نقد و بررسی

بررسی مودم فضای باز ZTE MC7010 5G

مودم روتر کامل و بی‌نقصی برای اتصال به همه شبکه‌های موبایل 5G و 4G LTE و TD-LTE

اگر بخواهید یک مودم ۵G فضای باز بخرید؛ گزینه‌های زیادی ندارید که مودم ZTE MC7010 یکی از آن‌ها است.

مزیت این مودم‌ها، پشتیبانی از غالب باندهای رادیویی به همراه آنتن‌دهی و گیرندگی بالاتر و بهتر و در نتیجه سرعت و کیفیت بیشتر اینترنت است.

در کشوری مانند ایران که در غالب نقاط مانند حاشیه‌های شهرها، روستاها، محله‌های تازه شکل گرفته و توسعه پیدا کرده و شهرک‌های مسکونی، تعداد آنتن‌های BTS کمتری نسبت به جمیعت و کاربران نصب شده است؛ مودم‌های خارجی و بیرونی کارایی بالایی دارند.

تا کنون چند مودم بیرونی مانند هواوی H312-371، هواوی N5368X و هواوی B2368 را معرفی کردیم و امروز می‌خواهیم سراغ یک مودم بیرونی جذاب دیگر ولی این بار از شرکت ZTE به نام Netbox MC7010 5G برویم. مودمی که در این چند ماه اخیر عرضه شده و در دسترس کاربران قرار گرفته است.

مودم خارجی و بیرونی ZTE Netbox MC7010 5G

پیش از اینکه سراغ مشخصات و طراحی و مزایا/معایب این مودم بیرونی ۵G برویم؛ باید بگوییم که قیمت مودم ZTE MC7010 از ۱۵ میلیون تا ۲۴ میلیون تومان است.

اینکه آیا ارزش دارد برای چنین مودمی که استوک و کارکرده است؛ ۱۵ میلیون تومان پول داد؟ همان سوالی است که می‌خواهیم در این مقاله جواب بدهیم. پس با ما همراه باشید تا ببینیم این مودم فایوجی چه دستاوردی برای ما دارد؟

طراحی و ظاهر مودم ZTE MC7010

این مودم مستطیلی و چهار گوش و تا حدودی مشابه با مودم هواوی H312-371 است و طراحی دایره‌ای ندارد. البته، از نظر ضخامت و ابعاد بزرگ‌تر از H312-371 مدل بوده و مانند آن در فضای بیرونی خانه و شرکت، روی دیوار، شیشه، ستون و پایه‌ها نصب می‌شود.

اندازه دقیق مودم زد تی ای Netbox MC7010 5G برابر با ۱۸۸ در ۱۰۶.۶ در ۲۹ میلی‌متر است. هر دو سری آنتن ۵G و LTE در این مودم داخلی هستند و دیگر سوکتی برای نصب آنتن بیرونی ندارد.

مودم خارجی و بیرونی ZTE Netbox MC7010 5G

درون جعبه این مودم علاوه بر خودم مودم روتر ZTE MC7010، کابل LAN ده متری، یک منبع تغذیه و تجهیزات ODU یا وسایل نصب مودم در فضای بیرونی نیز در جعبه به همراه دفترچه راهنما قرار داده شده‌اند.

درب بخش پایینی مودم را بردارید؛ یک درگاه شبکه لن RJ45 با سرعت ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه POE مشاهده می‌کنید که می‌تواند از طریق کابل شبکه به روتر داخلی نصب شود و روی آن نیز انرژی منتقل شده و از روتر تغذیه خواهد کرد تا نیازی نباشد مودم را به طور مستقیم به پریز برق زد.

باید کابل شبکه LAN را از یک طرف به درگاه RJ45 مودم Netbox MC7010 5G وصل کنید و از طرف دیگر به مبدل منبع تغذیه وصل کنید. روتر داخلی نیز باید از طریق کابل شبکه به منبع تغذیه وصل شود تا هم مودم روشن شده و هم اینترنت روی روتر بی‌سیم اشتراک‌گذاری شود.

همچنین یک اسلات سیم‌کارت و درگاه USB C در بخش پایینی مودم مشاهده می‌شود. کلید ریست نیز در این بخش در دسترس است.

مودم خارجی و بیرونی ZTE Netbox MC7010 5G

در پنل جلویی مودم، علاوه بر اینکه علامت ۵G حک شده که نشان‌دهنده پشتیبانی از شبکه‌های ۵G است؛ چراغ‌های LED نیز برای تعیین وضعیت شبکه موبایل، آنتن‌دهی، وای‌فای، شبکه LAN و پاور قرار دارد.

تجهیزات جانبی این مودم برای نصب آن در بیرون از خانه کامل هستند و شما از طریق دفترچه راهنما به راحتی می‌توان مودم را پشت پنجره اتاق نصب کرده و از طریق کابل شبکه به روتر داخلی وصل کنید. این مودم و تجهیزات ODU آن ضد آب هستند و در برابر قطرات باران مقاومت می‌کنند. همین‌طور، در برابر گرد و غبار مقاوم هستند و این عوامل خارجی نمی‌توانند باعث خرابی مودم شوند.

مشخصات مودم ZTE NETBOX MC7010

مودم فایوجی ZTE NET BOX MC7010 از شبکه‌های ۵G زیر ۶ گیگاهرتز SA/NSA و mmWave به همراه شبکه‌های TD-LTE/4G LTE پشتیبانی می‌کند. به زبان دیگر، از همه شبکه‌های موبایل موجود با باندهای رادیویی مختلف پشتیبانی خواهد کرد.

با هم نگاهی به باندهای رادیویی مورد پشتیبانی این مودم می‌اندازیم:

۵G: n1/n3/n7/n8/n20/n28/n38/n41/n77/n78/n79

۴G LTE FDD: B1/2/3/4/5/7/8/12/17/20/25/26/28/29/30/32/66/71

۴G LTE TDD: B34/38/39/40/41/42/43

خوب، با نگاهی به باندهای رادیویی FDD و TDD می‌فهمیم که برای استفاده در ایران یک مودم کامل است و از همه باندهای رادیویی اپراتورهای موبایل پشتیبانی می‌کند. یعنی فرقی نمی‌کند سیم‌کارت همراه اول، ایرانسل، شاتل موبایل یا رایتل را روی این مودم انداخته یا از سیم‌کارت TDLTE استفاده کنید؛ در همه آن‌ها می‌توانید به شبکه موبایل وصل شده و از اینترنت استفاده کنید.

یکی از مزایای بزرگ مودم‌های ۵G همین مسئله پشتیبانی از باندهای رادیویی مختلف و متنوع و نداشتن محدودیت‌های فرکانسی است.

مودم خارجی و بیرونی ZTE Netbox MC7010 5G

پردازنده این مودم کوالکام اسنپدراگون SDX55M یا همان X55 5G است که یکی از شناخته‌شده‌ترین تراشه‌های ۵G کوالکام در بازار بوده و روی بسیاری از مودم‌ها و گوشی‌های ۵G امروزی نصب شده است. معماری هسته‌های این پردازنده Cortex A7 با سرعت ۱.۴ گیگاهرتز است.

حداکثر سرعت دانلود مودم ZTE MC7010 در شبکه‌های ۵G به مرز ۳.۸ گیگابیت و حداکثر سرعت آپلود به مرز ۳۳۱ مگابیت بر ثانیه می‌رسد. در شبکه‌های ۴G LTE از رده LTE Cat 22 با حداکثر سرعت ۱.۸ گیگابیت بر ثانیه برای دانلود و ۲۷۰ مگابیت بر ثانیه برای آپلود است.

مودم خارجی و بیرونی ZTE Netbox MC7010 5G

همه این سرعت‌ها برای شبکه‌های موبایل ایران بسیار زیاد بوده و می‌توان گفت تا مدت‌ها از نظر تئوری، مشکل و محدودیتی برای سرعت دانلود و آپلود در شبکه ندارید.

پهنای‌باند این مودم در امواچ میلی‌متری (mmWave) برابر با ۸۰۰ مگاهرتز و در شبکه‌های زیر ۶ گیگاهرتز به ۲۰۰ مگاهرتز می‌رسد. همین‌طور، روی شبکه‌های mmWave از MIMO 2×2 و روی شبکه‌های زیر ۶ گیگاهرتز از MIMO 4×4 سود برده و همین فناوری را روی شبکه‌های ۴G LTE دارد.

از نظر فنی و مشخصات سخت‌افزاری، مودم ZTE MC7010 را می‌توان یکی از کامل‌ترین مودم‌های ۵G سال ۲۰۲۲ برشمرد و تقریبا چیزی نیست که شما احتیاج داشته باشید و در این مودم یافت نشود.

وای فای مودم MC7010 5G

مودم اوت دور زد تی ای MC7010 با روتر داخلی ZTE MF269 عرضه می‌شود و خود مودم فاقد وای فای است.

وقتی مودم در بیرون از ساختمان نصب شد؛ باید از طریق کابل شبکه LAN به روتر MF269 وصل شده و ان‌گاه شما می‌توانید به وای فای یا درگاه‌های RJ45 این روتر وصل شوید.

روتر زد تی ای MF269 دارای دو درگاه شبکه گیگابیتی و وای فای دو بانده است ولی خوب اگر نیاز به وای فای قوی‌تری داشته باشید؛ باید خودتان یک روتر بی‌سیم پرچم‌دار خریداری کنید.

امکانات نرم‌افزاری و پنل مدیریتی مودم ۵G اوت دور ZTE

این مودم فایوجی را هم مانند سایر مودم‌ها و روترها می‌توانید به سادگی از طریق پنل مدیریتی تحت وب کنترل و تنظیم و پیکربندی کنید.

در پنل مدیریتی این مودم می‌توانید ابزارهایی مانند فایروال، کنترل والدین، به‌روزرسانی خودکار فریم‌ویر، فیلترسازی آدرس‌های IP و MAC، ارسال و دریافت پیامک (SMS)، مدیریت مخاطبان، مدیریت مصرف کاربران، وی پی ان کلاینت، تنظیمات VoIP، ابزار عیب‌یابی سیگنال‌های ۵G و

حرف آخر درباره ZTE MC7010

مزایای کلیدی مودم MC7010 یکی برخورداری از یک پردازنده کاملا نسل جدید و پر قدرت با پشتیبانی از باندهای رادیویی متنوع در ۵G و ۴G LTE و TDLTE است و دیگری آنتن‌دهی و پوشش‌دهی گسترده و بالا برای امواج ۵G است.

بیشتر بخوانید: مقایسه مودم هواوی N5368X Max با زد تی ای MC7010

یک مودم ۵G کامل و بی‌نقص که ای کاش در ایران شبکه‌های ۵G به طور عمومی راه‌اندازی شده بودند تا می‌توانستیم آن را تست و ارزیابی کرده و پیشنهاد خرید بدهیم.

مودم خارجی و بیرونی ZTE Netbox MC7010 5G

در بازار کنونی، خرید این مودم بیشتر برای استفاده از شبکه‌های ۴G LTE و TDLTE است و قاعدتا منطقی نیست شما ۱۵ میلیون تومان برای خرید یک مودمی بدهید که ویژگی اساسی و اصلی و قدرت شاخص آن در ۵G است.

جز اینکه بخواهید برای آینده و زمان ورود شبکه‌های ۵G در ایران سرمایه‌گذاری کنید یا اینکه دوست داشته باشید بالاترین و سریع‌ترین مودم روتر ۴G/5G را بخرید.

با نصب این مودم در بیرون از خانه می‌توانید بالاترین آنتن‌دهی و گیرندگی سیگنال‌ها را دریافت و مشکل آنتن‌دهی شبکه‌های موبایل را رفع کنید. فقط در نظر داشته باشید که باید برای استفاده از این مودم، حتما یک روتر بی‌سیم دو بانده نیز خریداری کرده یا در خانه داشته باشید.

مزایا:

۱- پشتیبانی از همه شبکه‌های ۵G و ۴G LTE و TDLTE با باندهای رادیویی متنوع

۲- درگاه شبکه LAN با سرعت ۲.۵ گیگابیت

۳- ضد آب و ضد گرد و غبار

۴- بالاترین سرعت در ۵G و ۴G

۵- تراشه مودم ۵G اسنپدراگون X55

معایب:

۱- مودم فاقد وای فای است و به تنهایی بدون روتر بی سیم قابل استفاده نیست.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا