راهنمای خرید

تفاوت مودم‌های تی‌پی‌لینک VR600 V3 و VR2100 چیست؟

چرا قیمت این دو مودم متفاوت است ولی مشخصات مشابهی دارند

چند وقت پیش مودم تی‌پی‌لینک VR2100 را بررسی کردیم و گفتیم یکی از مودم‌های ADSL/VDSL رده بالا و نسبتا جدید این شرکت است که وارد بازار ایران هم شده است.

اما مودم VR600 یکی از مدل‌های قدیمی تی‌پی‌لینک است و چندین سال از عرضه آن می‌گذرد. اخیرا، تی‌پی‌لینک نسخه سوم این مودم را هم روانه بازار کرده که با VR600 V3 شناخته می‌شود و در سایت رسمی خود شرکت تی‌پی‌لینک نیز با این نام درج شده است.

تفاوت تی پی لینک VR2100 و VR600 V3

اگر جزو کاربران کنجکاو و علاقه‌مند محصولات تی‌پی‌لینک باشید و دنبال خرید یک مودم ADSL/VDSL رده بالا بروید؛ یک نکته بسیار عجیب را خواهید یافت و آن اینکه تمام مشخصات و ظاهر هر دو مودم VR2100 و VR600 V3 مشابه یکدیگر است.

مقایسه مودم تی‌پی‌لینک VR600 v3 و VR2100
هر دو مودم تی‌پی‌لینک VR600 v3 و VR2100 دارای این شکل ظاهری و درگاه‌ها هستند

هر دو مودم از استاندارد ADSL2+/VDSL2 با حداکثر سرعت ۳۵۰ مگابیت پشتیبانی می‌کنند و در وای‌فای از رده AC2100 هستند که سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز ۳۰۰ مگابیت و سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز به مرز ۱۷۳۳ مگابیت می‌رسد.

از نظر ظاهری هم این دو مودم کاملا مشابه یکدیگر هستند و حتی در تعداد آنتن‌ها، درگاه‌ها و مشخصات آن‌ها هیچ تفاوتی ندارند. هر دو مودم ۳ درگاه LAN گیگابیتی، ۱ درگاه WAN گیگابیتی، ۱ درگاه RJ11 و ۱ درگاه USB 3.0 دارند.

وقتی به سایت شرکت تی‌پی‌لینک هم مراجعه می‌کنیم؛ جدول مشخصات هر دو مودم VR2100 و VR600 v3 با یکدیگر مشابه است و اصلا تفاوتی میان آن‌ها یافت نمی‌شود.

هر دو مودم از فناوری MU-MIMO و Beamforming برخوردار هستند و می‌توانند در یک شبکه مش وای‌فای تی‌پی‌لینک با دیگر روترها و دستگاه‌های این شرکت جفت شوند.

مودم VR600
مودم تی‌پی‌لینک VR600 V1 که از درگاه‌های کاملا متفاوت چه از نظر سخت‌افزاری و چه از نظر ظاهر نسبت به VR600 V3 برخوردار است

متاسفانه، به مشخصات سخت‌افزاری جزئی‌تری از این مودم مانند مدل CPU یا تراشه وای‌فای دسترسی نداریم ولی می‌توان حدس زد که این دو مدل مودم VDSL تی‌پی‌لینک در تراشه‌ها هم مشابه باشند.

نکته‌ای که به ذهن می‌رسد؛ تنها تفاوت نام‌گذاری این دو مدل مودم از سوی تی‌پی‌لینک برای عرضه در بازارهای مختلف است. یعنی هر دو مودم در اصل یک دستگاه و با یک مشخصات سخت‌افزاری و ظاهری یکسان هستند ولی در برخی بازارها با نان VR600 V3 و در برخی بازارهای دیگر با نام VR2100 عرضه می‌شود.

تکنیک بازاریابی رایجی که در بسیاری از شرکت‌ها از جمله سازندگان گوشی‌های تلفن همراه نیز شاهد هستیم و یک مدل گوشی را با دو نام وارد بازارهای محلی و بین‌المللی می‌کنند و قطعا قیمت‌های متفاوتی دارند.

در بازار ایران، قیمت مودم VR2100 گران‌تر است و در حدود ۳.۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد ولی مودم VR600 V3 ارزان‌تر و در حدود ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان است.

هر دو مودم رده بالا و دارای بهترین مشخصات مورد انتظار از یک مودم ADSL/VDSL در ایران هستند.

اگر تصمیم به خرید این مودم‌ها گرفتید؛ بدانید که تفاوتی با یکدیگر ندارند و هریک ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر باشد؛ آن را بخرید. البته، باید مطمئن شوید که فروشنده حتما مدل VR600 V3 را به شما می‌دهد و اشتباهی سهوی یا عمدی مدل VR600 V1 را برای شما نفرسد که از زمین تا آسمان با VR2100 فرق می‌کنند.

چند نکته درباره مودم‌های تی پی لینک VR2100 و VR600 V3

۱- برخی دوستان می‌پرسند براساس تصاویری که از مودم VR2100 منتشر شده است؛ فاقد درگاه USB 3.0 است. این باور اشتباه است و سایت رسمی تی‌پی‌لینک و همین طور سایت‌های فروشگاهی معتبر، همگی جزو مشخصات مودم VR2100، یک درگاه USB 3.0 را ذکر کردند.

۲- دوباره برخی از دوستان می‌گویند در بازار یک مودم VR600 با سرعت ۱.۶ گیگابیت پیدا کردند؛ چه فرقی با مودم تی پی لینک VR600 V3 دارد؟ در جواب باید گفت که مودم Archer Vr600 V1 دارای سرعت وای فای AC1600 است ولی Archer Vr600 V3 دارای وای فای AC1200 است.

۳- مودم تی پی لینک VR600 V2 از تراشه Broadcom 63168 استفاده می‌کند ولی در ورژن ۳ تراشه چینی استفاده شده است. به همین دلیل، در بازار ورژن ۲ این مودم کمیاب است و از یک سالی به بعد، خود شرکت تی پی لینک آن را تولید نمی‌کند. در سایت رسمی این شرکت نیز خبری از ورژن ۲ نیست.

خرید مودم تی پی لینک VR2100 از دیجی‌کالا

خرید مودم تی پی لینک VR600 V3 از دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫7 دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      برای اینترنت مخابرات این مودم خیلی هم زیادی است. هر کدام را بگیرید قطعا کار شما را راه می اندازد

      1. ممنون
        از یه طرف چیپست v2 برودکام هست و از طرف دیگه سرعت v3 بیشتر هست، برای همین شک داشتم.

        و اینکه این مودم از اینترنت فیبر نوری ftth مخابرات هم پشتیبانی میکنه ؟

  1. بزرگوارام عزیز بین این ۲ مودم تفاوت هایی هست که تو خود سایت تی پی لینک دقیق تر مطالعه بفرمایید متوجه میشید، چطور میگید هیچ فرقی نیست و فقط برای بازار های متفاوت هست!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا