اخبار ایران

فیبر نوری بدون مشتری است؛ مردم تمایلی به FTTH ندارند

در حالی پوشش اینترنت فیبر نوری افزایش یافته است که در بازار رغبتی برای آن نیست

از ابتدای شروع دولت سیزدهم، پوشش فیبر نوری ۱۶۱ درصد رشد داشته است ولی با بحران کمبود تقاضا روبرو شده؛ به‌طوری‌که از مرداد ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۱ فقط ۶۰ هزار پورت FTTH به مشترکان واگذار شده است.

دولت سیزدهم و وزیر ارتباطات این دولت روی شعار «پوشش ۲۰ میلیونی فیبرنوری منازل کسب‌وکارها» تاکید دارد. بماند که ۲.۵ سال از عمر دولت گذشته و فقط ۲.۵ میلیون پورت از ۲۰ میلیون پورت تامین شده است؛ فعلا مشکل بزرگ‌تری در بازار هست و آن عدم تمایل مردم به اینترنت فیبر نوری است.

داده‌های سایت Iranfttx نشان می‌دهند در دولت سیزدهم، پوشش فیبر نوری طی ۱.۵ سال، حدود ۱۶۱ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: ۲۰ پرسش و پاسخ مهم درباره خرید اینترنت FTTH (فیبر نوری)

در مرداد ۱۴۰۰ که دولت رئیسی بر سر کار آمد؛ حدود ۹۰۹ هزار خانوار تحت پوشش فیبر نوری بودند. در دی ماه ۱۴۰۰، این پوشش‌دهی به یک میلیون و ۳۴۷ هزار خانواده رسید و در اسفند ۱۴۰۱ شاهد پوشش فیبر دو میلیون و ۳۷۵ هزار خانواده بودیم.

ولی رشد مشتریان FTTH یا فیبر نوری، امیدوارکننده نیست. در مرداد ۱۴۰۰ مشترکان FTTH در سایت Iranfttx حدود ۳۰۶ هزار نفر عنوان شده است و در اسفند ۱۴۰۱ تعداد آن‌ها به ۳۶۶ هزار نفر رسیده است؛ یعنی رشدی ۱۹ درصدی که اصلا خوب نیست.

تقاضای فیبر نوری

این آمار نشان می‌دهد مشتریان چندان تمایلی به دریافت اینترنت فیبر نوری ندارند و فعلا اینترنت ADSL و ۴G را ترجیح می‌دهند. قیمت‌گذاری بالای اینترنت فیبر نوری، یکی از دلایل عدم تقاضای بالای برای FTTH است.

یکی دیگر از مشکلات توسعه فیبر نوری و عدم تقاضا برای آن در عدم توازن توسعه فیبر نوری در شهرهای مختلف است. بیش از ۵۰ درصد پوشش فیبر نوری در استان‌های تهران، قم و البرز است و بسیاری از استان‌های پر جمعیت، هنوز به FTTH دسترسی ندارند.

بسیاری از شهرداری‌های مراکز استان با شرکت‌های اپراتور فیبر نوری همکاری نکرده و تعرفه‌هایی درخواست می‌کنند که خارج از چارچوب تعرفه‌گذاری دولت برای این حوزه است.

افزون بر این، بسیاری از کاربران در برخی شهرستان‌ها تشنه دسترسی به اینترنت فیبر نوری هستند ولی شرکت‌های اپراتور یا مخابرات عنوان می‌کنند که باید برای ارائه سرویس، تعداد مشخصی مشتری در یک محله یا خیابان و مجتمع باشد و برای یک فرد یا دو نفر، کابل‌کشی فیبر و برقراری سرویس صورت نمی‌گیرد.

اگر مردم با مزایای واقعی اینترنت فیبر نوری آشنا شوند و حتی شده برای یک بار، آن را تجربه کنند؛ مشکلات مالی این سرویس و بحث هزینه بالای آن، توجیه‌پذیر خواهد شد.

تعرفه‌های فیبر نوری شرکت‌های مختلف را در ادامه می‌بینید:

تعرفه فیبر نوری شاتل

تعرفه فیبر نوری آسیاتک

تعرفه فیبر نوری صبانت

تعرفه فیبر نوری مخابرات


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫19 دیدگاه ها

  1. داده های سایت Iranfttx در خصوص پوشش فیبرنوری خیلی درست نیست. مثلا منطقه مارو زده پوشش کامل در حالی که نزدیک ترین کافو کیلومتر ها از منطقه فاصله داره و مخابرات منطقه یا شرکت های دیگه میگن پوشش نداریم. تو کرج

  2. توسعه فیبر نوری با برنامه و منظم و در همه شهرها نیست. دوم اینکه توسعه فیبر ابتدا باید در شهرستانها و شهرهای کوچک انجام شود چون در شهرهای بزرگ، گزینه های مختلفی مثل تیدی ال تی ای، فورجی و فایوجی، وایرلس، ای دی اس ال باکیفیت و . . . در دسترس است که در شهرهای کوچک هیچکدام نیست. من شدیداً مشتاق اینترنت فیبر نوری یا حداقل vdsl هستم که به مخابرات یزد مراجعه کردم گفتند تا دو سال آینده برای شهر تفت و منطقه شما هیچ اتفاقی قرار نیست بیفته. حداقل مخابرات بیاد و فیبرکشی تا کافوها را انجام بده و اینترنت vsdl واگذار کنه.

  3. در هر صورت اینترنت یا بسته است یا سرعت صفر است .یا قطع است یا فیلتر است .ولی پول کامل می گیرن .اینجا ملت هیچ کاره اند لباس شخصی ها تصمیمی دلشان می خواهد برای ملت می گیرن .به کسی هم پاسخگو نیستن .اینجا کره شمالی هم بدتر است .

  4. ملت اتفاقا میخوان گرفتار بی نظمی شرکت ها میشن
    من خودم درخواست امکان سنحی از ۲۰۲۰ مخابرات دادم میگه منفیه
    از پیمانکار مخابرات هزینه کردم درخواست امکان سنجی دادم میگه مثبت
    حضوری رفتم مخابرات شماره میگیره میگه تماس گرفته میشه باهاتون ولی خبری نشد

    خودشون کارشون درست و شفاف نیست وگرنه من میخواستم هزینه کنم برای فیبر نوری

  5. سلام . من نزدیک سه سال در یکی از شهرکهای اطراف سمنان زندگی میکردم که اونجا فیبرنوری داشت وقتی منزلمون رو بردیم داخل شهر مخابرات گفت داخل شهر فیبرنوری نمیدیم چون ADSL وجود داره . عجیبه واقعا

  6. فیبرنوری با سرعت چهارده مگابیت بر ثانیه برای دانلود و سرعت یکی دو مگابیت بر ثانیه برای آپلود 😁😂🤣
    این تست سرعت فیبرنوری بود که یکی از سایت های معتبر انجام داده بود 😅😆

  7. فیبر نوری به چه درد میخوره میرند تکنولوژی از رده خارج میارند بعد میگند مشتری نداره خوب همون ۴gو ۵g رو توسعه بده برا دادنشم نیاز نیست زمین بکنی کابل رد کنی.

  8. سلام اطلاعات سایت مشکل داره الان من یزد هستم و مشترک فیبر نوری چندتا از دوستام که اونا هم فیبر دارن رو ادرسشون رو چک کردم سایت میگه فیبر نوری پوشش نداره و جز تعهدات ۱۴۰۱ شرکت پیشگامان هست و هنوز پیشگامان سرویس نمیده، ولی من خودم چند سال هست مشترک فیبر نوری مخابراتم.اطلاعات سایت به نظر بیشتر بر اساس برنامه دولت فعلیه نه کل اطلاعات مثلا بر اساس برنامه دولت و توافق شرکت ها یزد رو باید پیشگامان خدمات فیبر نوری بده حالا چون انجام نداده (میگه انجام شده ولی هنوز اعلام طرح فروش نکرده)یزد رو فاقد پوشش فیبر نوری اعلام میکنه.الان هم برای خرید فیبر نوری مخابرات باید به پیشخوان دولت مراجعه کرد به سایت و اطلاع رسانی شرکت ها نمیشه اعتماد کرد

  9. من در خوزستان اهواز منطقه کیانشهر هستیم و این منطقه ۲۰ سال است که مسکونی میباشد ولی هیچ مرکز مخابراتی ندارد و خط تلفنی هم ندارد فقط اینترنت td و fd دارد که با موبایل و مودم استفاده میکنیم من با دکل ۴۰۰ متر فاصله دارم با دید مستقیم و مودم i60 ایرانسل سرعت یه بار ۱۶ مگابیته یه بار ۹۰مگابیت یه بار ۲۵ و همینجوری متغیر هستش و استیبل نیس یه مدت سرعت بالاست یه مدت داغونه وقتی هم زنگ میزنم اپراتور همه چیز و همه کس مقصر و مشکل دارد به غیر از شبکه ایرانسل و دکل فرستنده .

  10. نقشه شهر اهواز رو در این سایت ببینید
    حدود یکدهم تحت پوشش هست و هیچ تعهدی برای سالهای آینده هم وجود ندارد
    اهواز یکی از کلانشهرهای کشور است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا