نقد و بررسی

بررسی اینترنت فیبرنوری آذرخش های‌وب

تجربه یک کاربر از چند ماه کار با اینترنت FTTH های‌وب و بیان مزایا و معایب

نزدیک به یک سال است شرکت های‌وب سرویس اینترنت فیبرنوری «آذرخش» را راه‌اندازی کرده است.

سرویسی که ابتدا از شهر کرج و منطقه عظیمه و جهان‌شهر استان کرج شروع به کار کرد و بعد به تهران رسید و طبق گفته‌های های‌وب در پایان سال ۱۴۰۰ در بیش از ۵۰۰ شهر ایران ارائه می‌شود.

سرعت این سرویس FTTH در ابتدا ۵۰ مگابیت بر ثانیه بود که اکنون به ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه رسیده است. همین‌طور، کف سرعت این سرویس ۲۰ مگابیت بر ثانیه است.

ما در مطلب «همه آن ‌چیزی که باید درباره سرویس اینترنت پرسرعت آذرخش های‌وب بدانیم» به طور مفصل درباره آذرخش های‌وب صحبت کردیم. از تعرفه بگیرید تا مودم و شرایط ثبت‌نام و مناطق تحت پوشش و مسایل دیگر!

اما همیشه تجربه عملی و از نزدیک چیز دیگری است. یکی از خواننده‌های عزیز سایت شبکه‌چی به نام «علی کریمی» در دو مقطع تجربه استفاده خود از اینترنت آذرخش های‌وب را برای ما گزارش کرده است.

ضمن تشکر ویژه از این دوست عزیز؛ ما بدون هیچ‌گونه دخل و تصرفی، مشاهدات و نتایچ تست‌های این دوست عزیز را برای شما در ادامه آوردیم تا با این سرویس اینترنت فیبرنوری که فعلا تنها رقیب جدی «تانومای مخابرات» است بیشتر آشنا شوید:

ماه نخست کار با اینترنت آذرخش های‌وب

دوستان من، سرویس آذرخش های‌وب را خریداری كردم. در این ١ ماهی كه استفاده می‌كنم راضی هستم.

سرعت با كابل لَن به دستگاه گیمینگ حدودا ٣٥٠ مگابیت هست، با لپ‌تاپ معمولی ١٥٠ مگابیت، اما متاستفانه سرعت مودم و استفاده از وای‌فای حدودا ٥٠ مگابیت می‌شود، آن هم بخاطر اینكه مودم نمی‌تواند بیشتر از ٥٠ مگابیت را انتقال کند (مودم تک بانده ۲.۴ گیگاهرتز است و سرعتی بالاتر از ۵۰ مگابیت ندارد)، سرعت دانلود هم روی لپ‌تاپ معمولی ١٣ مگابیت است(بدون استفاده از كابل شبکه LAN) و برای گیمینگ تا الان تست نكردم چون سیستم برای خودم نبود …

لپ‌تاپ گیمینگ لنوو: سرعت ۳۳۶ مگابیت

دركل سیستمی كه با آن تست می‌كنید خیلی مهم است؛ هرچی سیستم به‌روزتر و قوی‌تر باشه سرعت بیشتری به شما می‌دهد.

لپ‌تاپ گیمینگ MSI: سرعت ۱۶۵ مگابیت

در مجموع راضی هستم. می‌توانید اینستاگرام را بدون كوچك‌ترین لگی میشه چک کنید. سایت‌ها را با سرعت خوبی باز می‌کند و پینگ خوبی برای گیمرها دارد.

اما بزرگترین ایراد این سرویس، نصب و كابل‌کشی هست كه موقع نصب اكثرا توی ذوق شما می‌خورد، اینكه می‌گویند نیاز به خط تلفن ندارد و راه‌اندازی سریعی دارد بخاطر این است كه مثل سیم ماهواره از نمای ساختمان كابل رو می‌کشند و داخل منزل می‌آورند و كابل كلا ول هست، اینكه هر لحظه ممكن است کابل را بدزدند یا پاره‌اش كنند هست. وقتی باد باشد؛ دائما صدا می‌دهد و ما كلی كار انجام دادیم كه خیلی كم تکان بخورد اما باز نمی‌شود ثابت نگه داشت.

خدمات پس از فروش خوب هست، یكبار سرویس قطع شد اونم بخاطر این بود كه كابل پیچ خورده بود و افت سرعت داشت. من تماس كه گرفتم فردا آمدند درست كردند …

من طرح ٢١٠ گیگابایت ٣ ماهه را خریدم (ماهی٧٠ گیگابایت)، قیمت نسبت به ADSL خیلی بالاتر هست و گیگی ١٠٠٠ تومن آب می‌خورد (بدون مالیات). اینكه می‌گویند سرعت بالا مصرف بیشتر می‌شود هم بستگی به خودتان دارد. من ماه اول ٥٠ گیگ مصرف كردم، ولی ترسم از این بود كه مثل مصرف اینترنت موبایلم باشد
خط همراه اول سرعت داغون و بسته‌های گرونی دارد و در یك چشم به هم زدن سریع تموم می‌شود ولی من برای ماه اول كه تشنه دانلود بودم؛ مصرفم ٥٠ گیگابایت شد و ٢٠ گیگ اضافه آوردم. در آخر امیدوارم چیزی از قلم نیفتاده باشد و توضیحاتم كمكی برای دوستانی كه می‌خواهند این سرویس و خریداری كنند؛ باشد.

ماه دوم کار با اینترنت آذرخش های‌وب

سلام دوستان

اگر بخواهم تجربه ماه دوم رو به آن اضافه كنم، متوجه این شدم كه این سرویس اینترنت، سرعت بالا به شما می‌دهد؛ ولی فقط به این شرط كه سیستم یا حتی موبایلی كه استفاده می‌كنید؛ به‌روز و قوی باشد.

برای مثال یك تست با لپ‌تاپ خیل معمولی كه سخت‌افزار قوی نداشت در حد اینكه در كلاس‌های آنلاین شركت كنیم، حتی با كابل Lan هم نتوانستیم بیشتر از ٤٠ مگابیت سرعت دریافت كنیم. بنابراین دوستانی كه این سرویس را می‌خرند و سرعت مورد نظر را دریافت نمی‌کنند؛ باید به این نكته توجه داشته باشند كه باید سیستم سخت‌افزاری باید قوی داشته باشند.

تست با یک لپ‌تاپ معمولی: وای‌فای یا کابل شبکه LAN سرعت بیشتر از ۴۰ مگابیت به دست نمی‌آید.

در تست با گوشی، آیفون ٦ سرعتی كه دریافت می‌کند ٣٠ مگابیت هست، آیفون ایكس ٤٠ مگابیت و آیفون  ١٢ پرو مكس كه آخرین نسل گوشی‌های اپل است؛ حدودا ٥٠ مگابیت را دریافت كرد. با آخرین نسل گوشی شیائومی هم تست گرفتیم؛ حدودا ٤٥ مگابیت سرعت داشت. در توضیحات قبلی اشاره كرده بودم كه با وای‌فای بیشتر از ٥٠ مگابیت نمی‌شود سرعت گرفت …

این مثال‌ها را زدم تا دوستان كاملا متوجه نسل لپ‌تاپ‌ها یا گوشی‌ها بشوند كه چقدر سرعت‌ها با هم تفاوت دارد. این را هم ذكر كنم كه موقع تحویل سرویس خود نصاب نتوانست با گوشی خودش بیشتر از ٣٢ مگابیت دانلود داشته باشد؛ در صورتی كه شرکت های‌وب گفته بود سرعت ١٠٠ مگابیت رو تضمینی تحویل می‌دهند، یعنی حتی خود نصاب هم این مسائل را در جریان نبود كه به من توضیح بده و متقاعدم کند.

خودم تك تك این تست‌ها را با گوشی‌ها و سیستم‌های مختلف انجام دادم و متوجه شدم كه سرویس سرعت مورد نظر را انتقال می‌دهد اما به شرط و شروطه‌ها.

نكته آخر و خیلی مهم؛ چند وقت دیگر باید برای سرویسم بسته خریداری كنم و بسته‌ها به شدت قیمت بالایی دارند كه خیلی توی ذوق من خورد و فكر می‌كنم این سیاست های‌وب است برای اینكه هزینه نصب و راه‌اندازی رایگان را در طولانی مدت چند برابر از مشتری بگیرد.

ارزان‌ترین بسته ١ ماهه با سرعت ٢٠ مگابیت و حجم ٥٠٠ گیگابیت اینترنت بین‌الملل قیمت ١٥٠ تومان بدون مالیات

سرعت ٣٠ مگابیت حجم ٥٥٠ گیگابایت بین‌الملل قیمت ١٨٠ تومان بدون مالیات

سرعت ٥٠ مگابیت حجم ٦٥٠ گیگابابتی قیمت ٢٠٠ تومان بدون مالیات

و در ٣ ماهه و ٦ ماهه هیچ فرقی در قیمت بسته‌ها و سرعت‌ها مشاهده نمی‌کنید؛ یعنی برای مثال سرعت ٢٠ مگابیت با حجم ٥٠٠ گیگابیت و قیمت ١٥٠ تومان ماهانه ، ٦ ماهه می‌شود حجم ٣٠٠٠ گیگابایت قیمت ٨٥٥ هزار تومان … به نظر می‌رسد قیمت اینترنت فیبرنوری مخابرات خیلی خیلی بهتر از های‌وب باشد.

در آخر من می‌خواهم سرعت ٢٠ مگابیت را خریداری و تست كنم؛ ببینم بستر سرعت یا همان پهنای‌باند های‌وب برای تمام مشتركین باز هست یا نه، چون من سرعت ١٠٠ مگابیت خریداری كردم و توانستم تا سرعت ٣٥٠ مگابیت سرعت دریافت كنم. این سری هم میخواهم كمترین سرعت را خریداری كنم ببینم كه می‌توانم سرعت بیشتری ازشان بگیرم یا خیر.

انشالله بعد از استفاده تجربه خودم را اینجا به اشتراك خواهم گذاشت. اگر بشود با سرعت ٢٠ مگابیت، سرعت بالاتری دریافت كرد؛ همیشه همین سرعت رو انتخاب می‌كنم و بالاتر از این از نظر من پول دور ریختن است؛ چون واقعا ٥٠٠ گیگابایت رو نمی‌شود در ١ ماه تمام كرد و اگر سرعت باز باشد؛ چرا پول ٥٠ مگابیت را بدهم با همین سرعت ٢٠ هم می‌توانم سرعت بالاتری دریافت کرد.

امیدوارم كه توضیحاتم برای دوستان قانع‌كننده باشد و در خرید سرویس تمام جوانب را در نظر بگیرند …


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. من حدود ۶ ماه از سرویس آذرخش استفاده کردم مودم امانی قدیمیه و حداکثر سرعت وای فای ۱۵۰ مگ بستگی به شرایط محیطی و نویز داره و موبایل و … حتما توجه کنید که داخل تنظیمات وای فای دستگاه ۴۰Mhz باشه در غیر این صورت حداکثر سرعت ۵۰ مگه بهترین روش تهیه یک روتر با پورت گیگا و ac750 به بالا هست مثل (mi 4a giga) . اینترنت کاملا پایداره پینگ عالی اپلود عالی جیتر ۰ سرعت تحویلی همان سرعت خریداری شده است چه با لن چه با وای فای اما قیمتش موقع تمدید نسبتا بالا هست حداقل ماهی ۱۶۰ با ۵۰۰ گیگ حداکثر سرعت قابل تمدید هم اکنون ۵۰ هست قراره ۱۰۰ بشه اگه در مناطق تحت پوشش قرار دارید حتما تجربه کنید همچنین فیبرکشی داخل کرج در چند منطقه دیگر وجود دارد اما بسترسازی هنوز کامل نشده و درمورد کابل کشی که برای مشترک ضعیف انجام میشه و به صورت روی کار که خیلی از دوستان مشکل دارن وگاهی اوقات کابل های فیبر آویزان و رها شده دیده میشن که به راحتی قطع میشن و به سختی وصل. امیدوام موفق باشید

    1. سلام دوست عزيز ممنون بابت راهنماييتون من نميتونستم با واي فاي بيشتر از سرعت ٥٠ بگيرم ، وقتي از تنظيمات فركانس رو تغير دادم سرعت كلا بالاي ٥٠ مگ هست خواستم ازتون تشكر كنم ،
      در مورد روتر هم يه توضيح مختصر بديد ممنون ميشم همينطور قيمتش …
      سوال بعديم اين هست شما وقتي بسته ي ٥٠٠ گيگ ماهانه با سرعت ٢٠ مگ رو ميخريد ، ميتونيد سرعت بيشتري دريافت بكنيد يا اينكه سرعت ٢٠ ثابت ميده ؟

  2. سلام
    از سایت شبکه چی ممنونم اما سوالی ازتون دارم: چرا رو فیبر های وب مدام مانور می دید مگه می تونه واقعا به کاربران خونگی برسه؟ شما که وضعیت آی سی تی کشور رو می دونید امید دارید های وب بتونه؟ اونم وقتی که شرکت هایی مثل شاتل و حتی مخابرات نمی تونن شبکه خودشون رو گشترش بدن.
    ممنون

  3. بنده خواستم تجربه دوستان رو ببینم اینجا راهنمایی شدم از طرف گوگل… میگی مگه میشه برسه شهرهای دیگه؟ بله میشه! ما ۶ ماه پیش یعنی آخرای خرداد بود اومدن گفتن داریم فیبر نوری میکشیم الان ۶ ماه گذشته میگن برای خرید ثبت نام کنید فقط هم کد پستی خونه رو میخوان کابل کلا به کل نقاط شهرمون ایلام کشیده شده. یعنی همین که بگن داریم میایم فیبر بکشیم ۶ ماه بعد داریش! یه ماشین هست مثل سنگ فرز هست عمق ۷۰ سانت و عرض ۱۰ سانت زمین رو برش میده یکی کابل رو میذاره یه اکیپ هم با ملات پر میکنه شکاف رو و تمام!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا