آموزش

آیا کاور گوشی ما باعث کندی سرعت اینترنت و وای‌فای است؟ چگونه بفهمیم یک کاور گوشی سیگنال‌ها را بلوکه می‌کند؟

همه ما برای محافظت از گوشی در برابر ضربه و افتادن یا خش برداشتن بدنه، از کیس‌ها و کاورهای مختلف و متنوع استفاده می‌کنیم.

برخی کاورهای گوشی پلاستیکی و ناز هستند یا تمام بدنه گوشی را در بر نمی‌گیرند. این کاورها نمی‌توانند خطری برای سیگنال‌دهی وای‌فای و موبایل گوشی داشته باشند ولی برخی کاورها از جنس فلز هستند یا در ساخت آن‌ها قطعات فلزی استفاده شده است.

افزون بر این، برخی کیس‌ها تمام بدنه و کنارهای یک گوشی را در برمی‌گیرند به‌طوری‌که گوشی کاملا درون این کاور قرار دارد. این کاورها می‌توانند بلوکه کننده سیگنال یا تضعیف‌کننده امواج وای‌فای باشند.

همان‌طور که می‌دانید؛ آنتن‌های وای‌فای و شبکه موبایل گوشی‌ها در بدنه و غالبا لبه بالایی و کناری نصب شده است. کافی است یک کاور این محدوده را مسدود کند تا هیچ سیگنالی نرسد یا اینکه سیگنال‌های ضعیف شده و میرایی به گوشی برسد.

در گذشته این مشکل به وفور برای گوشی‌های هوشمند اتفاق می‌افتاد. حتی گاهی اوقات گرفتن گوشی با دست مانعی برای سیگنال‌دهی گوشی بود. داستان‌های آنتن‌دهی گوشی‌های آیفون را فراموش نکردیم.

امروزه هم شرکت‌های سازنده اسمارت‌فون‌ها نهایت دقت را در طراحی و تعیین محل نصب آنتن‌های گوشی‌ها دارند و هم کیس‌ها و کاورهایی که ساخته می‌شود؛ مانعی بر سر راه امواج رادیویی نیستند.

اما باز هم برخی کاورها در نقش بلوکه‌کننده امواج ظاهر می‌شوند که نتیجه مستقیم آن کاهش سرعت اینترنت و وای‌فای روی گوشی است.

بررسی سرعت اینترنت گوشی با و بدون کاور

حالا سوال این است که چگونه بفهمیم آیا کاوری که برای گوشی استفاده کردیم؛ چنین مشکلی دارد یا خیر؟

راه‌حل خیلی ساده و بی‌هزینه است. یک اپلیکیشن تست سرعت اینترنت روی گوشی خود نصب کنید. برای نمونه اپلیکیشن تست سرعت Ookla می‌تواند کار ما را راه بیندازد. این اپلیکیشن را برای گوشی‌های اندرویدی از روی گوگل‌پلی و برای آیفون و آیپد از روی اپ‌استور اپل دانلود و نصب کنید.

در مرحله بعدی، کیس یا کاور گوشی را دربیاورید و یک بار سرعت اینترنت را با نرم‌افزار Ookla بسنجید. سرعت دانلود و آپلود به دست آمده را روی کاغذی یادداشت کنید.

دوباره کیس یا کاور گوشی را نصب کنید و باز هم یک تست سرعت اینترنت با نرم‌افزار Ookla بگیرید. 

حالا باید این دو تست سرعت اینترنت را با هم مقایسه کنید. اگر تفاوت بسیار زیاد و فاحشی میان آن‌ها مشاهده کردید؛ پس کاور گوشی شما باعث کند شدن سرعت اینترنت و وای‌فای می‌شود یا سیگنال‌دهی گوشی‌تان را مختل کرده است.

منظورمان از تفاوت بسیار زیاد و فاحش چند مگابیت، مثلا یکی دو مگابیت تفاوت سرعت دانلودها یا آپلودها نیست. همیشه در هر تست سرعت این تفاوت طبیعی است چون یک لحظه شبکه بار ترافیکی زیادی دارد و لحظه دیگر خلوت‌تر می‌شود.

اما وقتی می‌بینیم مثلا ۲۰ مگابیت تفاوت سرعت داریم یا چند روز از کاور گوشی استفاده نمی‌کنیم و متوجه می‌شویم سرعت اینترنت بسیار بهتر است؛ مشخص می‌شود که باید یک کاور جدید برای گوشی بخریم.

تا یادم نرفته بگویم که حتما اگر دیگر نیازی به اپلیکیشن Ookla نداشتید؛ آن را از روی گوشی پاک کنید چون این اپ نیاز به مجوزهایی دارد و حریم خصوصی کاربران را به خطر می‌اندازد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا