وای‌فای

نت‌گیر ارزان‌ترین روتر وای‌فای ۶ خود را معرفی کرد

شرکت نت‌گیر که به عرضه روترهای گران قیمت و رده بالا شهرت دارد؛ یک روتر وای‌فای ۶ دیگر از سری AX خود معرفی کرد اما این روتر قیمتی ۲۰۰ دلاری دارد و یک میان‌رده است.

پس از روترهای AX8 و AX12 و AX20 حالا شاهد رونمایی از روتر اقتصادی Nighthawk AX4 هستیم. AX4 ضعیف‌ترین روتر وای‌فای ۶ نت‌گیر تا کنون است که برای کاربران خانگی و رده‌های میانی و پایین بازار عرضه شده است.

یک روتر بی‌سیم مبتنی بر استاندارد ۸۰۲.۱۱ax با ۴ لینک استریم در رده AX3000 است. به این معنی که روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز شاهد سرعتی ۶۰۰ مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت به مرز ۲۴۰۰ مگابیت می‌رسد.

روترهای پیشین وای‌فای ۶ شرکت نت‌گیر از پردازنده‌های مجتمع کوالکام و برودکام سود می‌بردند ولی روتر AX4 مجهز به پردازنده ارزان‌قیمت AnyWAN SoC GRX350 اینتل شده است. نت‌گیر با تغییر پلتفرم پردازنده سعی کرده مقداری از هزینه‌ها را کاهش دهد تا بتواند قیمت نهایی را تنزل دهد.

تراشه فرکانس‌های رادیویی این مودم نیز WAV654 از اینتل است. نت‌گیر می‌گوید تراشه SoC دو هسته‌ای این روتر قدرت استریم روان و تمیز بازی‌ و فیلم‌های ۴K را دارد.

از پهنای‌باند رادیویی ۱۶۰ مگاهرتز روی فرکانس ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند که سرعتی دو برابر پهنای‌باند رایج ۸۰ مگاهرتزی در روترهای امروزی AC می‌دهد. این پهنای‌باند امکان استفاده از سرعت انتقال اطلاعات گیگابیتی روی وای‌فای برای دستگاه‌های موبایل و لپ‌تاپ را می‌دهد.

آخرین عضو خانواده وای‌فای ۶

دیگر ویژگی روتر وای‌فای ۶ جدید نت‌گیر، استفاده از فناوری OFDMA است که اجازه می‌دهد اطلاعات به طور مجزا از یکدیگر برای ۱۶ دستگاه به طور همزمان ارسال شوند.

 

این روتر از استاندارد WPA3 سود می‌برد که جدیدترین الگوریتم رمزنگاری اطلاعات روی شبکه‌های بی‌سیم است. افزون بر این، به استاندارد ۸۰۲.۱۱i با کلیدهای ۱۲۸ بیتی AES مجهز شده است.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید؛ دو آنتن خارجی برای این روتر بی‌سیم در نظر گرفته شده است. ۴ درگاه LAN، یک درگاه WAN و یک درگاه USB 3.0 نیز امکانات ارتباطی روتر AX4 را تشکیل می‌دهند. کلیدهای ریست، پاور و WPS به همراه چراغ‌های LED نیز در طراحی روتر جدید نت‌گیر خودنمایی می‌کنند.

این دستگاه به جدیدترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های روترهای بی‌سیم مجهز شده است. از جمله می‌توان به قابلیت DFS، به‌روزرسانی خودکار فریم‌ویر، تعریف شبکه‌های میهمان مجزا و امن روی هر فرکانس رادیویی و پشتیبانی از VPN اشاره کرد.

برخی سایت‌ها اعتقاد دارند این روتر وای‌فای ۶ نت‌گیر هنوز یک روتر رده پایین و ارزان‌قیمت نیست چرا که برای خرید آن باید ۲۰۰ دلار هزینه کرد. شرکت‌هایی مانند تی‌پی‌لینک روترهای وای‌فای ۶ مشابه ولی با قیمت‌های پایین‌تری معرفی کردند.

از سوی دیگر، طرفداران نت‌گیر می‌گویند کیفیت محصولات نت‌گیر را هیچ شرکت و روتر دیگری ندارد و ارزش پرداحت دو صد دلاری را دارد. روتر AX4 از ماه آینده با قیمت ۲۰۰ دلار به فروش می‌رسد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا