آموزش

چگونه مشکل کار نکردن یک سیم‌کارت روی مودم را حل کنیم؟

چرا برخی مودم‌ها از سیم‌کارت یا اپراتوری پشتیبانی نمی‌کنند

ممکن است شما هم این مشکل را تجربه کرده باشید که روی یک مودم آنلاک، سیم‌کارت ایرانسل کار می‌کند و جواب می‌دهد و به شبکه موبایل وصل می‌شود ولی سیم‌کارت همراه اول یا رایتل کار نمی‌کند.

یا اینکه یک بار سیم‌کارتی را روی مودم گذاشته و به اینترنت وصل شده باشید ولی پس از مدتی به مشکل بربخورید و دیگر به شبکه‌های موبایل وصل نشود.

به یک نمونه از این مشکل‌ها نگاه کنید که دوستی برایم فرستاده بود: «من یک مودم هواوی B528 دارم، از ابتدا با سیم‌کارت ایرانسل کار می‌کرد، سیم‌کارت همراه اول روش انداختم ولی جواب نداد. الان هم در خارج از کشور هستم و سیم‌کارت ترک‌سل انداختم باز جواب نمی‌گیرم.»

در این مقاله می‌خواهیم کمی درباره این مشکل صحبت کنیم و چند راهکار برای حل آن بیابیم.

چرا یک مودم از سیم‌کارت اپراتوری پشتیبانی نمی‌کند؟

در حالت کلی، مودم‌های موبایل و تراشه‌های مودم‌هایی که قرار است به شبکه‌های موبایل وصل شوند؛ طوری ساخته می‌شوند که حداقل از یک یا دو باند رادیویی در یک طیف پشتیبانی کنند.

مثلا اگر قرار است به شبکه‌های ۳G وصل شوند؛ در هر کشوری استفاده شوند باز از چند باند رادیویی در شبکه‌های ۳G پشتیبانی کنند. همین‌طور، چندین باند رادیویی در FDD را برای شبکه‌های ۴G LTE پشتیبانی کنند.

پس، هر مودم همراه یا رومیزی ۴G باید بتواند با هر سیم‌کارت و اپراتوری در هر کشوری کار کند و به شبکه موبایل آنجا وصل شود.

حالا، این وسط ممکن است یک اپراتوری درخواست ساخت یک مودم را به شرکت‌های تولیدکننده مودم داده باشد و از آن‌ها بخواهد فقط باندهای رادیویی که خودش استفاده می‌کند را باز بگذارند تا مودم به آن‌ها وصل شود و دیگر باندهای رادیویی را ببندند. دارد یک مودم برای مشترکان و مشتریان خودش سفارش می‌دهد؛ پس طبیعی است که انتظار داشته باشد فقط روی باندهای رادیویی اختصاصی خودش کار کند.

به این مودم‌ها اصطلاحا مودم لاک شده یا قفل شده (Lock) می‌گویند. این مودم‌ها فقط از سیم‌کارت و شبکه ارتباطی و باندهای رادیویی مختص آن اپراتور پشتیبانی می‌کنند. حالا ممکن است شما شانس بیاورید و سیم‌کارت یک اپراتور دیگر را روی آن بیندازید و کار کند؛ چون از همان باندهای رادیویی استفاده می‌کند ولی در بیشتر اوقات این‌طور نیست و نمی‌توانید از سیم‌کارت اپراتور دیگری استفاده کنید؛ جز اینکه مودم را آنلاک کنید؛ یعنی قابلیت اتصال به باندهای رادیویی دیگر را هم باز کنید.

بنابراین، اگر شما یک مودم لاک یا قفل شده خریداری کنید؛ باید سیم‌کارت همان اپراتور را هم روی آن بیندازید یا اینکه مودم را آنلاک کرده و بعد سیم‌کارت هر اپراتور دیگری را استفاده کنید.

بسیاری از مودم‌هایی که با نام اپراتورهای مختلف در بازار ایران یافت می‌شوند؛ مانند آلکاتل، EE، اپراتور قطری OOREDOO، فست‌لینک، اپتیوس و غیره از ابتدا مودم‌های لاک شده‌ای بودند که پس از دستکاری و اعمال برخی تنظیمات و کارهای هکری به یک مودم آنلاک برای استفاده دیگر سیم‌کارت‌ها و اپراتورها تبدیل شدند.

چرا یک مودم آنلاک با یک سیم‌کارت کار نمی‌کند؟

حالا که متوجه شدیم یک مودم آنلاک باید از هم سیم‌کارتی پشتیبانی کند؛ اگر یک مودم آنلاک بخریم و بعد ببینیم که مثلا با سیم‌کارت همراه اول کار می‌کند ولی با سیم‌کارت ایرانسل کار نمی‌کند؛ مشکل از کجا است؟

در حالت عادی نباید چنین اتفاقی بیفتد و شاهد این مشکل باشیم؛ جز اینکه در فریم‌ویر یا میان‌افزار مودم مشکلاتی وجود داشته باشد که باعث می‌شود نتواند باندهای رادیویی یک شبکه موبایل اپراتوری را شناسایی و به آن‌ها وصل شود.

مثلا، برخی از مودم‌های هواوی WBB Router 30-22 که به سفارش اپراتور قطری OOREDOO ساخته و عرضه شده‌اند و اکنون به وفور در ایران یافت می‌شوند؛ دچار مشکلاتی در فریم‌ویر هستند و از یک سیم‌کارت پشتیبانی کرده و از سیم‌کارت بعدی پشتیبانی نمی‌کنند.

دوستی که در بالا با مودم هواوی B528 نیز این مشکل را پیدا کرده بود؛ از این نمونه است و احتمالا در فریم‌ویر آن مشکلاتی به وجود آمده یا اینکه برخی تنظیمات نادرست انجام شدند.

۵ ترفند و راه‌کار برای حل مشکل کار نکردن یک سیم‌کارت روی مودم

اگر مودم لاک شده‌ای خریداری کردید و اکنون می‌خواهید از سیم‌کارت هر اپراتوری روی آن استفاده کنید یا یک مودم آنلاک دارید ولی از سیم‌کارت یک شرکت پشتیبانی نمی‌کند؛ راهکارهای زیر را پیش‌رو دارید:

۱- آنلاک مودم: مطمئن شوید مودم شما آنلاک است و روی تنظیمات یک اپراتور یا سیم‌کارت و شبکه خاص قفل نشده است. برای اطمینان از آنلاک بودن مودم می‌توانید وارد بخش پنل کاربری مودم شوید. اگر نام اپراتور خاصی در فریم‌ویر و پنل کاربری مشاهده نمی‌شود و تمام منوها و تنظیمات باز هستند و شما آزادانه می‌توانید هر فرکانس رادیویی را به طور دستی انتخاب کنید؛ یک مودم آنلاک است.

در غیر این صورت، باید به فکر آنلاک کردن مودم بیفتید که مزایا و معایب خاص خودش را دارد.

۲- ریست سخت مودم: یک بار مودم را به طور کامل ریست فکتوری یا ریست کارخانه کنید. برخی اوقات تنظیمات یک سیم‌کارت یا اپراتور روی مودم باقی مانده و هنگام استفاده از سیم‌کارت بعدی؛ اختلال‌هایی ایجاد می‌کند. مثلا، یک اپراتور روی باند فرکانسی بهترین سرعت را می‌دهد و مودم روی آن تنظیم شده است ولی برای سیم‌کارت و اپراتور بعدی این باند رادیویی در دسترس نیست.

۳- تنظیمات باند رادیویی را روی Auto قرار دهید: باندهای رادیویی اپراتورها از یک شهر به شهر دیگر و از یک کشور به کشور دیگر متفاوت هستند. ممکن است شما در یک شهر روی یک باند رادیویی FDD سرعت اینترنت خوبی داشته باشید ولی روی همین باند رادیویی در شهر دیگر اصلا به شبکه وصل نشوید یا سیم‌کارت دیگری از آن پشتیبانی نکند.

بنابراین، بهتر است وارد پنل کاربری مدیریت مودم شده و از بخش Network یا Mobile Network تنظیمات باند رادیویی را روی خودکار یا Auto قرار دهید. اگر چنین تنظیمی مشاهده نمی‌کنید؛ بهتر است گزینه‌ای را انتخاب کنید که شامل همه باندهای رادیویی و شبکه‌های موبایل می‌شود؛ مانند گزینه ۴G LTE/FDD/3G و نظایر این.

۴- انتخاب دستی باندهای رادیویی: اگر تنظیم Auto جواب‌گو نبود؛ سعی کنید به طور دستی مودم را روی باند رادیویی قرار دهید که سیم‌کارت شما از آن پشتیبانی می‌کند. باندهای رادیویی مختلف را بررسی کنید تا بهترین گزینه را پیدا کنید. می‌توانید با پشتیبانی اپراتور خود تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

۵- مشکل غیرعادی: اگر ۴ ترفند بالا را انجام دادید و هنوز مودم از سیم‌کارت شما پشتیبانی نمی‌کند؛ دنبال یک مشکل غیرعادی بگردید. مثلا، شاید سیم‌کارت اپراتور شما سوخته یا تاریخ اعتبار آن تمام شده است. آن را روی مودم یا گوشی موبایل دیگری امتحان کنید و مطمئن شوید که سیم‌کارت سالم است و اعتبار اتصال به شبکه‌های موبایل و اینترنت داده را دارد.

مشکل دیگر می‌تواند سوختن یا شکستن یک پین اسلات سیم‌کارت مودم باشد. بررسی کنید آیا اسلات سیم‌کارت کاملا سالم است یا خیر!

برخی اوقات هم یک سیم‌کارت در منطقه‌ای کار می‌کند و در منطقه دیگری کار نمی‌کند یا سایت‌های ایرانی را باز می‌کند ولی سایت‌های خارجی را باز نمی‌کند.

این‌ها همگی مشکلات غیرعادی و نادری هستند که هریک راه‌حل‌های خاص خود را می‌طلبند و شما باید یکی یکی دنبال کنید تا به نتیجه برسید. مشورت گرفتن از دیگران، به ویژه کاربران دیگری که این مودم را دارند در شبکه‌های اجتماعی یا انجمن‌ها بسیار مفید واقع می‌شود.

اگر به هیچ نتیجه‌ای نرسیدید؛ بهتر است مودم را به شرکت گارانتی‌کننده بدهید یا یک تعمیرکار ماهر مودم پیدا کرده و دست به دامان آن‌ها بشوید تا مشکل را یافته و رفع کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام آقای محمدی زاده یه سوال داشتم چه مودم ۴g یا td lte رو برای بازی و دانلود پیشنهاد میدید تو قیمت ۲ میلیون یا کمی بیشتر آخه تو منطقه ی ما نه adsl هست نه فیبر نوری و مجبورم از این نوع مودم های استفاده کنم بنظرتون چه مدلی خوبه؟

  2. سلام وقت بخیر
    مودم b612s-25d دقیقا همین مشکل رو داشت
    رایتل رو یه بار خوند دیگه نخوند و من خیلی باهاش ور رفتم نشد که نشد
    ولی همراه اول و ایرانسل و tdlte ایرانسل رو میخوند
    من امشب سیم کارت همراه اول انداخته بودم و میخواستم دوباره ریست کنم ولی فراموش کردم سیم کارت داخل مودمه
    به محض ریست دیگه اونم نمیخونه
    من متوجه شدم که این مودم ها بعد از استفاده دکمه ریست در صورت وجود سیم کارت داخل مودم و درحال استفاده این اتفاق براشون میوفته.
    حالا شما با توجه به این توضیحات اکرغراه حلی به نظرتون رسید بجز آپدیت فریمور (چون آپدیتش نیست) اعلام کنید
    ممنون.

    1. سلام مهدی جان. منم همین مودم با همین مشکلو دارم. بردمش همونجایی که خریدم همه کار کرد ولی درست نشد‌. شما مشکلتون حل شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا