فناوریوای‌فای

دی‌لینک اولین مودم روتر ۵G خانگی با سرعت دانلود ۳ گیگابیت را رونمایی کرد

نمایشگاه CES 2019 هنوز شروع نشده است ولی شرکت‌های فناوری شروع به معرفی محصولات سال جدید خود کردند.

شرکت دی‌لینک از چندین محصول شبکه خود نیز رونمایی کرده که مهم‌ترین آن‌ها یک گیت‌وی 5G NR برای کاربران خانگی است. 

DWR-2010 یک روتر خانگی است که امکان دسترسی به شبکه‌های پرسرعت نسل جدید موبایل ۵G را روی وای‌فای فراهم می‌کند. دی‌لینک اطلاعات زیادی درباره این مودم روتر ۵G منتشر نکرده است و احتمالا باید تا شروع نمایشگاه CES منتظر بمانیم.

ولی دی‌لینک می‌گوید سرعت این گیت‌وی ۵G نزدیک به ۴۰ برابر متوسط سرعت باندپهن در کشوری مانند امریکا است. چون متوسط سرعت در این کشور نزدیک به ۷۰ مگابیت است؛ پس انتظار داریم سرعت دانلود مودم روتر DWR-2010 نزدیک به ۳ گیگابیت (به طور دقیق ۲.۸ گیگابیت) باشد.

سریع‌ترین اینترنت روی وای‌فای خانگی

افزون بر این، مودم DWR-2010 از فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز و امواج میلی‌متری روی شبکه‌های ۵G پشتیبانی می‌کند. با این مشخصات، می‌توانیم حدس بزنیم تراشه ۵G این دستگاه از شرکت کوالکام و مدل SDX55 باشد.

این گیت‌وی از شیار سیم‌کارت پشتیبانی می‌کند و وابسته به منبع تغذیه برق شهری است. گفته می‌شود مجهز به ۴ آنتن ۵G است و از ویژگی VoLTE برای تماس‌های تلفنی معمولی پشتیبانی می‌کند.

همانند روترهای وای‌فای معمولی، محصول 5G Enhanced Gateway دی‌لینک از درگاه‌های LAN یک گیگابیتی و ۲.۵ گیگابیتی سود می‌برد. ۱ درگاه ۲.۵ گیگابیتی و ۳ درگاه ۱ گیگابیتی به همراه وای‌فای ۵ (استاندارد ۸۰۲.۱۱ac) روی این دستگاه قابل استفاده هستند.

احتمالا روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت به مرز ۸۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت به مرز ۱.۷ گیگابیت می‌رسد. متاسفانه، در این روتر از وای‌فای ۶ پشتیبانی نمی‌شود.

پیش‌بینی می‌شود این مودم روتر در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ روانه بازار شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا