نقد و بررسی

بررسی مودم VDSL تی‌پی‌لینک Archer VR2100: پرچم‌داری دوست داشتنی و همه‌چیز تمام برای خانه

یک مودم روتر رده بالا با سرعت اینترنت ۳۵۰ مگابیت و سرعت وای‌فای ۲۱۰۰ مگابیت

پس از عرضه موفق مودم‌های تی‌پی‌لینک VR400 و VR600 و VR900 در بازار ایران، حالا مودم VR2100 سر زبان‌ها افتاده است. تی‌پی‌لینک این مودم را اوایل سال ۲۰۲۰ معرفی و وارد بازارهای جهانی کرده است.

چند ماهی است که این مودم از سوی برخی فروشنده‌ها عرضه شده و کاربران دوست دارند درباره مزایا و معایب آن بیشتر بدانند و آن را با مودم‌های VDSL ایسوس مقایسه می‌شوند.

تی‌پی‌لینک Archer VR2100 یک مودم ADSL/VDSL با پشتیبانی از فناوری MU-MIMO و وای‌فای AC2100 است. در زمینه استانداردهای DSL از استاندارد VDSL2 Profile 35b سود می‌برد که سرعت اینترنت را تا ۳۵۰ مگابیت بر ثانیه بالا می‌برد.

به این مشخصات، درگاه USB 3.0 و RJ45 گیگابیت را اضافه کنید. همین‌طور، فناوری مانند OneMesh برای کار با روترها و محصولات مش وای‌فای تی‌پی‌لینک را پشتیبانی می‌کند.

بنابراین، مودم VR2100 یک پرچم‌دار به تمام معنی است و آن را می‌توان دستگاهی نسبتا به‌روز دانست. اگر دنبال یک مودم ADSL/VDSL پرسرعت با وای‌فای قابل اتکا و فناوری‌های رده بالا هستید؛ این مودم می‌توان مورد توجه شما قرار بگیرد.

مودم VR2100 یک مودم گیمینگ نیست و نباید از آن انتظار فناوری‌ها و تکنیک‌های گیمینگ مشابه مودم‌ها و روترهای ایسوس را داشت ولی یک مودم با مشخصات و سخت‌افزار قوی برای راه‌اندازی یک وای‌فای پر سرعت در خانه و محل کار است.

VDSL تا بی‌نهایت

در حالی‌که سرعت اینترنت روی استاندارد ADSL2 حداکثر ۲۴ مگابیت و روی VDSL2 حداکثر ۱۰۰ مگابیت است؛ مودم VR2100 از فناوری Super VDSL مطابق با استاندارد ITU G.993.2 و پروفایل ۳۵b سود می‌برد که حداکثر سرعت اینترنت DSL را به ۳۵۰ مگابیت بر ثانیه می‌رساند.

۳ درگاه شبکه LAN یک گیگابیتی و ۱ درگاه شبکه WAN گیگابیتی به شما اجازه می‌دهد این سرعت بالای اینترنت را به صورت کابلی روی دستگاه‌های دیکر تجربه کنید. درگاه RJ11 برای اتصال خط تلفن به مودم و یک درگاه USB 3.0 نیز روی این مودم داریم.

بیشتر بخوانید: تفاوت مودم‌های تی‌پی‌لینک VR600 V3 و VR2100 چیست؟

نکته مهمی برای گفتن پیرامون USB 3.0 هست: شما می‌توانید یک دانگل ۳G/4G را به این درگاه زده و اینترنت موبایل را روی وای‌فای به اشتراک بگذارید. چرا باید روی چنین مودمی از اینترنت موبایل استفاده کرد؟ برای زمان‌هایی که اینترنت DSL قطع شده یا در دسترس نیست؛ یک اینترنت پشتیبان خواهید داشت.

۳ آنتن وای‌فای خارجی دو بانده و ۱ آنتن مخصوص فرکانس ۵ گیگاهرتز روی مودم VR2100 تی‌پی‌لینک داریم. این مودم‌های در جهت‌های مختلفی قابل تنظیم هستند ولی البته جداشدنی!

وای‌فای گیگابیتی

سراغ وای‌فای این مودم جذاب می‌رویم. استاندارد ۸۰۲.۱۱ac آخرین نسخه‌ای است که در این مودم پشتیبانی می‌شود. وای‌فای رده AC2100 با فناوری MU-MIMO 4×4 که می‌تواند آرزوی بسیاری از کاربران باشد.

در این وای‌فای، سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز به ۱۷۳۳ مگابیت بر ثانیه می‌رسد ولی در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت به مرز ۳۰۰ مگابیت می‌رسد. این سرعت‌های وای‌فای به ما می‌گوید که دستگاه‌های دارای ترافیک سنگین مانند استریم ویدئوی و گیم یا دانلودها باید روی فرکانس ۵ گیگاهرتز تنظیم شود و گوشی‌های موبایل و دیگر دستگاه‌های کم مصرف به فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز وصل شوند.

نکته بسیار مهم دیگری درباره مودم VDSL تی‌پی‌لینک، پشتیبانی از فناوری OneMesh است. به زبان ساده، با این فناوری، می‌توان این مودم را در شبکه‌های مش وای‌فای تنظیم کرد و روترهای دیگر مش وای‌فای تی‌پی‌لینک یا دستگاه‌های دارای فناوری OneMesh به آن در مش وای‌فای وصل شوند.

به این ترتیب، طیف گسترده‌ای از اکستندرهای وای‌فای و آداپتورهای پاورلاین OneMesh می‌توانند به این مودم جفت شوند تا وای‌فای سریع‌تر، بهتر و پایدارتری ارائه دهند.

طراحی تکراری

طراحی مودم تی‌پی‌لینک Archer VR2100 تا حدودی مشابه مودم روترهای VDSL پیشین این شرکت؛ از جمله مودم VR600 است. در هنگام خرید، به‌ویژه خرید آنلاین، باید مواظب باشید که مودم VR600 به جای VR2100 به شما تحویل داده نشود.

درگاه‌های ارتباطی و آنتن‌ها در پنل پشتی چینش شدند؛ در سمت راست کلیدهای Wi-Fi و WPS و Power به همراه درگاه USB 3.0 دیده می‌شود. کلید ریست هم در پنل پشتی است.

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۲ مودم روتر VDSL پرسرعت بازار ایران

چراغ‌های LED در نوار باریک پنل رویی و وسط صفحه چینش شدند. رنگ مودم مشکی است و در بخش جلویی آن شاهد ردیف‌های مشبکی برای تهویه هوا هستیم.

برای مدیریت و پیکربندی مودم می‌توان از نرم‌افزار موبایل Tether تی‌پی‌لینک استفاده کرد که برای کاربران محصولات این شرکت آشنا است. این اپلیکیشن برای پلتفرم‌های اندروید و iOS عرضه شده است و به راحتی می‌توانید برخی تنظیمات پایه مانند تغییر نام شبکه SSID فرکانس‌ها، تغییر رمزعبور وای‌فای فرکانس‌ها، کنترل والدین، شبکه میهمان، مدیریت ترافیک شبکه، کنترل دسترسی و فیلترها را با آن انجام دهید.

به طور معمول هم می‌توان از طریق پنل کاربری تحت وب، به پنل تنظیمات کامل این مودم دسترسی یافت. این مودم از پروتکل‌های OpenVPN و PPTP VPN و IPSec VPN پشتیبانی کاملی دارد و می‌توانید روی آن VPN نصب کرد.

مقایسه با روترهای پرچم‌دار دیگر بازار

تی‌پی‌لینک با ارتقای سخت‌افزار و برخی مشخصات مودم‌های VR600 و VR900، مودم آرچر وی آر ۲۱۰۰ را عرضه کرده است. به نظر ما، اینجا فقط یک ارتقای سخت‌افزاری و مشخصات اتفاق افتاده است.

بنابراین، نمی‌توان مودم VR900 را با مودم‌هایی مانند ایسوس DSL-AC68U و DSL-AC88U مقایسه کرد. مودم‌های ایسوس از نظر مشخصات و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، وضعیت بهتری دارند؛ به‌ویژه برای کارهای سنگینی مانند استریم ویدئو، استریم گیمینگ مودم ایسوس تنظیمات و ابزارهای بهتری دارد.

بیشتر بخوانید: ۷ مودم برتر مناسب VPN در بازار ایران

در بعد قیمت هم نمی‌توان این مقایسه را انجام داد. مودم VDSL تی‌پی‌لینک آرچر وی‌آر ۲۱۰۰ در بازار ایران حدود ۳ الی ۳.۵ میلیون تومان است که بسیار به‌صرفه است ولی قیمت‌های مودم‌های ایسوس هم‌رده دو الی سه برابر گران‌تر است.

اما باز قیمت آن در مقایسه با مودم‌های VDSL رده متوسط بازار که قیمت نسبتا بالایی دارند؛ مانند دی لینک DSL-2877AL که حدود ۴ میلیون تومان شده است یا دی لینک DSL-G2452DG که حدود ۳ میلیون تومان شده است و حتی در مقایسه با خود مودم تی پی لینک VR600 که حدود ۳.۵ میلیون تومان است؛ قیمت مودم VR2100 بالا نیست.

مزایا:

۱- سرعت اینترنت VDSL تا ۳۵۰ مگابیت

۲- وای‌فای ۲۱۰۰ مگابیت (فرکانس ۵ گیگاهرتز ۱۷۳۳ مگابیت، فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز ۳۰۰ مگابیت)

۳- پشتیبانی از فناوری MU-MIMO

۴- پشتیبانی از مش وای‌فای و فناوری OneMesh

۵- پشتیبانی از نصب وی‌پی‌ان

معایب:

۱- برای گیمینگ تنظیمات خاصی ندارد

۲- از وای‌فای ۶، جدیدترین استاندارد وای‌فای پشتیبانی نمی‌کند

خرید مودم تی پی لینک VR2100

توجه: این مقاله در تاریخ ۶ شهریور ماه ۱۴۰۱ به‌روزرسانی شده است.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. پردازنده این مودم چی هست و درمقایسه با ac68u چطور هست؟
    خیلیا میگن دیگه کلا ac68u پشتیبانی نرم افزاریش تموم شده

  2. کاش منظورتون واضح تر میگفتید در اخر بررسی چرا هنوز نسبت به AC68U تولید ۲۰۱۴ عقب تر هست؟
    با اینکه از سری ac2100 هست که بیشینه پهنا باند بیشتری داره
    ازنظر تنظیمات برای گیمینگ باید یه مقدار به qos وارد بود که اولویت پکیج هارو عقب جلو کرد

  3. با سلام
    من این مودم را از دیجی کالا سفارش دادم تا رسید بعد از بروز رسانی فریمور کانفینگ کردم در منزل سه گوشی در باند ۵ گیگاهرتز و دو گوشی و یک تبلت ۲.۴ گیگاهرتزی داریم برای بار اول همه با هر دو باند به مودم وصل شدن بعد از حدود ۳ ساعت متوجه شدم یا باند ۲.۴ داده ها رو قطع میکنه یا باند ۵ کلی کانفینگ رو دستکاری کردم حتی باند ۵ رو خاموش کردم ولی توفیقی حاصل نشد و مودم را عودت دادم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا