راهنمای خرید

بهترین روترهای وای‌فای ۶ در سال ۲۰۲۱

وای‌فای ۶ با بهبود سرعت و پهنای‌باند روترها وارد بازار شده و نسل جدیدی از وای‌فای به ارمغان می‌آورد

وای‌فای ۶ (استاندارد ۸۰۲.۱۱ax) عصر جدیدی از شبکه‌های بی‌سیم را آغاز کرده است و سرعت را تا ۹.۶ گیگابیت بر ثانیه افزایش می‌دهد؛ ظرفیت بیشتری برای پشتیبانی از دستگاه‌ها فراهم می‌سازد و با مصرف کمتر انرژی، باعث افزایش عمر باتری دستگاه‌های همراه می‌شود. امنیت بهتر و افزایش کارایی در فهرست مزایای روترهای وای‌فای ۶ قرار دارد.

ارتقای به وای‌فای ۶

سال ۲۰۲۱ بهترین زمان برای ارتقای شبکه‌های وای‌فای ۵ به نسل جدید است. روترهای وای‌فای ۶، مودم روترهای وای‌فای ۶، دستگاه‌های همراه و دسکتاپ وای‌فای ۶ و پشتیبانی از این نسل وای‌فای به یک استاندارد رایج در بازار تبدیل شده است. بسیاری از گوشی‌های موبایل نه تنها رده بالا، بلکه میان رده از وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کنند و لپ‌تاپ‌های نسل جدید همگی دارای این استاندارد هستند.

پی‌سی‌ها با کارت شبکه وای‌فای ۶ عرضه می‌شوند و کنسول‌های بازی، تلویزیون‌ها، مینی پی‌سی‌ها، پلیرها و سیستم‌های سرگرمی دارای این نسل جدید وای‌فای هستند.

روترهای وای‌فای ۶ در بازار از قیمت ۷۰ دلار شروع می‌شوند و تا ۶۰۰ دلار برای روترهای پرچم‌دار و گیمینگ در دسترس هستند. در ابتدا شروع عرضه روترهای وای‌فای ۶، شاهد قیمت‌های بسیار بالای ۲۰۰ و ۳۰۰ دلار بودیم ولی اکنون روترهای وای‌فای ۶ رده پایین با کیفیت خوب قیمتی زیر ۱۰۰ دلار و گاها ۶۰ الی ۷۰ دلار دارند.

این قیمت‌ها باعث شده است روترهای وای‌فای ۶ در دسترس خرید مردم قرار بگیرند و عمده کاربران بتوانند شبکه‌های وای‌فای خانگی خود را ارتقا دهند.

وای‌فای ۶ چیست؟

حالا که می‌خواهیم به خرید یک روتر وای‌فای ۶ فکر کنیم؛ بهتر است دوباره و دقیق‌تر استاندارد وای‌فای ۶ را بشناسیم و با ویژگی‌ها و مزایای آن بیشتر آشنا شویم.

وای‌فای ۶ یا Wi-Fi 6 نامی برای استاندارد ۸۰۲.۱۱ax؛ جدیدترین نسل شبکه‌های بی‌سیم است. البته، پس از وای‌فای ۶، یک نسخه جدیدتر از آن به نام وای‌فای ۶E یا Wi-Fi 6E نیز عرضه شده است که هنوز فراگیر نبوده و به طور گسترده از آن پشتیبانی نمی‌شود.

بسیاری از دستگاه‌ها و روترهای امروزی از وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کنند و سرعت اسمی بین ۵.۶ تا ۱۱ گیگابیت بر ثانیه ارائه می‌دهند. وای‌فای ۶ مزایایی بیشتر از سرعت انتقال داده‌ها دارد؛ از جمله می‌توان به پهنای‌باند بیشتر، مصرف کمتر انرژی باتری، کارایی بهتر در مناطق شلوغ و پر تراکم و امنیت بهتر اشاره کرد.

وای‌فای ۶ مجموعه‌ای از فناوری‌ها و تکنیک‌های جدید را به روترهای خانگی اضافه کرده است. پروتکل OFDMA یا Orthogonal Frequency-Division Multiple Access با تقسیم کانال‌های وای‌فای به کانال‌های فرعی، حداکثر به ۳۰ نفر اجازه می‌دهد به طور همزمان از یک کانال اشتراکی با عملکردی خوب استفاده کنند.

فناوری TWT یا Target Wake Time برای کاهش مصرف انرژی در روترهای وای‌فای ۶ قرار داده شده است. دستگاه‌های وای‌فای ۶ می‌توانند به طور هوشمندی تصمیم بگیرند چه موقع باید از حالت خواب و صرفه‌جویی مصرف انرژی بیدار شوند و چه موقع به حالت استندبای بروند. انتظار می‌رود، دستگاه‌های هوشمندی مانند دوربین‌های مدار بسته و دوربین‌های نظارتی، درب‌های و سنسورهای اینترنت اشیا، گوشی‌های تلفن همراه، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها با فناوری TWT مصرف انرژی بهتری داشته باشند.

یکی از مزایای بزرگ وای‌فای ۶، افزایش پهنای‌باند کانال‌های ویدئویی است. در وای‌فای ۶، پهنای‌باند یک کانال از ۸۰ مگاهرتز به ۱۶۰ مگاهرتز (دو برابر) افزایش پیدا کند. این افزایش پهنای‌باند باعث می‌شود ارتباطات سریع‌تری میان روترها و دستگاه‌های گیرنده سیگنال‌ها شکل بگیرد و دستگاه‌های بیشتری روی یک کانال به طور همزمان تبادل داده داشته باشند.

عملکرد بهتر روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و داشتن آپ‌لینک و دان‌لینک بهتر، رمزنگاری WPA3، کیفیت سرویس QoS بهتر برای مدیریت پهنای‌باند و برخی ویژگی‌های ریز دیگری در Wi-Fi 6 شاهد هستیم.

در استاندارد Wi-Fi 6E که به تازگی تصویب شده است و اشاره کردیم هنوز به صورت فراگیری در همه دستگاه‌ها پشتیبانی نمی‌شود؛ علاوه بر همه مزایای وای‌فای ۶، شاهد یک فرکانس سوم ۶ گیگاهرتز با سرعت بیشتری هستیم. طیف‌های ۱۲۰۰ مگاهرتز و پشتیبانی از چندین باند ۸۰ مگاهرتز بدون ازدحام و اورلپ نیز در استاندار وای‌فای ۶ ایی شاهد هستیم.

مشخصات وای‌فای ۶

در کنار نام روترهای وای‌فای ۶ می‌توان عبارت‌های AX1500 یا AX11000 را مشاهده کرد که نشان‌دهنده سرعت نهایی اسمی و ترکیبی پهنای‌باندهای مختلف است. مثلا، روتر دو بانده AX1500 می‌تواند روی باند ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۱۲۰۱ مگابیت را ارائه دهند.

یک روتر سه بانده AX11000 هم سرعت ۱۱۰۰۰ مگابیت اسمی ارائه می‌دهد که روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۱۱۴۸ مگابیت و روی دو باند ۵ گیگاهرتز سرعت ۴۸۰۴ مگابیت عرضه می‌کند.

باید بدانیم که این سرعت‌ها همگی نظری هستند و در عمل سرعت‌های پایین‌تر و ترکیبی از دو فرکانس رادیویی دریافت خواهیم کرد. در دنیای آزمایشگاهی سرعت‌های بالا ولی پایین‌تر از این اعداد به دست می‌آید.

بهترین روترهای وای‌فای ۶

حالا نوبت به معرفی بهترین روترهای وای‌فای ۶ برای مصارف و کاربرهای مختلف رسیده است. این روترها براساس تست‌ها و ارزیابی‌های سایت معتبری مانند پی‌سی مگزین انتخاب شدند:

بهترین روتر وای‌فای ۶ از همه نظر: ایسوس RT-AX88U

می‌توان گفت بهترین روتر وای‌فای ۶ از همه نظر است. در تست‌ها بالاترین امتیازها را کسب کرده است و همراه با مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و امکانات پیشرفته عرضه می‌شود. ابزارهای مدیریتی گنجانده شده در پنل کاربری و اپلیکیشن ایسوس مزیت بزرگ این روتر است. قیمت نسبتا بالایی دارد ولی بهترین روتری است که می‌توانید برای آینده وای‌فای خانگی یا کسب‌وکار خود بخرید.

روتری در رده AX6000 با سرعت اسمی ۶ گیگابیت بر ثانیه است. سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز به ۴۸۰۴ مگابیت و فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به ۱۱۴۸ مگابیت می‌رسد. ۴ آنتن خارجی به همراه یک پردازنده چهار هسته‌ای ۱.۸ گیگاهرتزی و ۱ گیگابایت رم دارد. از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند و دارای یک درگاه USB 3.0 است.

مزایا و معایب روتر ایسوس RT-AX88U:

سرعت بالای عملی روی هر دو کانال رادیویی

نصب آسان

پنل کاربری مملو از ابزارهای مدیریت شبکه و امکانات نرم‌افزاری

۸ درگاه شبکه LAN گیگابیتی

تنظیمات QoS پیشرفته

قیمت گران: ۲۸۰ دلار

بهترین روتر وای‌فای ۶ برای استریم ۸K UHD: نت‌گیر RAX120

اگر بخواهید روتری برای خانه بخرید که با آن مشغول ویدئو کنفرانس، استریم ویدئوهای ۴K و گیمینگ شوید و خم به ابرو نیاورد و از جدیدترین استانداردها و ویژگی‌های وای‌فای سود ببرد؛ روتر AX12 نت‌گیر انتخاب شما است.

یک روتر در رده AX6000 با ۱۲ لینک استریم جداگانه و MU-MIMO و USB 3.0 و یک درگاه اترنت با حداکثر سرعت ۵ گیگابیت چندگانه و نت‌گیر Armor. پردازنده این روتر چهار هسته‌ای با سرعت ۲.۲ گیگاهرتز و ۶۴ بیتی است که برای استریم ویدئوهای ۴K و ۸K مناسب است.

مزایا و معایب روتر نت‌گیر AX12:

درگاه اترنت چندگانه ۵G/2.5G/1G

استریم ۴K/8K UHD

پردازنده بسیار قدرتمند ۶۴ بیتی

قیمت بسیار گران: ۴۰۰ دلار

بدون آنتن خارجی

بهترین روتر وای‌فای ۶ از نظر سرعت: تی‌پی‌لینک آرچر AX11000

اگر فاکتور سرعت برای شما اهمیت دارد و می‌خواهید روتری بخرید که وای‌فای بالای ۱۰ گیگابیت به شما بدهد و همین‌طور از امکانات نرم‌افزاری و درگاه‌های بی‌شمار برخوردار باشید؛ سراغ روتر وای‌فای ۶ تی‌پی‌لینک آرچر AX11000 بروید.

روتر سه بانده‌ای در رده AX11000 است؛ روی هر فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۴۸۰۴ مگابیت و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۱۱۴۸ مگابیت به نمایش می‌گذارد. تنظیمات گیمینگ بسیار خوبی دارد و می‌تواند به طور خودکار دستگاه گیمینگ، بازی و وضعیت ترافیک گیمینگ را تشخیص داده و روتر را برای بهترین کارایی گیمینگ تنظیم کند.

یک درگاه WAN چندگانه با سرعت ۲.۵ گیگابیت و دو درگاه USB 3.0 از نوع A و C دارد. پردازنده چهار هسته‌ای با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز و ۳ کوپروسسور برای دسترسی به لود بالا برخوردار است.

مزایا و معایب روتر تی‌پی‌لینک Archer AX11000:

سه بانده

تنظیمات گیمینگ کاربرپسند

درگاه‌های شبکه زیاد و چندگانه WAN

ابزار کنترل والدین بسیار قوی

قیمت گران: ۵۰۰ دلار

بدنه بزرگ

بهترین روتر وای‌فای ۶ از نظر انتقال فایل: نت‌گیر AX8 RAX80

این روتر از ۸ لینک استریم جداگانه پشتیبانی کرده و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت انتقال فایل بسیار خوبی دارد. اگر دستگاه‌های زیادی در خانه دارید که باید دائما دانلود داشته باشند یا نیاز دارید مرتبا فایل‌های بزرگ زیادی بین شبکه جابه‌جا شود؛ روتر نت‌گیر AX8 مناسب کار شما است.

روتری در رده AX6000 با ۵ درگاه LAN و ۱ درگاه WAN و ۲ درگاه USB 3.0 که تمام مزایا و ویژگی‌های یک روتر وای‌فای ۶ را ارائه می‌دهد. پردازنده این روتر چهار هسته‌ای با سرعت کلاک ۱.۸ گیگاهرتز است. نصب و استفاده از این روتر بسیار آسان است.

مزایا و معایب روتر نت‌گیر AX8 RAX80:

نصب و استفاده آسان

سرعت عالی روی فرکانس ۵ گیگاهرتز و انتقال فایل

لینک اگریگیشن

قیمت گران: ۲۴۰ دلار

بدون آنتن خارجی

بدون آنتی مالور

بهترین روتر وای‌فای ۶ از نظر درگاه شبکه: تی‌پی‌لینک آرچر AX6000

آرچر AX6000 جز اولین روترهای وای‌فای ۶ دنیا است و به طور کامل گواهی‌نامه استاندارد ۸۰۲.۱۱ax را پشتیبانی نمی‌کند. مثلا، به پروتکل رمزنگاری WPA3 مجهز نیست اما از ۸ درگاه شبکه اترنت سود می‌برد که یک درگاه WAN با سرعت ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه است. سرعت این روتر روی فرکانس ۵ گیگاهرتز فوق‌العاده است و امکانات نرم‌افزاری زیادی به شما می‌دهد.

یک روتر در رده AX6000 با عملکرد نسبتا خوب است. نصب آسان، ابزار کنترل والدین و آنتی مالور اختصاصی، سرعت انتقال فایل بالا و امکانات نرم‌افزاری نسبتا خوب از این روتر یک گزینه عالی برای ارتقای شبکه‌های وای‌فای خانگی ساخته است.

مزایا و معایب روتر تی‌پی‌لینک AX6000:

سرعت انتقال فایل بالا

نصب آسان

ابزار کنترل والدین و ضد مالور اختصاصی

درگاه‌های شبکه زیاد

قیمت بالا: ۲۷۰ دلار

عدم پشتیبانی از WPA3

اندازه بزرگ

ارزان‌ترین روتر وای‌فای ۶: دی‌لینک DIR-X1560

روتر EXO Mesh AX1500 دی‌لینک با قیمت زیر ۱۰۰ دلار جزو ارزان‌ترین و در عین حال بهترین روترهای وای‌فای ۶ بازار است. کارایی و سرعت این روتر روی فرکانس ۵ گیگاهرتز رضایت‌بخش و بالا است اما روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز نباید انتظار زیادی داشت.

یک روتر در رده AX1500 با سرعت ۱.۲ گیگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز و ۳۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز. ۴ آنتن جدانشدنی، ۱ درگاه WAN و ۴ درگاه LAN دارد که متاسفانه گیگابیتی نیستند. خبری از درگاه‌های USB 2.0/USB 3.0 نیست اما از فناوری مش وای‌فای دی‌لینک و MU-MIMO پشتیبانی می‌کند. یک پردازنده سه هسته‌ای با سرعت ۱.۵ گیگاهرتز، ۲۵۶ مگابایت رم و ۱۲۸ مگابایت حافظه فلش روی آن نصب شده است.

مزایا و معایب روتر دی‌لینک EXO Mesh AX1500:

اقتصادی و قیمت مناسب: ۹۹ دلار

کارایی خوب فرکانس ۵ گیگاهرتز

نصب آسان و پشتیبانی از مش وای‌فای

دستورات کنترلی صوتی

سرعت کم فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز

عدم درگاه USB

عدم درگاه LAN گیگابیتی

عدم پشتیبانی از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز

کنترل والدین ضعیف

بهترین روتر وای‌فای ۶ از نظر قیمت اقتصادی: تی‌پی‌لینک Archer AX50

یک روتر وای‌فای ۶ میان‌رده با قیمت و سرعت خوب به همراه امکاناتی مانند ضدبدافزار و کنترل والدین. این روتر با قیمت ۱۵۰ دلار دقیقا میان روترهای رده بالا و روترهای ارزان‌قیمتی مانند دی‌لینک EXO Mesh AX1500 قرار گرفته است. از آخرین فناوری‌های وای‌فای ۶ بهره می‌برد و سرعت و کارایی خوبی در تست‌ها نشان داده است.

این روتر در رده AX3000 است. روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۲۴۰۲ مگابیت و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۵۷۴ مگابیتی به نمایش می‌گذارد. از فناوری‌های Beamforming و OFDMA و DFS و MU-MIMO بهره می‌برد و به یک پردازنده دو هسته‌ای با ۱ درگاه WAN و ۴ درگاه LAN گیگابیتی به همراه ۱ درگاه USB 3.0 مجهز شده است.

این روتر برای مصارف خانگی و کاربرانی که نمی‌خواهند پول زیادی برای خرید روتر وای‌فای ۶ بدهند؛ گزینه بسیار ایده‌آلی است.

مزایا و معایب روتر تی‌پی‌لینک Archer AX50:

سرعت و سیگنال‌دهی بالا

ابزار کنترل والدین قوی

ابزار ضدابزار

لینک اگریگیشن

عدم پشتیبانی از WPA3

عدم پشتیبانی از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز

سرعت متوسط در انتقال فایل

بهترین روتر وای‌فای ۶ برای شبکه و گیمینگ خانگی: ایسوس RT-AX86U AX5700

برای کاربران خانگی میان‌رده‌ای که دنبال یک روتر گیمینگ هستند؛ ایسوس RT-AX86U را پیشنهاد می‌دهیم. این روتر در تست‌ها کارایی خوبی به نسبت رده و مشخصات خود بروز داده است و ویژگی‌های ارزشمند ایسوس برای گیمرها را در پنل کاربری خود دارد.

ابزار کنترل والدین بسیار قوی، لینک اگریگیشن، ابزار تشخیص و بلوکه کردن بدافزارها و ویروس‌ها، ابزارهای مدیریت پهنای‌باند و ترافیک و دستگاه‌های متصل به شبکه همگی در پنل کاربری این مودم در دسترس هستند تا به همراه نرم‌افزار موبایل ایسوس، نصب و مدیریت این روتر بسیار آسان شود.

روتر ایسوس RT-AX86U در رده AX5700 و با سرعت ۸۶۱ مگابیت برای فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۴۸۰۴ مگابیت برای فرکانس ۵ گیگاهرتز است. از ۱ درگاه ۲.۵ گیگابیت و ۱ درگاه یک گیگابیت WAN در کنار ۴ درگاه LAN گیگابیتی و دو درگاه USB 3.0 سود می‌برد تا بالاترین انعطاف‌پذیری در درگاه‌های ارتباطی را داشته باشد.

مزایا و معایب روتر ایسوس RT-AX86U:

نصب و مدیریت آسان

سرعت و کارایی بسیار خوب در تست‌ها

درگاه LAN چند گیگابیتی

لینک اگریگیشن

ابزار کنترل والدین و ضدبدافزار قوی

ظاهر عمودی

پوشش‌دهی و برد سیگنال متوسط

سرعت انتقال فایل متوسط

بهترین روتر وای‌فای ۶E: نت‌گیر RAXE500

اگر قصد دارید یک روتر Wi-Fi 6E بخرید که یک نسل بالاتر از روترهای وای‌فای ۶ است و سه باند رادیویی ۲.۴ و ۵ و ۶ گیگاهرتز دارد؛ در میان تعداد کمی روتر که در این نسل وارد بازار شده است؛ فعلا مدل نت‌گیر RAXE500 گزینه خرید خوبی است.

طبیعی است قیمت این روتر بسیار بالا (حدود ۶۰۰ دلار) باشد و بزرگ‌ترین مشکل آن عدم سازگاری بسیاری از گوشی‌ها، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و دانگل‌های وای‌فای با این استاندارد است.

یک پردازنده چهار هسته‌ای قوی روی این روتر سوار شده و دارای دو درگاه USB 3.0 به همراه درگاه‌های LAN و WAN یک گیگابیتی تا چند گیگابیتی است.

روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۱.۲ گیگابیت، روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۴.۸ گیگابیت و روی فرکانس ۶ گیگاهرتز سرعت ۴.۸ گیگابیت را به نمایش می‌گذارد تا جمعا سرعتی ۱۱ هزار مگابیتی داشته و از رده AX11000 باشد.

مزایا و معایب روتر نت‌گیر RAXE500:

سرعت بسیار بالا در انتقال فایل

پشتیبانی از فرکانس ۶ گیگاهرتز

درگاه‌های LAN/WAN چند گیگابیت

لینک اگریگیشن

پشتیبانی از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز

بسیار گران: ۶۰۰ دلار

برنامه ضدبدافزار Armor نت‌‌گیر پولی است

ابزار کنترل والدین محدود

عدم تنظیمات QoS


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا