اخبار ایران

اتحادیه جهانی مخابرات: فعالیت استارلینک در مرزهای ایران ممنوع

استارلینک مجبور به پذیرش قواعد سرزمینی جمهوری اسلامی ایران می‌شود؟

اتحادیه جهانی مخابرات به مسئله استارلینک در ایران ورود کرده و می‌گوید فعالیت استارلینک در مرزهای ایران غیرمجاز است و این اپراتور باید مجوزهای لازم را کسب کند؛ همان صحبتی که وزیر ارتباطات و سایر مسئولان ایرانی به ایلان ماسک و مدیران استارلینک گفتند.

این نهاد در آخرین جلسه خود مصوب کرده «ارائه خدمات از سوی استارلینک در مرز‌های جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم رعایت قوانین سرزمینی، غیرمجاز است.»

براساس قوانین و قطعنامه‌های ITU، یک شرکت خارجی نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن قوانین و چارچوب‌های مرزهای کشور دیگری، به ارائه خدمات بپردازد.

طبق بررسی‌های به عمل آمده از سوی اتحادیه جهانی مخابرات، شرکت اسپیس‌ایکس و استارلینک تا کنون، هیچ‌گونه مجوز یا توافق‌نامه‌ای با کشور جمهوری اسلامی ایرانی برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای دریافت نکرده است.

استارلینک مجبور به رعایت قواعد سرزمینی شد

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در بهمن ماه ۱۴۰۱ در ارتباط با فعالیت و ارائه سرویس استارلینک در ایران و به ویژه مرزهای کشور گفته بود:

«قواعد سرزمینی کشور به اپراتورهای ماهواره‌ای ابلاغ شده است و در صورت رعایت این قواعد از حضور آنها در کشور استقبال می‌شود.»

اینترنت عراق

وزیر ارتباطات چندین بار تاکید کرد قوانین و قواعد سرزمینی یا لندینگ رایت را به اپراتورهای ماهواره‌ای اعلام کردند و منتظر پاسخ هستند:

«بر اساس قواعد اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) هر اپراتور ماهواره‌ای بخواهد در کشوری فعالیت کند باید قواعد سرزمینی یا لندینگ رایت آن کشور را رعایت کند. ما این قواعد سرزمینی را که مصوب قانونی کمیسیون تنظیم مقررات است به اینها رسما ابلاغ کرده‌ایم و منتظر پاسخ آنها هستیم.»

پس از مهر ماه ۱۴۰۱ که اینترنت ایران با محدودیت‌ها و فیلترینگ شدیدی روبرو شد و ایلان ماسک از فعال شدن اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای ایرانی‌ها صحبت کرد؛ گزارش‌های زیادی درباره ورود تجهیزات استارلینک به ایران و حتی فعال شدن بیش از ۱۰۰۰ ترمینال در کشور منتشر شد.

به‌ویژه، گفته می‌شد استارلینک در مرزهای ایران هم به راحتی قابل وصل است و هم تجهیزات آن خرید و فروش می‌شود.

مصوبه ITU برای کاربران ایرانی خوب یا بد؟

این اتحادیه ضمن تشکر از ایران برای ارایه اطلاعات و ارزیابی‌های تکمیلی و تایید آنها، از عدم پاسخگویی کشور نروژ (به‌عنوان کشور مرجع ماهواره‌های استارلینک) ابراز تأسف کرده و یکبار دیگر و بطور رسمی مقامات آن کشور را ملزم به همکاری در این رابطه کرد.

طبق آنچه از مصوبه ITU برداشت می‌شود استارلینک پاسخ ایران را برای نحوه فعالیت در ایران نداده بود و همین امر موجب شکایت ایران از استارلینک شده است.

حال، برخی کارشناسان و رسانه‌ها می‌گویند مصوبه اخیر ITU، زمینه فعالیت رسمی استارلینک در ایران را فراهم خواهد کرد.

گروه دیگری اعتقاد دارند دسترسی غیر قانونی به اینترنت استارلینک در ایران هم از این پس میسر نخواهد شد و شرکت اسپیس‌ایکس، تمام اکانت‌ها و اتصال‌های داخل مرزهای ایران را مسدود می‌کند.

چون تحریم‌ها، قوانین سخت‌گیرانه احتمالی جمهوری اسلامی، دولت ایالات متحده و بحث دلار باعث می‌شود استارلینک بی‌خیال ارائه سرویس به ایرانی‌ها شود.

به نظر شما، این مصوبه ITU به نفع کاربران ایرانی و فشار به استارلینک برای توافق با جمهوری اسلامی و ارائه قانونی سرویس اینترنت ماهواره‌ای است یا نتیجه‌ای معکوس می‌دهد؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا