آموزش

بالاخره مودم TF-i60 وای‌فای دوبانده دارد یا خیر؟ چگونه فرکانس ۵ گیگاهرتز را فعال کنیم؟

یکی از پرتکرارترین سوالات درباره مودم ایرانسل TF-i60 و البته مودم هواوی B612 (همه مدل‌ها) این است که آیا وای‌فای تک بانده دارد یا وای‌فای دو بانده؟

واضح‌تر اینکه آیا از استاندارد ۸۰۲.۱۱n برخوردار است یا از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac هم پشتیبانی می‌کند؟

اگر از استاندارد وای‌فای ۵ یا همان وای‌فای AC برخوردار است؛ چگونه می‌توانیم باند ۵ گیگاهرتز را فعال کنیم؟ تنظیمات شبکه وای‌فای ۵ گیگاهرتز کجای پنل مدیرینی این مودم است و چرا به طور خودکار و پیش‌فرض این باند رادیویی فعال نیست؟

از اولین روزهایی که مودم TF-i60 توسط ایرانسل وارد ایران شد (دقیقا یادم است؛ تابستان سال ۹۶ و نمایشگاه الکامپ) تا کنون؛ این ویژگی محل بحث و تبادل نظر و اختلاف میان کاربران بوده است.

برخی از سایت‌ها و از جمله ایرانسل می‌گویند این مودم دارای وای‌فای دو بانده است و از هر دو باند رادیویی معروف ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و برخی از سایت‌های دیگر و فروم‌ها و انجمن‌ها می‌گویند فقط از باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی کرده و مجهز به وای‌فای ۸۰۲.۱۱n است.

ما هم در مقاله «۵ دلیل برای نخریدن مودم TF-i60 ایرانسل» که ۴ سال پیش نوشته شد؛ اشاره کردیم وای‌فای دو بانده و فرکانس ۵ گیگاهرتز ندارد و تک بانده است.

سرانجام مودم ایرانسل TF-i60 دوبانده است یا تک بانده؟

داستان از این قرار است که تمامی مودم‌های LTE Cat 6 هواوی از وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac برخوردار هستند و هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز را پشتیبانی می‌کنند. مانند مودم‌های هواوی B525 یا B618 و سایر مودم‌هایی که در بازار ایران هم یافت می‌شوند.

بنابراین، مودم هواوی B612 و نسخه سفارشی‌ شده آن برای ایرانسل به نام TF-i60 هم از وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac برخوردار است و از این استاندارد وای‌فای ۵ پشتیبانی می‌کند.

اما مشکل اینجا است که فقط باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز برای این مودم فعال و قابل استفاده است. یعنی مودم دارای استاندارد ۸۰۲.۱۱ac هست ولی یک باند رادیویی روی این استاندارد آزاد شده است.

در سایت‌های رسمی هواوی و سایت‌هایی که محصولات این شرکت را به طور مستقیم عرضه می‌کنند و معمولا دقیق‌ترین مشخصات مودم‌ها را می‌توان از روی آن‌ها یافت؛ این موضوع به طور واضحی ذکر شده است و نوع وای‌فای مودم B612 را این‌طور ذکر کردند:

۸۰۲.۱۱ b/g/n/ac, single-band 2.4GHz

سایت ایرانسل و برخی فروشگاه‌های دیگر که می‌گویند این مودم دارای وای‌فای دوبانده است؛ دروغی نگفته و براساس مشخصات این مودم مدعی هستند فرکانس ۵ گیگاهرتز هم دارد ولی هیچ‌کس نمی‌داند چرا هواوی برای این مودم به طور خاص باند رادیویی ۵ گیگاهرتز را فعال نکرده است.

آیا با به‌روزرسانی فریم‌ویر مشکل حل می‌شود؟

آن اوایل ورود این مودم به ایران، بسیاری از کاربران حرفه‌ای که پی به این موضوع برده بودند؛ امید داشتند این محدودیت یک باگ نرم‌افزاری در فریم‌ویر دستگاه باشد و با عرضه نسخه جدید فریم‌ویر و آپدیت به آن بتوان از باند رادیویی ۵ گیگاهرتز هم استفاده کرد.

اما دو سال پیش و با عرضه نسخه جدید فریم‌ویرهای مودم‌های هواوی B612 و ایرانسل TF-i60 باز هم خبری از فرکانس ۵ گیگاهرتز نبود.

هنوز این امید در دل برخی از هواداران و کاربران این مودم‌ها زنده است که شاید هواوی در فریم‌ویر بعدی، قابلیت دسترسی به باند رادیویی ۵ گیگاهرتز را فراهم کند.

پس، یک بار برای همیشه باید گفت مودم ایرانسل TF-i60 یا هواوی B612 (همه مدل‌ها) از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کند ولی فقط باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز آن فعال و در دسترس است.

در نتیجه، در پنل مدیریتی هم هیچ‌گونه تنظیمات و گزینه‌ای برای فرکانس ۵ گیگاهرتز نیست؛ حتی اگر به جدیدترین فریم‌ویر این دستگاه‌ها ارتقا داده شود.

اگر از دست وای‌فای مودم TF-i60 و B612 شاکی هستید که البته کاملا هم حق دارید و بسیار ضعیف است؛ نگاهی به مقاله زیر ما بیندازید:

۵ روش تقویت وای‌فای مودم ایرانسل TF-i۶۰


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. به نظر من نباید باند ۵ گیگاهرتزرو فعال کرد چون صدمات خیلی بیشتری به انسان میزنه. نیازی هم به اون صورت نیست .اگه کسی میخواد امواج بیشتری رو ساپورت کنه میتونه از اکسس پوینت استفاده کنند.در هر صورت سلامت خود انسان از هر چیزی مهم تره.

    1. برادر شما هر روز دارید پارازیت پرقدرت روی فرکانس ۱۰ گیگاهرتز می‌زنید بر بدن؛ حالا نگران باند ۵ گیگاهرتز مودم هستید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا