نقد و بررسی

معرفی مودم اوپو ۵G CPE T2

معرفی و بررسی مشخصات مودم‌های نسل دوم اوپو

حدود ۳ سال از معرفی اولین مودم ۵G شرکت اوپو با نام تجاری OPPO 5G CPE T1a می‌گذرد و حالا این غول چینی تصمیم به ارائه مدل جدید مودم‌های خود با سخت‌افزار قدرتمندتر گرفته است. البته این مودم اوپو در سال ۲۰۲۲ معرفی شده است ولی از عرضه آن به بازار مدت زیادی نگذشته است.

اواخر سال ۲۰۲۲ و طی مراسمی شرکت اوپو نسل دوم مودم‌هایش را با نام OPPO 5G CPE T2 معرفی کرد که امیدواریم مانند نسل پیشین، به بازار کشور ما نیز راه پیدا کند.

در این نوشتار می‌خواهیم نسل دوم مودم‌های اوپو را معرفی و پیشرفت‌های حاصل شده نسبت به نسل قبلی و همچنین ارزش خرید آن را نسبت به رقبا را بررسی کنیم.

مودم اوپو T2

مودم اوپو T2

شرکت اوپو یکی از شناخته‌ترین برندهای تولیدکننده موبایل در جهان است که زیر مجموعه غول فناوری چین یعنی هلدینگ BBK محسوب می‌شود؛ صاحب برندهایی نظیر وان پلاس، ویوو و …  که اگر به لحاظ سهم کلی نگاه کنیم، BBK بزرگترین تولیدکننده موبایل در دنیا محسوب می‌شود.

اما از میان زیر برندهای هلدینگ BBK، شرکت اوپو به طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالا مشهور است که علاقه زیادی دارد تا راه هواوی را پیش بگیرد و از همین رو تولید تجهیزات شبکه مانند مودم و روتر را شروع کرده است.

لازم به ذکر است که شرکت اوپو بعد از سال‌ها مناقشه با نوکیا بر سر حق اختراعات ۵G، در اواخر سال ۲۰۲۳ با نوکیا به توافق رسید و راه خود را برای پیشرفت در زمینه مخابرات، پیش از پیش هموار کرد.

ویدئو معرفی رسمی مودم اوپو OPPO 5G CPE T2

بنابراین می‌توانیم با قاطعیت بگوییم مودم‌های اوپو از لحاظ کیفیت، جز بهترین مودم‌های جهان محسوب می‌شوند.

 طراحی مودم اوپو T2

یکی از تفاوت‌های اصلی مودم OPPO 5G CPE T2 با نسل پیشین خودش طراحی آن است.

در واقع اوپو در نسل جدید مودم‌های خود با طراحی استوانه‌ای با لبه‌های گرد به جای طراحی زاویه دار نسل پیشین، سعی در مینیمال‌تر شدن طراحی کرده است که به نظر بنده بسیار نیز جواب داده است.

تفاوت مودم‌های اوپو
تفاوت مودم‌های اوپو در طراحی

البته این فقط نظر ما نیست و مودم اوپو در سال ۲۰۲۲ برنده جایزه طراحی IF Design شده است که نشان دهنده طراحی خیره کننده این مودم است.

OPPO 5G CPE T2

اوپو می‌گوید به دلایل زیست محیطی و کاهش کربن، از یک نوع پلاستیک بازیافتی بسیار باکیفیت در ساخت این مودم استفاده کرده است.

مشخصات فنی OPPO 5G CPE T2

مودم OPPO 5G CPE T2 یک مودم نسل پنجم با پشتیبانی از وای‌فای نسل ۶ است که با رابط کاربری اختصاصی اوپو عرضه شده است.

رابط کاربری و اپلیکیشن مودم اوپو
رابط کاربری و اپلیکیشن اوپو

وای‌فای این مودم از نوع AX5400 است که با ادغام ۲ فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز می‌تواند به سرعت بالای ۴ گیگابیت در وای‌فای برسد.

در واقع مودم اوپو در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۵۷۵ مگابیت را پشتیبانی می‌کند که چندان تاثیر برانگیز نیست اما در ۵ گیگاهرتز بازی عوض می‌شود و سرعت ۴.۸ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌شود.

همچنین اوپو ادعا می‌کند از فناوری Automatic Channels Selection (ACS) یا انتخاب کانال وای‌فای اتوماتیک استفاده کرده است تا همیشه بهترین سرعت حاصل شود.

در بحث گیرندگی سیگنال نیز اوپو ادعاهای زیادی دارد و ادعا می‌کند فناوری آنتن هوشمندی به نام O-Reserve 2.0 را به صورت انحصاری طراحی کرده است که همیشه می تواند سیگنال ۵G را برای سریعترین اتصال تحت سناریوهای مختلف انتخاب کند.

مودم 5G اوپو

همچنین این مودم می‌تواند ۲۵۶ کاربر را به طور همزمان پشتیبانی کند که خرید این مودم را برای شرکت‌های کوچک و متوسط انتخاب منطقی می‌کند.

پردازنده اوپو T2

به لحاظ پردازنده اما بزرگترین تفاوت با نسل قبلی این مودم نمایان می‌شود.

جایی که در نسل قبلی پردازنده Snapdragon X55 استفاده شده بود و در نسل جدید با پردازنده Snapdragon X62 جایگزین شده است. ۵۱۲ مگابایت رم نیز برای عملکرد روان این مودم انتخاب شده است.

پردازنده مودم اوپو T2

البته لازم به ذکر است که اوپو اعلام کرده است این مودم در برخی از بازارها با پردازنده قوی‌تر Snapdragon X65 عرضه خواهد شد که این هم خوشحال‌کننده است و هم عجیب.

اولین تفاوت پردازنده نسل قبل و پردازنده‌های نسل جدید مودم‌های اوپو در استاندارد ۳GPP است که پردازنده X55 از استاندارد نسخه ۱۵ پشتیبانی می‌کند و پردازنده‌های X62 و X65 از نوع استاندارد نسخه ۱۶ هستند.

اما در سرعت این پردازنده‌ها گول اعداد را نخورید و X55 از پردازنده X62 سرعت بهتری را دارد ولی نسبت به X65 ضعیف‌تر است.

پردازنده X62 در ۵G از بیشینه سرعت دانلود ۴.۴ گیگابیت بر ثانیه و بیشینه سرعت آپلود ۱.۶ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند.

پردازنده X55 در نسل ۵G از حداکثر سرعت دانلود ۷.۵ گیگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آپلود ۳ گیگابیت برثانیه پشتیبانی می‌کند.

اما پردازنده  X65 از پردازنده‌های قبلی قدرتمندتر است و در ۵G از بیشینه سرعت دانلود ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بیشینه سرعت آپلود ۳ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند.

در ۴G اما پردازنده‌های X55 و X65 با سرعت دانلود ۲.۵ و آپلود ۳۰۰ مگابیت عملکرد مشابهی دارند اما پردازنده X62 ضعیف‌تر عمل می‌کند و اعداد ۱.۲ گیگابیت و ۲۱۰ مگابیت برای دانلود و آپلود را ثبت می‌کند.

باتوجه به سرعت‌های بالا آرزو می‌کنیم اگر قرار است مودم اوپو وارد بازار شود نسخه با پردازنده X65 باشد.

اما ذکر این نکته ضروری است که همه چیز پردازنده نیست و اصولا شرکت‌های سازنده مودم برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، عملکرد پردازند‌ه‌ها را محدود می‌کنند و مطمئن هستم در تست نهایی و در عمل، پردازنده X62 با توجه به عملکرد خنک‌تری که دارد، نتایجی مشابه یا حتی بهتر از X55 ثبت خواهد کرد.

پردازنده‌های وای‌فای این مودم نیز IPQ5018 + QCN9024 هستند که کیفیت مناسبی دارند و انتخاب مناسبی بنظر می‌رسند. این پردازنده‌ها با استانداردهای زیر سازگار هستند.

۲.۴GHz: ۸۰۲.۱۱b/g 20MHz  , ۸۰۲.۱۱n/ax 2×2 MIMO 20/40MHz

۵GHz: ۸۰۲.۱۱a 20MHz   ,  ۸۰۲.۱۱n 4×4 MIMO 20/40MHz  , ۸۰۲.۱۱ac/ax 4×4 MIMO 20/40/80/160MHz

در درگاه‌های ارتباطی میان این مودم و نسل قبلی آن هیچ تفاوتی وجود ندارد و ۲ پورت لن گیگابیتی و ۱ درگاه سیم‌کارت نانو با آداپتور ۱۲ ولت و ۲ آمپر مجموعه درگاه‌های این مودم را تشکیل می‌دهند.

باندهای فرکانسی اوپو T2

یکی از مشکلات نسل اول مودم‌های اوپو در ایران، عدم پشتیبانی از باند ۴۲ بود و این به این معنی است که اینترنت TD-LTE (در ایران) پشتیبانی نمی‌شد و همین ضعف باعث شده بود فروش زیادی را تجربه نکند.

اوپو T2

اما خوشبختانه در نسل جدید مودم‌های اوپو پشتیبانی از باند ۴۲ افزوده شده است و این مودم را کاملا مناسب بازار ایران کرده است.

لیست تمام باندهای فرکانسی مودم OPPO 5G CPE T2 به شرح زیر است:

۵G Sub-6: n1/n3/n5/n7/n8/n20/n28/n38/n40/n41/n75/n76/n77/n78/n79

LTE: B1/B3/B4/B5/B7/B8/B20/B28/B32/B38/B39/B40/B41/B42/B43

۵G 4×4: n1/n3/n5/n7/n8/n20/n28/n38/n40/n41/n77/n78/n79

LTE 4×4: B1/B3/B4/B5/B7/B8/B20/B28/B32/B38/B39/B40/B41/B42/B43

همانطور که مشخص است مودم OPPO 5G CPE T2 یک مودم فول باند است که تا سال‌ها خیال شما را راحت خواهد کرد.

جمع‌بندی و ارزش خرید

مودم OPPO 5G CPE T2 هنوز وارد ایران نشده است و تا قیمت آن را ندانیم حرف از ارزش خرید آن غیر منطقی خواهد بود.

اما با توجه به اینکه شرکت اوپو مودم‎‌‌های خود را تحت اپراتور عرضه نمی‌کند و همچنین فروش این مودم‌ها در بازار کشور‌های عربی زیاد نیست، انتظار داریم در صورت ورود به بازار ایران مانند نسل قبلی خود، نو و آکبند وارد شود که این یعنی قیمت دستگاه کم نخواهد بود.

اما اگر فرض کنیم این مودم با قیمت منطقی حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومن و در مدل پردازنده x65 وارد شود، آن وقت یکی از ارزشمندترین مودم‌های بازار ایران خواهد بود.

از رقبای اصلی این مودم می‌توان به مودم نوکیا گیت‌وی ۳.۱ و ۳.۲ و همچنین مودم Telstra 5G اشاره کرد که احتمالا مودم اوپو نیز در همین بازه قیمتی قرار بگیرد و باتوجه به کیفیت ساخت بالا می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

نظر شما در مورد مودم OPPO 5G CPE T2 چیست؟ چه قیمتی را برای آن منطقی می‌دانید و در چه صورتی ارزش خرید خواهد داشت؟ نظرات گرانبهای خود را با ما به اشتراک بگذارید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا