تاروپود

این تو بمیری فرق دارد: اینترنت VDSL شاتل نزدیک‌تر از هر زمان دیگری

اوج‌گیری تبلیغات شاتل برای سرویس اینترنت وی‌دی‌اس‌ال و همزمان بازطراحی صفحه ثبت‌نام

این تو بمیری با دفعات قبل فرق دارد. موج جدیدی از تبلیغات اینترنت VDSL شاتل آغاز شده است؛ صفحه اینترنت وی‌دی‌اس‌ال شاتل کاملا تغییر کرده و بازطراحی شده است؛ شاتل در رسانه‌هایی مانند زومیت گزارش آگهی درباره مزایای سرویس VDSL منتشر می‌کند و شاهد تولید محتوای جدیدی درباره این سرویس هستیم.

به نظرم اینترنت VDSL شاتل از هر زمان دیگری به واقعیت و عملیاتی شدن در سراسر کشور نزدیک شده و به‌زودی شاهد ارائه هزاران پورت جدید خواهیم بود.

تبلیغات نیست؛ یک تجربه ناب است …

من بیش از یک سال است که مشترک سرویس اینترنت VDSL شاتل هستم؛ یکی از خوش‌شانس‌ترین کاربران اینترنت در ایران که نه در تهران و قم و اصفهان و مشهد؛ بلکه در یک شهر دزفول از خوزستان زندگی می‌کنم و اتفاقا شاتل برای پایلوت VDSL را از این شهر شروع کرد و در بسیاری از مناطق آن امکان گرفتن سرویس وی‌دی‌اس‌ال وجود دارد.

بماند که به خاطر تبلیغات نه چندان زیاد و خوب و همین‌طور قیمت گران، بسیاری از کاربران عادی اصلا خبر ندارند در این شهر می‌توان VDSL داشت اما همه‌چیز درباره سرویس اینترنت VDSL شاتل را نوشتم و انواع تست‌های سرعت و پینگ روی آن انجام دادم.

برای من سرعت حداکثر دانلود ۸۰ مگابیت است؛ اما میانگین سرعت نزدیک ۶۵ تا ۷۰ مگابیت است و آپلود هم به ۴۰ مگابیت می‌رسد. با این سرویس اینترنت می‌توان همه‌کاری کرد و اصلا فراموش کرد در ایران سرعت اینترنت ثابت چقدر پایین است. یک ویدئو ۲ گیگابایتی را در چند ثانیه دانلود کرد یا یک ویدئو ۷۰ مگابایتی را در چند ثانیه روی اینستاگرام منتشر ساخت.

هزاران وعده که یکی …

همیشه آرزو داشتم اینترنت پرسرعت؛ حالا چه ADSL یا VDSL و فیبرنوری برای همه مردم ایران در هر شهر و استانی فراهم شود. مسئولین دولتی و به‌ویژه وزیر ارتباطات در دولت دوازدهم و سیزدهم نیز بارها قول و وعده توسعه اینترنت و ارائه صدها هزار پورت VDSL را دادند ولی هیچ‌گاه عملی نشد و رنگ واقعیت به خود نگرفت.

وزارت ارتباطات در اوایل سال ۱۳۹۹ گفت می‌خواهد تا پایان سال ۵ میلیون پورت VDSL بدهد ولی در اسفندماه اعلام شد زیر ۱ میلیون پورت واگذار شده است و به خاطر مشکلات و انحصار و محدودیت‌ها، بهتر است اینترنت ۵G خانگی توسعه یافته و جایگزین اینترنت VDSL شود.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بر سر راه توسعه اینترنت ثابت در ایران، شرکت مخابرات است. شرکت‌های FCP می‌گویند مخابرات همکاری نمی‌کند و به وظایف خودش در پروژه‌ها و قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها عمل نمی‌کند و چون تمام کابل‌کشی فیبرنوری و زیرساخت اینترنت در انحصارش است؛ مانعی برای توسعه اینترنت ثابت شده است.

شرکت مخابرات هم می‌گوید کابل‌کشی و ارائه سرویس برایش به‌صرفه نیست و تعرفه‌ها قدیمی است و باید به‌روز شود و سهم بیشتری بگیرد و داستان‌های دیگر …

در نهایت، این‌طور شده که اینترنت ثابت در ایران بسیار عقب‌تر از اینترنت موبایل است. حداکثر ما ۱۲ میلیون کاربر اینترنت ثابت داریم و نزدیک به ۹۰ میلیون کاربر اینترنت موبایل!

این تو بمیری فرق دارد …

اوایل امسال، دقیقا اواخر فروردین ماه اعلام شد شرکت‌های آسیاتک، شاتل، صبانت و های‌وب با شرکت مخابرات یک قرارداد بیت‌استریم جدید امضا کردند و قرار است بازار اینترنت ثابت رقابتی شود و شرکت‌ها بتوانند از زیرساخت‌ها و امکانات موجود خود برای ارائه خدمات بیشتر به مردم استفاده کنند. به طور مشخص، قرار است مخابرات زیرساخت ارتباطی خود را برای ارائه سرویس‌های اینترنت ثابت در اختیار شرکت‌های طرف قرارداد قرار دهد.

احمدرضا نخجوانی مدیرعامل گروه شرکت‌های شاتل در آن زمان اعلام کرد با مخابرات و شهرداری تفاهم‌نامه‌های جدیدی امضا شده است تا پورت‌های VDSL بیشتری واگذار شود.

حالا، تقریبا چند هفته است که شرکت شاتل دوباره تبلیغات خود پیرامون اینترنت VDSL را آغاز کرده است. این تبلیغات در کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی خود شاتل و کانال‌های تلگرامی معروف و پربازدید منتشر می‌شوند.

در این تبلیغات به سرعت ۸۰ مگابیتی اینترنت VDSL اشاره شده و آن را انقلابی در سرعت اینترنت می‌خوانند. شاتل در این تبلیغات از کاربران می‌خواهد که وارد صفحه اینترنت VDSL شاتل شده و ثبت‌نام و اطلاعات خود را وارد کنند.

اخیرا هم یک گزارش آگهی از شاتل در سایت زومیت مشاهده کردم که پیرامون مزایای اینترنت VDSL و روش‌های دسترسی و ارائه آن بود.

با مراجعه به سایت شاتل نیز درمی‌یابیم که صفحه مربوط به اینترنت VDSL کاملا تغییر کرده و بازطراحی شده است؛ با شکل و شمایل جدید، محتواهای گرافیکی و متنی جدید، توضیحات و اطلاعات بیشتر درباره سرویس اینترنت VDSL و تفاوت آن با ADSL، تعرفه‌های جدید برای کاربران خانگی و سازمانی و مجتمع‌های مسکونی و البته فرم ثبت‌نام و وارد کردن اطلاعات که باز کاملا جدید شده است.

شاتل اشاره می‌کند سه روش ارائه سرویس اینترنت VDSL وجود دارد:

ارائه سرویس از طریق FTTC

در این روش با قرار دادن کابینت‌های حاوی تجهیزات در مناطق مختلف شهر، ارایه خدمات VDSL در محدوده‌ای نزدیک به این کابینت‌ها، امکان‌پذیر می‌شود.

ارایه‌ سرویس از طریق مرکز مخابراتی مجهز به تجهیزات VDSL

دریافت سرویس به این روش در محدوده‌ای نزدیک به مراکز مخابراتی مجهز به تجهیزات VDSL، امکان‌پذیر است.

ارایه سرویس در برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی

در برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی و اداری با نصب کابینت و استقرار تجهیزات در قسمتی از فضای مجتمع، ارایه خدمات VDSL امکان‌پذیر می‌شود.

تعرفه اینترنت VDSL خانگی یک ماه نیز در جدول زیر آمده است:

البته، من در مقاله «تعرفه و قیمت بسته‌های اینترنت VDSL شاتل» به طور مفصل درباره هزینه‌های اینترنت VDSL صحبت کردم.

خیلی خیلی امیدوارم که این تبلیغات و فعالیت‌ها و تکاپوها، به واقعیت تبدیل شده و شاهد ارائه سرویس اینترنت VDSL نه تنها شرکت شاتل، بلکه سایر شرکت‌ها در استان‌ها و شهرهای مختلف باشیم؛ تا در پایان سال ۱۴۰۰ بگوییم چندین میلیون پورت VDSL واگذار شده و ۲۰ میلیون مشترک اینترنت ثابت داریم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫7 دیدگاه ها

  1. زیاد امیدوار نباشیم
    از این جهت که این موضوع فقط تبلیغات بوده و بیشتر ساختمانها و مجتمع های بزرگ در شهرهای با قابلیت ارائه VDSL را هدف گرفته
    توضیح بیشتر اینکه شاتل از همکاری مراکز مخابراتی به طور کامل نا امید شده و این تبلیغات هم برای آن دسته از مجتمع های بزرگی ست که بیشتر اعضا موافقت میکنند تجهیزات در داخل ساختمان برایشان نصب گردد. تجهیزاتی حدود ۲-۳ میلیارد تومان بطور امانی در این مجتمع ها نصب میشود و حداکثر سرعت هم به علت محدودیت تکنولوژی ۵۰ مگابیت بر ثانیه ست.
    این تجهیزات باید حتما یک نگهبان داسته باشند در غیر اینصورت هزینه دزدیده شدن بر عهده ساختمان خواهد بود
    در کل میتوان گفت هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و شاتل فقط کمی فرم پیش ثبت نام را تغییر داده و درخواست و فرم متقاضیان مجتمع های بزرگ را در آن اضافه کرده است

  2. خود شرکت مخابرات که زیر ساخت اصلی شبکه در دستش است بارها برای vdsl و فیبر نوری چند ساله که تبلیغ می کنه و هیچ کاری نکرده . مثلا همین پارسال گفته بودن در سال ۹۹ ، ۵میلیون پورت vdsl ارایه میدهیم که حتی ۱ میلیون هم عملی نشد و خودشون اعلام کردن سرمایه لازم برای این کار رو نداریم و معلوم نیست دقیقا چقدر واگذار کردن.حالا شما از شرکت کوچکی مثل شاتل چه انتظاری داری ؟؟؟؟؟؟؟ فکر نکنم بیشتر از ده پونزده هزار پورت بتونن تا آخر سال نصب کنن تازه اگر خیلی خوشبین باشیم . به این زودیا vdsl در ایران همگانی نمیشه خودتون رو امیدوار نکنید. شاید ۱۰ سال دیگه

    1. اتفاقا به نظر ما مخابرات چون شرکت شبه دولتی است و عریض و طویل است و هزینه زیادی دارد و اصلا قدرت سرمایه‌گذاری ندارد و نیازی هم به مشتری جدید و رقابتی شدن بازار ندارد؛ به سوی VDSL نمی‌رود ولی شرکت‌های خصوصی و کوچک‌تر و چابک‌تر و به‌روزتر که رقابتی شدن بازار را دوست دارند و دنبال بازار و مشتری جدید هستند و قدرت سرمایه‌گذاری دارند سراغ VDSL می‌روند.
      به هر حال زیاد امیدوار هستیم شاتل و دیگر شرکت‌های FCP بتوانند برای وضع خراب اینترنت ثابت کاری کنند؛ نه شرکتی مانند مخابرات

  3. بعد پر کردن فرم …….زنگ زدن میگن : نمیدونیم که بتونیم بهتون اشتراک vdsl بدیم یا نه فعلا اشتراک adsl بگیرید تا ببینیم چی میشه…
    حتی خودشون هم نمیدونن کدوم خط ها قابلیت داره یا نه

  4. کامنتارو میبینم واقعا برام جالبه از این مقدار تخصص دوستان در حوضه شبکه و اینترنت! دوست عزیزی که میگی VDSL نیاز به تجهیزات ساختمانی داره، شما شرط میبندم هنوز فرق بین VDSL و فیبرنوری رو نفهمیدی! برای VDSL نیازی به تغییر تجهیزات یا حتی سیم کشی داخلی نیست چون این نوع سرویس هم مثل تمام سرویس های اینترنت xDSL به سیم های مسی وابسته هست به این صورت که به صورت FTTC فیبرنوری تا کافو (کابینت) سر کوچه شما کشیده میشه و بعد توسط یک کانورتر با کابل مسی تا خونه شما میرسه به همین خاطر از لحاظ هزینه راه اندازی خیلی به صرفه تر هست تا FTTH یا FTTB که فیبر نوری تا خونه/ساختمان مشترکه!
    متاسفانه مشکل اینجاس که تماما این تجهیزات در دست مخابرات هست و از طرفی هم مخابرات معترضه که ما از پس هزینه هاش بر نماییم و دولت بودجه کافی نمیده به ما در صورتی که این شرکت بالای ۵۰% مشترکان اینترنت ایران رو داره و بزرگترین شرکت ISP ایرانی هست که از قضا دولتیه و بودجه هم از دولت میگیره! تعداد شرکت های FCP ما بیش از حد زیاد شده و اون مابقی ۵۰% پخش شدن بین این شرکتای خصوصی که بودجه اینا به اندازه ای کافی نیست که خودشون دست به کار بشن و این پروژه رو انجام بدن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا