نقد و بررسی

بررسی مودم فیبر نوری هواوی HG8245Q2

اگر دنبال خرید بهترین مودم GPON دو بانده با قیمت مناسب هستید؛ هواوی Q2 برای شما است

هواوی HG8245Q2 یا Q2 یکی از بهترین مودم‌های فیبر نوری بازار است. مبین نت و چندین شرکت ارائه‌دهنده اینترنت فیبر نوری، این مودم را برای خرید به مشتریان خود پیشنهاد دادند و تقریبا یک مودم بی‌نقص است.

مودم Q2 ضمن اینکه درگاه‌های ارتباطی کامل و قابل توجهی دارد؛ از وای فای دو بانده AC1750 سود می‌برد و دارای سرعت بیشتری روی هر دو کانال رادیویی وای‌فای نسبت به مودم‌های دو بانده AC1200 رایج است.

این مودم در مقاله «معرفی ۶ مودم فیبر نوری دو بانده در بازار ایران» سایت شبکه‌چی نیز یکی از بهترین مودم‌های دو بانده ایران معرفی شد.

هواوی کیو ۲ از کانکتور فیبر نوری APC استفاده می‌کند که سریع‌تر از کانکتور UPC است و قیمت نسبتا خوبی در بازار دارد تا خریدش برای هر کاربر اینترنت FTTH امکان‌پذیر باشد و دیگر نیاز به خرید روتر دو بانده رفع شود.

با ما در بررسی مودم فیبر نوری هواوی HG8245Q2 همراه باشید:

معرفی مودم فیبر نوری هواوی HG8245Q2

وقتی شما برای اینترنت فیبر نوری ثبت‌نام می‌کنید؛ باید مودم ثابت خود را هم عوض کرده و مودم اصطلاحا GPON یا ONE خریداری کنید که دارای یکی از درگاه‌های APC یا UPC باشد و بتوان کابل فیبر نوری را به آن وصل کرد.

تا همین چند سال پیش، غالب مودم‌های فیبر نوری تک بانده و دارای وای‌فای ضعیفی بودند ولی به یک باره، شرکت‌هایی مانند هواوی، فایبرهوم، زایکسل و غیره سراغ ساخت و عرضه مودم‌های فیبر نوری دو بانده به‌روز رفتند تا کاربران خانگی، علاوه بر اینترنت پرسرعت روی کابل، اینترنت سریعی هم در وای‌فای داشته باشند.

برای اطلاعات بیشتر درباره خرید مودم فیبر نوری، حتما مقاله زیر را بخوانید:

  • راهنمای کامل خرید مودم فیبر نوری – معرفی بهترین مودم‌های GPON

مودم هواوی Q2 یکی از همین دو بانده‌های فیبر نوری نسل جدید است. یک مودم GPON و ONE که کاملا مناسب استفاده برای اینترنت فیبر نوری منازل است و از کلاس +B پشتیبانی می‌کند.

مودم HG8245Q2

با داشتن این مودم در خانه، هم اینترنت پرسرعت فیبر نوری یا FTTH خواهید داشت و هم وای‌فای دو بانده؛ برخلاف برخی از مودم‌های GPON که وای‌فای تک بانده دارند یا درگاه شبکه آن‌ها صد مگابیتی است.

مودم HG8245Q2 درگاه‌های گیگابیتی دارد و تا سرعت ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه را روی کابل شبکه و سرعت ۱۳۰۰ مگابیت بر ثانیه را روی کانال ۵ گیگاهرتز وای‌فای پشتیبانی می‌کند.

این مودم چندین درگاه شبکه لن RJ45، دو درگاه تلفن ثابت POST و یک درگاه فیبر نوری APC دارد. به این امکانات ارتباطی، باید یک درگاه USB و کلیدها را هم اضافه کنید تا به حرف ما برسید که Q2 یک مودم کامل برای کاربران خانگی است.

مشخصات مودم فیبر نوری هواوی Q2

مودم Huawei HG8245Q2 یک گزینه ایده‌آل برای کاربران خانگی با مشخصات بسیار خوب است:

مودم فیبر نوری GPON ONE و APC

اشاره کردیم هواوی Q2 یک مودم فیبر نوری از رده GPON و ONE است.

مشخصات مودم HG8245Q2

ما دو نوع مودم فیبر نوری داریم: ONE که برای مصارف خانگی و نصب در داخل خانه مناسب است و مودم ONU که بیشتر برای نصب در بیرون از ساختمان مجتمع‌ها استفاده می‌شود و می‌تواند اینترنت را میان چند واحد به اشتراک بگذارد.

از طرف دیگر، هواوی HG8245Q2 یک مودم فیبر نوری APC است و از کانکتور فیبر نوری APC استفاده می‌کند. در تصویر زیر، می‌توانید کانکتور سبز رنگ APC را مشاهده کنید:

اگر مودم فیبر نوری UPC باشد؛ باید کانکتور فیبر نوری آبی رنگ شود. تفاوت کانکتور APC و UPC جزئی است ولی سرعت مودم فیبر نوری APC بیشتر است.

وای‌فای دو بانده AC1750

وای‌فای این دستگاه از استاندارد وای فای ۵ یا ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کند و در رده AC1750 است. یعنی چه؟

یعنی حداکثر سرعت انتقال اطلاعات روی کانال ۲.۴ گیگاهرتز به ۴۵۰ مگابیت و روی کانال ۵ گیگاهرتز به ۱۳۰۰ مگابیت می‌رسد.

بهترین مودم فیبر نوری

پس، یک مزیت بزرگ این مودم، پشتیبانی از سرعت وای‌فای بالاتر از یک گیگابیت روی وای‌فای است. اگر شما یک اشتراک اینترنت FTTH با سرعت یک گیگ بگیرید؛ باز هم این وای‌فای جوابگو است و نیازی به تعویض مودم یا خرید روترهای رده بالا ندارید.

آنتن‌های وای‌فای این مودم داخلی و با قدرت ۲ دسی بل هستند (MIMO 3×3) که خوب برد موثر زیادی نخواهند داشت ولی برای خانه‌های کوچک و متوسط، مثلا تا ۱۵۰ متر مربع جوابگو است.

امکانات ارتباطی بی‌نظیر

معمولا روی یک مودم فیبر نوری به درگاه‌های ارتباطی زیادی نیاز داریم؛ چون قرار است چندین دستگاه با کابل شبکه به اینترنت پر سرعت وصل شوند.

واقعا حیف است اینترنت فیبر نوری با سرعت ۲۰۰ یا ۳۰۰ مگ در خانه داشته باشید و بعد تلویزیون، کنسول بازی، کامپیوتر گیمینگ، لپ‌تاپ یا وسایل دیگر را با وای فای به اینترنت وصل کنید.

غالب مودم‌های فیبر نوری دارای درگاه‌های زیادی هستند؛ مانند همین مودم Q2 که فهرستی کامل از هرچه نیاز دارید؛ فراهم کرده است:

هواوی HG8245Q2

۱- چهار درگاه شبکه اترنت لن RJ45 گیگابیتی

۲- یک درگاه تلفن ثابت POST RJ11

۳- دو درگاه USB 2.0

۴- یک درگاه فیبر نوری APC

پس، شما برای اتصال دستگاهی به مودم، چیزی کم ندارید ولی ذکر دو نکته ضروری است:

نخست، حتما مودم فیبر نوری با درگاه‌های گیگابیتی مانند همین مودم هواوی HG8245Q2 خریداری کنید تا بتوانید از سرعت‌های بالاتر از ۱۰۰ مگابیت نیز بهره ببرید. در مقاله زیر کاملا این مورد را توضیح دادیم:

دوم، حتما درگاه USB داشته باشد تا بتوانید یک هارددیسک اکسترنال به مودم زده و اطلاعات خود را در شبکه به اشتراک بگذارید.

طراحی و ظاهر مودم فیبر نوری هواوی HG8245Q2

مودم‌های فیبر نوری بزرگ هستند و رومیزی، مانند مودم کیو ۲ هواوی که ابعادی ۲۶۵ میلی‌متر در ۱۷۶ میلی‌متر در ۸۲ میلی‌متر دارد.

غالبا هم طراحی افقی دارند؛ درگاه‌های ارتباطی در پشت مودم چینش شدند؛ چراغ‌های LED در پنل جلویی هستند و کانکتور فیبر نوری نیز حالتی مخفی‌مانند دارد.

مودم دارای یک پایه برای قرار دادن افقی و ایستاده روی میز است ولی در بخش پشتی، بخش‌هایی برای نصب روی دیوار هم دارد.

مودم HG8245Q2 هواوی

پنل جلویی مودم Q2 دارای یک لوگوی هواوی در پایین و ردیفی از چراغ‌های چشمک‌زن LED در بالا است. بخش بالایی مودم، شکاف‌مانند است که تا پشت و بخش زیرین مودم ادامه پیدا می‌کند.

اگر پشت مودم را نگاه کنیم؛ از چپ به راست، درگاه‌های شبکه، درگاه تلفن ثابت، دو درگاه یو اس بی و کانکتور آداپتور برق و کلید روشن/خاموش دیده می‌شوند.

کانکتور APC در گوشه کناری سمت چپ مودم است و کلیدهای ریست، WPS و وای‌فای در کناره سمت راست هستند.

قیمت مودم فیبر نوری هواوی Q2

یک مودم فیبر نوری تک بانده حدودا یک میلیون تومان است ولی مودم‌های دو بانده از ۱.۵ میلیون تومان شروع می‌شوند و تا ۲.۵ و ۳ میلیون تومان به فروش می‌رسند.

مودم هواوی کیو ۲ یکی از گران‌ترین مودم‌های فیبر نوری دو بانده بازار است ولی به نسبت مشخصاتی که دارد و سرتر از مدل‌های مشابه است؛ خوش قیمت محسوب می‌شود.

قیمت مودم HG8245Q2 در بازار از حدود ۱.۸ میلیون تومان تا ۲.۵ میلیون تومان است.

مزیت‌های مودم باعث می‌شوند هزینه کردن ۲ میلیون تومان برای خرید یک مودم فیبر نوری، توجیه‌پذیر شود. مزایایی مانند وای‌فای AC1750، پورت APC، درگاه‌های شبکه زیاد به همراه دو درگاه USB و RJ11.

این مزایا باعث شدند تا یکی از گزینه‌های بهترین مودم فیبر نوری ایران باشد.

اگر از فیبرکارها بپرسید؛ همگی از مودم‌های سری HG هواوی رضایت دارند و مشکل خاصی برایشان گزارش نشده است.

مزایا:

۱- وای‌فای دو بانده سریع AC1750

۲- درگاه‌های شبکه لن گیگابیتی

۳- تعداد زیاد درگاه‌های ارتباطی شبکه، تلفن و USB

۴- کانکتور فیبر نوری APC

۵- قیمت مناسب

معایب:

۱- وای‌فای ۶ نیست

۲- درگاه USB از مدل Type-C نیست

خرید مودم هواوی HG8245Q2


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫7 دیدگاه ها

  1. خسته نباشید واقعا زحمت می کشید برای بررسی ها ، یه سوال دارم از شما و دوستانی که اینترنت فیبر نوری دارن ، اینکه روی فیبر نوری میشه براحتی وی پی ان هم استفاده کرد؟ البته از لحاظ منطقی نباید مشکلی وجود داشته باشه ولی خب تجربه دوستان مهمه. ممنون

    1. در مورد سوالتون تجربه من اینه که تکنولوژی مهم نیست، مهم اپراتوره
      مثلا کسی که ADSL مخابرات داره و کسی که فیبر نوری مخابرات داره، در مورد اون چیزی که شما پرسیدید هردو یکسان هستند.
      کسی که نت ایرانسل رو روی گوشیش داره، اگه TD-LTE ایرانسل هم بگیره، وضعیتش در اون مورد! یکسان هست

  2. با تشکر از اطلاعات خوبتون. به نظر شما بین این مدل و مدل hg8145v5 کدوم ارزش خرید بیشتری داره از لحاظ امکانات و بروز بودن سخت افزاری و نرم افزاری(آپدیت بودن فریمور دستگاه)؟ و سوال دوم هم اینکه تفاوت نسخه های با پیشوند hg و hs و eg در مودم های هواوی چیست؟ مثلا hg8145v5 در مقایسه با eg8145v5؟ و اینکه آیا تفاوتی بین مودم های هواوی سفارش چین و سفارش غیر چین (درج CE پشت مودم) وجود داره؟
    پیشاپیش ممنون از پاسختون

  3. امروز کابل کشی تا درمنزل ما واسه فیبر نوری های وب تموم شد! مونده مودم فایبرهوم بدن بصورت امانی و یه نت ۱۰۰۰ مگابیت! ببینیم چطوره الله اعلم 🙄

      1. سلام
        بله مشکلی ندارد
        هر دو مدل APC و UPC آن در بازار موجود است و با یک کانکتور و مبدل ساده هم به یکدیگر تبدیل می‌شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا