایران هرچقدر بکشند روش؛ باز هم امیدواریم که قیمت مناسبی داشته باشد و کاربران متوسط بازار بتوانند خریدارش باشند.
      متاسفانه خرید روتر در همه کشورها عین خرید یک گوشی موبایل است. یعنی هر سال یا دو سال یک بار روتر جدیدی می‌خرند ولی در ایران به خاطر فرهنگ‌سازی بد و قیمت‌ها و دست خالی مردم؛ روتری ۱۰ سال استفاده می‌شود و در نتیخه بسیاری از روترهای خوب دنیا اصلا وارد ایران نمی‌شوند چون خریدار ندارند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا