نقد و بررسی

صفر تا صد تجربه اینترنت VDSL: از ثبت‌نام، هزینه و مودم تا رانژه، سرعت و کیفیت

در این مطلب می‌خواهم تجربه یک هفته‌ای خودم از استفاده اینترنت VDSL در ایران را بنویسم.

سال‌ها است که اینترنت ADSL به درون منزل خانواده‌ها و کاربران ایرانی وارد شده است و تقریبا همه مردم با این نوع سرویس اینترنت آشنا هستند. 

اما سرویس اینترنت VDSL برای همه تازگی دارد و سوال‌های زیادی درباره آن مطرح می‌شود. VDSL نسل جدیدتر اینترنت ADSL است که سرعت چند برابری برای کاربر خانگی فراهم کرده و البته در فناوری هم تفاوت‌هایی با نسل‌های پیشین خود دارد.

بسیاری از کاربران برایشان سوال است که سرعت واقعی اینترنت وی‌دی‌اس‌ال چقدر است؟ در طول یک شبانه‌روز سرعت این اینترنت چه وضعیتی دارد یا برای استفاده از آن باید چه تجهیزاتی داشت؟ آیا حتما باید مودم رده بالای VDSL خریداری کرد؟ روی وای‌فای سرعت چقدر است و هزینه‌های اینترنت VDSL چگونه می‌شود؟

خوب، همراه من باشید تا در این مطلب، گام‌به‌گام همه این پرسش‌ها را حداقل براساس تجربه خودم از اینترنت VDSL شاتل بنویسم!

چرا سراغ اینترنت VDSL رفتم؟

فکر می‌کنم نخست باید این پرسش را جواب بدهم که چرا VDSL؟ چه نیازی بود که سراغ سرویس اینترنت سریع‌تر و گران‌تری رفتم؟ چرا با وجود داشتن اینترنت همراه و ADSL سراغ ثبت‌نام اینترنت VDSL می‌رویم؟

من سال‌ها بود که در تهران و همین‌طور شهر دزفول (زادگاهم و محل سکونت فعلی‌ام) اینترنت ADSL سرویس ۱۶ مگابیت داشتم. تهران پارس‌آنلاین، شاتل، آسیاتک و رسپینا را تجربه کرده بودم و در دزفول هم سرویس ۱۶ مگابیت پارس‌آنلاین را داشتم.

سرعت این سرویس‌ها همیشه بین ۱۰ تا ۱۲ مگابیت بود که سرعت چندان بدی محسوب نمی‌شد و انصافا از پس کارهای زیاد من برمی‌آمد. چندان اهل بازی و استریم ویدیو و تماشای آنلاین فیلم و این‌ها نیستم ولی روزانه چند گیگابایت دانلود و آپلود داشته و واقعا به یک اینترنت پرسرعت روان و تمیز نیاز دارم.

تقریبا همه‌چیز تا پیش از ماجرای شیوع کرونا ویروس خوب بود. در آپلودها کمی اذیت می‌شدم و باید معطل می‌ماندم تا مثلا یک فایل ۵۰ مگابیتی روی اینترنت قرار بگیرد یا در اینستاگرام و تلگرام و لینکدین اپلود شود ولی کلافه‌کننده نبود.

شیوع ویروس کرونا در اوایل اسفندماه در ایران، وضعیت اینترنت را به هم زد و مشکلاتم شروع شد. قطعی‌های مکرر، افت سرعت به زیر ۷ الی ۸ مگابیت، عدم پایداری شبکه، پینگ بسیار بالا و دردسرهای دیگر.

خلاصه اینکه برای آپلود یک فایل ۱۰ مگابیتی باید جان می‌کندم. اگر دو دانلود کوچک همزمان داشتم؛ کل اینترنت می‌خوابید و اصلا نمی‌شد دیگر حتی یک وب‌سایت باز کرد. عملا، کارهایم به مشکل خورده بود و روزانه چندین ساعت درگیر سرعت اینترنت بودم و بهره‌وری افت کرده و زمان هدر می‌رفت.

اینترنت موبایل را داشتم و اتفاقا سرعت آن افت کرده بود و قطعی‌های زیادی در دوران قرنطینه و تعطیلی‌های اسفند و فروردین ماه داشت. اگر حال اینترنت موبایل خوب بود؛ با یک مودم ۴.۵G می‌شد سرعتی ۴۰ الی ۵۰ مگابیت را تجربه کرد و خیلی از کارهام سریع انجام می‌شد ولی بزرگ‌ترین مشکل اینترنت موبایل ناپایداری آن است.

نتیجه این شد که دیدم وقتش رسیده سراغ اینترنت VDSL بروم تا مشکل سرعت آپلودهایم حل شود و بتوانم همزمان چندین کار را با هم پیش ببرم.

ثبت‌نام اینترنت VDSL شاتل

بیش از ۲ سال است که شرکت شاتل سرویس اینترنت VDSL خود را در شهر دزفول راه‌اندازی کرده است. شاتل شهر دزفول را به عنوان یک پایلوت و نقطه شروع و تست سرویس VDSL خود انتخاب کرد و این یکی از معدود شانس‌های بزرگی است که در زندگی داشتم!

شاتل در دزفول تجهیزات خوبی نصب کرده است. سرعت اینترنتی بین ۷۰ الی ۱۰۰ مگابیت را تبلیغ می‌کند و در اکثر مناطق هم کافوها مجهز شدند و فقط کافی است درخواست بدهید تا برایتان اینترنت کشیده شود.

پیش از من، دوستان و افراد آشنای زیادی سرویس اینترنت وی‌دی‌اس‌ال شاتل را گرفته بودند و گزارش دادند سرعت‌هایی مثل ۴۰، ۵۰، ۷۰ و ۱۰۰ مگابیت دارند. براساس دوری و نزدیکی به کافوی مخابرات یا قدیمی و نو بودن کابل‌های مخابراتی و همین‌طور کابل‌کشی درون خانه، سرعت‌های مختلفی به دست می‌آوردند.

اوایل خردادماه، گوشی را برداشتم و با شماره تلفن ۹۱۰۰۰۰۰۰ تماس گرفتم.

پس از اینکه به بخش خرید و تمدید سرویس اینترنت شاتل وصل شد؛ گفتم درخواست سرویس VDSL دارم. خانمی پشت گوشی گفت کمی صبر کنید و بعد آب پاکی را روی دستم ریخت: در منطقه و خیابان شما امکان دادن سرویس VDSL نیست؛ اگر می‌خواهید برای ADSL ثبت‌نام کنید و بعد هر زمان که VDSL آمد؛ می‌توانید سرویس خود را تبدیل کنید.

بعد هم راهنمایی بسیار جالبی کرد و گفت درخواست سرویس اینترنت VDSL خود را در سایت https://vdsl.shatel.ir نیز ثبت کنید. رفتم به این سایت و دیدم جز استان تهران و قم؛ هیچ استان دیگری نوشته نشده است.

چند روز بعد دوباره با شماره تلفن ۹۱۰۰۰۰۰۰ تماس گرفتم؛ به این امید که اشتباه کرده باشند و اینترنت VDSL به من تعلق بگیرد. این دفعه خانم پشت گوشی گفت باید شماره تلفن خانه‌تان را در سیستم ثبت کنم و بررسی شود.

فردا تماس گرفتم؛ این دفعه آقایی جواب داد و گفتم دیروز شماره تلفن خانه را دادم تا بررسی کنید برای سرویس VDSL. اندکی منتظر ماندم تا گفت هیچ شماره‌ای ثبت نشده است و دوباره شماره تلفن را بگویید. 

بررسی کرد و گفت شما می‌توانید درخواست وی دی اس ال بدهید و اتفاقا کافوی منطقه شما پورت خالی دارد و سریع وصل می‌شود. از من اطلاعاتی مانند نام و شماره کد ملی و شماره موبایل و … گرفت و گفت منتظر تماس همکارانش باشم.

فردا صبح زود، از شاتل تماس گرفتند. گفتند درخواست اینترنت VDSL دادید؛ ابتدا باید فرم ثبت‌نام را تلفنی پر کنید. یک سری اطلاعات دیگر گرفتند و این‌گونه فرآیند ثبت‌نام اینترنت VDSL شاتل انجام شد.

هزینه، مودم و جشنواره

همان خانم پشت خط سریعا شروع کردند شرایط دریافت سرویس وی دی اس ال را توضیح دادند.

گفتند شاتل جشنواره دارد و دو سرویس VDSL در آن برای انتخاب دارم. 

سرویس ۲۴ گیگابایت یک ساله با مودم به قیمت ۲۴۰ هزار تومان (تقریبا همین حدود چون وقتی حجمش را شنیدم دیگه اصلا گوش ندادم/مهرماه ۹۹: گران‌تر شده است).

سرویس ۲۴۰ گیگابایت یک ساله با مودم به قیمت ۶۵۰ هزار تومان (این هم تقریبی است/ مهرماه ۹۹: مودم VDSL نزدیک ۷۰۰ هزار تومان و این سرویس بالای ۱ میلیون تومان شد)

بعد گفتند کدام‌یک را می‌خواهید که برایتان تیک بزنیم.

همان پشت تلفن یخ زدم. مصرف روزانه من چند گیگابایت روی ADSL بوده که حتما در VDSL بیشتر می‌شود؛ چون سرعت چند برابر است!

۲۴ گیگابایت یک ساله که خنده‌دار است ولی ۲۴۰ گیگابایت خیلی کم است و چند ماهه تمام می‌شود. یادم افتاد دوستی گفته بود ابتدا شاتل حجم کمی می‌دهد ولی بعد می‌شود در جشنواره‌هایش حجم‌های دیگری خرید.

چاره‌ای نبود. گفتم سرویس ۲۴۰ گیگابایت را می‌خواهم ولی بدون مودم! چون خودم مودم تی‌پی‌لینک آرچر وی آر ۴۰۰ را دارم که از اینترنت VDSL پشتیبانی می‌کند.

بحث سر گرفتن یا نگرفتن مودم آغاز شد. خانم پشت تلفن توضیح داد همه سرویس‌های شاتل با مودم است و در واقع شما دارید اینترنت را مفت می‌خرید و هزینه اینترنت می‌دهید. 

گفت شاتل به شما مودم را ۳۰۵ هزار تومان می‌دهد ولی در بازار ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد و به صرفه است و اینکه اصلا مودم گیر نمی‌آید و به نفع شما است مودم بگیرید و شاتل تنظیماتش را فقط روی مودم خودش انجام می‌دهد و …

راست می‌گفت. مودم VDSL در بازار شبکه طلا شده بود و قیمتش خیلی بالا رفته؛ چون اصلا دیگر واردات مودم نداریم و هرچه در انبارها بوده تمام شده است.

می‌دانستم قبول نمی‌کنند بدون مودم سرویس را وصل کنند. در چندین مقاله هم این موضوع را بررسی کردم که دادن مودم به اجبار قانونی است یا خیر و اینکه مودمی که می‌دهند چقدر به‌روز و قوی است.

همه‌چیز سریع پیش رفت. سرویس ۲۴۰ گیگابایت را گرفتم به همراه مودم و همان پشت تلفن به سایت مای شاتل وصل شدم و پرداخت انجام شد و خط رفت برای رانژه!

پس، می‌شود گفت کل ثبت‌نام من برای سرویس شاتل VDSL دو روز طول کشید!

انتظار برای رانژه از سوی مخابرات

هنوز سرویس ADSL روی خط تلفن من بود و اصلا از این داستان غافل بودم.

فردایش از شاتل تماس گرفتند و گفتند هنوز سرویس قبلی شما فعال است و باید درخواست جمع‌آوری به شرکت پارس‌آنلاین بدهم. از سوی مخابرات، درخواست رانژه خط برای VDSL رد شده بود.

یکی دو روز طول کشید تا درخواست جمع‌آوری سرویس ADSL دادم و پارس‌آنلاین درخواست را داد به مخابرات و سرویس ADSL جمع شد و برای همیشه با آن خداحافظی کردم.

به شاتل زنگ زده و گزارش دادم و دوباره درخواست رانژه رفت برای مخابرات. یک روز این پروسه طول کشید و شد ۱۳ خرداد ماه!

حالا انتظار برای رانژه خط شروع شد و اینکه مرتب هر روز به سایت مای شاتل مراجعه کنم ببینم جدیدترین وضعیت اینترنت VDSL چیست.

خورد به تعطیلی‌های نیمه خرداد و بعد تعطیلی‌هایی برای قرنطینه ویروس کرونا در خوزستان و همین‌طوری یک روز تعطیلی دیگر تا نزدیک به ۱۷ الی ۱۸ روز طول بکشد.

چند بار با شاتل تماس گرفتم. بهانه‌هایی آوردند مانند اینکه مشکلی در بخش مخابراتی محل سکونتم رخ داده و مخابرات در حال رفع آن است یا تعطیلی‌های کرونا باعث شده مراحل نصب کند شود.

یک بار با شاتل تهران تماس گرفتم و درخواست بررسی وضعیت دادم و آن‌ها ایمیل زدند برای شاتل دزفول.

اما واقعیت این است که همیشه رانژه خط از سوی مخابرات پروسه طولانی است. اصلا، هر وقت کارتان به مخابرات بیفتد باید آماده تاخیر باشید.

سرانجام پس از ۱۸ روز، وضعیت سرویس از «درخواست برای رانژه» به «رانژه خط» تغییر یافت و چراغ‌های اینترنت و خط مودم روشن شد.

کیفیت و سرعت اینترنت VDSL

در ایامی که منتظر رانژه خط بودم؛ از شاتل تماس گرفتند و گفتند بیا مودم را تحویل بگیر. در ضمن از من اطلاعاتی برای تنظیمات وای‌فای مودم هم گرفتند. اینکه وای‌فای من چه نامی باشد و چه رمزی داشته باشد.

شاتل در دفتر خودش تمام تنظیمات اینترنت و وای‌فای مودم را انجام می‌دهد و دیگر ماموری به خانه شما نمی‌فرستند. کافی است مودم را تحویل بگیرید و به برق بزنید و کابل خط تلفن و اینترنت را وصل کنید تا هم اینترنت و هم وای‌فای داشته باشید.

همان‌طور که از قبل می‌دانستم؛ مودم شاتل در دزفول زایکسل VMG1312-T20B است. یک مودم VDSL تک بانده با مشخصات نسبتا خوب در مقایسه با دیگر مودم‌هایی که شرکت‌ها می‌دهند ولی قدیمی!

کارت گارانتی مودم مال سال ۲۰۱۷ است. روی کاغذی که به جعبه مودم چسب شده بود؛ مشخصات اینترنت و وای‌فای سرویس من نوشته شده است. از همین اطلاعات برای پیکربندی مودم تی‌پی‌لینک خودم استفاده کردم.

یک روزی طول کشید تا اینترنت پس از رانژه خط به طور کامل وصل شود.

ابتدا، چون تنظیمات مودم روی ADSL بود؛ سرعت نزدیک به ۲۱ مگابیت نشان می‌داد و حسابی توی ذوقم خورده بود.

بعد رفتم و تنظیمات مودم را کامل پاک و ریست کردم تا بتواند خط VDSL را بشناسد و اینترنت VDSL را استفاده کنم. 

اولین تست‌هایم سرعت ۷۲ مگابیت را نشان داد تا خیالم راحت شود مشکلی از بابت نویز خط و افت سرعت ندارم. تست‌های بعدی سرعت نزدیک ۷۰ مگابیت بود.

در روزهای نخست اتصال اینترنت VDSL شاتل، به طور مرتب و در ساعت‌های متفاوتی سرعت را بررسی می‌کردم. همیشه دانلود بین ۶۹ تا ۷۲ مگابیت نوسان داشت. در ساعت‌های اوج ترافیک به ۶۹ مگابیت می‌رسید و در ساعت‌های خلوتی مانند صبح‌ها حوالی ساعت ۸ الی ۹ به بالای ۷۲ مگابیت می‌رفت.

سرعت آپلود هم از ۳۷ و ۳۸ مگابیت شروع می‌شد و حتی به نزدیکی ۵۰ مگابیت می‌رسید.

کشش خطم نشان می‌داد روی آپلود تا ۴۵ مگابیت و روی دانلود تا ۸۲ مگابیت راه می‌دهد:

روی وای‌فای ۵ گیگاهرتز سرعت اینترنت مطابق انتظار همان ۷۱ مگابیت است:

ولی روی وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز سرعت به نزدیک ۳۸ مگابیت می‌رسد:

نیازی به گفتن نیست که با این سرعت‌ها چقدر کار کردن لذت‌بخش و سریع می‌شود. آپلودهایم در چند ثانیه انجام می‌شدند و همزمان می‌شد ویدیو روی اینستاگرام و تلگرام گذاشت و از آن طرف ویدیوهای جدید را دانلود کرد و البته دیگر اعضای خانه هم با موبایل و لپ‌تاپ و تبلت به اینترنت پر سرعت وصل باشند و حسابی خوشحال شوند.

می‌توانم بگویم وارد دنیای جدیدی شدم و باید با سرعت جدید عادت می‌کردم هر کاری چقدر طول می‌کشد.

البته، من اینترنت با سرعت‌های مختلفی را تجربه کرده بودم؛ از اینترنت در ساختمان‌های مخابرات تا اینترنت فیبر در شرکت‌ها و … ولی داشتن اینترنت خانگی اختصاصی با سرعت بالای ۷۰ مگابیت تجربه جدیدی است.

مهم‌تر از سرعت، پایداری و کیفیت اینترنت VDSL است. اینکه مانند اینترنت ADSL مدام با قطعی و افت سرعت روبرو نیست. 

ممکن است سرعت اینترنت VDSL شما روی شاتل یا مخابرات به ۷۰ مگابیت نرسد و مثلا ۴۰ مگابیت باشد ولی همین‌که در طول روز کیفیت اینترنت ثابت بماند؛ یعنی شما می‌توانید همه کارهای خود را به روانی و راحتی انجام دهید. کلافه نشوید و مدام منتظر نمانید.

شاتل سرعت اینترنت VDSL را باز گذاشته و براساس کشش خط و نویزی که کابل‌ها درون و بیرون از خانه و همین‌طور تجهیزات نصب شده در کافوی مخابرات؛ سرعت متغیر خواهد بود. دوستانی دارم که سرعت بالای ۱۰۰ مگابیت هم دارند و گفتم برخی دوستان کشش خطی بیشتر از ۴۰ مگابیت ندارند.

حرف آخر

در یک جمله می‌توانم بگوم تجربه اینترنت VDSL شاتل برایم رضایت‌بخش، جذاب، به شدت کاربردی و با کیفیت بود.

نمی‌توانم بگویم همه کاربران VDSL در سراسر کشور چنین تجربه‌ای خواهند داشت. شاید من کمی خوش‌شانس بودم؛ اینترنتم سریع نصب شد و کیفیت خط و نویز کابل‌ها اذیت نمی‌کنند.

اینترنت VDSL برای همه کاربران نیست و نمی‌توانم پیشنهاد کنم چند میلیون کاربر اینترنت ثابت ADSL از امروز به دنبال VDSL بروند ولی هر کاربری باید به نقطه‌ای برسد که درک کند اینترنت ADSL دیگر جوابگو نیست و نیاز به اینترنتی با سرعت دانلود و آپلود بیشتری دارد و بعد برای ثبت‌نام اینترنت VDSL اقدام کند.

 

اگر سرویس اینترنت VDSL در سراسر کشور راه‌اندازی و در اختیار کاربران خانگی قرار بگیرد؛ این قدر فشار روی سرویس‌های موبایل را شاهد نیستیم و اینترنت با قیمت بهتر و کیفیت بالاتری به دست مشتریان اینترنت باندپهن ثابت می‌رسد.

کیفیت خدمات و اینترنت شاتل در مجموع خوب بود. چند باری خوب راهنمایی نکردند و اینکه رانژه خط توسط مخابرات دو هفته طول کشید. جز این باقی ماجرا رضایت‌بخش است.

آمادگی دارم هر سوال و ابهامی درباره سرویس اینترنت VDSL دارید یا بخشی از این تجربه برایتان هنوز روشن نشده؛ پای همین مقاله جواب بدهم. سوال‌ها و نظرات خودتان را بنویسید تا با هم بیشتر در ارتباط باشیم!

به‌روزرسانی

در کمتر از ۲۴ ساعت از انتشار این مطلب، دوستان زیادی نظرات، پرسش‌ها و کامنت‌های خود را چه پای مطلب و چه در تلگرام و خصوصی ارسال کردم.

وعده کرده بودم که در حد توان پرسش‌ها را پاسخ بدهم و ابهام‌ها برای همه خواننده‌ها رفع شود. دو پرسشی که زیاد تکرار شده:

۱- تعرفه‌های بسته‌های اینترنت VDSL شاتل چقدر است؟

شاتل برای شروع فقط دو بسته ۲۴ و ۲۴۰ گیگابیت دارد که باید یکی ار انتخاب کنید ولی پس از به اتمام رسیدن حجم بسته می‌توانید از پنل مای شاتل حجم جدید بخرید. معمولا شاتل جشنواره‌هایی دارد که بسته‌هایی با تخفیف برای خریدن دارد.

مثلا در تیرماه جشنواره تخفیفی برای بسته‌های ۱۰ و ۵۰ گیگابایت دارد:

تعرفه بسته‌های عادی اینترنت VDSL شاتل هم در عکس زیر مشخص است:

۲- تفاوت سرعت مودم تی‌پی‌لینک با مودم زایکسل؟

اتفاقا این قضیه برای خود من هم مطرح بود و در چندین مرحله سرعت اینترنت وی دی اس ال را با هر دو مودم تست گرفتم.

روی لپ‌تاپی که با کابل شبکه به مودم‌های وصل کردم؛ تفاوتی سرعتی وجود نداشت یا خیلی جزئی بود. مثلا تی‌پی‌لینک ۷۲ مگابیت و زایکسل ۷۱.۳ مگابیت نشان می‌داد. در بیشتر مواقع مشابه هم بودند.

بنابراین؛ می‌توان گفت روی اتصال کابلی تفاوت سرعتی ندارند ولی در وای‌فای مشخص است که سرعت اینترنت روی مودم تی‌پی‌لینک بیشتر بود چون دو بانده بوده و تا سرعت ۱۲۰۰ مگابیت را پشتیبانی می‌کند ولی مودم زایکسل نهایتا ۳۰۰ مگابیت را راه می‌دهد.

مودم زایکسل VMG1312-T20B انصافا مودم بدی نیست و برای مصارف کاربران خانگی و معمولی جواب می‌دهد ولی اگر وای‌فای دو بانده می‌خواهید یا گیمر هستید؛ باید مودم VDSL دیگری تهیه کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫70 دیدگاه ها

  1. سلام مرسی بابت مقاله و راهنمایی خوبتون
    بین دو مدل مودم vdsl زایکسل و مودم TP-Link TD-W9960 کدوم رو پیشنهاد میکنید؟

    1. کلا دو مودم در یک رده کلاسی و زمان تولید هستند ولی مودم زایکسلی که شاتل میده بهتر است چون:
      درگاه USB داره
      تعداد درگاه‌های LAN بیشتری داره
      سرعت VDSL بیشتری از نظر اسمی ساپورت می‌کنه

  2. عالی
    خب با این تفاصیل ۲۰۰ و خرده ای گیگ که دارید و همه و خودتونم استفاده میکنید که کلا تموم میشه سر ۱۰ روز!

    این چه تعرفه مسرخره ای هست؟ ما بقی اوقات چه می کنید؟ مثلا میشه بسته ۱۶ مگابیت خرید اما سرعت همین بمونه؟

    1. شاتل بسته‌های مختلفی از ۱ گیگابایت تا ۵۰۰ گیگابایت داره و عموما هم برای آن‌ها جشنواره می‌گذارد. احتمالا پس از تمام شدن ۲۴۰ گیگابایت بایت بسته ۵۰۰ گیگابایت بخرم.
      الان در جشنواره بسته ۵۰ گیگابایت ۶۴ هزار تومان داره

      1. ۵۰ گیگ ۶۴ تومن؟ خب اگر این طوریه من باید زندگیمو بفروشم تا هر ماه نت بخرم لابد! ۵۰ گیگ ۴ تومن؟

        1. اصلش ۵۰ گیگابایت نزدیک به ۹۰ هزار تومان است ولی با تخفیف میدهند ۶۴ هزار تومان
          نسبت به اینترنت موبایل که خیلی به صرفه است

  3. راستی من پارسال مودم v401f یوتل رو گرفتم
    این زایکسله با اون کدوم بهرن؟

    من از یوتل رو adsl که فعلا راضیم تا ۵۰۰ سال دیگه که شاید vdsl بیاد!

  4. سلام
    با توجه به گفته های خودتون که گفتید یه چیزی حدود ۷۰ مگابیت سرعت داشتید در واقع میشه ۹ مگابایت سرعت دانلود
    من خودم تی دی ایرانسل دارم که اگه بسته نامحدودشو نخوام استفاده کنم سرعت دانلودم یه چیزی حدود ۵ یا ۶ مگابایته
    منم دوست دارم VDSL رو داشته باشم ولی وقتی مییبیتم تفاوت آنچنانی تو سرعت نداره فعلا سمتش نمیرم
    ارزش چند هفته معطلی و هزینه رو نداره فعلا.تازه من مودم رو هم تو اکثر شهرهای دیگه و حتی بین راه هم میتونم ببرم استفاده کنم
    ولی مودم خطی رو نمیشه
    مگر اینکه VDSL پینگ خیلی پایین تری تو گیم ها بده که مخصوصا واسه گیمرا خیلی خوبه و ارزش عوض کردن داره
    واسه همین هم از شما میخوام حتما پینشگو تو بازی های مختلف مثل وارزون تست کنید ممنون میشم. البته درست منطقه به منطقه فرق داره ولی یه دید کلی نسبت بهش آدم داشته باشه خوبه
    مرسی

    1. یا خدا …
      یعنی باید برم بازی نصب کنم 🙂
      کلا پینگ VDSL بهتر از ADSL است ولی نه خیلی زیاد
      دوستان گیمرم هم گزارش دادند که با VDSL مشکل بازی‌هاشون رفع نشده و کمی شاید قضیه بهتر از ADSL است

  5. سلام
    آیا مستاجرها میتونن استفاده کنند یا نه؟

    اگر vdsl برای شخصی فعال نشه آیا همچنان میتونه از adslاستفاده کنه؟

    آیا زمان تغییر اینترنت به vdsl (زمان تغییر تجهیزات) همچنان میتونیم از اینترنت adsl استفاده کنیم یا قطع میشه؟

    آیا به صرفه هست که تغییر بدیم؟

    1. از من برای ثبت‌نام اینترنت VDSL مدارک خونه نخواستید و نگفتید مستاجر هستی یا مالک. اتفاقا من در این خانه مستاجر هستم. فقط کارت ملی خواستند.
      اگر روی یک خط VDSL فعال بشه طبیعی است که سرویس ADSL قطع میشه. روی هر خط تلفن فقط یک سرویس رانژه میشه
      ولی میشه از VDSL به صورت ADSL استفاده کرد. مطلب زیر را بخوانید تا بیشتر متوجه شوید چی می‌گویم:
      https://shabakehchi.com/education/12194/internet-vdsl-modem-adsl
      در مقاله گفتم VDSL گران‌تر است ولی باید ببینید در کار شما به صرفه است یا خیر. من به جایی رسیدم که دیگر نمی‌توانستم با ADSL کارهایم را انجام بدهم و مجبور شدم بروم VDSL و برایم خیلی خوب شد. شاید برای یک کاربر خانگی هیچ فرقی نکند.

      1. سلام
        تا جایی که خبر دارم در اصفهان مخابرات اینترنت VDSL می‌دهد و هنوز شاتل سرویس‌های خودش را راه‌اندازی نکرده است.

  6. سلام آقای محمدی زاده خسته نباشید

    من اینترنت ADSL مخابرات با بسته ۱۶ مگابیتی دارم ولی سرعت دانلود بیشتر از ۱۳.۵ مگابیت نمیشه در تنظیمات مودم هم همه چی نرمال هستش آیا میدونید دلیلش چیه؟

    این هم عکس از وضعیت اینترنت:
    http://uupload.ir/files/jupk_screenshot_(164).png

    1. این سرعت که خیلی خوبه و از میانگین سرعت ایران بیشتره
      معمولا سرعت در بسته‌ها و سرویس‌های ۱۶ مگ بیشتر از ۱۲ مگابیت نیست

      1. نه ببینید منظور من اینه که وقتی روی خط من هیچ نویزی نیست و کشش خط من ۲۴ مگابیته چرا سرعت ۱۶ مگابیتی رو نمیتونم بگیرم؟

        1. به خاطر نصب تجهیزات فیبرنوری در کافوی نزدیک به خانه شما است.
          در VDSL تجهیزاتی نصب می‌شود که در ADSL نیست و همین تجهیزات امکان افزایش سرعت روی کابل‌های مسی قدیمی قبلی را فراهم می‌کنند.

  7. ممنون از به اشتراک گذاری تجربتون.
    حالا داخل پنل شاتل نهایت مقدار حجمی که میشه خرید چقدر هست؟ (با قیمتش)
    چون با این حجم و قیمت برای اونهایی که مصرف بالا دارن مثل من خنده دار هست. چون با adsl ماهی حداقل ۴۰۰ گیگ دانلود دارم.

  8. سلام خسته نباشید؛ پست خوبی بود! فقط اگه میشه از سرعت داخلی و خارجی (بدون فیلترشکن) و خارجی (با فیلترشکن آی پی های کشورهای مختلف و معروف مثل آلمان و هلند و انگلیس و آمریکا و…) هم تست بگیرین ببینیم آیا توی همه حالت ها سرعت پایدار و ثبات داره یا نه!!!
    مثلا من مخابراتم ۱۶ مگ میخرم داخلی ۱۳ مگ اینا میشه ولی با فیلترشکن اکثراً زیر ۸ مگ و این نشون میده مخابرات شعار نت داخلی رو داره قشنگ پیاده میکنه چون تست نت خارجی نصف میشه! تازه فیلترشکن های اسم دار استفاده میکنم نه از فیلترشکن های رایگان…

  9. با تشکر از شما.ای کاش با مودم زایکسل هم vdsl رو امتحان میکردین و تست میگیرفتید و با مودم tp-link خودتون مقایسه میکردین.البته مشخصه که tp-link مودم بهتریه می خواستم بفهمم چقدر تفاوت کیفیت و سرعت نسبت به tp-link داره.چون من نوع دیگه ای از مودم vdsl زایکسل که شاتل ارائه میده رو دارم ولی روی اون adsl استفاده می کنم و با اینکه راضیم ولی سرعت اون بر روی adsl از مودم tp-link قبلیم که خراب شد و چند سال از عمرش گذشته بود حدود ۱۰۰ کیلوبایت کمتره و پارامتر های خطمو مثل snr کمتر از مودم قبلی نشون میده.ضمن اینکه فکر کنم این مودم های زایکسل سفارش ایران یا یه کشور خاصه چون مشخصاتش در سایت خود زایکسل و جاهای دیگه موجود نیست و فقط در سایت های ایرانیه و فریمورشم فقط در سایت شاتل و سایت نمایندگی زایکسل در ایران موجوده.مدلشم هست vmg 5301T20A

    1. دوست عزیز
      اتفاقا همین کار را کردم ولی گزارش ندام در این مقاله
      تفاوت سرعت روی لپ‌تاپی که با کابل به مودم‌های زایکسل و تی‌پی‌لینک وصل شده بود چندان تغییری نکرد
      شاید مثلا تی‌پی‌لینک ۷۲ مگابیت بود و زایکسل ۷۱ مگابیت
      ولی خوب در وای‌فای تفاوت سرعت زیادی دارند چون تی‌پی‌لینک دو بانده است و تا ۱۲۰۰ مگابیت را پشتیبانی می‌کند.

    1. سلام
      دو عکس از تعرفه‌های شاتل در جشنواره و حالت عادی به مقاله اضافه کردم. انتهای مقاله را مجددا نگاهی بیندازید فکر کنم جواب سوالتان را پیدا کنید
      با احترام

      1. سلام مجدد منظورم حجم جداگانه نبود. مثلا قسمتی مثل نمونه زیر ندارن؟
        https://www.shatel.ir/services/adsl2/adsl2-price-list/
        آخه سالیانه ۲۴۰ گیگ که میشه ماهی ۲۰ گیگ. حجم اضافه هم که اصلا برای من به صرف نیست. من با ADSL ماهی ۲۴۰ گیگ مصرف میکنم :دی یا نکنه منظورشون همون ماهیانه ۲۴۰ گیگ هست؟
        مرسی

        1. نه فعلا بخشی مثل بالا ندارد.
          VDSL گران‌تر از ADSL است و فعلا فقط میشه با افزایش حجم و خرید ترافیک سر کرد.
          از طرح‌هایی مانند ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ گیگ خبری نیست

  10. سلام من مودمم tp link archer vr 600 هست
    اون زمان من اینا ۷۰۰ گرفتم الان چقدر گرون شدن
    برای اینکه مودم روی تنظیمات وی دی اس ال بزارین چه تغییراتی دادین؟ مودمم تغریبا مثل vr 400 شماست
    برای آپدیت فریم ویر شما اونا از کجا دانلود کردین آدرسشا لطف کنین
    اگه یه پینگم از ۴.۲.۲.۴ و ۸.۸.۸.۸ بگیرین اسکرسن بذارین ممنون میشم

    1. سلام
      برای آپدیت فریم‌ویر توی خود پنل و بخش مدیریت گزینه‌ای هست که بررسی می‌کند فریم‌ویر آخرین نسخه نصب شده یا نه. اگر فریم‌ویر تازه‌تری منتشر شده باشد خودش دانلود و شروع به نصب می‌کند.

      برای تنظیمات VDSL من ابتدا مودم را یک ریست سخت‌افزاری کامل کردم با کلید ریست ریز خود مودم. بعد هیچ تنظیماتی از اینترنت را وارد نکردم در مرحله ویزارد نصب. یعنی نگفتم اینترنت چه شرکتی و اینکه کدام سرویس ADSL و …
      خودش به طور خودکار VDSL را شناخت.
      در حالت دستی باید در بخش اینترنت روی گزینه Other قرار دهید

  11. سلام وقت بخیر
    سرعت وای‌فای با مودمی که شاتل میده چقدره
    چون من کارهامو با لبتاب و وای فای انجام میدم و نه با لن متصل به سیستم

    1. سلام چون سرعت اینترنت بالا است؛ سرعت وای‌فای خوبی هم به دست میارید تا بتوانید کارهای خود را انجام بدهید.
      روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز مودم شاتل سرعتی نزدیک به ۳۰ الی ۳۵ مگابیت خواهید داشت که خوبی خوب است.

  12. سلام
    من مشکل فاصله از مرکز دارم بطوریکه ان طرف خیابان سرویس میگیرد ولی من نه ایا من میتونم سرویس vdsl بگیرم؟چون اینترنت مبین نت اختلال داره حدودیکماه با وجود هزینه ی نسبتا بالایی که میگیره اینترنت پرسرعت برای من ارزو شده

  13. سلام
    من هم همین مودم Archer VR۴۰۰ رو دارم. در نهایت ایامجبور میکنن که مودم خودشونو بخریم؟؟؟! امکانش نیس از همین مودم تی پی لینک استفاده کنیم؟

    چون شما گویا حتی مودم رو ریست فکتوری هم کردی و اصن به تنظیمات اونا کاری نداره پس

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه یا خوشبختانه سرویس اینترنت را با مودم می‌فروشند. می‌توانید مودم را دریافت و با قیمت دو برابر در بازار بفروشید

  14. سلام.چند روز پیش از مخابرات تماس گرفتن گفتن میخوایید ارتقا بدیم به vdsl و گفتن هیچ هزینه ای نداره منم گفتم باشه.ولی بعدا فهمیدم مودم و سرویس هاش گرونه پشیمون شدم زنگ زدم پشتیبانی پاسخگو نیس
    الان خطم vdsl شده ولی مودمم پشتیبانی نمیکنه
    نمیتونم با همین مودم adsl وصل بشم؟
    چه تنظیماتی باید انجام بدم
    تنظیمات قبلی رو انجام میدم ولی روشن نمیشه چراغش
    چیکار باید بکنم با همین مودم وصل شم

    1. با انجام تنظیماتی می‌توانید از اینترنت با سرعت زیر ۲۴ مگابیت استفاده کنید. با مخابرات تماس بگیرید و ازشان راهنمایی بخواهید
      می‌شود با مودم ADSL از اینترنت VDSL استفاده کرد و فقط باید بلد باشید مودم را درست تنظیم کنید

  15. سلام و عرض ادب.
    مودم بنده DSL 224 هست، که تک بانده و ۲.۴ گیگاهرتز هست.
    اونطور که اشاره فرمودید روی این مودم نهایتا سرعت ۴۰ مگابیت رو میشه تجربه کرد؟
    در حالی که اگه مودم ۵ گیگاهرتز باشه سرعت تا ۷۰ مگابیت و بیشتر خواهد بود؟
    (با این فرض که خط کیفیت لازم رو داشته باشه.)
    سپاسگزارم.

    1. سلام
      این سرعت‌ها تقریبی است و برای هر مودم متفاوت است ولی اصل کلی درست است
      روی باند فرکانسی ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی بالاتر از ۴۰ و ۵۰ مگابیت روی اینترنت نداریم ولی در فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت تا بالای ۱۰۰ مگابیت هم می‌رود

  16. سلام مهندس.
    خیرتون قبول!
    ۱_برای مودم دو بانده _ آیا شاتل داره که بفروشه؟ چون شما فرمودی که vdsl رو فقط با مودمهای خودشون میفروشن!
    ۲_ همسر بنده دائما فیلم میبینه: حداقل ۲ تا. حال با این تفاصیل باز شاتلو توصیه میکنین یا شرکتهای دیگه؟ مثل پارس آنلاین و … با توجه به اینکه هزینه‌ش برام مهم نیست و فقط کیفیت و سرعت! ممنون از راهنماییتون

    1. سلام

      ۱- من ندیدم شاتل مودم VDSL دو بانده بدهد و بعید هم می‌دانم با این وضع بازار بخواهد مودم‌های بهتری بدهد. اگر واقعا نیاز به مودم دو بانده دارید باید خودتان خریداری و جایگزین مودم شاتل کنید.
      ۲- موضوع این است که انتخاب دیگری نداریم. در VDSL که برای دیدن فیلم و سریال یا بازی تا حدودی مناسب است فعلا فقط مخابرات سرویس می‌دهد که عمدتا کیفیت خوبی ندارد و شاتل که نسبتا بهتر است؛ تازه اگر در شهر شما چنین سرویس بدهند. شرکت دیگری نیست که بخواهیم مقایسه کنیم و دست به انتخاب بزنیم. اگر شاتل سرویس خوبی بدهد می‌شود باش فیلم دید

  17. سلام
    عجب داستان جالبی داشتین شما ، آخر با تماس سوم کارتون رو راه انداخته
    من مشترک شاتل هستم
    روز اولی که سایت شاتل ثبت نام رو شروع کرد ، ثبت نام کردم
    امروز بعد چهار ماه زنگ زدم ۹۱۰۰۰۰۰۰ ، خانومه میگه درخواستی برای شما ثبت نشده
    .
    دوباره زنگ زدم یه خانوم دیگه یه حالت دو دل گفت ممم نمیشه
    تو گوگل مپ فاصله من تا مرکز مخابراتی ۱ کیلومتره
    .
    کاری از دستم بر میاد ؟

  18. سلام یه سوال داشتم اینکع ما از طریق خوده مخابرات یه مودم billion دادن میخاسم ببینم خوبه یا یه مودمه خوببب بخرم؟؟

    1. سلام
      واقعا متاسفم که مخابرات یک کشور این مودم را به مصرف‌کننده می‌دهد. هیچ مزیت و نکته مثبتی ندارد و یک مودم قدیمی متعلق به ۱۰ سال پیش است. واقعا برای کارهای امروزی به مودم روتر قوی‌تری نیاز دارید

  19. پس باید عوض کنم؟
    خب نظر شما برا خریدن یه مودم چیه که ۴-۵ نفر وصل بشن و برای کلاس انلاین و دانلود فیلم خوب باشه البته بیشتر مصرف با خودمه اما لطف کنین یه مودم خوب و به صرفه پیشنهاد بدین؟؟!

    1. سلام
      از نظر مشخصات همه این مودم‌ها در یک رده هستند ولی از نظر کیفیت ساخت و پردازنده td-W9970 بهتر است

    1. الان همه‌چیز به پول توی جیب شما بستگی پیدا کرده
      اگر می‌خواهید در حدود یک میلیون تومان و کم و بیش پول بدهید؛ همین مودم‌ها که گفتید در بازار یافت می‌شوند.
      اگر در حدود دو میلیون تومان و بیشتر بتوانید پول بدهید مودم تی‌پی‌لینک VR400 یا ایسوس N14 را پیشنهاد می‌کنم
      حتما نگاهی به مقاله زیر بیندازید:
      https://shabakehchi.com/buyer-guide/12899/10-best-modem-adsl-vdsl

  20. سلام
    آخه این چه کار احمقانه‌ایه که میگن مودمم باید بخرین؟
    حالا اینا به کنار
    این سرعت از همون کابل زوج سیم تلفن میاد به مودم؟

  21. سلام من تهرانم و اینترنت مخابرات استفاده میکنم سرعتمون به علت کشش خط بیشتر از ۸مگ نمیتونن بدن میخواستم از طرح vdsl شاتل استفاده کنم و تغیر سرویس بدم و درخواست vdsl کنم ازشون ولی تماس گرفتم باهاشون گفتن باید خططون بررسی بشه تا ببینیم میشه یا نه در کل نگفتن که میشه یا نه چطوری متوجهش بشم؟

  22. سلام، خیلی ممنون بابت مقاله خوبتون
    خواستم بدونم چطور باید فرکانس مودم بزارم رو ۵ گیگاهرتز
    هم رو مودم VDSL هم مودم سیمکارتی؟
    مودم VDSL که دارم مدلش D-Link DSL-224 هست
    و مودم سیمکارتیم B612 HUAWEI

    (سرعت مودم سیمکارتی با همراه اول تا ۱۸ مگابایت هم میرسه ولی خواستم بدونم بیشتر هم میشه اگه بزارم رو ۵ گیگاهرتز؟)
    مودم VDSL هم با مخابرات نهایت تا ۴۷ مگابیت سرعت داره

    1. دوست عزیز سلام
      مودم D-Link DSL-224 فقط از باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و باند فرکانسی ۵ گیگاهرتز ندارد.
      مودم سیم‌کارتی هواوی B612 هم متاسفانه باند فرکانسی ۵ گیگاهرتز آن فعال نیست

  23. سلام، بنظر شما مودم Archer VR300 برای VDSL مخابرات بهتره ، واسه گیم و استریم؟؟
    یا مودم Archer VR400_V3 واسه VDSL ؟؟
    یه سوال دیگه، این دوتا مودم از حالت ۵ گیگاهرتز روی سرویس VDSL مخابرات ( در شیراز ) پشتیبانی میکنن؟؟

    1. سلام
      مدل و برند و کیفیت مودم ارتباطی با سرویس‌دهنده اینترنت ندارد. همه مودم‌های ADSL/VDSL از اینترنت مخابرات پشتیبانی می‌کنند.
      در هر صورت مودم VR400 بهتر از VR300 است
      حالت ۵ گیگاهرتز هم مربوط به وای‌فای می‌شود که باز ارتباطی با نوع اینترنت و برند شرکت و این‌ها ندارد.

  24. سلام دوست گرامی
    بسیار سپاسگذار میشم اگه پاسخ سوالاتم رو بفرمایید. مقاله ای هم که نوشتید شدیدا عالی بود. ممنونم.
    من یک سال هستش که برای دریافت اینترنت فیبر نوری دوندگی میکنم و هنوز به نتیجه ای نرسیدم و سرعته اینترنتمم شدیدا پایینه، کاملا خسته شدم از پیگیری.
    بنده الان سرویسی دارم روی پارس آنلاین که ۳ ماهه ۶۰۰ گیگابایت فعاله و چند روزی هم بیشتر نیست که تمدید کردم.
    آیا میشه قبل از جمع آوریه خط مطمعن شد که پورت VDSL مشکلی برای دریافت این سرویس روی خط من نداشته باشه؟؟
    آیا به شما قبل از خریداریه سرویسه ماهیانه، اجازه تست سرعت و کیفیت داده شد تا خودتون بررسی کنید؟
    الان بزرگترین مشکله من این هستش که مثلا من بیام خط رو جمع آوری بزنم از پارس آنلاین، و بعد از اون برای بررسیه خط بیان و بگن که VDSL برای خط شما امکان راه اندازی نداره، آیا چنین چیزی صحت داره؟؟؟
    به نظرتون خط تلفن جدید بگیرم برای VDSL؟
    با نماینده شاتل که صحبت میکردم همین رو اشاره کردم که قبل از جمع آوری، حتما هرطور شده خط رو برای دریافت VDSL چک کنن و من تا قبل از جمع آوری به یقین برسم…
    متاسفانه خط تلفنه من مشکله نویز هم داره.
    روی ADSL فقط تا ۸ مگابیت رو جواب میده و سرعتم از ۷.۲ بیشتر نشده هیچوقت.. سرعت دانلودمم تقریبا ۹۵۰KB هستش و آپلودمم ۵۰۰KB
    کابلهای خطمم مسی و دو رشته سیمی هستن..
    با نماینده شاتل در مورد این مشکل هم صحبت کردم و گفتن اگر خط شما روی ADSL نویز داره قطعا نویز روی VDSL هم منتقل میشه و کاری از ما ساخته نیست.
    فاصله مخابراته منطقه ما تا محله اتصال، دقیقا ۵۵۰ متر هستش و از نظر فاصله ای فکر میکنم شرایطه خوبی دارم برای گرفتن VDSL
    مصرف من ماهیانه حدود ۲۵۰ گیگابایت هستش و سرویسه ۲۰۰ هزار تومانی با ۲۰۰ گیگ حجم ایده آل به نظر میاد.. در تعرفه ها چیزی در مورد سرعت گفته نشده فقط هزینه ماهیانه و مصرف رو نوشته.. آیا همه سرویسها سرعته برابری دارن با هم؟
    مودمم TP-LINK 9970 V2 و دانگله وای فای هم D-LINK DW182 دوال باند ۵GHz و ۲.۴GHz هستش. شاتل مشکلی با این مودم نداره؟؟؟ شما بهشون نگفتید اگر مودمه خودتون رو بدید بنده میبرم تو بازار به دو برابره قیمت میفروشم و اینکه چرا دلیله احمقانه ای برای فروشه تحمیلی گذاشتید؟

  25. با عرض سلام و خسته نباشید.بنده چند ماهی هست vdsl مخابرات مشهد رو گرفتم و خود مخابرات مودم utel 304f رو همراه با سرویس بهم پیشنهاد کرد و بنده هم خرید کردم و تا حالا که راضی بودم و یک سوال داشتم ازتون.داخل مقاله گفتین که روی وای فای ۵ گیگاهرتز سرعت ۷۰ دارید و رو ۲.۴ سرعت ۴۰.با توجه به اینکه مودم بنده در تنظیماتش فقط ۲.۴ رو داره و سرعت دانلود من ۴۰ مگ هست ایا سرعت کمتر به همین خاطر هست یا به خاطر زیرساخت هاست که نهایت سرعت بنده اینه؟ چون در تنظیمات مودم سرعتی که میشه بهش رسید رو ۷۵ قید کرده یا همون attainable rate
    با تشکر از شما

    1. سلام اگر براتون مقدور است با کابل LAN به مودم وصل شوید و تست بگیرید. اگر در تست‌ها سرعت ۷۰ مگابیت یا نزدیک آن را گرفتید؛ پس سرعت VDSL همین است و شما با خرید یک روتر دو بانده می‌توانید سرعت وای‌فای بیشتری داشته باشید

  26. سلام من يك روتر ميخاستم واسه گيم قيمتش هم از يك و پونصد بالاتر نباشه حالا در حد ۲۰۰ تومن مشكلي نيست
    ميخام ۵ گيگاهرتز را پشتيباني كنه سرعتش هم بالاي ۱ گيگ باشه چي پيشنهاد ميكنيد هرچي ادم ميگرده گيج ميشه نميدونه چي بخره
    اگه امكانات ديگه مثل vpn يا qos يا mimo هم داشت چه بهتر

  27. و اينكه يادم رفت vdsl هم باشه
    tp link vr40 كه خودتون هم معرفي كرديد ارزش خريد داره يا چيزي بهتر از اونم هست توي رنج قيمت خودش

    1. سلام
      مودم تی‌پی‌لینک VR400 برای مصارف معمولی عالیه ولی اگر یک گیمر واقعی هستید و میلی‌ثانیه میلی‌ثانیه پینگ برایتان مهم است؛ باید پول بیشتری برای خرید یک مودم بدهید. کلا مودم‌های ایسوس برای گیم عالی هستند و امکانات خوبی می‌دهند و قابلیت نصب VPN دارند؛ به شرط اینکه مدل نسبتا رده بالایی بخرید

  28. با سلام ، اینترنت VDSL و یا هر اینترنت پر سرعت دیگر ، در صورتی خوبه که اینترنت حجمی رو برای همیشه جمع کنند و اینترنت نامحدود ارائه بدهند ، در اینترنت های سرعت بالا ، حجمی بودن اینترنت صد در صد به ضرر مشترکین ، و صد در صد به نفع شرکت های ارائه دهنده اینترنته

    وزارت ارتباطات باید برای همیشه این ناعدالتی رو تغییر بده ، مطمئنم همه مردمی که با اینترنت سر و کار دارند سرعت بالا + اینترنت نامحدود رو میخواهند چون مردم دارند برای این اینترنت کلی هزینه پرداخت میکنند و خدا رو خوش نمیاد ، کشورهای غیر پیشرفته بهترین اینترنت با بالاترین سرعت و ارزانترین اینترنت و اینترنتی نامحدود ارائه میدن ، فقط در ایران اینترنت رو حجمی میفروشند اونم با سرعت پایین و قطعی ها مکرر و افت سرعت

  29. باوا مخابرات هم دهن ما رو سرویس کرده
    ۱۵ روزه گذشته
    هنوز وصل نشده هیچ اینترنت قبلی هم قطع شده
    امیدوارم با سرعت خوبی وصل بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا