نقد و بررسی

معرفی مودم ۵G نوکیا گیت وی ۳.۲ و تفاوتش با نوکیا ۳.۱

بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های دو مودم 5G نوکیا که در بازار ایران خوش درخشیدند

داستان مودم‌های نوکیا و شماره مدل‌های فراوانش ما را به یاد گوشی‌های شیائومی و مدل‌های بی‌شمارش می‌اندازد که انتخاب را برای کاربران به شدت سخت و شاید غیر ممکن می‌کند.

نوکیا برای مودم‌های ۵G خود سه مدل اصلی نوکیا ۳، نوکیا ۳.۱ و نوکیا ۳.۲ دارد که نوکیا ۳ با یک پردازنده اسنپدارگون X50 عرضه شده است و در ایران نیز موجود نیست و موضوع بحث ما نخواهد بود.

مدلهای مختلف مودم‌های 5G نوکیا
مدلهای مختلف مودم‌های ۵G نوکیا

اما نوکیا ۳.۱ و ۳.۲ هر دو در ایران موجود هستند و خیلی‌ها تفاوت این دو مودم را نمی‌دانند و حقیقتا حق هم دارند؛ چون این دو مودم بسیار شبیه به هم هستند و به دلیل شماره مدل‌های گوناگون و همچنین شماره فریم‌ورهای متفاوت، تمایز دادن آن‌ها، کار به شدت سختی خواهد بود.

در حقیقت هر کدام از مدل‌های ۳.۱ و ۳.۲ خودشان به تنهایی چندین زیر مدل دارند که هر زیر مدل تفاوت‌هایی دارد.

به طور مثال شماره مدل‌های ۳TG-01798-AB/AC/AG/AH نوکیا گیت وی ۳.۲ قابلیت نصب آنتن خارجی از نوع TS-09 دارد که این مدل را اصلا ما در ایران ندیده‌ایم و مدل‌های موجود در ایران قابلیت نصب آنتن خارجی را ندارند.

از شماره مدل‌های خود نوکیا که بگذریم، این مودم‌ها تحت اپراتورهای مختلف کشورهای عربی از جمله DU امارات به بازار ایران می‌آیند که باز مودم‌های تحت اپراتوری هم داستان‌های خودشان را دارند و برخی امکانات نرم‌افزاری در این مدل‌ها تفاوت دارد.

ما در سایت شبکه‌چی قبلا نوکیا گیت وی ۳.۱ را معرفی و بررسی کرده‌ایم و این بار می‌خواهیم سراغ مدل مودم ۵G نوکیا گیت وی ۳.۲ برویم و بعد شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها را بررسی کنیم.

معرفی مودم نوکیا گیت وی ۳.۲

مودم نوکیا  گیت وی ۳.۲ در سال ۲۰۲۲ به عنوان یک بروزرسانی کوچک روی مودم نوکیا ۳.۱ که در سال ۲۰۲۱ معرفی شده بود، رونمایی شد.

هر دو این مودم‌ها از چیپست معروف اسنپدارگون X55 استفاده می‌کنند و مشخصات فنی و سرعت یکسانی را ارائه می‌دهند.

معرفی مودم نوکیا گیت وی ۳.۲

بیشینه سرعت مودم نوکیا ۳.۲ در نسل پنجم و در دانلود ۴.۷ گیگابیت بر ثانیه و در آپلود ۲.۳ گیگابیت بر ثانیه است که اعداد مناسبی هستند.

پورت‌های نوکیا ۳.۲ نیز مشابه ۳.۱ است و از ‌‌LAN با بیشینه سرعت ۲ گیگابیتی پشتیبانی می‌شود. همچنین پورت‌های VOIP و USB3 نیز در دسترس قرار دارند.

نمای پشتی مودم نوکیا 3.2
نمای پشتی و درگاه‌های نوکیا ۳.۲

مودم نوکیا ۳.۲ مانند برادرش از نوع وای‌فای ۶ و AX3600 است و به لحاظ تعداد کاربر مورد پشتیبانی و سرعت وای‌فای نیز ۲ مودم کاملا یکسان هستند.

به لحاظ باندهای فرکانسی نیز این ۲ مودم هیچ تفاوتی ندارند و تمام باندهای مورد نیاز اپراتورهای ایرانی از جمله باند TD-LTE را پشتیبانی می‌کنند. لیست باندهای این مودم را می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

۵G NR NSA Bands: ۱, ۳, ۷, ۸, ۲۰, ۲۸, ۳۸, ۴۰, ۴۱, ۶۶, ۷۷, ۷۸

۵G NR SA Bands: ۱, ۳, ۷, ۸, ۲۰, ۲۸, ۳۸, ۴۰, ۴۱, ۶۶, ۷۷, ۷۸

۴G FDD LTE Bands: ۱, ۲, ۳, ۴, ۵, ۷, ۸, ۱۲, ۲۰, ۲۵, ۲۸, ۳۲

۴G TDD LTE Bands: ۳۸, ۴۰, ۴۱, ۴۲, ۶۶

۴G LTE 4×۴ Bands: ۱, ۲, ۳, ۴, ۷, ۲۵, ۳۲, ۳۸, ۴۰, ۴۱, ۴۲, ۶۶

بر طبق اطلاعات رسمی سایت نوکیا، هر دو مودم از تجمیع فرکانس مشابهی پشتیبانی می‌کنند. اما بنا به برخی تست‌ها در ایران مدل نوکیا ۳.۲ تجمیع در باند ۴۲ (باند TD-LTE ) را انجام نمی‌دهد.

 ما فکر می‌کنیم وابسته به نوع شماره مدل یا فریمور دستگاه و یا محدود بودن دکل اپراتور در زمان انجام تست روی نوکیا ۳.۲، این اتفاق افتاده است وگرنه در این مورد تفاوتی بین این ۲ مودم نباید باشد.

تفاوت مودم نوکیا ۳.۲ و نوکیا ۳.۱

تفاوت اصلی این ۲ مودم در گیرندگی آنتن آنها است. جایی که مودم نوکیا ۳.۲ از آنتن با بیشینه قدرت ۷.۶dBi استفاده می‌کند و مدل ۳.۱ آنتن‌های ۶.۵dBi دارد که می‌تواند تفاوت بزرگی را رقم بزند.

تفاوت دیگر در پیکربندی پورت WAN مودم است که در نوکیا ۳.۲ و در فریمور پیش‌فرض، امکانات بسیار کامل‌تری در سربرگ Ethernet WAN برای پیکربندی این پورت قرارد داده شده است.

سربرگ Ethernet WAN
سربرگ Ethernet WAN در نوکیا ۳.۲

برخی از فروشندگان ادعا می‌کنند که مدل ۳.۲ قفل باند دارد و مدل ۳.۱ این امکان را ندارد. اما این موضوع نیز به شماره مدل و ورژن فریمور این مود‌م‌ها بر می‌گردد و برخی از مدل‌های نوکیا ۳.۲ موجود در ایران قفل باند، ندارند.

صفحه اصلی پنل نرم‌افزاری نوکیا 3.1
صفحه اصلی پنل نرم‌افزاری نوکیا ۳.۱

در واقع، اخیرا مودم‌های نوکیا ۳.۲ با رمز سوپر ادمین وارد بازار ایران شده‌اند که طبیعتا امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند ولی به این معنی نیست که نوکیا ۳.۱ این امکانات را پشتیبانی نمی‌کند.

صفحه اصلی پنل نرم‌افزاری نوکیا 3.2
صفحه اصلی پنل نرم‌افزاری نوکیا ۳.۲

بنابراین اگر قصد خرید این مودم‌ها را دارید، به نوع دسترسی نرم‌افزار این مودم دقت نمایید.

در نهایت باید گفت تفاوت اصلی این دو مودم جدا از گیرندگی آنتن، به امکانات نرم‌افزاری هر دو مودم بر می‌گردد.

 اینجا، نمی‌توان برنده‌ای را مشخص کرد چون با توجه به شماره مدل سخت‌افزاری و همچنین ورژن نرم‌افزار، مودم‌های نوکیا تفاوت‌های کوچکی با یکدیگر دارند که امکان شناسایی این جزئیات بسیار سخت خواهد بود.

در پایان باید بگوییم اگر قصد خرید مودمی indoor در رنج قیمت نوکیا ۳.۲ یا ۳.۱ دارید، به مودم‌های ‌ZLT X28 و همچنین مودم Telstra 5G نیز نگاهی بیاندازید که هر دو سخت‌افزار قدرتمند در کنار پنل کاربری بدون مشکل و با امکانات فراوان را در اختیار شما قرار می‌دهند.

پیشنهادهای جایگزین مودم‌های نوکیا

بزرگ‌ترین پاشنه آشیل مودم‌های نوکیا، رابط کاربری ضعیف‌تر نسبت به رقبا است که برای حرفه‌ای‌ها بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

همچنین با کمی هزینه بیشتر می‌توانید به سراغ مودم فضای بیرونی هواوی N5368 MAX بروید که مودمی است که در خارج از خانه نصب می‌شود و با اطمینان می‌توانیم بگوییم بهترین مودم برای شرایط کشور ما خواهد بود.

نظر شما چیست؟ آیا تجربه استفاده از مودم نوکیا گیت وی ۳.۲ را داشته‌اید؟ آیا این مودم را دارای ارزش خرید می‌دانید؟ نظرات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫2 دیدگاه ها

  1. آقای محمدی زاده
    آقای رحمانی نژاد
    شما اطلاع دارید کدوم مودم ها در باند ۴۲ تجمیع فرکانس دارند ؟
    رومیزی یا بیرونی فرقی نداره
    سایت یا رفرنسی میشناسید ؟
    با تشکر

    1. سلام
      سایت یا رفرنسی که نیست و بیشتر تجربی است.
      عموما مودم‌های ۵G قیمت بالا می‌توانند روی باند ۴۲ تجمیع فرکانس هم داشته باشند و فقط بحث سر این است که دو یا سه یا چهار فرکانس ۴۲ را تجمیع می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا