راهنمای خرید

هزینه رومینگ همراه اول، ایرانسل، رایتل و شاتل موبایل در اربعین ۱۴۰۱ (به‌روزرسانی)

کدام اپراتور و سیم‌کارت برای اربعین ۱۴۰۱ به صرفه‌تر است؟

به‌روزرسانی (۱۵ شهریورماه): همراه اول و ایرانسل، تعرفه جدید سال ۱۴۰۱ را برای رومینگ مکالمه، SMS و اینترنت در مراسم اربعین امسال اعلام کردند. همراه اول بسته‌های اینترنت ویژه با اینترنت نامحدود و بسته اقتصادی زائر تعریف کرده است و ایرانسل بسته‌های اینترنت خود را با کاهش قیمت به شرکت‌کنندگان در پیاده روی اربعین پیشنهاد می‌کند.

با ما همراه باشید تا تعرفه رومینگ همراه اول، ایرانسل، شاتل و رایتل را در اربعین ۱۴۰۱ بررسی کنیم:

با وجودی که مراسم اربعین ۱۴۰۱ آغاز شده است و از چندین هفته پیش نیز خبرهایی درباره کاهش هزینه رومینگ اپراتورها در عراق و برای مراسم اربعین شنیده شده؛ اما هنوز همراه اول و ایرانسل به طور رسمی از هزینه‌های رومینگ امسال خود رونمایی نکردند.

مکالمه و اینترنت یکی از چالش‌ها و پرسش‌های اساسی زائران اربعین حسینی در سال ۱۴۰۱ شده است. هزینه‌های بالای رومینگ مکالمه و دیتای همراه اول و ایرانسل، عملا استفاده از سیم‌کارت‌های وطنی در پیاده روی اربعین را غیرمنطقی و گران قیمت کرده است.

از سوی دیگر، همه زائران ایرانی که وارد خاک عراق می‌شوند؛ نه امکان خرید سیم کارت عراقی را داشته و نه بلد هستند چگونه از این سیم کارت استفاده کنند یا باید آن را چقدر و از چه کسی و کجا خریداری کنند. بسیاری از زائرین اصلا اطلاعی از هزینه‌های رومینگ ندارند و با همان سیم کارت ایرانی وارد خاک عراق شده و در طول پیاده روی از مکالمه، پیامک و اینترنت آن استفاده می‌کنند و بعد در بازگشت به ایران، ناگهان یک پیامک بدهی چند میلیون تومانی برایشان می‌آید.

معمولا، در ایام اربعین حسینی، اپراتورهای همراه از جمله همراه اول و ایرانسل، تعرفه‌های رومینگ مکالمه، پیامک و اینترنت خود را به طور شفافی اعلام کرده و تخفیف‌هایی در مقایسه با روزهای عادی سال ارائه می‌کردند. امسال، هنوز هزینه رومینگ همراه اول و ایرانسل اعلام نشده است؛ اگرچه گفتیم وزیر ارتباطات و حتی خود اپراتورها بارها گفتند در پی توافقاتی با اپراتورهای عراقی برای کاهش هزینه‌های مکالمه و SMS و اینترنت اربعین هستند.

فعلا، هزینه رومینگ عراق دو اپراتور همراه اول و ایرانسل به شرح زیر است:

هزینه رومینگ همراه اول در اربعین ۱۴۰۱

براساس تعرفه‌ای که خود سایت همراه اول برای کشور عراق و اپراتورهای مختلف اعلام کرده است؛ هزینه مکالمه با ایران از دقیقه‌ای ۱۲۵۰۰ تومان برای اپراتور زین تا دقیقه‌ای ۱۰ هزار تومان برای اپراتورهای آسیاسل و کورک تلکام متفاوت است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بسته اینترنت همراه اول در سال ۱۴۰۱

تعرفه مکالمه دریافتی نیز دقیقه‌ای ۷ هزار تومان برای اپراتورهای آسیا سل و کورک و ۱۰ هزار تومان برای زین است. تعرفه مکالمه داخلی در کشور عراق نیز ۵۵۰۰ تومان با آسیا سل و کورک و ۶۵۰۰ تومان با زین اعلام شده است.

تعرفه ارسال پیام کوتاه به این صورت است که با زین هر پیامک ۴ هزار تومان و با کورک و آسیا سل، هزینه هر پیامک ۳ هزار تومان است.

قیمت هر مگابایت اینترنت رومینگ نیز در اپراتور زین ۴ هزار تومان و در دو اپراتور دیگر ۳ هزار تومان است. این هزینه برای مصرف اینترنت آزاد است. اگر بخواهید بسته اینترنت رومینگ همراه اول را خریداری کنید؛ سه بسته ۳۰۰ مگابیت، ۱ گیگابیت و ۳ گیگابیت ۱۴ روزه تعریف شده است که به ترتیب ۱۸۰ هزار تومان، ۴۵۰ هزار تومان و ۹۵۰ هزار تومان قیمت خوردند.

هزینه اینترنت رومینگ همراه اول

احتمالا، برای ایام اربعین، هزینه رومینگ همراه اول کمتر از این قیمت‌ها خواهد بود و مثلا نرخ مکالمه با اپراتور عراقی زین از ۱۲۵۰۰ تومان به ۱۰۰۰۰ تومان کاهش پیدا می‌کند که باز بسیار زیاد است و با یک حساب و کتاب سرانگشتی می‌توانید بفهمید که اگر یک هفته در عراق باشد و بخواهید سیم کارت همراه اول را استفاده کنید؛ چندین میلیون تومان هزینه قبض شما خواهد شد.

به‌روزرسانی: هزینه رومینگ سال ۱۴۰۱ همراه اول

همراه اول با تخفیفی ۷۵ درصدی، هزینه رومینگ خود را به شرح زیر برای اربعین ۱۴۰۱ عنوان کرده است:

هزینه مکالمه با ایران: هر دقیقه ۹ هزار تومان

هزینه مکالمه دریافتی از ایران: هر دقیقه ۶ هزار تومان

هزینه ارسال پیامک: هر پیامک ۱۳۰۰ تومان

هزینه هر مگابایت اینترنت: ۵۰۰ تومان

بسته اینترنت ویژه «دیتای نامحدود» شامل اینترنت نامحدود با سیاست مصرف منصفانه به همراه ۲۵۰ پیامک هدیه و ۲۵ دقیقه مکالمه هدیه: ۳۵۰ هزار تومان

بسته اینترنت «اقتصادی زائر» شامل ۱۵۰ مگابایت دیتای رومینگ عراق به همراه ۵۰ پیامک هدیه و ۱۰ دقیقه مکالمه هدیه: ۱۰۰ هزار تومان

بسته اینترنت نامحدود همراه اول می‌تواند یک گزینه بسیار خوب برای زائرین اربعین باشد تا با خیال راحت، یک هفته از اینترنت رومینگ به همراه ۲۵ دقیقه مکالمه و ۲۵۰ پیامک استفاده کنند.

هزینه رومینگ ایرانسل در اربعین ۱۴۰۱

هزینه رومینگ ایرانسل ارزان‌تر از همراه اول است ولی در حدی که بتواند شما را متقاعد کند از سیم کارت ایرانسل در طول پیاده روی اربعین حسینی ۱۴۰۱ استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بسته اینترنت موبایل ایرانسل در سال ۱۴۰۱

ایرانسل برای مکالمه با ایران در هر سه اپراتور مبلع ۹ هزار تومان برای هر دقیقه را دریافت می‌کند. تعرفه مکالمه داخلی در کشور عراق ۴ هزار تومان و تعرفه دریافت مکالمه رومینگ ۶ هزار تومان است.

هزینه رومینگ ایرانسل

اگر در رومینگ ایرانسل، یک پیامک ارسال کنید هزینه آن ۱۳۰۰ تومان و اگر پیامکی دریافت کنید هزینه آن صفر خواهد بود.

هزینه هر مگابایت اینترنت رومینگ ایرانسل نیز ۵۰۰ تومان است.

ایرانسل، بسته‌های اینترنت رومینگ ویژه‌ای نیز برای مسافران اربعین و کشور عراق تعریف کرده است که در جدول زیر مشاهده می‌شوند و شما می‌توانید در ایران و پیش از عزیمت به کشور عراق، یکی از این بسته‌های اینترنت را خریداری و فعال کنید:

هزینه رومینگ اینترنت ایرانسل

هزینه بسته اینترنت رومینگ ۱ گیگابایت ۷ روزه ایرانسل ۳۹۰ هزار تومان است که ۶۰ هزار تومان کمتر از همراه اول است. هزینه بسته ۶۰۰ مگابایت نیز ۲۵۰ هزار تومان و هزینه بسته ۳۰۰ مگابایت برابر با ۱۵۰ هزار تومان است.

به‌روزرسانی: هزینه رومینگ ایرانسل در اربعین ۱۴۰۱ اعلام شد:

هزینه مکالمه ایرانسل در اربعین

هزینه اینترنت ایرانسل در اربعین

هزینه رومینگ شاتل موبایل در اربعین ۱۴۰۱

رومینگ شاتل موبایل به صورت محدود راه‌اندازی شده است و هزینه مکالمه با استفاده از سیم‌کارت‌های پیش پرداخت شاتل موبایل، دقیقه‌ای ۸۵۰۰ تومان است. تعرفه بسته‌های اینترنت شاتل موبایل در داخل کشور ایران ارزان‌تر از بسته‌های اینترنت همراه اول و ایرانسل هستند.

هزینه رومینگ شاتل موبایل

توصیه می‌شود زائران عتبات عالیات در مراسم اربعین از سیم کارت شاتل موبایل استفاده نکنند؛ چون احتمال بسیار بالایی وجود دارد که قطع بود و رومینگ آن فعال نباشد.

هزینه رومینگ رایتل در اربعین ۱۴۰۱

اپراتور رایتل نیز همانند شاتل موبایل در بحث رومینگ ضعیف‌تر و عقب‌تر از همراه اول و ایرانسل است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بسته اینترنت موبایل رایتل در سال ۱۴۰۱

در سایت رایتل برای رومینگ کشور عراق، نرخ‌های زیر اعلام شده ولی در تذکرات آن‌ها گفته شده این نرخ‌ها متغیر و براساس قیمت ارز هستند و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به آن‌ها اضافه می‌گردد:

ضمن اینکه رایتل با اپراتور زین که یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین اپراتورهای تلفن همراه در کشور عراق است؛ همکاری نکرده و فقط با دو اپراتور آسیا سل و کورک قرارداد دارد.

هزینه‌های نوشته شده در این جدول بسیار گران‌تر از هزینه رومینگ همراه اول و ایرانسل هستند و اصلا توجیه‌پذیر نیست که از سیم کارت رایتل در طول مسیر پیاده‌روی اربعین استفاده شود.

برای کاهش هزینه مکالمه و اینترنت اربعین چه کنیم؟

با هزینه‌های رومینگ اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، به نظر می‌رسد منطقی نباشد از سیم‌کارت‌های موبایل ایرانی در طول مسیر پیاده‌روی اربعین استفاده شود. بهتر است زائران عزیز پس از ورود به خاک عراق و به ویژه در شهر مقدس نجف، از فروشگاه‌های معتبر موبایل یک سیم کارت زین یا آسیا سل خریداری و استفاده کنند.

هزینه رومینگ اینترنت اربعین ۱۴۰۱

معمولا سیم کارت های اعتباری اپراتورهای عراقی ۱۴ روزه بوده و یک بسته مکالمه و اینترنت پیش فرض نیز دارند که برای کل مدت حضور در کشور عراق مناسب و کافی است.

اگر زائری ناچار به استفاده از سیم کارت ایرانی شد؛ بهتر است بسته اینترنت رومینگ خریداری کرده تا حداقل هزینه اینترنت او کمتر شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا