وای‌فای

روتر بی‌سیم هوشمندی شبیه به پلی‌استیشن ۳ با صفحه‌نمایش لمسی و ۸ آنتن دوبانده

یکی از تفریح‌ها و علاقه‌های من، جست‌وجو در اینترنت برای روترهای عجیب و غریب است. روترهایی با طراحی خاص، مشخصات منحصربه‌فرد و امکاناتی که روترهای بی‌سیم سنتی ندارند یا به ذهن آدم نمی‌رسد.

آشنایی با روترهای خاص عرضه شده در دنیا باعث می‌شود دید بازتر و وسیع‌تری نسبت به محصولات شبکه داشته باشیم و تعریف سنتی و ایستای نقش بسته در ذهن‌مان از یک روتر بی‌سیم را پاک کنیم.

در جدیدترین وب‌گردی‌ها به روتر بی‌سیم هوشمند Phicomm K3 برخوردم. روتری شبیه به کنسول بازی که اتفاقا قدرت و سرعتی مناسب برای بازی‌های آنلاین دارد.

این روتر از ابتدای سال ۲۰۱۸ عرضه شده و در سه مدل یا نسخه A1 و A2 و B1 وارد بازار شده است. این روتر در رده AC3150 و یک روتر هوشمند است. پس، نباید دست کم بگیریم‌اش به‌خصوص اینکه ارزیابی‌ها و آزمایش‌های انجام شده روی آن هم نشان می‌دهد یکی از بهترین روترهای بی‌سیم دنیا است.

این روتر از پردازنده BCM4709C0 برودکام استفاده می‌کند. این پردازنده دو هسته‌ای با سرعت ۱.۴ گیگاهرتز است. ۵۱۲ مگابایت حافظه رم و ۱۲۸ مگابایت حافظه فلش دارد و یک اسلات PCI-e و یک درگاه USB 3.0 روی آن در دسترس است.

هشت آنتن داخلی دارد و از MIMO 4×4 سود می‌برد. به همین دلیل، سرعت وای‌فای روی شبکه ۲.۴ گیگاهرتز برابر ۱۰۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز برابر ۲۱۶۷ مگابیت است. یعنی سرعت هر دو فرکانس بسیار بالا و در حد ایده‌آل است.

به علاوه، سه درگاه LAN یک گیگابیت و یک درگاه WAN یک گیگابیت برای این روتر بی‌سیم جالب در نظر گرفته شده است.

طراحی منحصربه‌فرد

روتر Phicomm K3 برنده جایزه طراحی سال ۲۰۱۷ از چندین موسسه بوده و واقعا طراحی جالبی دارد. طراحی این روتر شبیه به کنسول بازی پلی‌استیشن ۳ یا کتاب‌های قطور است. هیچ چیز در این طراحی پنهان نیست و پنل‌های کناری تا حدودی منحنی و خمیده هستند.

جنس بدنه این روتر بی‌سیم از آلومنیوم است تا آنتن‌دهی بهتر داشته باشد و البته مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. روترهای با جنس پلاستیک معمولا پس از مدتی رنگ عوض می‌کنند یا به تدریج بر اثر گرما خراب شده و بازدهی پایینی دارند.

در حالی‌که غالب روترهای بی‌سیم از طراحی افقی سود می‌برند ولی این روتر دسکتاپ ترجیح داده طراحی عمودی داشته باشد تا برای برخی دیزاین‌های محل کار یا خانه‌ها مناسب باشد. البته، این طراحی باعث افزایش وزن و اندازه روتر بی‌سیم شده است.

در بخش بالایی روتر یک صفحه‌نمایش ۳.۵ اینچی لمسی با کلیدهای تخت قرار دارد که زیبایی بیشتر به روتر داده و البته کارایی بالایی هم به این دستگاه می‌بخشند. 

درگاه‌های LAN و USB در بخش پشتی دستگاه و باز هم به صورت عمودی تعبیه شده‌اند تا تجربه جدیدی از کار با درگاه‌های ارتباطی روی یک روتر بی‌سیم را به نمایش بگذارند. 

طراحی این روتر فردی معروف به نام Jacob Jensen است که محصولات مصرفی معروفی در دنیا مانند ساعت‌های Strata را طراحی کرده است. 

این روتر به راحتی می‌تواند مساحت‌هایی ۳۰۰ مترمربعی را پوشش دهد و قدرت آنتن‌دهی کمی کمتر از روتر نت‌گیر Nighthawk XR500 Pro یا تی‌پی‌لینک Archer C2300 دارد.

پنل مدیریتی این روتر هم خاص و منحصربه‌فرد طراحی شده است. یک اپلیکیشن موبایل هم برای دستگاه‌های اندرویدی و iOS عرضه کرده است. پنل مدیریتی هنوز جای کار دارد ولی نرم‌افزار موبایل Phicomm K3 بسیار ساده اجازه می‌دهد کارهایی که می‌خواهید را دنبال و انجام دهید.

روتر Phicomm K3 سریع‌ترین روتر دنیا نیست ولی قطعا یکی از بهترین روترهای AC دو بانده در سال ۲۰۱۸ است. طراحی خاص و منحصربه‌فرد این روتر باعث جلب توجه‌ها شده است و برای طراحی‌های مراکز خاص و مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت این روتر در بازار ۱۸۵ دلار است. اگر روزی روزگاری دنبال روتری با طراحی عمودی و خاص برای خانه یا دفتر محل کارتان بودید؛ می‌توانید روتر Phicomm K3 را از روی سایت آمازون سفارش دهید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا