آموزش

چگونه در ویندوز ۱۱ هات‌اسپات موبایل بسازیم؟

آموزش تبدیل دستگاه ویندوز ۱۱ به یک روتر یا تقویت‌کننده وای‌فای برای سایر دستگاه‌ها

اگر یک تبلت، لپ‌تاپ یا کامپیوتر دارای آداپتور وای‌فای دارید که روی آن ویندوز ۱۱ نصب کردید؛ می‌توانید با ساخت یک هات‌اسپات، اینترنت روی آن را با دستگاه‌های دیگر به اشتراک بگذارید. در این وضعیت، دستگاه ویندوز ۱۱ شما تبدیل به یک روتر می‌شود و وای‌فای برای اتصال دیگر دستگاه‌ها می‌سازد.

در این آموزش، می‌خواهیم نحوه ساخت هات‌اسپات موبایل در ویندوز ۱۱ را به روشی ساده و سریع مرور کنیم.

معمولا، در گذشته روی یک گوشی تلفن همراه، یک هات‌اسپات موبایل ساخته و اینترنت گوشی را با دیگر دستگاه‌ها به اشتراک می‌گذاشتیم ولی اکنون در ویندوز ۱۱ نیز می‌توانید اینترنت خود را صرف‌نظر از اینکه از نوع دیتای موبایل باشد یا وای‌فای یا ADSL/VDSL به اشتراک بگذارید تا روی دیگر دستگاه‌ها از جمله گوشی موبایل هم وای‌فای سریعی داشته باشید.

به عنوان مثال، اگر یک لپ‌تاپ دارید که به طور مستقیم به اینترنت دیتای موبایل یا مودم ADSL وصل شده است و دیگر در خانه روتر ندارید؛ می‌توانید با استفاده از هات‌اسپات موبایل، لپ‌تاپ ویندوز ۱۱ را به یک روتر یا نقطه دسترسی تبدیل کنید تا دیگران به وای‌فای لپ‌تاپ وصل شوند. لپ‌تاپ می‌تواند وای‌فای دریافتی از یک مودم یا روتر را هم تقویت کرده و به دست دیگر دستگاه‌ها برساند.

چگونه روی ویندوز ۱۱ یک هات‌اسپات موبایل بسازیم؟

برای ساخت هات‌اسپات روی ویندوز ۱۱، دستگاه شما باید دارای آداپتور یا کارت شبکه بی‌سیم باشد. اکثر لپ‌تاپ‌های امروزی دارای یک کارت شبکه بی‌سیم هستند تا بتوانید به وای‌فای وصل شوید یا یک هات‌اسپات موبایل بسازید.

برای یک کامپیوتر رومیزی، اگر آداپتور شبکه بی‌سیم ندارد؛ می‌توانید یک دانگل USB وای‌فای خریداری کنید و به راحتی با اتصال آن به یکی از درگاه‌های USB کیس و نصب آن روی ویندوز ۱۱، قابلیت اتصال به وای‌فای و ساخت هات‌اسپات را ایجاد کنید.

هنگامی که مطمئن شدید دستگاه ویندوز ۱۱ شما به آداپتور وای‌فای مجهز است؛ برای راه‌اندازی و ساخت یک هات‌اسپات موبایل در ویندوز ۱۱ مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- در ویندوز ۱۱، با رفتن به Start > Settings یا فشار هم‌زمان کلیدهای ترکیبی Win + i، اپلیکیشن Settings را باز کنید.

۲- در پنجره Settings، از منوی سمت چپ روی Network & internet کلیک کنید. اگر به دلیل باریک بودن بخش سمت چپ، نمی‌توانید این گزینه را پیدا کنید؛ روی دکمه منو در گوشه بالا سمت چپ کلیک کنید تا پنجره ناوبری باز شود.

۳- در پنجره سمت راست، روی Mobile hotspot کلیک کنید:

۴- برای روشن شدن هات‌اسپات موبایل این دستگاه، باید سوئیچ رادیویی Mobile hotspot را روشن کنید یا روی On قرار دهید.

۵- مرحله بعدی، تنظیمات و پیکربندی هات‌اسپات موبایل از جمله انتخاب نام هات‌اسپات و تنظیم رمزعبور وای‌فای است.

تنظیمات هات‌اسپات موبایل در ویندوز ۱۱

برای ویرایش و پیکربندی هات‌اسپات موبایل، در پایین همان بخش Mobile hotspot روی Properties کلیک کرده و بعد روی دکمه Edit روبروی Network properties بزنید:

اکنون پنجره جدیدی باز می‌شود که در آن می‌توانید نام هات‌اسپات (network name) و رمز عبور (password) را مشخص کنید:

در بخش Devices connected می‌توانید دستگاه‌هایی که به هات‌اسپات ویندوز ۱۱ متصل شدند را مشاهده کنید. به طور عمومی، هات‌اسپات ویندوز ۱۱ اجازه می‌دهد حداکثر ۸ دستگاه از طریق وای‌فای به شبکه وای‌فای اشتراک‌گذاری شده وصل شوند.

در بخش Share my internet connection from نیز می‌توانید نوع اینترنتی که روی این هات‌اسپات به اشتراک گذاشته می‌شود را انتخاب کنید. ممکن است چندین نوع اینترنت روی لپ‌تاپ یا پی‌سی شما باشند و شما بخواهید اینترنت دیتای موبایل یا اینترنت کابلی را روی هات‌اسپات به دیگران بدهید. اگر شما فقط یک اینترنت روی دستگاه ویندوز ۱۱ داشته باشید یا از طریق وای‌فای به اینترنت وصل باشید؛ این گزینه به رنگ خاکستری است.

اختیاری: گزینه ذخیره باتری برای هات‌اسپات موبایل

هنگامی که گزینه Power saving روی ویندوز ۱۱ روشن است؛ این سیستم‌عامل به طور خودکار تشخیص می‌دهد آیا دستگاهی به هات‌اسپات موبایل وصل هست یا خیر. اگر دستگاهی متصل نباشد؛ برای کاهش مصرف انرژی، ویندوز ۱۱ هات‌اسپات را خاموش می‌کند.

وقتی از لپ‌تاپ یا تبلت ویندوز ۱۱ و باتری استفاده می‌کنید؛ این گزینه می‌تواند مفید باشد و باعث افزایش شارژ باتری می‌شود. پس از خاموش شدن هات‌اسپات موبایل توسط ویندوز ۱۱، اگر دوباره نیاز داشتید که دستگاهی به آن وصل شود؛ باید به طور دستی هات‌اسپات را روشن کنید.

اما اگر به مصرف برق دستگاه ویندوز ۱۱ خود اهمیت نمی‌دهید و گزینه power saving خاموش است؛ هات‌اسپات موبایل برای همیشه روشن باقی می‌ماند؛ حتی اگر هیچ دستگاهی به آن متصل نباشد.

اگر علاقه‌مند هستید؛ می‌توانید سایر آموزش‌های ویندوز ۱۱ ما را هم دنبال کنید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
windowsdigitals

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا