نقد و بررسی

بررسی تخصصی مودم ۴G نزتک ۹۹B: همه‌جا به اینترنت وصل شو

چند سالی می‌شود مودم‌های همراه برند «Naztech» میهمان ایرانی‌ها هستند. مودم‌های ۴G که غالبا چند کاره‌اند و می‌توانند یک گجت آچار فرانسه در سفر و گردش یا ماموریت‌های کاری باشند.

«نزتک» ابتدا یک برند متعلق به کشور ایالات متحده بوده که بعدا توسط شرکت «هایپرسل» ایران ثبت رسمی شده و اکنون باید آن را یک برند ایرانی بدانیم.

مودم‌های نزتک هم ابتدا از خارج وارد ایران می‌شدند ولی پس از وضع تحریم‌ها و قطع ارتباطات، خود شرکت هایپرسل این مودم‌ها را بازمهندسی و بازتولید می‌کند و با دریافت پروانه ساخت و تولیدشان، دوباره وارد شدند.

تا کنون سه مدل از مودم‌های نزتک را در بازار ایران دیدیم. مودم ۷۷C که کاملا یک مودم همراه و جیبی خوش دست است و مودم ۹۹C که چندکاره است و می‌تواند نقش یک پاوربانک یا تقویت‌کننده وای‌فای را هم برای شما ایفا کند و جزو پرفروش‌ترین مودم‌های فورجی ایران محسوب می‌شود.

اما مودم نزتک ۹۹B به تازگی وارد بازار ایران شده و فعلا فقط چند فروشگاه آن را عرضه کردند. قرار است تا یک ماه آینده و پس از ورود محموله‌های بعدی، فروشگاه‌های بیشتری آن را عرضه کنند.

چند روز پیش، نزتک ۹۹B را یک معرفی کوتاه کردیم و اکنون می‌خواهیم به بررسی کامل و اختصاصی این مودم پاوربانک جذاب بنشینیم:

طراحی

اگر مودم نزتک ۹۹C را از نزدیک دیده باشید؛ زبان طراحی مودم نزتک ۹۹B برای شما آشنا است. این مودم ۴G برای مصارف قابل حمل آسان، مسافرتی، گردش و همیشه در کیف و کوله بودن طراحی شده است؛ با همان رنگ سفید شیری غالب و رنگ مشکی در کناره‌ها و اطراف نمایشگر و درگاه‌ها!

البته، به خاطر باتری ۶ هزار میلی‌آمپرساعتی مقداری سنگین است. روی جعبه محصول وزن دستگاه ۱۴۸ گرم عنوان شده است ولی من احساس می‌کنم سنگین‌تر است.

از نظر ابعاد، مودم ۹۹B کاملا در یک دست معمولی جا می‌شود و حمل آن دردسرساز نیست. ۹۸ میلی‌متر طول، ۵۹ میلی‌متر عرض و ۲۳.۵ میلی‌متر ضخامت دارد. در مقایسه با مودم‌های جیبی مقداری بزرگ‌تر و ضخیم‌تر است که گفتیم به خاطر برخورداری از یک باتری ۶ هزار میلی‌آمپرساعتی است. 

مودم نزتک ۹۹C گوشه‌هایی زاویه‌دار و مربعی داشت ولی نزتک ۹۹B حالتی منحنی‌دار به خود پیدا کرده است که به نظر ما زیباتر شده و نرمی و تمیزی بیشتری دارد.

مودم‌های نزتک همگی با صفحه‌نمایش هستند و این مودم هم از یک نمایشگر LCD رنگی نسبتا با اندازه مناسبی سود می‌برد تا دیگر نیازی به چراغ‌های LED نشانگر روی مودم نباشد.

پایین نمایشگر آرم و برند «Naztech» را می‌بینیم و کمی پایین‌تر کلید پاور نقره‌ای رنگ بسیار زیبایی چشمک می‌زند. باید دست خود را چند ثانیه‌ای روی این کلید نگه دارید تا مودم روشن یا خاموش شود و اصلا لمسی و اشاره‌ای نیست.

در کناره‌های این مودم دو اسلات سیم‌کارت و کارت حافظه قرار دارند. در کناره سمت چپ مودم اسلات استاندارد سیم‌کارت طراحی شده و در کنار سمت راست هم اسلات کارت حافظه میکرو اس‌دی است. در راستای اسلات کارت حافظه هم می‌توانید سوراخ کلید ریست را ببینید.

هر دو اسلات دارای درپوش هستند که یک مزیت است و از ورود گردوغبار، ذرات آلوده و آب جلوگیری می‌کند. برداشتن و گذاشتن درب اسلات‌ها راحت است. به رنگ سفید هستند و با کمی زدن ناخن زیر درپوش بلند می‌شوند.

در کناره نسبتا کلفت بالای مودم هیچ خبری نیست و بیشتر شبیه به یک پاوربانک است اما در کناره پایین شاهد یک درگاه USB 2.0 برای شارژ دستگاه‌های متصل به مودم، یک درگاه Micro USB برای شارژ خود دستگاه و برچسب مشخصات مودم هستیم.

در پنل پشتی و یک دست سفید مودم نزتک ۹۹B باز هم لوگوی برند «Naztech» و مشخصات اتصال به مودم از جمله SSID و رمز عبور وای‌فای، رمز عبور پنل مدیریتی و اطلاعات راهنمای دیگری درج شده‌اند.

اگرچه شخصا با درج اطلاعات مهمی مانند رمزعبور وای‌فای و پنل مدیریتی مودم و روتر روی بدنه خود دستگاه موافق نیستم و خطرات امنیتی دارد ولی برای کاربران تازه‌وارد بسیار کاربردی و راه‌گشا است.

در کل بدنه این مودم یک طرح پس‌زمینه‌ای نقطه‌ای زیبا هم دیده می‌شود که البته باید در نور آفتاب یا نور کافی محیط داخل برق بزند تا به چشم بیاید.

در مجموع یک مودم ۴G همراه خوش دست و خوش طراحی است. اگر از وزن زیاد آن صرف‌نظر کنیم؛ ابعاد مناسبی برای یک مودم جیبی و سفری دارد و درگاه‌ها و اسلات‌ها راه دست هستند.

باتری مودم قابل تعویض نیست و این شاید نکته‌ای باشد که برخی از کاربران را ناامید کند. البته، گارانتی سه ساله شرکت هایپرسل روی این مودم‌ها جای هیچ نگرانی باقی نمی‌گذارد.

راه‌اندازی و پنل مدیرتی

گفتم باید چند ثانیه‌ای انگشت دست را روی کلید پاور مودم بگیریم تا روشن شود. هیچ چراغی روی بدنه مودم وجود ندارد و با روشن شدن صفحه‌نمایش و ظاهر شدن آرم نزتک متوجه می‌شویم که مودم روشن شده است.

کمی طول می‌کشد تا کاملا لود شود؛ زمانی در حدود ۴۵ ثانیه که طولانی است و شاید حوصله‌تان سر برود. 

روی نمایشگر دستگاه اطلاعاتی مانند وضعیت باتری، وضعیت سیم‌کارت و شبکه موبایل، آنتن‌دهی، تعداد دستگاه‌هایی که به وای‌فای مودم وصل هستند و تعداد پیامک‌هایی که دریافت شده، نمایش داده می‌شود.

اگر یک بار کلید پاور را لمس کنیم؛ اسلاید بعدی نمایشگر ظاهر می‌شود که باز هم اطلاعات مربوط به وای‌فای دستگاه از جمله SSID و گذرواژه (می‌توانید تیک نمایش این اطلاعات را از طریق پنل مدیریت تحت وب مودم بردارید) به همراه اطلاعات ROM مودم قابل مشاهده هستند.

اطلاعات روی مودم به صورت طراحی کاشی‌وار و با رنگ‌های مختلفی هستند. این باز یک مزیت است چون باعث می‌شوند از فاصله دورتری خوانده شده و چشم کم‌کم به آن‌ها عادت کند.

برای استفاده از مودم نیازی به هیچ‌گونه تنظیم و پیکربندی نیست و فقط باید سیم‌کارت موبایل خود را روی دستگاه بیندازیم.

اسلات سیم‌کارت مودم نزتک ۹۹B اندازه استاندارد است. برای تبدیل سیم‌کارت میکرو یا نانو خود به سیم‌کارت استاندارد می‌توانید از کاورهای قرار داده شده در جعبه دستگاه استفاده کنید. یک سوزن هم به شما داده شده تا به راحتی بتوانید اسلات سیم‌کارت را جا بزنید یا مودم را ریست کنید.

در جا انداختن اسلات سیم‌کارت کاملا هوشیار عمل کنید و دقت داشته باشید چون درست جا نزدن سیم‌کارت می‌تواند دردسرساز شود.

وقتی سیم‌کارت را روی مودم قرار دهید و روشن کنید؛ دیگر همه‌چیز برای استفاده از اینترنت آماده است و نزتک ۹۹B به یک هات‌اسپات وای‌فای تبدیل شده است.

با رفتن به پنل مدیرتی تحت وب مودم که با آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ در دسترس است؛ می‌توانید نام وای‌فای مودم، رمزعبور و برخی تنظیمات دیگر دستگاه را عوض کنید.

پنل مدیریتی این مودم هم ساده و جمع و جور است؛ مانند همه پنل‌های مدیریت مودم‌های جیبی و ۴G. حداقل انتظاراتی که از این پنل داریم را برآورده می‌کند.

اینکه بتوانیم وضعیت شبکه موبایل، باتری، وای‌فای و اطلاعات پایه‌ای مانند دستگاه‌های متصل به مودم را ببینیم و تنظیمات وای‌فای را انجام دهیم.

کارایی و ارزیابی

نزتک ۹۹ بی یک مودم ۴G LTE در رده LTE Cat 4 است. افرادی که با مودم‌های همراه کار کرده باشند؛ خیلی خوب می‌دانند چه مشخصاتی دارد: سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود ۵۰ مگابیت بدون CA یا تجمیع فرکانس. البته در جدول مشخصات این مودم سرعت آپلود ۷۰ مگابیت ذکر شده که حالا تفاوت چندانی در کار ما ندارد.

از تمام فرکانس‌های باندهای FDD و سیم‌کارت‌های اپراتورهای موبایل ایران پشتیبانی می‌کند و از این بابت نباید نگرانی داشته باشیم.

پردازنده مرکزی این مودم از شرکت مدیاتک است ولی من موفق نشدم مدل دقیق آن را در اینترنت پیدا کنم. وای‌فای مودم تک بانده و ۸۰۲.۱۱n است و احتمالا حداکثر سرعتی ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه دارد. به علاوه، حداکثر ۱۰ کاربر یا دستگاه می‌توانند همزمان به این مودم وصل شوند.

من در تست مودم نزتک ۹۹ بی روی سه هدف تمرکز داشتم و خواستم عملکرد این دستگاه را بسنجم. نخست، سرعت و پایداری اینترنت موبایل روی شبکه فورجی، دوم وضعیت وای‌فای و سوم باتری بود.

در بخش باتری هم باید عمر باتری مودم در مصرف‌های مختلف را ارزیابی کنیم و هم وضعیت شارژ دستگاه‌های دیگر توسط این مودم را محکی بزنیم؛ چون نباید فراموش کرد که ما یک مودم پاوربانک در دست داریم.

ابتدا سراغ تست سرعت اینترنت مودم برویم. یک سیم‌کارت ایرانسل ۴.۵G با بسته یک گیگابایت روی این مودم قرار دادم و با نرم‌افزارهای Speedtest و WiFi Utility و همین‌طور WiFi Analyzer وضعیت اینترنت و وای‌فای را در فاصله‌های مختلفی از جمله ۲ متری، ۵ متری، ۱۰ متری و ۱۵ متری سنجیدم.

برای اینکه بهترین نتیجه یا در واقع درست‌ترین اعدادها به دست بیاید؛ سعی کردم مودم را در یک جای ثابت که بهترین آنتن‌دهی را دارد؛ قرار بدهم و دیگر مودم‌ها یا دستگاه‌های مبتنی بر باند ۲.۴ گیگاهرتز را خاموش کنم.

در فاصله دو متری سرعت‌های دانلود از ۱۶ تا ۲۴ مگابیت بود. با چندین بار آزمایش می‌توان گفت میانگین سرعت دانلود بین ۱۸ تا ۲۰ مگابیت است. جالب اینکه سرعت آپلود در بیشتر اوقات خیلی بیشتر از سرعت دانلود بود و مثلا تا ۲۸ مگابیت می‌رفت.

پینگ اینترنت هم معمولا بالای ۶۰ میلی‌ثانیه بود و گاها به ۷۴ میلی‌ثانیه هم می‌رسید با جیتر ۱۶ و بدون گم شدن بسته‌ها!

کمی که از مودم دورتر می‌شدم و فاصله ۵ تا ۶ متری می‌گرفتم؛ باز هم سرعت اینترنت خوب بود و تفاوت چندانی با قبل نداشت. شاید مثلا ۱ الی ۲ مگابیت سرعت افت می‌کرد.

در فاصله ۱۰ متری میانگین سرعت دانلود به ۱۵ مگابیت می‌رسید و در فاصله ۱۵ متری سرعت ۱۲ و ۱۳ مگابیت بود. دوباره سرعت آپلود همیشه خوب و رو به بالا بود.

مثلا، در فاصله ۱۰ متری مودم سرعت آپلود گاها به ۲۳ مگابیت می‌رسید. در فاصله‌های دورتر طبیعی بود که پینگ بیشتری داشته باشیم و پایداری اینترنت کمتر شود.

یک نکته مهم در مودم نزتک ۹۹B، عملکرد خوب وای‌فای در فاصله‌های دورتر بود. شما در فاصله ۷ متری همان قدرت سیگنال‌دهی را دریافت می‌کنید که در فاصله نزدیک مودم داشتید یا مثلا در فاصله‌های بسیار دورتر ۲۰ متر، افت سیگنال تفاوت زیادی با فاصله ۱۰ متر ندارد.

در فاصله ۲ متری قدرت سیگنال‌ها بسیار خوب و منفی ۳۵ دسی‌بل است. در فاصله ۷ متری قدرت سیگنال‌ها به منفی ۵۵ دسی‌بل می‌رسد و در ۱۰ متری تازه به منفی ۶۰ دسی‌بل رسیده است. در ۱۵ متری می‌بینیم قدرت سیگنال‌ها منفی ۶۹ دسی‌بل است.

این‌طور نیست که تا چند قدم دورتر شدیم؛ نمودار سیگنال به شدت افت کند. این وضعیت نشان می‌دهد این مودم قابلیت‌های هات‌اسپات وای‌فای خوبی دارد و دقیقا می‌شود در یک آپارتمان، هتل، اتاق و یک محیط کوچک در هر فاصله‌ای به آن وصل شد و سرعت اینترنت و وای‌فای خوبی داشت.

در مجموع، سرعت اینترنت و وای‌فای این مودم رضایت‌بخش است. برای یک مودم فورجی با وای‌فای تک بانده بیشتر از این انتظار نمی‌رود.

باید دید یک کاربر چه انتظاری از مودم دارد. مثلا اگر قرار است یک هات‌اسپات وای‌فای در اتاق هتلی یا اتاق کارش راه‌اندازی کند؛ مودم نزتک ۹۹ بی ۱۰۰ درصد جواب‌گو است ولی اگر قرار است با این مودم استریم ویدئو و بازی آنلاین و کارهای سنگین دیگر روی اینترنت انجام دهد؛ قطعا مودم مناسبی انتخاب نکرده است.

اما تست‌های باتری مودم چه می‌گویند. خود شرکت نزتک می‌گوید این مودم ۱۰ الی ۱۲ ساعت شارژ باتری برای ارتباطات ۴G دارد. مدت زمان شارژ شدن باتری هم ۶ ساعت است.

من ابتدا باتری مودم را به طور کامل شارژ کردم. زیر ۶ ساعت به طور کامل شارژ شد. دقیقا می‌توانم بگویم ۵ ساعت و ۳۴ دقیقه که خوب یک سرعت متوسط است و شاید برای کاربرانی که به شارژهای سریع USB-C امروزی موبایل‌ها عادت کردند؛ کند باشد. به‌خصوص در سفر و زمان‌هایی که وقت تنگ است این مدت شارژ باتری آدم را زمین‌گیر می‌کند.

با یک لپ‌تاپ و از فاصله ۲ متری به مودم وصل شدم و کارهای معمول را انجام دادم. تقریبا نزدیک به ۷ ساعت و ۴۰ دقیقه دوام آورد. البته، در تمام طول این مدت لپ‌تاپ مشغول مصرف اینترنت بوده و یک مرورگر کروم با چندین تب باز و چندین برنامه دیگر به اینترنت وصل بودند.

تصور می‌کنم با کارهای سبک‌تر تا یک ساعت بیشتر دوام باتری داشته باشد؛ یعنی می‌شود یک نیم روز را با این مودم سر کرد و نیازی به شارژ کردن باتری یا وصل به برق شهری نداشت.

شارژ دستگاه‌ها با درگاه USB 2.0 زمان‌بر است. این قانون برای شارژ دستگاه‌های دیگر با مودم نزتک ۹۹B نیز صادق بود. گوشی پی ۳۰ لایت در مدت زمانی ۳۰ دقیقه‌ای فقط ۱۰ درصد شارژ شد یا هدفون بی‌سیم Level سامسونگ در ۱.۵ ساعت به طور کامل شارژ شد.

اگر این دستگاه به شارژ سریع USB-C یا شارژر سریع‌تر مجهز بود؛ یک مودم ایده‌آل می‌شد.

این مودم برای چه افرادی مناسب است؟

تمام این بررسی می‌خواست به پاسخ این پرسش برسد. چه افرادی باید این مودم را خریداری کنند؟

قیمت مودم نزتک ۹۹ بی در بازار نزدیک به ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان با گارانتی سه ساله هایپرسل است. با این هزینه چه به دست می‌آوریم؟ یک مودم ۴G نسبتا خوب با سرعت اینترنت و وای‌فای مناسب، یک پاوربانک ۶ هزار میلی‌آمپرساعتی، یک هات‌اسپات وای‌فای و دستگاهی چند کاره که همیشه همراه‌مان است.

افرادی که دائم در سفر هستند و نیاز به اینترنت دارند؛ افرادی که گردشگر و تور لیدر هستند یا دائما به این طرف و آن طرف مامور می‌شوند و باید همیشه به اینترنت متصل باشند؛ یا افرادی که دنبال یک مودم فورجی قیمت مناسب هستند؛ خریدار این مودم جدید نزتک خواهند بود.

کارهای روزانه اینترنت و وب‌گردی خود را به راحتی با این مودم انجام می‌دهید. برای اشتراک‌گذاری عکس و فیلم در شبکه‌های اجتماعی خوب است و نیازهای فوری شما به اینترنت در مکان‌هایی غیر از خانه و محل کار را رفع می‌کند.

در بازار، مودم‌های فورجی هواوی، تی‌پی‌لینک و برندهای دیگر با این مشخصات گران‌تر از مودم نزتک ۹۹B هستند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

  1. برای کلاس های آنلاین و دانلود فیلمو وب گردی کفایت میکنه؟ ما از tdlte استفاده میکنیم و تایم کلاس همش با قطعی نت و کندیش سروکله میزنیم طوری هست که اصن بیخیال اون بشیم و فقط ازین استفاده کنیم؟

  2. برای کلاس های آنلاین و دانلود فیلمو وب گردی کفایت میکنه؟ ما از tdlte استفاده میکنیم و تایم کلاس همش با قطعی نت و کندیش سروکله میزنیم طوری هست که اصن بیخیال اون بشیم و فقط ازین استفاده کنیم؟

    1. سرعت اینترنت و وای‌فای نزتک ۹۹B بسیار بهتر از تی‌دی‌ال‌تی است و می‌توانید با آن روان‌تر از سرویس‌های اینترنت استفاده کنید

  3. من با مطالعه مقاله شما این مودم رو به صورت اینترنتی خریدم واقعا ممنونم خیلی با کیفیت و عالیه خواستم ازتون تشکر کنم . طراحی عالی و شیک . سرعت اینترنت بی نظیر . مدت زمان کارکرد حدود ۱۰ ساعت و خیلی راضیم

  4. بی نظیر و کارا , شکیل و قدرتمند این مدل رو از پاساژ ایران خریدم البته قبل از خرید مطالب شما رو مطالعه کردم حدود ۲۵ مگ سرعت دانلود دارم نکته خوبش اینه که قعطی اینترنت نداره و صفحه رنگی اش هم خیلی مزیته
    ممنون از شما و سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا