نقد و بررسی

بررسی روتر مش وای‌فای ۶ ایسوس RT-AX92U

سه بانده با سرعت ۶۱۰۰ مگابیت برای گیمینگ و استریم ویدئو

در بازاری که هنوز روترهای سری N به فروش می‌رسند؛ عرضه یک روتر مش وای‌فای رده بالا با استاندارد ۸۰۲.۱۱ax خبر بسیار خوبی است.

مدتی است ایسوس سیستم مش وای‌فای RT-AX92U را وارد ایران کرده است و با قیمت حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. RT-AX92U یکی از بهترین روترهای مش وای‌فای ۶ در جهان و خود شرکت ایسوس است. این روتر مشخصات و امکانات بسیار خوبی دارد و مهم‌تر اینکه در بسته دو تایی عرضه می‌شود؛ یعنی این قیمت برای دو روتر مش وای‌فای RT-AX92U است.

مشخصات و سخت‌افزار ایسوس RT-AX92U

این روتر که در برخی بازارها نیز به نام روتر ایسوس AX6100 AiMesh شناخته می‌شود؛ در سال ۲۰۱۹ عرضه شده و یک روتر گیمینگ سه بانده با جدیدترین فناوری‌ها و تکنیک‌های شبکه‌های بی‌سیم شناخته می‌شود. ابتدا، نگاهی اجمالی به مشخصات و سخت‌افزار این روتر بی‌سیم می‌اندازیم:

پردازنده دو هسته‌ای برودکام BCM4906 با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز

۵۱۲ مگابایت رم و ۲۵۶ مگابایت فلش

سه باند رادیویی وای‌فای در رده AX6100:

باند ۲.۴ گیگاهرتز وای‌فای N و MIMO 2×2 با سرعت ۴۰۰ مگابیت

باند ۵ گیگاهرتز وای‌فای AC و MIMO 2×2 با سرعت ۸۶۷ مگابیت

باند ۵ گیگاهرتز وای‌فای AX و MIMO 4×4 با سرعت ۴۸۰۴ مگابیت

۴ درگاه شبکه اترنت LAN گیگابیت و ۱ درگاه WAN گیگابیت

۱ درگاه USB 3.1 و ۱ درگاه USB 2.0

۴ آنتن خارجی غیر قابل جدا شدن و ۲ آنتن داخلی

از دو باند رادیویی ۵ گیگاهرتز این روتر، یک باند رادیویی برای لینک وای‌فای backhaul و اتصال نودهای وای‌فای به یکدیگر تحت سرعت ۴۸۰۴ مگابیت بر ثانیه است. با این باند رادیویی اختصاصی، سرعت وای‌فای در سراسر خانه بیشتر از یک روتر مش وای‌فای دو بانده است.

اگرچه به طور پیش‌فرض، این باند رادیویی برای استفاده لینک backhaul رزرو شده است ولی می‌تواند برای مصارف معمولی نیز از آن استفاده کرد؛ ولی کارشناسان و خود ایسوس آن را پیشنهاد نمی‌کنند.

با این مشخصات، کاملا قابل انتظار است که یک ساختمان بزرگ یا یک ساختمان سه طبقه را می‌تواند زیر پوشش وای‌فای خود ببرد. در بسته این روتر، دو عدد روتر RT-AX92U قرار داده شده است که یک مزیت بزرگ است.

شما می‌توانید یک روتر RT-AX92U را به عنوان روتر اصلی تنظیم و به مودم ADSL/VDSL یا ۴G LTE وصل کنید تا اینترنت روی وای‌فای به اشتراک گذاشته شود. روتر دوم RT-AX92U می‌تواند در طبقه دیگر یا با فاصله زیاد نصب شود تا بخش دیگری از خانه نیز زیر پوشش وای‌فای برود. ضمن اینکه می‌توانید دیگر روترها و دستگاه‌های مش وای‌فای ایسوس با فناوری AiMesh را نیز به آن‌ها اضافه کنید.

طراحی ایسوس RT-AX92U

روتر RT-AX92U یا AX6100 AiMesh طراحی جالبی دارد. ضمن اینکه در بخش رویی و پشت و کناره‌ها دارای نقش مشبکی است تا جریان هوا کاملا در روتر وجود داشته و خنک‌کنندگی آن بالا باشد؛ دسترسی به درگاه‌ها خیلی ساده است.

هنگامی که نیازی به آنتن‌ها نداشتید؛ می‌توانید کاملا این آنتن‌ها را خوابانده و جمع کنید. در یک کناره شاهد چراغ‌های LED و در کنار دیگر شاهد درگاه‌های USB و کلید WPS هستیم. در کناره دیگر هم درگاه‌های LAN و WAN به همراه کلید پاور و ریست تعبیه شده است.

امکانات و قابلیت‌های ایسوس RT-AX92U

روتر RT-AX92U یک دستگاه به‌روز با فناوری‌ها و امکانات مطابق آخرین نسل شبکه‌های وای‌فای است. علاوه بر MU-MIMO و Game Boost و Beamforming که شاید در دیگر روترهای رده بالا نیز مشاهده می‌شوند؛ این روتر به فناوری OFDMA و پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز مجهز است.

اشاره شد که دارای فناوری AiMesh است و برای گیمینگ از WTFast سود می‌برد. WPA3 و AiProtection برای افزایش امنیت، کنترل والدین و تعریف شبکه میهمان روی هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز، امکان نصب کلاینت وی‌پی‌ان و بسیاری از فناوری‌های دیگری که یک روتر امروزی باید داشته باشد را در این محصول شاهد هستیم.

پنل کاربری تحت وب ایسوس نیز همانند همیشه مملو از ابزارها و امکاناتی برای مانیتور و مدیریت پهنای‌باند شبکه، تست سرعت، نمایش وضعیت هریک از فرکانس‌های وای‌فای و قابلیت‌های دیگر است که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید:

تست و ارزیابی ایسوس RT-AX92U

در تست سرعت وای‌فای با آیفون X، سرعت‌های هر دو فرکانس رادیویی بسیار بالا و رضایت‌بخش هستند.

در وای‌فای ۵ گیگاهرتز، سرعت دانلود ۴۴۸ مگابیت در نزدیکی مودم و ۳۴۸ مگابیت در فاصله ۱۰ متری مودم به دست آمده است. سرعت آپلود هم به ترتیب ۴۵۳ و ۳۷۲ مگابیت است.

در وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز، سرعت دانلود در دو نقطه نزدیک و دور به ۱۹۲ و ۱۶۳ مگابیت می‌رسد و سرعت آپلود ۳۶ و ۲۵ مگابیت است.

در مقایسه با روتری مانند تی‌پی‌لینک Deco M9 Plus نیز می‌توانید سرعت وای‌فای را در ۴ نقطه با یکدیگر مقایسه کنید که نشان‌دهنده برتری مودم ایسوس است:

این سرعت‌ها برای هر کاربر خانگی یک وای‌فای بسیار قدرتمند است و به راحتی اجازه استریم ویدئو و بازی را می‌دهد.

ایسوس RT-AX92U: روتر مش وای‌فای برای گیمینگ و استریم ویدئو

روتر RT-AX92U تمام مشخصه‌ها و ویژگی‌های یک روتر رده بالا امروزی را دارد. قیمت این روتر در بازار ایران از ۹.۵ و ۱۰ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۱۲ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند که البته اشاره شد برای دو عدد روتر AX6100 AiMesh است. یعنی می‌توان گفت قیمت این مودم به نسبت امکانات و قابلیت‌هایش چندان بالا نیست و برای ساختمان‌های بزرگ و چند طبقه کاملا به‌صرفه است.

برای اشتراک‌گذاری اینترنت روی این روتر باید یک مودم ADSL/VDSL یا ۴G LTE نیز داشته باشید و آن را به روتر اصلی RT-AX92U وصل کنید.

خرید روتر ایسوس RT-AX92U


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام ، الان یعنی یه اینترنت vdsl بگیریم مستقیم نمیشه به همین وصل کرد ؟ یه مقاله در مورد اینا ندارید ایا که لینکش رو بفرستید ؟
    بهترین مودم vdsl گیمینگ که معرفی میکنید چیه ؟ تفاوتاش با روتر چیه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا