راهنمای خرید

تفاوت مودم‌های هواوی B612 و B528 چیست؟ (جدول مقایسه مشخصات)

اگر این روزها بخواهید یک مودم ۴G رومیزی خریداری کنید؛ احتمالا به مودم‌های هواوی B612 و B528 برخورد کرده یا فروشندگان یکی از این دو را به شما پیشنهاد می‌کنند.

این دو مودم دسکتاپ در بازار ایران حضور دارند و اگرچه مودم هواوی B612 (ایرانسل TF-i60) مدت‌ها است پرفروش‌ترین مودم است چون از TD-LTE پشتیبانی می‌کند و ایرانسل برای اولین بار پای آن را به این بازار باز کرد؛ اما مودم B528 هم مودم دسکتاپ خوبی است.

بسیاری از کاربران می‌خواهند بدانند کدام‌یک بهتر است و چه تفاوت‌هایی با هم دارند. هر مودم برای چه کاربردها و کاربرانی مناسب است و مناسب‌ترین انتخاب برای آن‌ها چیست؟

به‌ویژه اینکه قیمت مودم‌ها به هم نزدیک است و این روزها فقط ۲۰۰ هزار تومان تفاوت دارند. مودم هواوی B612 اصل در بازار نزدیک به ۱.۵ تا ۱.۶ میلیون تومان (تیرماه ۹۹: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) قیمت دارد ولی مودم هواوی B528 نزدیک به ۲ میلیون تومان (تیرماه ۹۹: ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان) است.

به نظر می‌رسد مودم هواوی B612 انتخاب بهتری است چون هم ارزان‌تر است و هم از TD-LTE پشتیبانی می‌کند.

در این مقاله سعی می‌کنیم این دو مودم هواوی را با هم مقایسه کنیم و تفاوت‌های هریک را بگوییم تا مشخص شود کدام‌یک برای شما مناسب است:

۴G و TD-LTE

هر دو مودم در رده LTE Cat6 هستند یعنی روی شبکه‌های موبایل ۴G و ۴.۵G سرعت دانلود حداکثری ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه و آپلود ۵۰ مگابیت بر ثانیه به نمایش می‌گذارند. پس در ۴G تفاوتی با هم ندارند ولی در پشتیبانی از اینترنت TD-LTE وضعیت فرق می‌کند.

همان‌طور که همه می‌دانیم؛ مودم B612 از اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت (فرکانس‌های ۴۲ و ۴۳) پشتیبانی می‌کند ولی مودم هواوی B528 فقط از اینترنت TD-LTE شاتل (فرکانس ۳۸) پشتیبانی خواهد کرد. بنابراین؛ مودم هواوی ۵۲۸ برای استفاده از اینترنت تی‌دی‌ال‌تی ایرانسل و مبین‌نت مناسب نیست و فقط از سیم‌کارت اینترنت موبایل معمولی یا ۴G پشتیبانی می‌کند.

وای‌فای

دومین ویژگی برجسته در مودم‌ها و روترها، امکانات ارتباطی وای‌فای است. مودم هواوی B612 تنها از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و سرعت ۳۰۰ مگابیت پشتیبانی کرده و حداکثر ۳۲ کاربر می‌توانند به طور همزمان به آن متصل شوند.

ولی مودم هواوی B528 در وای‌فای به‌روزتر است و از وای‌فای دو بانده ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی کرده و حداکثر ۶۴ دستگاه یا کاربر می‌توانند بدان متصل شوند. البته مدل هواوی B528s-23 این مشخصات دارد.

از نظر MIMO مودم ۶۱۲ بهتر است و دارای MIMO 4×4 است ولی مودم ۵۲۸ از MIMO 2×2 سود می‌برد. اگر وای‌فای برایتان اهمیت دارد مودم B528s-23 را بخرید.

امکانات ارتباطی

مودم B612 امکانات ارتباطی و درگاه‌های بیشتری نسبت به B528 دارد. افرادی که می‌خواهند در خانه یا محل کار تعداد بیشتری دستگاه را با کابل شبکه به مودم وصل کنند؛ باید سراغ مودم هواوی ۶۱۲ بروند.

مودم ۶۱۲ دارای ۳ درگاه LAN، یک درگاه WAN و یک درگاه RJ11 است. مودم ۵۲۸ فقط یک درگاه LAN و یک درگاه RJ11 دارد. همه درگاه‌های ۶۱۲ صد مگابیتی هستند ولی درگاه شبکه ۵۲۸ گیگابیتی است که باز برای خودش یک مزیت بزرگ است.

هر دو مودم امکان نصب دو آنتن خارجی را می‌دهند ولی مدل ۶۱۲ از رابط SMA پشتیبانی می‌کند در حالی‌که مدل ۵۲۸ دارای کانکتور TS-9 است.

قیمت

مودم B612 ارزان‌تر است و در حدود ۱.۴ تا ۱.۶ میلوین تومان در بازار قیمت دارد. البته، تا چند ماه پیش قیمت این مودم نزدیک به ۲ میلیون تومان هم رسیده بود. اگر مدل‌های لاک شده ایرانسل و مبین‌نت را بخرید؛ ارزان‌تر بوده و مثلا در حدود ۱ میلیون تومان هزینه دارد ولی خوب دیگر مشکل عدم استفاده از هر سیم‌کارتی را دارید.

مودم B528 گران‌تر و در حدود ۲ میلیون تومان در بازار ایران قیمت دارد اما یک مزیت بزرگ نسبت به B612 دارد و آن اینکه دیگر اصل و تقلبی و آنلاک ندارد. در گزارشی که روی سایت شبکه‌چی منتشر کردیم؛ توضیح دادیم متاسفانه بازار مودم B612 بسیار به هم ریخته و شاهد هر نوع فروش این مودم هستیم.

حرف آخر

اگر دنبال مودم ۴G دسکتاپ هستید؛ هر دو مدل هواوی B612 و B528 مناسب هستند ولی ۶۱۲ از اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت پشتیبانی می‌کند در حالی‌که ۵۲۸ فقط از اینترنت TD-LTE شاتل موبایل پشتیبانی خواهد کرد.

خرید مودم هواوی B612 از سایت دیجی‌کالا

خرید مودم هواوی B528 از سایت دیجی‌کالا

وای‌فای مدل ۵۲۸ بهتر است و دوبانده با سرعت ۸۷۶ در MIMO 2×2 است. وای‌فای B612 تم بانده ولی MIMO 4×4 است. امکانات ارتباطی بی ۶۱۲ بیشتر است و البته ارزان‌تر است.

در نتیجه، اگر یک مودم دسکتاپ ۴G خوب می‌خواهید پیشنهاد می‌کنم B528 را بخرید اما اگر قصد استفاده از اینترنت تی‌دی‌ال‌تی را دارید؛ به ناچار باید B612 را تهیه کنید.

جدول مشخصات مقایسه‌ای مودم‌های هواوی B612 و ‌B528:

مدل  هواوی B612 هواوی ‌B528
نوع مودم روتر رومیزی با درگاه اترنت مودم روتر رومیزی با درگاه اترنت
رده  LTE Cat6 LTE Cat6
تراشه HiSilicon LTE Cat6 HiSilicon Balong 722
نرخ دانلود/آپلود FDD ۳۰۰ مگابیت/۵۰ مگابیت ۳۰۰ مگابیت/۵۰ مگابیت
باندهای LTE :Huawei B612s-25d

B1/B3/B7/B8/B20/B38/B40/B41/B42/B43
:Huawei B612s-51d

B2/B4/B5/B7/B41

:Huawei B528s-23a

Band 1/3/7/8/20/32/38

 

وای‌فای  ۸۰۲.۱۱n – تک بانده ۸۰۲.۱۱ac – دو بانده
حداکثر تعداد کاربر ۳۲ کاربر ۶۴ کاربر
MIMO ۴×۴ ۲×۲
آنتن ۲ عدد SMA ۲ عدد TS-9 
باتری ندارد ندارد
امکانات ارتباطی ۳ درگاه LAN

۱ درگاه LAN/WAN

۱ درگاه تلفن RJ11

۲ سوکت آنتن خارجی SMA

۲ شیار سیم‌کارت میکرو

۱ درگاه LAN/WAN گیگابیتی

۱ درگاه تلفن RJ11

۲ سوکت آنتن خارجی TS-9 

۱ شیار سیم‌کارت میکرو

فریم‌ویرو/اپلیکیشن اختصاصی / Hilink هواوی اختصاصی / Hilink هواوی
قیمت حدودا ۲.۳۰۰.۰۰ تومان (لینک خرید) حدودا ۲.۴۳۹.۰۰ تومان (لینک خرید)

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

  1. ممنون
    مطالب خیلی خوبی بود.
    فقط یک نکته: مودم B612 علی رغم cat6 بودنش و طی بررسی هایی که همگان انجام دادن نمیتونه تجمیع کنه و در واقع اینترنت ۴G میده و نه ۴.۵G! (هرچند که در تک باند خیلی قوی هست)
    اما b528s به راحتی تجمیع میکنه و اگر کسی مدنظرش اینترنت ۴G یا ۴.۵G هست حتماً از این مودم استفاده بکنه. پایین ترین قیمت هم در بازار ۱.۷۰۰ دیدم.

  2. با سلام
    من تجربه خرید و استفاده از مودمهای tf i60 و b528 رو دارم،با توجه به تجربه شخصی در یک مکان ،سرعت دانلود و اپلود tf i60 به مراتب بهتر از b528 بود،همچنین دکر شده بود که مودم b528 قابلیت استفاده از همه اپراتورها رو داره،ولی من فقط تونستم با سیم کارت ایرانسل با این مودم کار کنم،اگه تنظیمات خاصی داره لطفا راهنمایی بفرمایید

  3. سلام ادمین عزیز تفاوت نسخه B528s-23a با نسخه b528 معمولی تو چیه؟
    اولی یه مقدار ارزون تره.
    ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا