نقد و بررسی

هم لوکس و هم پرقدرت؛ همان روتر وای‌فای ۶ که می‌خواهیم!

در خارج از ایران با ۱۵۰ دلار می‌توانید یک روتر وای‌فای ۶ نسبتا خوب بخرید ولی روتر Ubiquiti AmpliFi Alien نزدیک به ۳۸۰ دلار قیمت دارد و دو روتر آن برای مش وای‌فای ۷۰۰ دلار می‌شود.

بنابراین، این روتر جزو گران‌ترین روترهای وای‌فای ۶ بازار است ولی انصافا جزو بهترین‌های آن‌ها هم هست. تا کنون چندین بررسی کامل درباره این روتر گران‌قیمت خواندم و هیچ‌یک نکته منفی خیلی بزرگی در آن پیدا نکردند.

ای کاش می‌شد چنین روتری را در ایران پیدا کرد و خرید و استفاده کرد تا کیفیت واقعی وای‌فای، حتی روی همین اینترنت ADSL و VDSL را تجربه کنیم.

یک روتر وای‌فای ۶ سه بانده با MIMO 4×4 است؛ روی هر باند رادیویی ۴ آنتن داخلی فعال است و یک باند ۵ گیگاهرتز نیز برای ایجاد لینک میان روترهای مش وای‌فای است. البته روی باند رادیویی ۵ گیگاهرتز سطح بالا MIMO 8×8 داریم.

روی باند ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۱۱۴۸ مگابیت، روی باند ۵ گیگاهرتز بالا ۴۸۰۴ مگابیت و روی باند ۵ گیگاهرتز پایین سرعت ۱۷۳۳ مگابیت است.

مشخصه شاخص این روتر، صفحه‌نمایش عمودی لمسی روتر است که می‌تواند اطلاعات را به صورت گرافیکی و بصری نمایش دهد.

۴ درگاه شبکه LAN گیگابیت در بدنه روتر قرار دارد و یک درگاه WAN گیگابیتی به همراه سوکت برق در زیر روتر قرار گرفتند.

Ubiquiti AmpliFi Alien چیزی فراتر از یک روتر وای‌فای ۶ معمولی است. مثلا شما در این روتر VPN داخلی، ضد بدافزار داخلی و انواع تنظیمات برای اولویت‌دهی به ترافیک شبکه و دستگاه‌ها را خواهید داشت.

متاسفانه روی این روتر از درگاه USB یا سیستم رمزنگاری جدید WPA3 خبری نیست.

سرعت وای‌فای روی این روتر بسیار خوب و فراتر از انتظار است. سایت سی‌نت از این روتر به عنوان یک دستگاه متعلق به آینده نام می‌برد و طراحی خاص و ویژه آن را ستوده است.

سایت گیزمودو به صفحه‌نمایش لمسی این روتر اشاره دارد و می‌گوید می‌توانید انواع داده‌ها و گزارش‌ها را روی آن تماشا کنید. همین‌طور، یک اپلیکیشن موبایل برای انجام تنظیمات ساده روتر دارد.

فقط می‌توانیم آرزو کنیم چنین روترهایی هم وارد بازار ایران بشود و فقط روترهای قدیمی و ناشناخته پشت ویترین فروشگاه‌ها ظاهر نشوند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا