اخبار جهان

وای‌فای پرسرعت و نامحدود در ژوهانسبورگ: مبارزه با نژادپرستی و اشتغال‌زایی

فروشگاه‌های سانتون و میدان نلسون ماندلای شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی اقدام به ارایه وای‌فای پرسرعت رایگان و نامحدود کردند. قرار است طی یک برنامه چند ساله در تمامی بخش‌های این شهر اینترنت پرسرعت نامحدود در دسترس مردم باشد. 

مدیران مجموعه فروشگاه‌های سانتون سیتی اعتقاد دارند فراهم کردن وای‌فای پر سرعت نامحدود و رایگان باعث می‌شود مشتریان و خریداران آن‌ها بیشتر در مراکز خریدشان باقی بمانند و از فضاهای آن‌جا لذت ببرند. به علاوه، به رفع تبعیض‌ها و گرایش‌های سیاسی و اجتماعی کمک می‌کند و همه مردم اعم از سفیدپوست و سیاه‌پوست در کنار یکدیگر تجربه جدیدی را لمس می‌کنند. 

بیشتر بخوانید: خیرین وای‌فای‌ساز

ارایه وای‌فای رایگان در مراکز اصلی شهرها یا مراکز خرید یک موضوع جدیدی نیست ولی در شهر ژوهانسبورگ برنامه‌های ویژه‌ای با اهدافی فراتر از دسترسی مردم به اینترنت در حال پیاده‌سازی است. هم‌اکنون؛ در این شهر؛ خطوط اتوبوس BRT و مراکز ازدحامی شهری مانند سالن‌های سینما و تائتر وای‌فای رایگان با حجم ۳۰۰ مگابایت در یک روز به تمامی مردم می‌دهند اما برنامه‌ریزی شده است تا سریعا در چند ماه آینده اینترنت پر سرعت نامحدود ارایه شود و به مررو بخش‌ها و اجزای دیگر شهر هم زیرپوشش این وای‌فای بروند. 

مسئولان شهری ژوهانسبورگ اعتقاد دارند ارایه وای‌فای پرسرعت نامحدود علاوه بر کمک به ترمیم بافت‌های اجتماعی فرهنگی این شهر؛ باعث ایجاد شغل و فرصت‌های کاری می‌شود و می‌تواند برخی از جوانان بی‌کار این شهر را مشغول به کار کند. این جوانان با دسترسی به وای‌فای سریع و رایگان می‌توانند استعدادها و ایده‌های خود را توانمندسازی کنند و کسب‌وکارهایی را روی این بستر فراهم شده به راه بیندازند. 

در حال حاضر؛ در بسیاری از کشورهای دنیا، ارایه وای‌فای عمومی و رایگان اهدافی فراتر از دسترسی ساده به اینترنت را دنبال می‌کند و به ابزاری برای توسعه شهری، ترمیم شکاف‌ها و گسل‌های فرهنگی اجتماعی و ایجاد بسترهایی برای اشتغال‌زایی و دورکاری است. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا