راهنمای خرید

۵ یوپی‌اس دسکتاپ مناسب کامپیوتر، لپ‌تاپ، مودم و روتر در بازار ایران

اجازه ندهید قطعی برق به قطعی اینترنت و کارتان منجر شود

همه می‌دانیم این روزها کشور با قطعی‌های برق سراسری و مکرری روبرو است. قطعی‌هایی که باعث از دست رفتن اینترنت، خاموش شدن کامپیوتر، سرورها، مودم‌ها، روترها و دیگر تجهیزات الکترونیکی می‌شوند.

مشکل اینجا است که گاهی اوقات همزمان برق خانه رفته و برق دکل‌های BTS اپراتورها نیز قطع می‌شود و شما نه اینترنت خانگی دارید و نه اینترنت موبایل!

ادامه این وضعیت، باعث ضربه زدن به کسب‌وکارها و وارد آمدن خساراتی به مردم می‌شود. تصور کنید در خانه مشغول دورکاری هستید و بعد یک بار برق خانه چندین بار در طی یک روز قطع می‌شود. یا مدیر یک کسب‌وکار هستید و باید پروژه‌ای را به موقع تحویل دهید ولی قطعی مکرر برق در روزهای پشت سرهم، اجازه کار کردن به تیم شما نمی‌دهد.

شاید بتوان گوشی موبایل را با داشتن یک پاوربانک روشن و شارژ نگه داشت ولی برای روشن نگه داشتن یک لپ‌تاپ، کامپیوتر، مودم و سایر وسایل الکترونیکی ضروری کارتان چه ایده‌ای دارید؟

ما در مطلب «چگونه بدون برق از اینترنت استفاده کنیم؟» ترفندهایی برای دسترسی به اینترنت در زمان قطعی برق پیشنهاد دادیم. یکی از این ترفندها، خرید و استفاده از دستگاه‌های یوپی‌اس دسکتاپ بود.

یوپی‌اس دسکتاپ چیست و چه مزایایی دارد؟

در خارج از کشور، یوپی‌اس‌های دسکتاپ بسیار رایج بوده و حتی در زمان‌هایی که خطر قطعی برق نیست هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ایران، این رده از یوپی‌اس‌ها کمتر شناخته شده هستند و غالب مردم وقتی عبارت UPS را می‌بینند یا می‌شنوند؛ فقط یوپی‌اس‌های بانک‌ها یا شرکت‌های بزرگ دارای سرور و مرکزداده به یادشان خطور می‌کند.

یوپی‌اس‌های دسکتاپ، یک رده فرم فاکتور از دستگاه‌های یوپی‌اس بود که کوچک‌ترین و جمع و جورترین آن‌ها نیز محسوب می‌شوند. این یوپی‌اس‌ها فضای چندانی نمی‌گیرند؛ می‌توانید از آن‌ها روی میزکارتان استفاده کنید؛ دارای باتری داخلی هستند و انواع درگاه‌های شارژ برق را به شما می‌دهند. می‌توانید به طور مستقیم،

وزن یوپی‌اس‌های دسکتاپ چندان زیادی نیست ولی در عوض توان بالایی هم ندارند و می‌توانند چند دستگاه را برای ۲ الی ۳ ساعت روشن نگه دارند. در مدل‌های پیشرفته و معروف خارجی، شاهد درگاه‌های USB 2.0 و USB-C هم هستیم که برای شارژ گوشی‌ها و دستگاه‌های همراه مناسب هستند ولی در ایران به سختی می‌توان چنین مدل‌هایی پیدا کرد.

۵ مدل یوپی‌اس دسکتاپ مناسب کاربران خانگی و کسب‌وکارهای کوچک

حالا با رصد بازار، به چند مدل یوپی‌اس دسکتاپ زیر برای مصارف خانگی و کسب‌وکار کوچک رسیدیم. با مدل‌های زیر به راحتی می‌توانید مانع از قطعی برق کامپیوتر رومیزی، لپ‌تاپ، مودم، روتر، پرینتر، اسکنر و دستگاه‌های مشابه شوید:

یوپی‌اس APC مدل BE550-GR

قیمت: ۲.۷۰۰.۰۰۰ تومان

این یوپی‌اس دسکتاپ با اندازه و فرم فاکتور بسیار خوب برای استفاده در روی میز، توان خروجی ۵۵۰ وات آمپر داشته و از ولتاژ اسمی ۲۲۰ ولت برخوردار است. برند APC یوپی‌اس‌های دسکتاپ بسیار هیجان‌انگیزی دارد ولی در ایران زیاد یافت نمی‌شوند. مدل BE550-GR یکی از نمونه‌هایی است که در بازار ایران یافت می‌شود.

وزن این دستگاه نزدیک به ۶ کیلوگرم است و از یک باتری لید اسید با ولتاژ ۱۲ ولت سود می‌برد که نیاز به ۱۶ ساعت شارژ دارد. بیش از ۸ ورودی ولتاژ برق شهری و چندین درگاه شبکه LAN برای ارتباطات PoE دارد.

مدیریت دستگاه از طریق کابل USB و نصب نرم‌افزار مربوطه، مشاهده وضعیت دستگاه از طریق نرم‌افزار و دارای نشانگر اعلام خرابی باتری از مزایای این یوپی‌اس هستند.

خرید یوپی‌اس APC BE550-GR

یوپی‌اس BMS مدل ۳۰A7.2

قیمت: ۱.۷۵۰.۰۰۰ تومان

این یوپی‌اس با وزن ۵ کیلوگرم و توان اسمنی ۳۶۰ وات می‌تواند برای ۲ ساعت چندین کامپیوتر، لپ‌تاپ، مودم و روتر را روشن نگه دارد.

جریان ورودی این یوپی‌اس ۲ آمپر و تک فاز است. تعداد خروجی‌های آن ۵ عدد بوده و تحمل اضافه بار آن ۳۰ آمپر است. یک باتری خشک داخلی ۷.۲ آمپری داشته و از بدنه‌ای فلزی بهره‌مند است.

به گفته یک کاربر، چهار عدد دوربین AHD با میانگین ۱۵ متر کابل، یک عدد DVR  و دو عدد مودم فیبرنوری (جمعا حدود ۸ آمپر) را در دمای ۲۷ درجه بیش از ۳ ساعت روشن نگه می‌دارد.

خرید یوپی‌اس BMS 30A7.2

مینی یواس‌پی پروتکشن DC2140

قیمت: ۳۱۰ هزار تومان

این مینی یواس‌پی برای استفاده روی یک دستگاه کم مصرف مانند مودم، روتر، دستگاه حضور و غیاب، کارت‌خوان، یک دوربین مدار بسته، چراغ اضطراری و غیره طراحی شده است.

پروتکشن DC2140 بین آداپتور و مصرف کننده ۱۲ ولتی قرار گرفته و در مواقع قطعی برق مانع خاموش یا حتی ری استارت شدن مصرف کننده میگردد. از یک باتری داخلی لیتیوم یونی بهره‌مند بوده و توان اسمنی آن ۱۵ وات است.

یک مودم با این یواس‌پی نزدیک به ۲ ساعت بدون برق کار می‌کند. باتری داخلی آن قابل تعویض است.

خرید یوپی‌اس پروتکشن DC2140

یوپی‌اس Must مدل W600VA

قیمت: ۲.۷۰۰.۰۰۰ تومان

یک مودم دسکتاپ آفلاین ۴.۵ کیلوگرمی کاملا مناسب برای کاربران خانگی، فروشگاه‌ها، شرکت‌ها کوچک و جلوگیری از قطعی برق و اینترنت برای دستگاه‌های کامپیوتر رومیزی، لپ‌تاپ، مودم و سیستم‌های امنیتی.

این یو‌اس‌پی می‌تواند یک کامپیوتر رومیزی را برای ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روشن نگه دارد ولی در سیستم‌های دوربین نظاری، مودم و چراغ‌های روشنایی تا ۴۵ دقیقه هم آن‌ها را شارژ نگه خواهد داشت.

این UPS توان اسمی برابر با ۶۰۰ ولت‌آمپر با ضریب توان ۰.۶ دارد که در‌نتیجه می‌تواند توان ۳۶۰ وات را ارائه دهد. ولتاژ اسمی ورودی در این محصول برابر با ۲۲۰ ولت و فرکانس اسمی ورودی در آن برابر با ۵۰ یا ۶۰ هرتز است.

تعداد خروجی‌های این محصول ۲ درگاه است و از یک باتری داخلی ۱۲ ولت با شارژ ۸ ساعت سود می‌برد.

خرید یو‌پی‌اس MUST W600VA

یو‌پی‌اس PS-05

قیمت: ۶۸۰ هزار تومان

می‌توانیم بگوییم این یوپی‌اس کوچک کاملا برای روشن نگه داشتن یک مودم و روتر ساخته شده است. این مینی یواس‌پی برای تامین برق اضطراری وسایل کم مصرفی مانند مودم، روتر، سیستم‌های بی‌سیم، گوشی تلفن ثابت خانه، دوربین‌های امنیتی، انواع دوربین‌های IP و نظایر این‌ها مناسب است.

این یو‌اس‌پی با وزن فقط ۱۷۰ گرم و توان اسمی ۱۴.۸ کیلو وات و ولتاژ اسمی ۵ ولت و تعداد خروجی ۱ عدد می‌تواند ۱ الی ۲ ساعت شارژ به شما بدهد.

خرید یوپی‌اس PS-05


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    برای مودم d-link 2730u مدل یو پی اس پروتکشن مدل DC2140 خوبه؟؟ مشکلی برای مودم پیش نمیاره؟؟ میشه خواهشا یه بررسی کنید اطلاع بدید
    ممنون

    1. سلام
      مودم‌ها معمولا ورودی ۹ یا ۱۲ وات هستند که این یواس‌پی تامین می‌کند و نباید مشکلی وجود داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا