راهنمای خرید

۵ نکته کمتر گفته شده ولی مهم درباره دلایل خرید یک روتر ۸۰۲.۱۱ac

روترهای وای‌فای ۵ یا ۸۰۲.۱۱ac بعد از روترهای سری N یا ۸۰۲.۱۱n وارد بازار شدند و از دو باند رادیویی برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند. سرعت روترهای وای‌فای ۵ خیلی بیشتر از روترهای تک بانده ۸۰۲.۱۱n است و محدوده پوشش‌دهی وای‌فای بیشتری دارند.

این دو مزیت بزرگ مودم و روترهای ۸۰۲.۱۱ac را بارها به صورت عملی ثابت کردیم اما احتمالا برای برخی از کاربران این دو دلیل بزرگ و محکم برای خرید این روترها کافی نیست و آن‌ها را ترغیب به خریدشان نمی‌کند.

همین‌که می‌بینند یک مودم و روتر دو بانده گران‌تر است؛ تصمیم می‌گیرند دوباره سراغ مودم یا روتر ۸۰۲.۱۱n بروند. در اینجا ۵ دلیل کمتر گفته شده برای خرید یک مودم یا روتر دوبانده وای‌فای ۵ را ذکر کردیم:

همه دستگاه‌های شما با وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac کار می‌کنند

اگر گوشی موبایل، تبلت، لپ‌تاپ، پی‌سی، پخش‌کننده تلویزیون، خود تلویزیون و هر دستگاه دیگری در سال‌های اخیر خریده‌اید؛ احتمالا از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac یا وای‌فای ۵ پشتیبانی می‌کند. بنابراین؛ چرا باید هنوز از یک مودم یا روتر ۸۰۲.۱۱n استفاده کنید که قدیمی‌تر، کندتر، ضعیف‌تر و همراه با مشکلات بیشتری است.

وقتی شما با یک گوشی موبایل که از وای‌فای ۵ یا ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کند؛ به یک مودم یا روتر N وصل می‌شوید؛ در حقیقت تمام قدرت و مزایا و قابلیت گوشی را دور انداختید و با دستان خودتان، سرعت اینترنت و وای‌فای خودتان را کاهش دادید.

چقدر احتمال دارد دوباره مودم و روتر بخرید؟

وقتی یک مودم و روتر تک بانده ۸۰۲.۱۱n می‌خرید؛ دفعه بعدی چه زمانی می‌خواهید مودم و روتر جدیدی بخرید؟ احتمالا ۵ سال یا ۶ سال بعد! شاید هم ۱۰ سال بعد و هرگز!

بنابراین، شما دارید برای ۵ سال یا بیشتر خودتان را از یک فناوری و استاندارد، انبوهی از قابلیت‌ها و امکانات جدید و به‌روز، سرعت بیشتر و محدوده پوشش‌دهی وسیع‌تر محروم می‌کنید.

بهتر نیست کمی آینده‌نگری داشته باشید و روتر بخرید که تا ۵ سال دیگر جوابگوی نیاز شما باشد؟

دریافت به‌روزرسانی‌ها و پشتیبانی‌های سازنده روتر

اگر این روزها یک مودم یا روتر ۸۰۲.۱۱n بخرید؛ قطعا از به‌روزرسانی فریم‌ویر یا پشتیبانی شرکت سازنده دستگاه برخوردار نخواهید بود. یعنی شما را با انبوهی از مشکلات و خطرات امنیتی در اینترنت و وای‌فای رها می‌کنند.

اما با خرید یک روتر ۸۰۲.۱۱ac می‌توانید تا چندین سال امیدوار باشید جدیدترین ارتقاها و به‌روزرسانی‌های فریم‌ویر دستگاه را دریافت و نصب کنید. همین ارتقای فریم‌ویر می‌تواند بسیاری از مشکلات شبکه و وای‌فای را حل کند.

کارهای دیوانه‌وار انجام دهید

روترها و مودم‌های ۸۰۲.۱۱ac با مجموعه گسترده‌ای از امکانات و قابلیت‌ها که شاید اصلا به فکرتان خطور نکند؛ عرضه می‌شوند.

مثلا، با کنترل والدین بتوانید روی مصرف اینترنت فرزندتان نظارت داشته باشید. با تعریف شبکه میهمان بتوانید دیگران را از شبکه وای‌فای خودتان دور نگه دارید. برنامه زمانی هفتگی روشن و خاموش شدن دستگاه و وای‌فای را به روتر بدهید.

لینک دانلودها را در نرم‌افزار روتر کپی کنید تا به صورت خودکار در نیمه شب روی هارددیسک اکسترنال متصل به روتر دانلود و ذخیره شوند. انواع فیلترها و محدودیت‌ها روی اینترنت قرار دهید. روی مصرف اینترنت هریک از دستگاه‌های خودتان نظارت داشته باشید و آن‌ها را اولویت‌دهی کنید. پهنای‌باند وای‌فای و اینترنت را کم و زیاد کنید.

به ترافیک بازی‌ها اولویت بالاتری بدهید؛ پروکسی و وی‌پی‌ان به طور مستقیم روی روتر و مودم تنظیم کنید تا همیشه روی اینترنت اعمال شود. هر دستگاه را روی یک باند رادیویی وای‌فای قرار دهید.

محدوده پوشش‌دهی وای‌فای را افزایش دهید و ده‌ها کار دیگر که در مودم و روترهای ۸۰۲.۱۱n ازشان خبری نیست.

در خانه‌های بزرگ‌تر بهتر جواب می‌دهند

شاید اگر یک روتر دوبانده ۸۰۲.۱۱ac را در یک آپارتمان ۵۰ متری قرار دهید؛ همان کارایی مودم و روتر ۸۰۲.۱۱n را داشته باشد ولی وقتی همان دستگاه را در یک آپارتمان ۱۰۰ متری به بالا نصب می‌کنید؛ تازه کیفیت و کارایی دستگاه خودش را نشان می‌دهد.

روترهای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac در محیط‌های بزرگ‌تر و با دستگاه‌های دورتر، عملکرد بهتری دارند. این برای افرادی که در خانه‌های بزرگ زندگی می‌کنند یا خانه‌های ویلایی و دوبلکس و غیره دارند؛ بسیار حائز اهمیت است.

اگر شما یک مودم یا روتر ۸۰۲.۱۱n را به درون یک خانه ۱۵۰ متری ببرید؛ عملا خودتان باعث کندی اینترنت و وای‌فای شدید و نباید انتظار بالایی از این دستگاه داشته باشید. همانند اینکه یک لامپ با قدرت روشنایی پایین را در یک سالن بسیار بزرگ نصب کنید و بعد انتظار داشته باشید همه سالن روشن شود.

تمام این دلایل می‌گویند وقتش رسیده مودم و روتر تک بانده خود را کنار بگذارید و سراغ خرید مدل دوبانده وای‌فای ۵ یا ۸۰۲.۱۱ac بروید.

عامل قیمت نمی‌تواند زیاد تعیین‌کننده باشد؛ چون همین الان هم در بازار برخی مدل‌های مودم و روتر دوبانده با قیمت بسیار خوب یافت می‌شوند. شیائومی چندین روتر دوبانده قیمت مناسب دارد یا برندهای دیگر هم محصولاتی مشابه وارد بازار ایران کردند.

اگر تصمیم گرفتید یک مودم یا روتر دوبانده بخرید؛ پیشنهاد می‌کنیم به مطالب زیر هم نگاهی بکنید تا با آگاهی بیشتر دست به خرید بزنید:

با ارزان‌ترین روترهای دو بانده بازار ایران آشنا شوید

۵ نکته مهم در هنگام خرید روتر بی‌سیم دوبانده

۵ روتر بی‌سیم برای تقویت وای‌فای مودم TF-i۶۰

۵ مودم روتر پرسرعت بازار ایران را بشناسید

بهترین روترهای بی‌سیم در سال ۲۰۲۰


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا