نقد و بررسی

بررسی تخصصی نزتک ۷۷C: مودم همراه ۴G سبک و جمع‌وجور ولی اینترنت عالی

مودم‌های همراه ۴G پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین مودم‌های بازار ایران شدند. اینترنت موبایل ایران در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته و ضریب نفوذ تلفن همراه بسیار بیشتر از گذشته است.

اینترنت موبایل ساده‌ترین، سریع‌ترین و در دسترس‌ترین اینترنت برای غالب مردم ایران شده است و علی‌رغم قیمت گران‌تر آن نسبت به اینترنت ثابت خانگی، باز مردم از طریق گوشی‌های موبایل یا مودم‌های همراه از آن استفاده می‌کنند. بیش از ۷۸ درصد کاربران اینترنت در ایران از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند.

طبیعی است در این میان شاهد بازار بسیار داغ و رقابتی برای مودم‌های همراه باشیم. به‌ویژه، مودم‌هایی که رجیستر شده هستند و از مبادی رسمی کشور وارد شدند و با همه سیم‌کارت‌های اپراتورهای مختلف کار می‌کنند.

پیش‌تر، دو محصول مودم از شرکت نزتک به نام‌های نزتک ۹۹C و نزتک ۹۹B را معرفی و بررسی کردیم. امروز می‌خواهیم سراغ مودم همراه جیبی و محبوب دیگری از این برند برویم و کمی درباره آن صحبت کنیم.

این مودم که اولین محصول شرکت نزتک در بازار ایران بود؛ به خاطر مزایایی مانند اندازه کوچک، طراحی بسیار خوب، کیفیت سرعت و اینترنت رضایت‌بخش و گارانتی سه ساله هایپرسل، با استقبال و فروش خوبی در بازار روبرو بوده است و یکی از مودم‌های همراه جیبی دوست‌داشتنی با قیمت مناسب برای کاربران ایرانی محسوب می‌شود.

طراحی: کوچک، باریک، سبک و دوست‌داشتنی

مودم NZT-77C اندازه‌ای دارد که برای غالب کاربران ایده‌آل است. کوچک، باریک، سبک و جمع‌وجور تا حمل آن در هر شرایطی راحت باشد. تقریبا باید گفت هیچ وزنی به کیف، کوله و وسایل حمل شما اضافه نمی‌کند و راحت می‌توانید در کل طول روز همراه خود این طرف و آن طرف ببرید.

در گردش‌گری، مسافرت، کوه‌نوردی، سفرهای کاری و اداری، پیاده‌روی، درون ماشین و هر کجای دیگر می‌توانید مودم نزتک ۷۷ سی را دنبال خود بکشانید. وزن این مودم فقط ۱۶۰ گرم است؛ به اندازه یک گوشی موبایل با صفحه‌نمایش ۶ اینچ!

همین‌طور، اندازه این مودم ۹۴ در ۵۹ در ۱۰ میلی‌متر است. ضخامت باریک و نازکی دارد که باعث می‌شود به سهولت در هر جیب کیف و کوله‌ای جا شود.

نیمی از پنل جلویی آن بیشتر با یک صفحه‌نمایش مشکی دارای چندین نشانگر LED پوشیده شده است و نیمه پایین آن لوگوی برند نزتک را مشاهده می‌کنیم و کلید دایره‌ای شکلی که حکم کلید روشن/خاموش مودم را دارد.

در کناره پایین مودم یک درگاه میکرو USB دیده می‌شود که برای شارژ باتری است. در کناره‌های دیگر مودم هیچ درگاه یا اسلاتی دیده نمی‌شود و فقط یک قاب نقره‌ای درخشنده و زیبا مشاهده می‌کنیم. همین طراحی مینیمال مودم ۷۷ سی باعث جذابیت بیشتری آن شده است.

برای انداختن سیم‌کارت روی مودم باید درب قاب پشتی مودم را برداشت و بعد باتری را در آورد. طراحی که بیشتر مودم‌های قدیمی بازار از آن برخوردار هستند و مودم‌های جدیدتر دیگر کمتر به این سبک ساخته می‌شوند.

باتری این مودم قابل جدا شدن است. پس از درآوردن باتری، یک اسلات کارت حافظه میکرو اس دی و یک اسلات سیم‌کارت بزرگ دیده می‌شود. درآوردن قاب پشتی سختی خاصی نداشت و به راحتی درمی‌آید. همین‌طور، جا زدن سیم‌کارت و کارت حافظه راحت است و احتمالا همه ما پیش‌تر در گوشی‌های موبایل انجامش دادیم.

کارت حافظه این مودم حداکثر ۳۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی را پشتیبانی می‌کند و اصولا بودنش روی یک مودم همراه برای زمانی خوب است که می‌خواهید چیزی دانلود کنید ولی رسانه یا مدیای دیگری ندارید که فایل‌ها را روی آن ذخیره کنید. کلید ریست مودم نیز در زیر باتری و کنار اسلات‌های سیم‌کارت و کارت حافظه است.

بدنه مودم از پلاستیک سخت و محکمی ساخته شده است. احتمالا اگر مودم از دست شما به زمین بیفتد؛ فقط صفحه‌نمایش آن در معرض خطر شکستگی است و بدنه یا تجهیزات درون آن سالم باقی می‌مانند. همین‌طور، این بدنه می‌تواند فشار و ضربه عادی را تحمل کند.

در صفحه‌نمایش LED سه نشانگر برای نمایش وضعیت شبکه، میزان شارژ باتری، دیتا و وای‌فای داریم. هریک از این نشانگرها به یک رنگ هستند و باز هم روی زیبایی و جلوه مودم تاثیر می‌گذارند. شاید دوست داشتیم تمام این نمایشگر به جای چند نشانگر استفاده می‌شد و اطلاعات دیگری مانند حجم اینترنت مصرف شده یا مدت زمان اتصال به شبکه را شاهد بودیم.

در جعبه مودم، کابل شارژ میکرو USB، پوکه‌های سیم‌کارت در اندازه‌های مختلف برای تبدیل سیم‌کارت، دفترچه راهنمای فارسی محصول و کارت گارانتی شرکت هایپرسل دیده می‌شود. خودتان باید یک آداپتور برق رایج به این لوازم اضافه کنید که معمولا این روزها در هر خانه‌ای پیدا می‌شود.

روی جعبه کاملا توضیح داده شده است که این مودم در ایران رجیستر شده و هیچ نگرانی از بابت تقلبی یا قاچاق بودن آن و عدم سازگاری با اپراتورها و شبکه‌های موبایل ایران وجود ندارد.

طراحی مودم نزتک ۷۷ سی به گونه‌ای است که امکان ندارد از آن خوشتان نیاید یا کاربردی نباشد. کار کردن با آن راحت است. سیم‌کارت را روی مودم انداخته و با کلید پاور مودم را روشن می‌کنید. چراغ‌های روی صفحه‌نمایش همه‌چیز را به شما می‌گویند و می‌توانید سریعا به اینترنت وصل شوید.

مشخصات فنی: معمولی و کافی

مودم نزتک ۷۷ سی به یک تراشه ۳G/4G شرکت مدیاتک مجهز است. درباره میزان حافظه رم یا حافظه فلش آن اطلاعاتی پیدا نکردیم ولی در اینترنت موبایل از باندهای رادیویی ۸۵۰، ۹۰۰، ۱۲۰۰ و ۲۱۰۰ مگاهرتز که عموما به باندهای B1 و B3 و B5 در ۴G LTE مشهور هستند؛ پشتیبانی می‌کند. در شبکه‌های ۳G و WCDMA روی باند B1 یا همان ۲۱۰۰ مگابیت فعال است.

همانند دیگر مودم‌های رده LTE Cat 4 از حداکثر سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیت و آپلود ۵۰ مگابیت پشتیبانی می‌کند. در ایران، میانگین سرعت اینترنت موبایل زیر ۳۰ مگابیت است ولی در برخی اپراتورها با حداکثر پوشش‌دهی و شرایط خاص آنتن‌دهی می‌توان به سرعت‌های اینترنت بالای ۱۰۰ مگابیت هم رسید. بنابراین، برای مصارف عادی و روزانه اینترنت همین مشخصات مودم کفایت می‌کند.

قاعدتا از این مودم انتظار وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac نداریم و به وای‌فای تک بانده روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز تحت استاندارد ۸۰۲.۱۱n مجهز است. به طور اسمی از ۱۰ کاربر یا دستگاه همزمان پشتیبانی می‌کند ولی خواهیم گفت که نباید بیشتر از ۳ الی ۴ دستگاه همزمان به مودم وصل شوند؛ چون باعث افت سرعت اینترنت شده و عملا دیگر نمی‌شود آنلاین بود.

چون این مودم برای مصارف اضطراری، قابل حمل، تک نفره، فاصله نزدیک و کلا موبایلی طراحی شده است؛ شاید وای‌فای تک بانده سری N با سرعت ۳۰۰ مگابیت کفایت کند. در بخش بعدی، درباره سرعت وای‌فای و برد موثر آن بیشتر صحبت می‌کنیم.

باتری جداشدنی این مودم ظرفیتی ۲۱۰۰ میلی‌آمپرساعتی دارد و در کاتالوگ محصول گفته شده است بین ۴ تا ۶ ساعت دوام شارژ می‌دهد. زمان آماده به شارژ این باتری ۸ ساعت است و تا ۳ ساعت کامل طول می‌کشد که شارژ شود. ولتاژ ورودی ۵ ولت و ۱ آمپر است ولی ولتاژ مصرفی باتری ۳.۴ ولتی است.

کارایی و ارزیابی: فراتر از انتظار

مودم‌های همراه ۴G در رده و اندازه نزتک ۷۷C در بهترین حالت سرعت اینترنتی زیر ۲۰ مگابیت دارند. بازه سرعتی آن‌ها از چند مگابیت شروع شده و به طور متوسط ۱۲ الی ۱۵ مگابیت سرعت دارند و در بهترین حالت نزدیک به ۲۰ مگابیت می‌شود.

وقتی ما یک سیم‌کارت ایرانسل روی مودم ۷۷ سی انداختیم و چندین بار در فضای داخلی با نرم‌افزار موبایل Speedtest سرعت اینترنت را ارزیابی کردیم؛ نتایج ما را شگفت‌زده کرد. چون به طور متوسط سرعت اینترنت نزدیک به ۳۰ مگابیت و در برخی اوقات بالاتر از آن بود. کمترین سرعت‌ها برای دانلود ۲۱ مگابیت، ۲۴ مگابیت، ۱۸ مگابیت و ۲۲ مگابیت ثبت شدند و بیشترین سرعت‌های دانلود ۲۸ مگابیت، ۳۱.۵ مگابیت، ۲۹.۷ مگابیت و ۳۴ مگابیت بودند.

سرعت آپلود گوشی بهتر از سرعت دانلود بود و چندین بار سرعت به بالای ۳۰ مگابیت رسید. پینگ گوشی در بیشتر اوقات زیر ۵۰ مگابیت است. به طور مثال، پینگ‌های ۴۴، ۴۷ و ۴۹ به دست آمد.

در ابتدا تصور کردیم این نتایج اتفاقی و غیر قابل تکرار هستند. به همین دلیل، مودم را به محل دیگری برده و دوباره تست‌های سرعت اینترنت موبایل را تکرار کردیم. با کمی کاهش سرعت، باز هم نتایج کلی رضایت‌بخش و فراتر از انتظار بود.

این نتایج نشان می‌دهند کیفیت ساخت بدنه و آنتن گوشی به همراه پردازنده آن بالا است که می‌تواند سرعت اینترنتی بالاتر از متوسط سرعت ایران داشته باشد.

با نرم‌افزارهای WiFi Analyzer و WiFi Utility سراغ بررسی وضعیت وای‌فای و آنتن‌دهی مودم رفتیم. در فاصله ۲ متری قدرت سیگنال‌ها منفی ۴۳ دسی‌بل است که باز یک وضعیت ایده‌آل محسوب می‌شود.

کمی با مودم فاصله گرفتیم و در ۵ متری آن ایستادیم. هنوز هیچ مانعی میان ما و مودم نیست. قدرت سیگنال‌ها به منفی ۵۳ دسی بل رسید.

باز کمی دورتر شده و در فاصلی ۷ الی ۸ متری مودم قرار گرفتیم ولی این بار یک دیوار میان ما مانع شده است. قدرت سیگنال‌ها به محدوده منفی ۶۰ دسی بل رسید.

کیفیت وای‌فای دستگاه به اندازه اینترنت موبایل نیست ولی برای مصارف درون خانه‌های کوچک و آپارتمانی کفایت می‌کند. باید این نکته را مدنظر داشته باشید که داریم از یک مودم همراه و جیبی استفاده می‌کنیم که عمدتا کنار دست ما و کنار لپ‌تاپ، پی‌سی یا گوشی موبایل است. یعنی بیشتر اوقات زیر ۵ متر با آن فاصله داریم.

تست بعدی ما، دوام شارژ باتری بود. ابتدا مودم را به طور کامل شارژ کرده و بعد روی میز کار قرار دادیم و با یک لپ‌تاپ Core i5 به مودم وصل شده و مشغول وب‌گردی، دانلود فایل، کار در شبکه‌های اجتماعی و نظایر این‌ها شدیم.

در بار نخست، باتری موبایل ۵ ساعت ۱۷ دقیقه دوام آورد و بعد خاموش شد. در تست بعدی که مقداری استریم ویدیو هم داشت؛ باتری مودم نزتک ۷۷ سی سر ۵ ساعت و ۳۸ دقیقه خاموش شد.

در برخی سایت‌ها اشاره شده این نوع باتری می‌تواند ۶ الی ۷ ساعت دوام بیاورد ولی شما باید روی ۵ ساعت شارژ باتری حساب باز کنید.

حرف آخر: ایده‌آل دانش‌آموزان و دانشجویان

نزتک ۷۷ سی توانست نظر مثبت من را جلب کند. اگرچه تجربه کار با مودم‌هایی بسیار قدرتمندتر با امکانات و ویژگی‌های بسیار بیشتر را داشتم؛ ولی کار کردن با این مودم برایم لذت‌بخش و راحت بود.

راحت به این معنا که واقعا در کمتر از یک دقیقه می‌توانستم در هر کجایی که دوست دارم به اینترنت موبایل با سرعت خوبی وصل شوم و کارهایم را انجام بدهد. یک اینترنت روان، راحت، تمیز، سریع و بدون دردسر اتصال کابل و خط تلفن و باقی ماجراهایی که بسیاری از کاربران خوب با آن‌ها آشنا هستند.

نسبت به مودم‌های ۴G بازار، کیفیت ساخت، کارایی و عملکرد خوبی دارد و ارزش خریدین با قیمتی حدود ۱.۵ میلیون تومان را دارد.

شاید اگر صفحه‌نمایش تمام LED داشت یا از باتری بزرگ‌ترین برخوردار بود که ۷ الی ۸ ساعت شارژ باتری می‌داد؛ جذابیت این مودم دو برابر می‌شد. همین‌طور، جای برخی امکانات روی آن حالی است. مثلا، کلید WPS ندارد و شما باید به طور نرم‌افزاری آن را فعال و استفاده کنید.

نزتک ۷۷C یک مودم ایده‌آل برای کاربران خانگی، دانشجویان، دانش‌آموزان و افرادی است که دائم جابه‌جا می‌شوند و نیاز به یک مودم همراه همیشگی دارند.

لینک خرید مودم نزتک ۷۷C از سایت دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا